Jump to content

Har noen erfaring med Air Sponge luktfjerner


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg er egentlig litt skeptisk til å sprøyte stoff for å fjerne/kvele "kjellerlukta", men eg har mange krinker og kroker som eg ikkje kan komme til å vaske. Og sidan båten er isolert med rockwool og bygget opp med ein del treverk, så kan eg ikkje spyle heller.

Båten er bygget i 1983, så det er nok mange år med innestengt lukt som har satt seg. Kjenner det godt når vi kommer ombord på solskinnsdager og båten har vert lukket nokre dager.

 

Eg har også lurt på å leie en ozongenerator, men fikk høre at de var harde mot gummi av alle typer. Og det er mye gummi ombord i ein båt.

 

Så eg lurer litt på Air Sponge. Har nokon prøvd det ? :smiley:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=27939762&searchQuery=sponge

 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei Sæbø.

 

Med det nicket bor du vel på Sæbø ? IF so, når du er i Ørsta, se om du finner et firma som heter Polygon( eller Skatech og spør om du kan få kjøpe noe Biofresh. Dette stoffet fjerner lukt ved å "spise opp" bakteriene som lager lukten, sprøytes på med pumpekanne. Brukes bla annet til å fjerne lukt ve kloakkskader eller parafin lekkasje. De kan også gi deg proffe råd om hva du kan gjøre- Har selv jobbet i Polygon for mange år siden og vet at stoffene de har virker...

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten sprayboks med "air sponge" i båten - kjøpt av en venn av meg med formål å sanere lukt etter en diesellekkasje i min forrige båt. Jeg kan ikke akkurat si at vi lyktes med å få sanert vekk diesellukta; vi fikk riktignok redusert problemet mye, men "air sponge" var jo bare ett av mange virkemidler, så jeg tviler på at den hadde noe som helst effekt.

 

Dersom stoffet baserer seg på å "spise opp bakterier" som freelander2002 påpeker tror jeg neppe det vil ta diesellukt - men siden Sæbø skriver "kjellerlukt", regner jeg med at dette først og fremst dreier seg om råte og muggskader, da kan det kanskje hjelpe.

 

Jeg har skrevet en artikkel på båtwiki'en om båtlukt og tar gjerne i mot tilbakemeldinger på om den kan forbedres -

http://www.baatwiki.no/wiki/B%C3%A5tlukt

 

Sæbø: har du prøvd å la en god luftavfukter jobbe i noen uker i båten?

Link to post
Share on other sites

Eg leste om vaniljesukker, men eg kjem ikkje til å koste/støvsuge det bort igjenn under gulvbjelker mellom spant osv. Det er ikkje diesel som er utpreget, bare en slags kjellerlukt. Eg har inspisert med lykt og speil, og eg finn ikkje noko mørkt treverk som feks burde vert byttet, eller synlig vekst av noe. Men sopp og mugg er vel små mikrober som kanskje ikkje vises?

Eg vaks opp på ein ann Sæbø plass foresten, men eg har hørt om Ørstad.

Håper på fleire tips, eg bruker ikkje 700kr på en kanne lurium dersom noe annet kan gjøre susen :smiley:

Og så må eg passe på at det evt er lurium som ikkje angriper aluminiumsskroget...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Generell god rengjøring er som regel løsningen for mugglukt. Gammel septiklekasje er vrient fordi den kan sette seg i både plast og treverk og da gjelder overmaling med tokomponent. Diesellukt bør vel alle tåle som har dieselmotor;-) noe man lett tar med vanlig vaskemiddel. Generelt, lukter det mugg og kjeller gjør båten ren særlig i kjølsvinet. Å gå løs med ulik luktfjerner og kjemikaler for å dempe lukt må være en nødløsning eller i verste fall en latmanns-løsning

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min var septiktanken full og frosset uten at jeg viste det. Ble lekkasje på våren som luktet helt grusomt i motorrommet.

Kjøpte noe jeg vil tro er tilsvarende produkt freelander 2002 nevner. Var et 100% biobasert produkt ISS sin skadesaneringavdeling bruker etter branner, septiklekkasjer, lik-sanering etc.

Vasket først med alt mulig jeg kom over uten at lukten forsvant. Men etter bruk av det bioproduktet ble lukten borte. Fikk det både som små briketter, og spray. Syntes sprayen var mest effektiv. Var bare å spraye på, og skulle ikke tørkes av, siden det fordampet av seg selv.

 

Rester som ligger i kjølsvin/skot etc må selvfølgelig fjernes først. Hvis det blir liggende skal det ikke mange dråpene vann til før en ny oppblomstring av lukt kommer.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

det vil ikkje bli grobunn sopp eller liknande i vaniljesukkeret på sikt ?

 

Har ikke sett noe til det nei, men setter ikke en månedslønn på at det ikke kan skje da.... Men så legger en ikke på i tjukke lag heller da :-) En boks vil normalt være mer en nok til en "behandling" og innholdet i en boks veier nær ingenting.

