Jump to content

Baatplassen har gjort meg paranoid ovenfor min VP D4


leif_erikg

Recommended Posts

Vil fortelle litt om mine erfaringer etter at man kjøpte ny båt. Håper de kan være nyttige for mange. Jeg har i alle fall lært meg at man ikke må henge seg for mye opp i klaging og syting man leser om på forum på nettet. Jeg tror nemlig de kan gi et ganske skjevt bilde av virkeligheten.

 

Tidligere i vinter hentet jeg vi en ny båt. Denne har en Volvo Penta D4-260. På tross av at jeg hadde lest en del negativt motoren, blant annet her på baatplassen, så tok vi sjansen. Konklusjonen da var nok at siden dette er en mye solgt motor, så blir det naturlig nok også mer negativ omtale. Det er få som går inn på et forum for å forteller at i dag virket motoren akkurat som den skulle. I dag er jeg faktisk enda mer sikker på at dette stemmer.

 

Like etter at vi hentet båten, så merket jeg at den var litt tungstartet, og at den fusket de første sekundene etter start (dokumentert i en annen trå her på baatplassen). Etter litt lesing her på baatplassen, kom jeg frem til at en dyse var røket, og at et totalhavari var nært forestående. Jeg gikk til innkjøp av utstyr for returmåling av dysene, testet dysene og fant ingen feil. Heldigvis er det også mange fornuftige og sindige folk her på baatplassen, som kunne peke meg i en annen retning, selv om noen av disse også handet om andre dommedagsprofetier, som skjev veivaksling. Heldigvis så viste det seg at problemet forsvant etter at jeg fant en liten luftlekkasje i dieselsystemet, og fikk luftet det.

 

I det siste har båten ligget litt i ro fordi jeg har holdt på med litt forskjellig inne i båten, og fordi været ikke har vært fantastisk. For to ukers tid siden fant vi ut av vi skulle ta oss en tur. Jeg merket på turen at båten var treg opp i plan, og at den marsjet litt tregere enn vanlig. Jeg tok en liten test av toppfarten siden dette er noe jeg sjelden gjør til vanlig. Resultatet var at den nå klarte 27 knop, mot 31 når jeg hentet den. Slakket raskt av igjen, og med tanke på hva jeg har lest her på baatplassen, konkluderte jeg med at motoren kommer til å totalhavarere på veien hjem, og vi kan sikkert sitte av en sum målt i hundretusenvis av kroner for å få dette reparert. Imidlertid som går motoren helt fint hele turen, og vi kommer oss hjem uten et feilslag fra motoren.

 

Vel hjemme begynner feilsøkingen. Jeg sjekker først de elementære tingene som vann i vannutskiller, filter, lufting, luftfilter osv. Deretter tar jeg frem settet for å måle returmengde fra dysene, og resultatet er det samme som forrige gang. Jeg tar også en kjapp titt på skroget for å se om det er noe groe. På siden av båten ser jeg absolutt ingen ting. Hjemme i huset sitter jeg meg på nettet for å få litt ideer om hva dette kan skyldes. Tanken går raskt i retning av trykk og temperaturmåler for ladeluften. Finner denne billig på nettet, og tar sjansen på å bestille en, siden denne, i følge folk her på baatplassen ryker oftere en folk flest skifter truse.

 

Sensoren kommer, jeg bytter denne, tester båten og finner ut at den nå kun klarer 26 knop, med færre folk i båten og mindre diesel. Begynner å bli desperat etter å finne ut hva som er galt, og begynner å lure på om det kan være noe med propellene.

 

Til min store forskrekkelse er det et tynt, men helt tett lag av rur på hele drevet. Jeg kjenner med hånden på bunnen av skroget, og kjenner at det her også er fult av rur. Jeg skjønner jo umiddelbart at dette kan være årsaken, selv om jeg tviler på at 5 knop av toppfarten og mye all evne til rask planing kan forsvinne av noen millimeter med rur.

 

Etter en liten time i tørrdrakten har jeg fått fjernet ca. 90% av all rur på skroget, og 99% av ruren på drevet. Resultat var intet annet enn sjokkerende. Båten spratt opp i plan, og toppfarten var nå 30,5 knop.

 

Konklusjonen er noe flau. Jeg har vært så besatt av tanken på at jeg har en Volvo Penta D4, og at problemet med toppfart er nødt til å skyldes motoren, siden disse ikke gjør noe annet enn å være defekt.

 

Jeg har fått meg en lærepenge. Det er nyttig å lese om kjente feil med D4 på nettet, men man må passe seg for å kun fokusere på disse. Min motor går med orginale dyser, og kunne fint gått med den orginale ladeluftsensoren også, om det ikke var for at jeg fokuserte for mye på dommedagsprofetier om D4 på nettet. Jeg føler at jeg har bekymret meg vel mye for problemer med motoren. Den grønne nede i kjelleren har imidlertid ikke gjort noe annet enn å oppføre seg trofast. En flott motor, som skubber båten raskt opp i plan, går fint, er gjerrige på solaroljen og egentlig har fungert helt feilfritt.

