Jump to content

Hentetur Tyskland-Norge, Hanse 400


alidal

Recommended Posts

Da var ny Hanse 400 bestilt. Reiser til Greifswald på mandag for å hente den. Prøveseiling/overtagelse er på tirsdag, og hvis alt er i orden satser vi på å ta første etappe fra Greifswald til Stralsund på onsdagen. Rutevalget videre blir helt avhengig av vær/værmelding.

 

Det ligger også en liten by litt lenger nord som heter Vitte som ligger på østsiden av øyen Hiddense. Greit utgangspunkt hvis alternativet gjennom Øresund blir valgt.

 

Uansett har vi god tid på turen. Har 2 uker til rådighet. (minst)

Bjoris som har gjort samme turen brukte ca en uke. Selv om det var på våren og noe lengre dager, så satser vi på at det ikke blir så mange dager med landligge pga. været.

 

Slik det ser ut for øyeblikkket på langtidsvarslet, blir det sydvestlig vind og fine forhold i starten på turen.

 

Hvis det ikke blir for mye vestlig vind, blir det nok å gå gjennom Grønsund mellom Sjælland og Falster, og videre nordover Storebælt og opp langs danskekysten til Skagen. Blir selvsagt stopp flere steder på veien oppover. Må vel forsøke å finne havner med strøm/vann/diesel etc. som er åpne på denne tiden av året. Regner med at det kan være en utfording…..

 

Dette er en litt lengre tur en å gå Øresund, men i sydvest og vestlig vind er man litt i le av danskekysten, selv om det vel ikke er så mye le i Danmark. :smiley:

Kryssing av Skagerak i november kan vel også være en utfording da det også er den lengste etappen på åpent hav.

Skulle det bli for ille for lenge er det ikke mer en 30 nm fra Skagen til Marstrand, så det er jo også et alternativ….

 

Skal jo over Jæren også, men det er så langt frem ennå at det er dårlig med værprognoser for øyeblikket.

Vel, får se om vi får skrevet litt underveis/etter hjemkomst og lagt ut noen bilder.

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer.

Har selv vert der og hentet en båt og seilt til Bergen. Brukte nesten 4 døgn hjem om jeg ikke husker feil.

Hadde ett kort stopp i skagen (3t) samt noen timer stopp på Lista havn, p.g.a dårlig vær.

 

Håper du har varmeapparat installert, og at sprayhood er på plass. Ellers blir det en kald tur!

 

Var og seilte i Danmark i ferien, og der er flotte havner. Men det meste er nok stengt på denne tiden av året. Det kan nok lønne seg å ringe på forhånd, om du er er avhengig av vann/strøm/drivstoff.

I skagen får du vel sikkert det meste av dette fortsatt. (i hvert fall diesel)

 

Bruk god tid på å gå gjennom båten på verftet, for å få fikset det som ikke er på plass. Det tar mye lengre tid etter at du er kommet hjem

Link to post
Share on other sites

Gikk selv fra Stralsund i mars 03- gikk til Dragør, deretter Samsø, skagen. alle plasser fikk jeg drivstoff. der er automater for seddler eller kort, hvis ikke pleier det være telefon nr som kan ringes. Var første båt på Samsø det året, sa han som solgte drivstoff.

 

Det blir en fin tur. sjekk her hvilke havner du vil gå til.

http://www.sejlerens.com/?region=999

 

 

god tur.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny fin båt. Håper du får brukbart vær på hjemturen.

 

En dag for prøveseiling og overtagelse høres lite ut for meg, dersom du ikke allerede har inspisert båten på forhånd. Det er vel sjelden man ikke finner noe som bør rettes på? Men når du har to uker til rådighet ...

 

Det ligger også en liten by litt lenger nord som heter Vitte....

Hvordan uttaler du navnet på den byen sa du ......? :lipseal:

(Beklager, blir aldri voksen)

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kanskje tatt østsiden av Danmark for så å gå til Skagen eller igjennom Limfjorden. Du har som du sier god tid. Mange koselige plasser med trivelig atmosfære. Limfjorden tror jeg er kjempe fin. Har ikke seilt der selv, men var ved innløpet i sommer (Hals). Ellers så synes jeg havnene i Danmark er godt utrustet for fritidsbåter. Diesel og vann var ikke et problem om sommeren...

 

Gratulerer så mye med ny båt! Uansett hvilken rute du velger, så får du en super tur!

Link to post
Share on other sites

Andre prosjekt med 4 hjul har gjort at jeg ikke har vært så mye på båtsidene i det siste, men gratulerer igjen, jeg må nok ha meg en tur bortom når du har kommet hjem for å studere doningen, ikke sunt å se på større båter, men jeg får ta sjansen:) Akkuratt når jeg sitter her å skriver så knaker det i huset av storm i kastene, det skifter fort så ta ingen sjanser.