Link to post
Share on other sites

Håper på fleire tips, eg bruker ikkje 700kr på en kanne lurium dersom noe annet kan gjøre susen :smiley:

Igjen, har du prøvd å la båten stå et par uker med en elektrisk luftavfukter plugget inn? De billigste koster under NOK 700 på Jula og kan gjenbrukes i fuktig kjeller etc. :-) Lukten din kommer høyst sannsynlig av muggsporer etc, og ihht hva jeg har lest kan grundig avfukting kanskje hjelpe. (Jeg er veldig nysgjerrig på om det faktisk er hold i påstanden, og om problemet bare forsvinner midlertidig, eller om problemet gjenoppstår når fuktigheten kommer tilbake til normalt nivå).

 

Jeg stiller meg veldig skeptisk til vaniljesukker og kaffe - jeg tror at disse er mest effektive på å maskere lukta (parfymeeffekt). Det funker kanskje på tilfeldige gjester og båtkjøpere, men de som plages mest med båtlukta vil neppe la seg lure?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Såvidt jeg vet så er det vel ikke noe i denne verden som bare kan "strøs på" for å fjerne drittlukt i en båt, alle vet at eneste løsningen er å fjerne det som lukter.

 

Men av alt jeg prøvde i forrige båten, som hadde kjølsvin fulle av gamle synder, og hvor jeg også sølte diesel når jeg skiftet filtre, så fungerte faktisk vaniljesukker helt greit. Uten å gjøre noe annet så gikk Akterkabinen fra å være umulig for meg å sove i pga lukt til å være helt grei å sove i, med lukt men av en helt annen karakter og opplevd mengde.

 

Aner ikke hvor mange timer jeg brukte på å grave dritt ut av svinet på den båten, og det hjalp veldig etterhvert. Men underveis i den prosessen brukte jeg altså vaniljesukker med stort hell. Ville ikke nølt med å bruke det igjen om jeg måtte.

Link to post
Share on other sites

Lukta kommer fort tilbake igjen når fuktigheten stiger, dessverre. Det er viktig å få fjernet kilden til lukta, gjerne vaske under dørker og der man kommer til en gang i året. I tillegg til luftavfukter har jeg brukt Biltemas versjon for luktfjerning. Det er aktivt kull i denne som absorberer lukta. Har fungert greit når jeg har lagt en her og der hvor det lukter mest.

Link to post
Share on other sites

Lukta kommer fort tilbake igjen når fuktigheten stiger, dessverre. Det er viktig å få fjernet kilden til lukta, gjerne vaske under dørker og der man kommer til en gang i året. I tillegg til luftavfukter har jeg brukt Biltemas versjon for luktfjerning. Det er aktivt kull i denne som absorberer lukta. Har fungert greit når jeg har lagt en her og der hvor det lukter mest.

... jeg kan ikke få meg til å tro at en liten boks i matpakkestørrelse med noe "luktabsorberende" materiale kan ha noe som helst effekt, sammenlignet med grundig ventilasjon.

Link to post
Share on other sites

Prøv selv før du bestemmer deg for hva du skal tro :wink:

 

Klart lufting hjelper på å få vekk luft, men er det fuktig uteluft vil det fremdeles lukte av "lukkede" hulrom i båten som for eksempel under dørker og bakom benker og skap der luftsirkulasjonen er dårlig. Og så er det ikke alltid det er gunstig å lufte grundig, for eksempel i regnvær på Vestlandet. Da jeg kjøpte den båten jeg har nå var noe av det første jeg gjorde å borre luftehuller i skapdører og i montere luftegjeller i dørene som ellers er ganske tette. Nettopp for å få en god luftsirkulasjon, selv om skapdørene står igjen. De innvendige dørene har jeg som regel åpne, men de kan være greie å kunne lukke uten at luftsirkulasjonen stopper opp. Skal du bruke luftavfukter bør luker og ventiler stå igjen for å unngå å avfukte hele verden. Da hjelper det godt på med en boks her og der som absorberer lukt. Lukta har en lei tendens å snike seg opp sprekker og lignende slik at den havner akkurat i nesehøyde :giggle: Aktivt kull har en unik egenskap å absorbere, om det gjelder lukt eller andre stoffer man vil fjerne (har brukt aktivt kull i ren form en del i filtre til akvarier for å fjerne rester av medisin i vannet). Selvsagt må man som tidligere nevnt fjerne kilden til lukta, men det er vanskelig å få med alt driten i trange hulrom og mellom innerskrog og lignende.

 

Den luktfjernersprayen til Biltema har mindre virkning enn boksen deres etter min erfaring. Mulig Air Sponge fungerer bedre.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart lufting hjelper på å få vekk luft, men er det fuktig uteluft vil det fremdeles lukte av "lukkede" hulrom i båten som for eksempel under dørker og bakom benker og skap der luftsirkulasjonen er dårlig.

Hmja, jeg kjøper forsåvidt at en slik ting kan gjøre nytte for seg dersom man plasserer den på steder hvor ventilasjonsluftsstrømmene normalt ikke når, som under dørken og inne i skap - men første tanken min er at den kontinuerlige strømmen av "frisk luft" man får inn i båten gjennom luker og ventiler er langt større enn strømmen av luft som går igjennom/forbi en slik luktfjerner.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle denne lukten i båter, det har ikke noe med nesen å gjøre? En båt lukter ikke som en bil, ett hus eller kona. Og de fleste her er vel bare noen dager i løpet av året i båten.

