sigdy Startet 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2013 I år skulle jeg spare noen kroner og ta service på min VP TAMD41 200hk diesel. Det meste gikk OK, med unntak av oljeskift (ganske vesenetlig del av service...) Den innkjøpte vakuum pumpen gjorde bare jobben delvis. Etter 5 timer hadde jeg fått ut 5.5 liter av totalt 11.5 liter. Da gav jeg opp, skiftet oljefilter, som gav nok en halv liter, og fylte opp motoren med ny olje. Hva har jeg gjort feil??? Sugepumpen er jo en enkel innretning, men med ca 3 mm innvendig diameter på sugeslangen blir det vel omtrent som å prøve å suge en golfball gjennom en hageslange. Finnes det noen der ute som har et forslg til en bedre måte å gjøre dettepå, evt bedre utstyr? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/99727-grei-pumpe-til-aa-feste-paa-drill-for-oljeskifte/ Er noen alternativer til den ufeilbarlige vacuumpumpen nevnt i denne tråden. Men varm olje er bestandig en fordel uansett pumperemedie. Redigert 2.Mai.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Motoren må være skikkelig varm og oljen rennende ellers får du den ikke opp. pumpen jeg bruker har vel et rør på ca 1 cm innvendig diameter så 3mm høres litt lite ut . Jon Redigert 2.Mai.2013 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Ikke noe galt med utstyret, men olja har nok vært for kald ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Jeg pleier alltid å starte opp motorene og la dem gå en halv time før jeg stopper og tar service. En kald og tykk olje tar laaaang tid å suge opp med tynt rør. Mvh Kaptein Fredrik Sendt fra min kule Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 https://baatplassen.no/i/topic/15009-havari-kad42/page-3#entry165072 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Disse trådene kan også gi deg litt info selv om det handler om KAD44 og KAD300 https://baatplassen.no/i/topic/81490-mulig-modifikasjon-av-vp-kad-3x4x300-mtp-oljebytte/ https://baatplassen.no/i/topic/45774-skifte-olje-gjennom-peilepinne-og-partikler-i-bunnpanne/ https://baatplassen.no/i/topic/90090-oljeskift-paa-kad-44/ https://baatplassen.no/i/topic/81950-hva-er-beste-metode-redskap-for-aa-toemme-vp-kad-44-for-olje/ https://baatplassen.no/i/topic/96100-tips-til-montering-av-tapperoer-fra-bunnpanne-paa-vp-kad300/ Jeg har samme problem som deg; får ikke ut all olja. Håper du vil dele om du finner på noe lurt. Redigert 2.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Sett en tykkere slange på toppen av røret for oljepeileren - varm motor/olje - og du tømmer 10 ltr på 5 min Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Bonita 1 - hvilken motor, modell og prodår har du fått til dette på ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) TAMD 41A - 1987. Byttet olje sist helg - totalt 20,8 ltr inkl. oljefiltrene. Kjørte meg en 1/2 times tur på forhånd, så oljen er rykende varm. (Har prøvd tidligere år med kald olje, og det er en glemmesak) Redigert: 2 motorer da Redigert 2.Mai.2013 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Suger du ut av peilepinnerøret eller har du utsugningsrør bak på styrbord side av motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Av peilepinnerøret - der er ikke egne utsugningsrør Redigert 2.Mai.2013 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Flow Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Tror det du beskriver er ganske normalt. Har en TAMD41P-A, får bare ut omkring 7 liter olje gjennom røret til peilepinnen (pluss det som er i oljefilteret) med vakumpumpe og varm motor. Når pumpa begynner å suge luft på slutten, da er det bare å gi opp. Mulig at røret blir bøyd noe nede i bunnpannen, får uansett ikke plassert sugeslangen slik at den kommer til alt som ligger i bunnpanna. Om det spiller noen rolle om man får opp all den gamle oljen eller ikke kan sikkert diskuteres. Med de somrene vi har hatt de siste årene rekker oljen på min motor knapt å skifte farge mellom årlig oljeskifter (kunne sikkert drøyd oljeskift til hvert annet eller tredje år), så dette er jeg ganske avslappet til Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 BT vakumpumpen sviktet etter flere års trofast tjeneste. vet egentlig ikke hvorfor, sugde bare ikke lenger. Hadde en slik pumpe liggende. http://biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Vann-dieselpumpe-25987/ Tok en slange som passet i peilehullet, trykte den 10cm inn i slangen som følger med overnevnte pumpe, noen runder med duckttape. Startet opp pumpa, DET sugde godt. Ok er ikke den rimligste pumpen og heller ikke beregnet til olje men det fungerte. Har brukt samme pumpe til å suge vann og diesel med senere. Virker ikke som den tok noe skade av oljejobben. Varm olje er ett must. Kopierer meg selv fra en annen tråd. Fikk opp drøye 