Jump to content

RS anbefaler : Sitronsyre for rens av do og septik system


Erik

Recommended Posts

Ser andre nevner Unitor Gamazyme produkter. på jobben er det eneste jentene får lov å bruke I toalettene denne. s

http://www.offshoresupply.co.uk/unitor-gamazyne-btc-biological-toilet-cleaner-1-litre.html

 

Dreper uønskede bakterier og tilfører ønskede.

Hjelper også til å holde rørene frie for avleiringer. Tror ikke det er til salgs til "Hvermannsen".

Og om, mest sannsynlig til en betraktelig høyere pris enn her.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvis husken er rett så er det veldig mange som må tømme septiktanken hver 3 dag.

Spiller det da noen rolle for kjemien/biologien i septiktanken om en bruker syrer, eddik og olje?.

Tror at det er viktig å "skylle " tanken i ny og ne. Særlig vis en ikke skal bruke båten på en stund, da med ferskvann.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og de er:

30% saltsyre: pH 0,0

 

Og ut fra tabeller funnet på nettet, ser det ut til at 10% saltsyre skulle ha pH 0,5

Ihht wikipedia skal det være enda lavere ... http://no.wikipedia.org/wiki/Saltsyre

 

Så mtp saltsyre sier wikipedia én ting, kundekontakt på Orkla noe annet, og dine målinger sier igjen en tredje ting. Ikke helt greit å bli klok på ;-)

Link to post
Share on other sites

35% eddikessens: pH 1,8

Jeg er antageligvis på bærtur - men hvis 35% eddik er på pH 1.8, burde ikke da 3.5% eddik ligge på 2.8? Det stemmer dårlig siden "vanlig eddik" ligger på 3.1 ihht SNL, og andre kilder (inkludert målingene dine) også antyder at 5-7% ligger rundt tretallet.

 

Det er så mange folk her på båtplassen ... vanskelig å tro at ingen har nok peiling på kjemi til å rettlede oss mtp disse pH-verdiene ;-)

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt Hvedings Eddikessens 35% i alle Coop butikker. Prisen er ca. 35-40 kr.

Rart av apotekeren her å opplyse om at salg av 35% eddik ikke er lovlig i kolonialforretninger når dette da beviselig foregår. Vedkommende måtte her også sjekke om apoteket i det hele tatt hadde lov å selge 35% eddik til meg som privatperson.

Er det muligens forskjell på eddik essens som det vises til her, og som selges fritt i butikk, og annen eddik som kun selges på apotek? - Prisdifferanse mellom butikk og apotek her er jo også astronomisk om det er samme produkt.

Link to post
Share on other sites

Vanlig brun edikk 35% har vært I salg I dagligvarehandelen I allefall de siste 50 år. I gamle dager var det kun 35% å få tak I, senere kom den utvannede utgaven 7 % brun og enda noen år senere 7% klar. Selges I 5dl flasker

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dette med surhetsgrad og prosent for eddik, er nok uklart. Jeg spurte Orkla på facebook om dette, og her er konversasjonen:

 

Jeg:

Hvilken surhetsgrad (pH verdi) har Gimsøy Eddik-essens 35%?

 

Orkla:

Vi måler ikke PH-verdien til eddikessens, men eddikessens 35 % kategoriseres som et etsende stoff og er veldig sur. ”35 %” angir mengden med eddiksyre i flasken.

 

Jeg:

Ved direkte mail til dere fikk jeg oppgitt at den har pH1,8. Dermed er den mye "snillere" en feks. 30% saltsyre med pH0 ifg. HMS blad.. Jeg bruker stort sett deres eddikessens i doskålen i båten for å forhindre oppbygging av urinstein (kalkforbindelse av urin og sjøvann). 30% saltsyre bruker jeg til fjerning av rur (kalk) på propellen. Men jeg er litt overrasket over at det for deres produkt kun advares mot eddikessens i øynene og ikke på hud?

 

Orkla:

Hei igjen, jeg skal ta både svaret du har fått og spørsmålet ditt med produktutviklerne, så kommer jeg tilbake til deg her

 

Orkla:

Hei Lars,
Produktutviklerne hos oss svarer at etikettene på disse flaskene skal gjøres om i løpet av året for å ivareta nettopp dette, også med et farepiktogram (symbol).

De har også testet PH-verdien i 35% essensen, og bekrefter at den er 1,8 – 1,85 slik du har fått oppgitt.

God helg når den kommer!
Hilsen Anna-Stina/Orkla Food

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda, Cap.thomas, men det stoffet der har jeg aldri sett i hylla verken hos Rimi eller Rema, eller noe annet sted for den saks skyld. Det finnes et opphop av stoffer som enten faller ut for menigmann grunnet pris, tilgjengelighet eller restriksjoner. Og det kan naturligvis være omvendt. Skal vi håndtere mentanol offshore må vi gjennom et uttall sikkerhetsforordninger grunnet brannfare. Til lystbåter selges det på plastkanner. Nok om det. Her i Danmark selger Borup Kemi I/S 32 % eddisyre for avkalking av kjeler, kokere, strykejern etc. Og plastflasken har en imponerende remse med sikkerhetsanbefalinger på den ene siden. Jeg skal kjøpe med noen flasker før vi drar fra Gilleleje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...