Jump to content

Hentetur Tyskland-Norge, Hanse 400


alidal

Recommended Posts

Korsør, ja:)

 

Anbefalingene er overbragt. Seig er nok Alidal, merk at båten har ikke fått varmeapparat enda... Birr.... Det er derfor viktig å finne havner med landstrøm... Hvordan er det på Sjælland Odde, Sejerø?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da fant jeg nett i Korsør. Får ikke Ice til å fungere. :headbang:

Initialiserer og så hopper den bare tilbake til "disconnected"

Noen andre som har sett det?

 

Det har blitt lite seiling. Har i alle fall fått testet om tak/dørkplater sitter fast! Strømsjøen rett sør av Storebæltbroen var ufyselig krapp.(og høy)

Det merkes når en 40 fot seilbåt smeller bunnen i en bølge som er på vei opp!

Som Bjoris skrev så går i alle fall første etappe i morgen til Samsø, men vi vurderer å fortsette til Grenå hvis været tillater.

Vi har hatt landstrøm hver natt bortsett fra en, så foreløpig fryser vi ikke.

Ser jo det skal bli litt heftig med vind over helga, men vi får se....

Link to post
Share on other sites

Jeg tror der r småt fiskeri havn i Sejerø - så der vil være landstrøm.

Generelt tror jeg ikke der vil være noe problem i Danske havne med strøm / vand osv her i November.

http://havneguiden.no/id/29069?havn=1644&grp=32,37,1644&cc=1

 

Odden Havn r en STOR fiskerihavn & hvis der ikke findes 220v der så,,,

http://havneguiden.no/id/29069?havn=1641&grp=32,37,1641&cc=1

 

Jeg synes, vejrmeldingen taget i betraktning, det r viktikt ikke at begynde at falde mod west før nødvendigt r

 

Mandag kl 18 r fanden løs i Kattegat !!!

grib.jpg

 

OT: Båten min hedder "Unique", men jeg har givet den nick "Arendal Expressen". Har sejlet distancen Skagen/Læsø til Arendal vel nok 12 gange under de sidste 25 år lige gået,,, :-) - O prefer month 6 & 7 :-)

 

Har du ice ESN HEX nr på Alidal, så kan jeg evt prøve at ringe til ICE - vi vil have nogle rapporter :-)

 

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Den hadde sprayhood? Ellers ser jeg for meg en tøff tur... dvs den er sikkert tøff nok uansett... Håper været roer seg snart... Sterk kontrast til fløteseilasen vi hadde med medvind absolutt hele tiden, dvs i over 500 nmil... maks 12 ms...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da fant jeg nett i Korsør. Får ikke Ice til å fungere.

Initialiserer og så hopper den bare tilbake til "disconnected"

Jeg hadde noe slikt i sommer en gang (i Sverige); etter hvert så jeg at bryteren på framsida av ruteren stod på feil stilling. Da den kom på rett side (mot høyre), gikk alt så meget bedre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ny rapport søndag kl 1150: De passerer nå Samsø med kurs for Grenå, lite vind så motoren gjør jobben, sol, men litt kaldt! Ser ut til at værmeldingene stemmer iallefall... Dessverre ser det ut til å bli opp mot storm mandag og tirsdag. Muligens litt bedring onsdag før det på langtidsvarslet ser ut til å bli friskt resten av uken. Vi får satse på at de kommer seg til Skagen i løpet av uken slik at de "ligger klar" når det er bedring så det går ann å forsere Skagerak på fornuftig vis... Dvs vi får håpe det ikke slår til med så mye vind som det meldes nå, men jeg har forstått det slik at de har godt tid, det er bra når det blir slik...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Planen er å bare bunkre nå og fortsette i natt siden det er meldt rolige forhold frem til i morgen tidlig, Fredrikshavn er planen... Noen som har å anbefale sider i Danmark med pålitlig langtidsvarsel? Klarer bare å finne 2 døgn frem på dmi.dk...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bruges "around the globe":

http://www.grib.us/

 

Farvandsvæsenet;

http://ifm.frv.dk/

 

SMHI på WEB

http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=30

 

Visit Denmark

http://www.visitdenmark.com/NR/rdonlyres/46D797D7-5486-418A-A90E-BF3BA37654E2/0/VejrtjenesterDanmark.pdf

 

Radio Mellembølge MB 1062 Khz - 5.45 8.45 11.45 17.45

 

Sveriges Radio FM - kan nås fra Jyllans østkys med god antenne. Især meldingen 21:50 er meget detailleret

http://sverigesradio.se/vader/artikel.asp?Artikel=435140

 

Via VHF.

http://www.dansejl.dk/dokuwiki/doku.php?id=vejret#oversigt_over_vhf_kanaler_i_norden

 

Hmm - lurer lidt på bådens destination, hvorfor ikke gå til Hals og så passere Limfjorden under østlig vind, så skal man jo sejle nord for at komme til Lindesnes,,,,

 

 

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Ankommet Grenå kl 1720 og fått noen liter diesel til. Venter på oppdatert værvarsel i kveld. Det er sendt ut kulingvarsel over vhf og den gjelder iflg Lyngby Radio fra i kveld?

Vi venter nok noen timer og får oss litt søvn før vi evt går videre til Fredrikshavn.