 

Litt tilleggsopplysninger som kan være interessant for de som har giddet å lese hele avhandlingen min: Alle hastigheter er målt med GPS. Bunnsmørningen er hvit og av ukjent merke, og det gror ekstremt godt på den i forhold til hva det gjorde på den forrige båten min som la på samme plass i fjor.

 

Forøvrig så er denne historien skrevet med et lite glimt i øye, men de faktiske forhold er korrekte.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

Skjønner godt hvor du vil hen, men du drar nå på så det holder.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt et lite oppgjør med meg selv og hvordan du reagerer på informasjon.

Les for all del ikke oversikten over mulige bivirkninger på medisin, eller branninstrukser på hotellrom etc.

 

Ha en flott og problemfri sommer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fornuftig og velskrevet innlegg leif_erikg. Andres dårlige erfaringer er utrolig nyttige å lese men de må tas for det de er: subjektive erfaringer fra enkeltstående hendelser.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hehe! Du har helt rett Puffen, og det var derfor jeg tok med den siste setningen om at dette var skrevet med et glimt i øyet.

 

Jeg vil vel si at jeg normalt sett er relativt nøktern, at jeg er tidlig ute med å si at folk overreagerer og at jeg er rask med å avsløre svada på nettet. Jeg er veldig lite begeistret over at folk som overhodet ikke har peiling uttaler seg bastant om noe. Derfor ble jeg faktisk veldig overrasket når jeg selv merket at hvordan jeg feilsøkte muligens ble litt vel styrt av alt det negative jeg har lest om VP D4.



Takk SveinHA, du treffer spikeren på hodet!

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Forresten så var det en ting til jeg ville få frem. Selv for en som allerede vet at man alltid skal sjekke det mest elementære først, så er det ingen problem å gå i fellen. Jeg antok at siden jeg ikke kunne se noe som helst groe på siden av båten, så måtte båten være fin under. Hadde jeg sjekket dette grundig med en gang, så hadde jeg spart meg selv noen hundrelapper på den sensoren, og en del timers arbeid med feilsøking. Litt flaut, men sånn er det...

 

Grunnen til at jeg deler slike erfaringer her er at jeg har funnet svært mye nyttig informasjon her på baatplassen selv. Kanskje er det noen som kan dra nytte av mine erfaringer. Om ikke så håper jeg dere i alle fall kan le litt av min tabbe.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Godt skrevet. I tillegg vil jeg sette fingeren på vår Norske båt-presse med båtliv i spissen som skriver om motoren din som den reneste usikrede håndgranat. Selvfølgelig skal en redaksjon være kritisk overfor utstyrsleverandører og tale forbrukernes sak, men jeg synes framstillingen og overskriftene har vært vel tabloide ift å være nyttige for oss forbrukere. God båtsommer uansett farge på motorer!

Link to post
Share on other sites

Takk for fornøyelig lesing.

 

Har selv Mercruiser 1,7 diesel, en motor som skal være garantert å havarere med hull i minst et stempel og overhaling til +/- 60.000 kr.

Årsak er bombastisk slått fast å være fastrustet wastegate-ventil på turbo som fører til for høyt turbo-trykk.

Sjøsatte i dag og så at jeg greide 4.450 rpm på max. Det er 50 for mye. :eek:

 

Da var det i grunnen greit å lese dine erfaringer.

Så, da venter jeg til det begynner å gro litt og ser hva max turtall blir da.

Tenker nattesøvnen kommer tilbake snart! :lol:

 

Det er greit å lese med kritisk sans.

Dommedagsprofetene har lett for å overdøve de erfarne og nøkterne. :thumbsup:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger! Vil ønske en problemfri sommer til alle andre som har bekymret seg eller fortsatt bekymrer seg over maskineriet.

 

DieselDahl, du peker nok på et viktig poeng. Katastrofer selger. "Dieselmotor fungert som forventet hele sesongen", selger ikke like bra. Vi må vel kanskje bli litt flinkere til å fortelle om gode erfaringer. Kunne også gjerne tenkt meg å se pressen prøve å finne ut litt om antall havari per motortime for de forskjellige motorene. Det hadde vært litt mer nyttig enn at vi får høre at mange D4 har havarert. Det er jo overhodet ikke så overraskende siden det også er solgt mange. Dessverre er det vel kanskje svært vanskelig for pressen å faktisk få en god oversikt...

 

Artig å lese om at du (Jens_P) bekymrer deg over din Mercruiser 1,7. Jeg som kun har lest om D4/D6, og kjenner et par som har problemfrie Mercruisere tror jo at denne motoren er skuddsikker. Leter man etter dårlige erfaringer, så finner man de nok, uansett hvilken motor det er snakk om (så lenge den er solgt i stort nok antall).

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Hvittt bunnstoff er som kjent mindre effektivt enn sort bunnstoff. så her er det bare å bytte farge om man ønsker bedre beskyttelse.

