Jump to content

Hentetur Tyskland-Norge, Hanse 400


alidal

Recommended Posts

Det var litt av en forskjell på været som var ved ankomst Stavanger for noen timer siden og det været som var over Skagerak i går kveld/natt.....

Superspeed 1 hadde store problem å komme inn til Hirtshals 1 og en halv time forsinket i går kveld.

Det var forøvrig meldt om tre forskjellige lavtrykk i området og kuling fra alle retninger, og da syns jeg det litt for usikkert å ta over Skagerak i ny/ukjent båt. Hadde sikkert gått greit for båten sin del, men litt pinglete mannskap....

Var jo ikke noe særlig stas å forlate båten i Skagen, men har avtale med havnefogd om at båten kan ligge så lenge det er behov.

Er god plass i Skagen for tiden. Var forøvrig ikke oppegående nett i gjestehavnen før i april igjen, men fikk strøm.

Link to post
Share on other sites

Da er det vel tid for litt oppsummering.

Når det gjelder båten, er det så langt oppdaget veldig lite feil. Pantrypumpe ble skiftet på verftet, samt kjøleskapdør gikk ikke langt nok opp. Dette ble fort rettet opp. Når vi skulle lukke dørene til forlugar og styrbord akterlugar gikk ikke dørene igjen. Døren tok borti beslaget for dørlås. Det ble ikke oppdaget på verft, men fikset på 1/2 time.

På vei ut fra verftet ble fisket av et garn som tydeligvis ikke skulle være der det var. Det er 3,5 meter dypt der garnet stod, og båten stikker 2,05. Da er det lite å gå på....

Det var i alle fall fiskerne som måtte betale dykkeren som var og skar bort garnet på propellen.

Politiet kom også og vi måtte stoppe når vi var kommet igjennom brua i Greifswald. Det ble skrevet rapport og papirer og kart sjekket. Gikk egentlig veldig greit. Den ene politimannen snakket i alle fall engelsk!

Første korte etappe gikk til Stralsund for motor.

Neste etappe fra Stralsund til Stubbekøbing. Her fikk vi nå seilt litt, samt en del motorseiling.

Ca 8,5 time.

Startet fra Stubbekøbing dagen etter med litt vind rett nesten rett mot. Når vi kom litt lenger nord begynte det å blåse skikkelig. Stiv/sterk kuling og etter hvert betydelig med sjø, så vi kjeppet oss nordvestover i ca 3,5 time før vi snudde og seilte tilbake til Stubbekøbing.

Da brukte vi 1,5 time, så da gikk det fort!

 

Neste etappe gikk til Korsør. Den dagen hadde vi ikke seilene oppe i hele tatt.

Fra Korsør (kl 0730)gikk vi til Grenå (1630)F>ikk bunkret diesel på seddelautomat, som ikke tok de nye danske 200 kroner sedlene. Fryktelig primitive greier!

 

Når vi gikk fra Grenå 0355 var det is i havna. Vi hadde planlagt å gå til Fredrikshavn, men det var så bra vær at vi endte i Skagen. Vi fikk kulingen som var meldt et par timer før kom frem, men den var heldigvis litt forsinket.

Det var perfekt seilevind nesten rett inn fra siden og det gikk stort sett ikke under 8 knop på siste strekket. Ble en del surfing på bølgene. Så i alle fall 10,5 knop på Gps`en. (med 2 rev)

 

Etter at vi hadde fått ned seilene og vi nærmet oss innseiling til Skagen havn, kom det en svensk seilbåt for full fart bak oss som tydeligvis hadde forkjørsrett, for han gav kraftige støt i fløyta så det var bre å svinge unna for å ta seg en ekstra runde like utfor moloen. Hadde muligens vært plass til begge to i innløpet, men hadde ikke lyst å teste det!

Har ikke innhentende svenske fiskebåter vikeplikt? :flag_sw:

 

Kom i alle fall inn og fikk fortøyd, og der ligger den ennå.......

Håper å få hente den i desember en gang. Kanskje ta julefeiring i Skagen?

Noen bilder: (Noen er litt dårlig mobilbilder)

 

Ut fra Greifswald

img_1255.jpg

 

Etter ankomst Stralsund

pb035577.jpg

 

Storebælt broen sett fra Korsør

img_1259.jpg

 

Soloppgang nord av Grenå

pb085612.jpg

 

Husker ikke hvor det var tatt...

pb035570.jpg

Link to post
Share on other sites

Problemet med Ice modemet viser seg nå å ligge i pc`en.

Har brukt D-50 modemet direkte på en usb port, men en port er ikke nok til å drive modemet, så jeg må bruke den medfølgende doble kabelen som bruker 2 usb porter for å få nok strøm til å drive modemet.

Har gått greit tidligere, men pc`en er ikke helt ny.

Har testet på den stasjonære i heimen og nå på Dovado router og det fungerer greit, så denne gangen var det i alle fall ikke Ice som var problemet....

Link to post
Share on other sites

Etter at vi hadde fått ned seilene og vi nærmet oss innseiling til Skagen havn, kom det en svensk seilbåt for full fart bak oss som tydeligvis hadde forkjørsrett, for han gav kraftige støt i fløyta så det var bre å svinge unna for å ta seg en ekstra runde like utfor moloen. Hadde muligens vært plass til begge to i innløpet, men hadde ikke lyst å teste det!

Har ikke innhentende svenske fiskebåter vikeplikt? :flag_sw:

Er du sikker på atr denne svensken ikke bare skulle være grei og fortelle deg hvilken side han tenkte å passere deg på ?

 

To lange og ett kort støt = Jeg passerer på din styrbord side,

To lange og to korte = jeg passerer på din babord side.

 

Det er ikke alltid at fløytesignaler betyr "pell deg unna" :smiley: (5 eller flere korte i rask rekkefølge gjør som regel det)

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg måtte jo reise fra båten i Skagen og der blir den i alle fall liggende til jeg kommer hjem fra jobb 1. desember.

Noen som vet hvor lenge den egentlig kan ligge der uten at det blir problemer med Eu moms, noe som ikke er betalt for denne båten.

(Formelt så er den jo nå eksportert ut av EU)

Det er vel grenser for hvor lang transport-etappen kan være fra EU til Norge?

Det er jo heller ikke betalt norsk moms på den, da jeg har kjøpt båten av den franske Hanse-importøren.

Dette er noe jeg ordner selv ved ankomst Norge.

 

Har spurt norske tollmyndigheter, men de kan ikke svare. Blir henvist til danske skatt/tollvesen, men der er det visstnok så travelt for tiden at det er vanskelig å få svar før jeg har fått båten hjem....

Link to post
Share on other sites

Underlig at Norge ikke kunne svare på det. Det hadde kanskje vært en ide å ta en telefon til Svinesund tollsted (Norge), de er mer vant til denslags spørsmål. Eller til Sverige, de er jo i EU like tungt som Danmark. Tullen på Svinesund driver også med denslags hele tiden. Du brude få fatt i de aktuelle paragrafene slik at du kan lese selv. Jeg har personlig hatt noe underlige runder med tollen med tanke på gale svar på korrekte spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Leste på nettet i går at en ny Hanse 40 beliggende i Skagen var beslaglagt og tatt i forvaring av Danske og Norske tollmyndigheter i en sammarbeidsaksjon. Båten er løftet opp på land og låst inne på et tolllager.

De norske tollmyndighetene forteller at dette er en kjent måte og snik importere båter til Norge på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...