Kunne sikkert gått Limfjorden og ut den veien, men plutselig så snur været til sydvest igjen, så da er vi like langt....

Har ikke lyst å utfordre så veldig mye med ukjent båt for oss begge, Har seilt en del med en 20 fot båt i et par år, men det blir liksom ikke helt det samme.

 

Forøvrig ser det ut som båten seiler veldig bra det lille vi har fått seilt!

 

Har vært ustabile meldinger første del av turen i alle fall. Stemte jo bra i dag da.

I Grenå er man visst ikke kommet langt i betalingskortverden. Her er det seddelautomat som gjelder, og den fungerte bare med 100-lapper.

Ellers takk for linker/gode råd!

Link to post
Share on other sites

Kulig varsles gerne i god tid - og uden at være meteolog, må jeg sige "de" gerne har ret i dette. Der skulle være gode chancher for at sejle behageligt indtil midt dag mandag.

 

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/webtv.htm

 

grib.us r enig - Iøvrigt starter vinden i SE (nat/morgen) over E (formiddag) til senere NE.

 

Fallback: Hals - en udmærket havn men hold renden ind der ! - man kan endog finde læ fra E i det østlige bassin.

 

Men ok ja - her bag skærmen i 20 grader+ er alt jo så nemt.

 

/BMF

http://www.diva35.com

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Jeg er overbevist om at båten er helt konge! Gleder meg til å få sett den!

 

Veldig enig med BMF, det er lett å sitte her fremfor PCen med en kopp kaffe! Det som taler for Limfjorden slik jeg ser det er at dere i det dårlige været som er meldt antakelig likevel kan kommer dere gjennom Limfjorden og slik sett ha et betydelig kortere utgangspunkt når været gir seg. Ser det er ca 48 nmil kortere fra vest av Limfjorden enn fra Fredrikshavn (da til Mandal). Med værmeldingene nå ser det også ut til at værvinduet onsdag blir ganske kort og dermed er det et poeng å ha kortest mulig avstand til Mandal... Vel, dere får vurdere hva dere gjør. Ser at innløpet til Hals begynner 14 nmil fra land! Glemmer ikke når vi seilte fra Anholt og ikke så land noen steder, likevel var de bare 9 meter dypt, uvant og litt skremmende for oss som liker å ha noen meter å gå på også når vi har fortøyd!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja - kaffe, skjerm & varmeputte under musen r god seilas på webben ! :-)

Jeg må nok stille mig enig med Bjoris - chance for sejlads rundt Skagen under mandag, tirsdag er en "no brainer". Som den "kylling" jeg er, meldingen hørt, ville jeg vælge Hals & Limfjorden - der er det grejt at sejle i E kuling. Jeg vil for en gangs skyld udstede en garanti: Ingen høje bølger-) & God boatspeed (9-10kn) til Tyborøn. Så mangler vi bare en SW laber bris, well den kommer her, grib files, torsdag kl 12:

grip1.jpg

 

"likevel var de bare 9 meter dypt, uvant og litt skremmende"

 

Her i DK vender vi på 4m kurven under kryds langs kysten :flag_da:

 

OT: Bjoris, ser du kommer fra Leirvik på Stord. Har sejled der 2002 under båtbytte. Båten, en Diva 35, kom fra Os. Vi var i Bergen, Bekjarvik, Sagvåg & Leirvik. En god oplevelse jeg gerne tænker tilbage på :-)

 

Disclaimer: Der gives ingen garanti for Grib filerne - Jer r ikke meteolog.

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Da var vi kommet til Skagen! 80 nm på 10 timer fra Grenå til Skagen. Fikk seilt en del i dag og urfet inn på bølgene i Skagen havn. Var blitt skikkelig frisk vind der når vi ankom. Blir nok liggende her noen dager. Blir i alle fall ikke noe i morgen.

Får ikke Ice til å fungere, men bruker nå pc på biblioteket i Skagen!

Link to post
Share on other sites

Som motorbåtmann er jeg litt imponert. Dette er noe annet enn fisketurer med Tora. Men jeg er ikke misunnelig.

 

Ønsker god tur videre og vel hjem med fin båt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Flott Alidal, godt jobba. Dere startet i dag tidlig, altså! Ser ut til at værmeldingene i DMI.DK stemmer godt. Det blir liten storm i morgen tidlig (21-24 ms, avtagende utover dagen). 16 ms nå kl. 2130 ser jeg så det trekker vel godt i Skagen allerede ja:) Hvilken toppfart har dere hatt da? Vi hadde 13 knop inn til Anholt som maks på turen og den rekorden står enda:)Det var stort, men skremmende siden det bare var 6 meter dypt og store bølger... Jeg følte ikke akkurat at det var forsvarlig, surfe langt opp på en strand, ikke bare grønn sjø, men helt lysegrønt sjø... Vel, vi så ferja gå der dagen etter så litt sjø var det nok under kjølen...

 

Hva tenker dere videre?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da sitter vi dessverre på toget fra Skagen til Hirtshals! det er for dårlige meldinger å gå over Skagerak nå. Skal fortelle lit mer med bildr.

Klokt valg- Det har blåst nordlig stiv kuling i ytre Oslofjord i dag. Ikke noe morsomt å gå Skagerak i slikt vær. Better safe than sorrow heter det vel på utenlandsk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...