 

Hva med den berømte tæringen på eksosbendet.. har du tenkt på det ? :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Min Mercury Verado har egen webside på www.veradoclub.com

 

Når man leser der får man inntrykk at alle stort sett har en eller annen mystisk feil... Men eieren av websiden har derfor laget en egen hypokonderside hvor han forteller litt om faren med å "overtenke" et problem, som kanskje ikke er et problem en gang...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Teerex, der kunne du potensielt satt i gang en ny runde med unødige bekymringer :) Dette er jo noe det også er skrevet en hel del om. Imidlertid så sjekket jeg dette før jeg kjøpte båten, mens den sto på land. Mitt bend ser så godt som nytt ut, men mangler plastringen. Har lurt på om jeg skal montere denne neste gang båten er oppe.

 

Når det gjelder det hvite bunnstoffet så tror jeg gjerne på dette. Vurderer å skifte til en mørk farge til neste år. I år blir det vel en del bading på meg.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Nå nå det var da vel ikke sånn ment fra hverken den ene eller den andre ? :giggle:

 

Men takk for rosende omtale dieselfan :smiley: Og ja jeg bør kanskje begynne å bruke mere tid på mine egne prosjekter.. baatplassen fanger.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg vel at både min og teerex sin kommentar var spøkefullt ment. Det var i alle fall min intensjon, og det var slik jeg tolket teerex. Har merket meg flere som er veldig flinke til å komme med innspill og mye informasjon, og Teerex er definitivt en av disse. SveinHA, og DieselDahl har jeg også sett komme med fantastisk mange gode bidrag. All honør til dere så bruke så mye tid på å hjelpe andre!



Eg har og D4-260. Slik eg opplever det så er de som klager mest på D serien de som ikkje har Volvo. Så kan man jo lure.

Det er vel gjerne ofte slik at det er lettere å omtale det man har selv i positive ordlag, for så å ikke snakke fullt så positivt om det andre har. Helt naturlig tenker jeg.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Velskrevet og fornøyelig lesing... Tipper endel kjenner seg litt igjen på reaksjonen din uansett... Har ikke følt på akkurat vp temaet selv da det står yanmar på min, men kjenner meg godt igjen uansett. Det betyr jo bare at du egentlig er godt engasjert i båtens velvære... Et "fryktet" motorhavari nå hadde jo først og fremst ødelagt mye fartstid denne sesongen.. God sommer

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk mitt havari før jeg hadde oppdaget baatplassen.no, det var vel ikke så mange medlemmer og stor aktivitet her i 2003 :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eg har og D4-260. Slik eg opplever det så er de som klager mest på D serien de som ikkje har Volvo. Så kan man jo lure.

 

Det ligger nok harde fakta tilgjengelig. Både havarier, eksosrør, strammehjul, sjøvannsfilter samt styreslanger, sylindre osv på DPH at man kan gjøre seg opp en mening. I tillegg kommer VP's håndtering av saken.

 

Senest i forrige uke var jeg skipper på en båt med 2x D12 hvor ene ECUen bestemte seg for og ta kvelden. Kostnadden blir nok omtrent som en grei mindre bruktbåt.

 

Senest i dag tidlig pratet jeg med båtnaboen i gjestehavna som hadde satt inn 2 stk nye D6 i 2010. På høsten i fjor havarerte den ene. VP hadde satt seg på bakbeina og det måtte advokat til for og løse saken (ny motor).

 

Slik kunne jeg fortsatt til krampa tar meg, men til syvende og sist får hver og en vurdere hva de er komfortable med.

 

Personlig var D4 og D6 uaktuelt for meg selv om det var endel båter jeg virkelig kunne tenkt meg. Tar rett og slett ikke sjansen. Har heller ikke lommebok til og punge ut 1 mill for 2 nye D6 om jeg skulle ha uflaks med motorer som var 2 dager over tiden.

 

Dette er mine synspunkter ut i fra mine preferanser. Skjønner godt at andre prioriterer og tenker annerledes.

Skulle jeg hatt D6, skulle jeg kjøpt den ny og solgt i god tid før 5 år, men det vil ikke lommeboka :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hehe. Ja.

Kostet meg et stølt håndledd (!) og noen hundre bevegelser ende til ende på gir/ gasspaken, samt rugging på kontaktene.

 

Vet ikke om det var potmeteret eller kontaktene som løste problemet, men har ikke sett det igjen nå på ca 150 gangtimer ila den siste måneden, så har slått meg til noenlunde til ro med det nå :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hva med motorforsikring? Det er jo fullt mulig å forsikre motoren mot havari som inntreffer ETTER 5 år er gått og serviceintervallene for D6 er ikke så ille kostnadsmessig selv om VP gjør servicejobben.

Drev kjenner jeg ikke til men med aksling er det jo ikke allhverden som står på agendaen hvert år. Filter, olje, sink etc. dekker jo det meste.

 

Mine motorer er fortsatt i reklamasjonsperioden men jeg har i tillegg motorforsikring. Nettopp pga. den høye kostnaden om uhellet skulle være ute. Når det er sagt kjenner jeg overhodet ikke noen uro for å bruke motorene slik de er tiltenkte fra fabrikken og håper jeg aldri får bruk for den særskilte motorforsikringen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...