Møkkalasset Startet 2.Mai.2013 Del på Facebook Startet 2.Mai.2013 Før morgendagens planlagte sjøsetting skulle jeg bare sjekke at alt virket. Motoren startet lett som bare det, men så stoppet den. Hodeløst av meg å ikke sjekke forfilteret. Etter at motoren stoppet tappet jeg av ca 3-4 liter vann fra forfilteret før det kom ren diesel. Hva gjør jeg så? Planen var å sjøsette i morgen ettermiddag.... Tar det som en selvfølge at jeg bør bytte dieselfilteret? Deretter? Er det tappeskrue på dieselpumpa? Hvis ikke, holder det å manuelt betjene fødepumpa med lufteskruen på filteret åpen? Eller må jeg lufte videre derfra ? Andre utfordringer/problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 En jeg kjenner fikk vann i dieselen på sin litt eldre Yanmar og han løste det ved å skru av dieselrørene inn på selve motoren og kjørte på starteren til den kom ren diesel. Tror ikke du må gjøre det på en nyere modell med common rail har jeg hørt. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Takk. Beklager litt mangelfull modellspesifikasjon. Det er en 88 modell 4JH-DTE-etellerannet.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 ..var den min ville jeg tappet/drenert kammeret på diesel pumpa. Kan ikke huske å ha sett tappeplugg på annet enn gamle rekkepumper. Dieselpumper er ikke akkurat tilrettelagt for (gjør-det-selv) Jeg tar av lokket og trer ned et tynt 1/8" glødet 316 rør, lett å forme, bløtt nok til å ikke skrape opp noe, også suger jeg ut til det er tomt og erstatter med filtrert diesel. Ny pakning og på med lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Spørsmålet du bør stille deg er hvor vannet kommer fra. En liten skvett i vannutskilleren er ikke unormalt, men dersom du finner flere liter tyder dette på at du har mye vann på dieseltanken. Du bør drenere tanken før du starter opp, ellers risikerer du at det samme skjer på nytt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Møkkalasset Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Jeg har en ganske klar formening om at vannet kommer inn fordi det blir stående vann på dollbordet rett over påfyllingslokket. Gjelder kun under vinterens opplag. (litt feil vinkel på krybba.) Jeg har jo vasket og spylt flere ganger og i min tankeløshet har jeg ikke sørget for å få bort vannet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Jeg har o-ring i mitt lokk, kanskje du burde ta en kikk på det lokket også... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Min agder ble og stående i feil vinkel på krybba, jeg brukte vater for å få krybba rett, og dermed ble alt vannet liggende over tanklokket. neste gang satt jeg båten kraftig på nesen mener jeg det var. Heldigvis holdt pakningen i lokket tett hos meg. Jeg hadde nettopp byttet den. Sånt kalles flaks. Lykke til, håper ikke pompe og dyser tar skade. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Møkkalasset Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Jeg har o-ring i mitt lokk, kanskje du burde ta en kikk på det lokket også... O-ringen ser hel og fin ut, men tror jeg skal sette den inn med vaselin. Lykke til, håper ikke pompe og dyser tar skade.Takk Bjørn. Tok meg noen timer fri i dag for å minimere skadene. Hadde først Alron dieseltilsetning på tanken. Rengjorde så vannutskilleren. Pumpet med fødepumpa til det kom ren diesel frem til filterhuset. Monterte så nytt dieselfilter. Luftet systemet etter vanlig prosedyre, inklusiv lufting av dyserør. Startet opp, og alt virker nå normalt. Lot motoren gå i 10 minutter. Sikreste måten å minimere skadene på er vel å kjøre en god stund, så etter sjøsetting i dag så blir det å sørge for nok drivstoff til båten og kapteinen før en kveldstur på fjorden. P.S. Trodde du aldri hadde båten på land jeg Bjørn.... Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Det er strengt tatt ingen dramatikk med litt vann i dieselen. Hvis du har tappemulighet på tanken tapper du til du ser ren diesel. (Vannet skiller seg fra dieselen og legger seg i bånn, slik at du ikke skal måtte kassere alt på tanken.) Deretter bytter du dieselfilter + lufter systemet. Hå gjerne på kondensfjerner i tillegg som godt kan få virke en stund. Kjør deretter motoren til du er sikker på at den går jevnt og sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Joda. Den var på land noen ganger..før jeg lærte å fint det er på fjorden i Januar. .:D Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Møkkalasset Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Gjorde en jobb i tanken i dag. Stripset en slange til en metallstang slik at jeg med sikkerhet kan si at jeg nådde tankens dypeste punkt. Pumpet opp ca 1 liter av vann/dieseldyr-blanding. Pumpet videre opp 3-4 liter diesel fra bunnen av tanken for å være sikker. Etterfyller med Alron i morgen etter en ekstra test. Ikke rart motoren stoppa med denne guffa: Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 fint gulv:) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Dørk... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.