8 ltr + filter med denne pumpen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Her er et bilde av smøresystemet på AD41 Den har eget avtapningsrør som på senere utgave av KAD42 ble modifisert bort og hullet plugget. Vil anta at det lar seg gjøre å montere et slikt på KAD motorer uten noen demontering av annet enn pluggen i blokka. Bildet er hentet fra http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745920-21-20500.aspx Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 DieselDahl - forslaget ditt er veldig bra, haster til å komme hjem å se om jeg har den omtalte pluggen på min KAD44P -03. Dersom det står en plugg der kommer jeg til å sette en Swagelok fittings for gjennomgående rør som tetting mot blokka, så trekke røret opp bak varmeveksler og til toppen av motoren og en ny Swagelok på toppen med cap på nå det ikke er i bruk. Er det ikke plass til 8x1mm rør så blir det 1/4". Tenk så kjekt å ha tilgang til oljeavtapping på toppen av motoren da.... Alternativt så blir det å borre nytt hull i blokka om det ikke finnes originalt. Noen som har bilde av hvor pluggen sitter? Håper fortsatt noen kan fortelle meg max slangedimensjon som går den i peilepinnehullet.... please Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Min erfaring er også gjennomvarm motor. Tomgangskjøring holder ikke, ta en tur på fjorden! Manualen sier 12l olje, men realiteten er 9-10l. Bruker vakuum pumpe og tar tiden til hjelp(ca en halv time). Når den begynner å suge luft justerer du sugerøret opp/ned til det surkler konstant. Prøvd på lunken motor, gikk ikke! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
hegra Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Byttet på en TAMD 31 p (samme som 41 bare 4 syl. ) Denne hadde peilepinne på babord, men fastmontert rør på styrbord. Fikk ut all olja i det fastmonterte røret. Usikker på om røret går helt til bunns da jeg tredde slange inni røret, men det gikk i hvert fall helt greit. Det er kanskje eneste mulighet slik DieselDahl sier for å få dette til på skikkelig vis. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 (redigert) En klassisk feil mange gjør når det gjelder Yanmar 6LPA (vet ikke om dette gjelder andre motorer) er at når man skal ta oljeskift, så stikker man slangen til oljepumpa (eller vakuumpumpa) ned i peilerøret til bunnpannen (samt å løsne oljepåfyllingslokket). Da får man ikke opp all oljen. Iflg Yanmar Norge så skal som nevnt oljepåfyllingslokket løsnes, men sugeslangen skal ikke inn i peilepinnerøret, men på utsiden! Yanmar Norge leverte med oljepumpe med en slange som passet utenpå peilepinnerøret til motoren (strammes med slangeklemme) og en slange som passet inne i røret til gearkassen. På gearkassen kan man suge inne i røret, men ikke på motoren. Yanmar sa at mange frustrerte båteiere nettopp sa at de ikke fikk opp all oljen med å stikke slangen inn i røret. Trer man slangen utenpå kommer alt opp. I tillegg så må peilestaven trekkes to ganger pga at det dannes vakuum i røret for korrekt peiling. Etter at olje er fyllt på, start motoren og la den gå i 5 minutter, stopp motoren og peil så oljen etter 10 minutter. Etterfyll deretter til angitt nivå. Hvis det dagen etter er for mye olje før motoren startes, skyldes i så fall dette at noe olje er rent ned fra ventilhus mm til bunnpannen. Dette gjelder Yanmar 6LPA motorer. Dette er opplysninger jeg har fått fra Yanmar Norge. http://blogg.naledi.no http://www.naledi.no Redigert 3.Mai.2013 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 (redigert) Dykker - se innlegg #15, part 25G det er mange her inne som har konstatert at dette røret står ca 40mm over bunner på bunnpanna, derfor er det til ingen nytte å suge rett på røret. Det hadde jo vært enkelt om dette røret hadde gått til bunns i panna... Ser ut som jeg må ta ut motoren for å få modifisert inn et sugerør... Redigert 3.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Mulig at røret blir bøyd noe nede i bunnpannen, får uansett ikke plassert sugeslangen slik at den kommer til alt som ligger i bunnpanna. Ja, se tråden jeg linket til: https://baatplassen.no/i/topic/15009-havari-kad42/page-3#entry165072 Fra den tråden, pilen markerer peilerøret: Hadde bare peilerøret vært bøyd slik at det gikk ned til bunnen av pannen ville problemet vært løst..... Dumt at motor må ut, og bunnpanne av, for å gjøre dette i etterkant.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 På bildet over ser det ut til at det er et plugget hull like bak babord motorfeste. Dette ble tidligere brukt til alternativt peilepinnerør så vidt jeg har forstått. Om det er hull bak styrbord på denne er vanskelig å se men på AD41 skal oljen suges ut av et eget rør her. Bedre bilder ønskes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.