Jump to content

Råte i vegg på Hanto 24- hva kan gjøres?


MoldeSkipper

Recommended Posts

Kjøpte denne Hanto 24 1982-modellen for ett år siden. oppdaget nå at veggen mellom kabin og baugskottet er pill råttent. Det er trevegg, ikke glassfiber-belagt, så det siver inn fuktighet og medfølgende råtelukt. hva gjør jeg og er det mulig å klage til selger/kreve penger tilbake?

 

Hva anbefales: lage ny trevegg og dekke med glassfiber?

bilde

Hjemmehavn: Fornebu Marina

Link to post
Share on other sites

Båten er over 30 år gammel så noe mekking må du nok påregne. Hvis selger visste at veggen var råtten blir det en annen sak. Jeg tror uansett at du har lite å hente på en henvendelse til selger. Forsøk å finn ut hvor fuktigheten kommer fra og erstatt den råtne veggen med en ny treplate i vannfast finer f.eks. som du maler på ene siden og trekker med skai på siden inn mot kabinen. Klarer du å demontere platen uten å ødelegge den helt kan du bruke den til mal for den nye platen. Det sparer deg for mye måling & banning.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en veldig teit løsning som har vært laget før. Jeg tror ikke det er mye å gjøre med forrige selger om du har kjøpt båten som den står, men jeg er ikke advokat

 

Lag en ny glassfibervegg om hele veggen er råtten. Ikke støp igjen eller mal over noe råttent. Da blir problemet bare større den dagen du må gjøre om på det.

 

Ta bort alt råttent treverk og støp ny vegg. Hvordan er det med "dreggrommet" på andre siden av luka? Er du sikker på at det er bare en treplate og ikke behandlet med noe annet?

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar. oppdaget råten i dreggrommet, og der er det kun et tynt lag med noe hvit masse (maling?) lagt utenpå treverket. Fukten kommer fra dreggrommet der det jo ligger våte tau og regnvann (dreneringshullet fra dreggrommet er ca 5 mm for høyt, så alt vann renner dessverre ikke ut. Ny treplate med glassfiber høres bra ut!

Hjemmehavn: Fornebu Marina

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet i min. Der fjernet jeg nesten allt av treverk unntatt rundt kantene, Så støpte jeg glassfiber fast i skroget og ut på plata. Når glassfiberen hadde herdet så fjernet jeg resten av treverket og monterte inn en ny treplate med glassfiber på. Å skjøte sammen de to delene etterpå tror jeg helt sikkert var mye enklere enn å støpe allt i ett. Gjorde også dettet i taulukene på doldbord. Enden av aktercabinen hadde samme greia. Bare en treplate med litt maling på.

Redigert av Kaptein NMBF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er visst flere som har gjort denne jobben. Jeg tilbragte store deler av en sommer for noen år siden opp ned i ankerbrønnen for å støpe fast en ny plate mot forpiggen.

 

Jeg laminerte to 12 mm plater sammen med polyester. På en Alo 33 er denne platen endel større en hos deg, og den er tildels en del av avstivningen av skroget. Derfor såpass grov dimensjonering. Den resulterende 24 mm platen ble belagt med 3 lag polyester og matte på hver side. Tilslutt ble den støpt fast mot restene av den gamle platen samt plastet til skroget. Litt dårlig tilpasning fyllte jeg bare med fortykket polyester. platen skulle uansett dekkes med skrogtrekk så finnish var ikke så nøye.

 

Siden den skulle dekkes av polyester på alle flater brydde jeg meg ikke om å kjøpe noe dyr eller vannfast finer .

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ett lite tips til alle som skal gjøre lignende seinere så kan du bare ta å behandle hele platen med en universal epoxyprimer. Slipper da glassfiberen.

Dette er da selvfølgelig bare for å gjøre den vanntett. Skal du støpe den fast uten overganger er glassfiberduk fortsatt å foretrekke.

Jeg jobber med epoxy og mange båtfolk kommer innom her for å handle den universalprimeren da den er VESENTLIG billigere enn f.eks West System sitt. De påstår den fungerer på lik linje med andre. En av de som popper opp hver sommer bygger kanoer i dette materialet og glassfiberduk.

Bare å sende meg en pm. Jeg har ingen personlig profitt i dette bare så det er nevt,. 1 ,3, 9 kg sett

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg brukte glassfiber for å få festa plata til restene av forrige "glassfiberramme" (som du kan skimte langs kantene på skottet. Kunne sikkert brukt epoxy også, men nå satser jeg på at det meste av fuktighet holdes ut til båten sikkert tar kvelden om 10-15 år:) Nå er det bare å få skrudd på interiørplatene på vegg/hylle og komme seg til havs!

Hjemmehavn: Fornebu Marina

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...