Jump to content

Hentetur Tyskland-Norge, Hanse 400


alidal

Recommended Posts

Flott at du har kommet deg til Tananger, snart hjemme! Det er en kjent sak at Hanse ikke har vært flinke til å rengjøre dieseltankene. En kan lese om flere som har opplevd problemer som har vist seg å være dritt på tanken fra produksjonen... Har du mannhull i tanken? Selvsagt håpløs jobb å hive seg på med full tank, vi får håpe du kommer deg hjem så kan det kanskje være vert å ta en skikkelig sjekk av tanken. Men det er jo ikke kritisk med motor på en seilbåt:) selv om den er god å ha når en skal legge til

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hadde et pussig tilfelle hvor motoren plutselig gikk ned et par hundre omdreininger uten noen åpenbar årsak. Ingen alarmer. Etter en stund kom den tilbake til normalt turtall. Kandet ha vært noe dritt i dieseltanken som kan ha tettet litt? (etterlatenskap fra produksjon)

 

Ja det kan det være. Har du en stengeventil mellom tank og grovfilter/vannutskiller så ville jeg sjekket her.

Har vært borti slikt selv men vet ikke hvordan opplegget er i din båt.

Gratulerer med ny skute :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Da var jeg kommet helt hjem med båten!

Det var nok noen rester av en plast/jutesekk på propellen. Ser ut som rester av en "big-bag"

Kontaktet "Bergen Kreds" i Haugesund som hadde dykker klar når jeg kom dit. Tok 5 minutter å få det fikset! Flott service. Helt uforståelig at jeg ikke merket mer en jeg gjorde.

De greiene hadde vi på propellen i 15 s/m vind over Jærens Rev.......

Skal se om jeg får lagt ut et bilde av den.

Siste etappe fra Tananger til Bømlo gikk i maksvær alene.

Uansett var det i alle fall greit å få båten hjem og nå skal jeg sove.... :sleep:

Takker forresten for alle hilsener! :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg må si meg enig med shaukaas, dette er en tur det står respekt av, den står i sterk kontrast til våre fløteseilas i 2008... Gleder meg til å få se båten:) Håper du hiver deg med på våre tirsdagsseilaser når du har anledning, det er bare for moro og det er lærerikt, lærekurven blir mye brattere om en deltar i regatta med egen båt... Da blir en nyskjerrig på hva de andre gjør samtidig er det flotte turer og moro å treffe likesinnede...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

var det kun disse 200 o/min et lite øyeblikk som fikk deg til å tro at du hadde noe på propellen? Imponerende, jeg ville nok lett lenge etter luft eller dritt på tanken før jeg tenkte på det, men flott at du fant ut av dette. Ville holdt et halvt øye med gearolja en periode i fall noe av dette har dratt seg inn og ødelagt simringene rundt akslingen, det har sikkert gått bra:) Av egen erfaring må ikke denne åpnes når du nettopp har gått lenge med båten... Jeg gikk til Røyksund med båten i fjor og skulle bare sjekke olje på motor og gir før jeg la den fra meg for service og da fosset det over fra seildrevet... trodde jo noe var spinngalt, men så leste jeg i boka:) Det stod der at en ikke skulle åpne rett etter stopp...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vi i motorbåter har nok mye å lære.

Det er motorbåt jeg har hatt helt frem til i sommer, bortsett fra en liten 20 fot Sunwind som har vært en glimrende båt å lære litt om seiling....

Jeg har i alle fall veldig mye igjen å lære når det gjelder det seiling, men det er veldig interessant!

Link to post
Share on other sites

Alidal! Find dig selv nomineret: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/75899-aarets-baatentusiast-2010-nominasjon/ du fortjener det!

 

>>

Jeg nominerer Alidal for en spændende tråd & historie der handler om at hente en Hanse 400 hjem til Vestlandet sent, sent på sæsonen 2010. ref: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/74815-hentetur-tyskland-norge-hanse-400/

<<

 

/BMF :flag_da:

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

For en spennende tråd. Oppdagent først nå. Har selv hentet en Bavaria i Flensburg i påske.

 

Flott at du har kommet vel hjem!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...