 

Når det gjelder Vitte så er det jo j... grunt oppover der. Jeg studerte kartet grundig den gangen, men fant ikke det forsvarlig å gå den veien, men du har vel lokalkunnskap med deg forstod jeg? Du går ut ved Libben da? Jeg vet ikke hvordan det er de hvis det står på fra nord, men der er ikke mye sjø der for å si det slik. Vet mange har gått til Barhoft før overfarten til Sverige/Danmark, jeg husker ikke helt hvor lang tid vi brukte fra Stralsund til Barhoft, men all tid du kan spare inn før overfarten er bra på denne årstiden. Vi gikk forbi Barhoft og ut den veien, kurrant så lenge en holder seg innenfor bøyene, det er som du vet ikke mulig å gå utenom bøyene. På Greifswalder Boden gikk vi også helt ut til den ytterste bøyen før du går "løypa" innover til Stralsund, her er det nok litt hysterisk kanskje å gå helt ut til denne, men det var etter streng ordre fra Merete hos Nelson, de hadde hatt litt for mange som prøvde seg på litt kortere løype i starten med dårlig resultat:) Jeg så ikke frem til seilas på disse grunne områdene, men det gikk helt supert, men vi likte oss ikke helt i tåken vi fikk fra Stralsund, men det ble ikke verre enn at vi så fra stake til stake så dermed gikk det jo greit...

 

Lykke til, vil du oppdatere oss underveis noe sted?

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Må vel forsøke å finne havner med strøm/vann/diesel etc. som er åpne på denne tiden av året. Regner med at det kan være en utfording…..

 

Dette skulle ikke være noget problem på denne årstid i Danmark. Jeg kan i hvert tilfælde garantere diesel via automat i både Dragør & Margreteholm Havn (Lynetten) om turen går gennem Øresund. Good Luck :flag_da:

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Ser nå at det er 2,5 meter. Er ikke mer en 0,5 meter igjen da......

Kanskje litt lite? Er en svenske med en 370 som har gått den veien.

 

Det er ikke noe for meg:) Jeg lurer på hvordan det er i utløpet der hvis det står på fra Nord. 0,5 meter er ikke mye om det begynner å bevege seg, mener det var svært grunt i utløpet og denne sanden flytter jo på seg... så her kan du ikke stole 100 % på dybeanslagene i kartene... Men jeg forstår det slik det muddres hver vår etter at isen har gått så det kan jo ha skjedd en del i løpet av sommeren og høsten.

 

Har ikke lest på Myhanse.com, men du får du gode råd der, dårlige blir fort korrigert av andre. Mitt inntrykk er at denne veien er lite brukt av Hanse-hentere. I stille vær vil det jo normalt gå fint med sakte fart, vil tro du treffer sand i verste fall...

 

Når det gjelder å holde seg til løypa så gjelder det som nevnt ALLE steder der nede:) Påvei forbi Barhoft så er det 10 cm rett innenfor stakene, langt, langt fra land. Mener disse løypene er gravd opp og som nevnt vedlikeholdes for å holde dybdene i kartene... Det er sikkert en form for havnemyndighet der nede som kan svare på om det er forsvalig å gå den veien...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mon ikke de har nok at se til med at holde sig fast & holde kurs :diving:

 

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/vestost.htm

 

vis ellers der sejles skal der jo også lige være dækning på den mobile opkobling. (Ice net / Net-1 dækker ikke i Tyskland)

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering fra biblioteket i Stubbekøbing......

Ligger værfast i sterk kuling! Var utpå og gikk/seilte 3 timer med vinden nesten rett imot før vi måtte gi opp. Eneste havn å gå inn i var der vi startet i dag morges. Det gikk fort tilbake igje, mellom 9 og 10 knop med 2. rev inne og bare en liten flik av fokka ute! Heftig (Litt i meste lagete kanskje) Håper å kunne gjøre nytt forsøk i morgen. Vind rett i mot, men vi har heldigvis motor.

Ellers ser det så langt ut som båten fungerer fint. Bare småtteri så langt..

Satt fast i et fiskegarn i elva i Greifswald på turen ut. Måtte ha dykker, men han måtte fiskerne betale, da garna var satt for grunt!

Link to post
Share on other sites

Alidal rapporterer pr SMS at de nå har kommet til Korsø, vinden midt i trynet hele dagen. Ser fra DMI.DK at de kan vente seg lite vind i morgen, da er planen Samsø. Mandagen melder DMI.DK om mye vind fra øst, på vindkartet meldes 11-17 ms... Båten fungerer fint! ICEen fungerer ikke og det er ikke noe hjelp å få hos brukerstøtte i helgen!!!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Alt andet lige må det være Korsør :-)

http://maps.google.dk/maps?hl=da&client=firefox-a&hs=MW9&rls=org.mozilla:en-US:official&q=Kors%C3%B8r&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=Kors%C3%B8r&gl=dk&ei=vafVTLzZA8OYOu-51N0J&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1&ved=0CBoQ8gEwAA

 

Jeg ville nok gå til Sjælland Odde eller Sejerø isf for Samsø for at holde højden og have noget at falde af på når den østlige (nord østlige) vind kommer & dermed nyde den frie "udsikt" til Grenå / Hals / Skagen :-)

 

Spændende er det under hvert - i r godt nok seje i Nordmænd - Kattegat (nick Krattegat) i 5 til 7 grader & E NE liten kuling - ushhh!)

 

Trist med ICE :headbang: - så må vi håbe på flere SMS'er :-)

 

Good Luck !!! :flag_da: :flag_da:

 

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...