Noen synes at "båtlukt" er en del av sjarmen med båtlivet. Andre plages med båtlukt, for noen er båtlukten med på å trigge kvalme og sjøsyke. Dersom ett familiemedlem reagerer på båtlukta, kan det være veldig ødeleggende for båtlivet. I allefall er båtlukt ofte et tegn på at noe er galt - lekkasjer, for mye fukt, etc.

 

Jeg antar at den gjennomsnittlige båteier her i landet tilbringer "noen dager i løpet av året" i båten, men blandt det aktive pulikummet her ligger nok gjennomsnittet langt høyere.

Link to post
Share on other sites

Igjen, har du prøvd å la båten stå et par uker med en elektrisk luftavfukter plugget inn?

 

Jepp, eg følte det ble bedre. Men etter en periode normal bruk så var det gradvis mulig å kjenne denne kjellerlukta igjenn. Det er nok som andre har erfart at når fuktigheten stiger til normalt så kommer sneken tilbake. Eg kan tenke meg at det er alt for lite sirkulasjon av luft utenfor innredninga. Eg får ta ein runde å sjå hvor det kan passe å sette ventiler noko plass.

Båten er vasket og gullende rein i alle tilgjengelige kroker. Men om man stikker hodet ned i gulvluka i ølerømmet i gulvet i byssa, og kikker oppunder gulvet, så er det vanlige trebjelker, i mellom desse er det en slags netting stiftet fast, og så ligger det rockwool. Altså kan det ikkje spyles oppunder. Lukta sitter nok i isolasjon og treverk, for resten har eg vasket og skyllet.

Vi kan sikkert bli bedre på å sette åpen luka i gulvet når vi forlater båten og.

Men det frister å prøve vaniljesukker. Må på kiwi :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fukt og også bakterievekst i brakt vann og forurenset vann gir drittlukt. Med ordentlig lufting og best mulig sirkulasjon av luft vil jo mer fukt kunne fordampe og man reduserer problemet. I båt kan man ofte få kondens mot flater i slike mengder at det til slutt renner dråper ned og samler seg i krinkelkroker, gjerne sammen med annet smuss og dritt som ligger der og da er man i gang. Så noe fukt må man vel alltid regne med i båt med mindre man går voldsomt til verks mtp isolering osv. Men selv da kan en slite. Feks vil jo ofte store tanker i metall kunne gi kondens på metallet pga temperaturforskjell mellom veske og luft. Da har man egentlig en liten watermaker som står der og produserer noen skvetter året rundt.

-----------

 

Og den riktige løsningen er alltid å fjerne kilden til problemet, men det finnes ikke noe riktig svar for alle. Om problemet ikke er veldig påtrengende så finnes det "godt nok" løsninger. Ja man kan delvis overdøve båtlukta ved hjelp av annen lukt eller remedier og leve godt med det. Kjør på med duftlys så blir kona fornøyd :-)

 

En annen sak er jo at en venner seg til lukta fort slik at den "forsvinner" rimelig fort. Ofte jeg ikke kjenner båtlukt før jeg har vært ute av båten i flere dager og kommer tilbake. Men skal man ha gjester og båtlukta er av den ekle typen så er det jo en fordel å få den mest mulig vekk.

 

Stort sett er det noe båtlukt i de fleste båter men må si at jeg ikke reagerer noe særlig på det. Det lukter båt og sånn er det. Men snekka vi hadde stinka så sterkt at jeg måtte gjøre noe med det. Den hadde neppe blitt rengjort noen gang og det lå litersvis med olje og dritt, samt råttent vann nedi kjølsvinet. Det luktet så sterkt når vi hadde kalesje på og båten lå stille at det måtte håndteres.

Link to post
Share on other sites

Undertegnede hadde "rar" lukt + litt spetikkvann som hadde rent i fremover i kjølen ved opplag.

Har fått en rundt boks med luktsluker som ble satt nedi dørken.

Denne er svakt parfymert med sitrus lukt.

 

Før denne ble det vasket med avfetting, sitrusavfetting, diverse vaskemidler som ajax etc. som hjalp lite

Det som hjalp var å skure kjølen med salmiakk og kokende vann, + en runde med ferskvann(skylling) og en runde med klor til slutt.

Så ble boksen med et slags svampestoff satt nedi.

For noen dager siden ble noen muggflekker sprayet med 50/50 eddik og luftavfukter satt inn.

Til vinteren blir det byttet septikslanger og vasket på nytt i skott og kjøl.

Skal se om jeg finner lokket på dette remediet.

Tror god lufting med tvunget sirkulasjon er det beste på sikt

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fukt og også bakterievekst i brakt vann og forurenset vann gir drittlukt. Med ordentlig lufting og best mulig sirkulasjon av luft vil jo mer fukt kunne fordampe og man reduserer problemet. I båt kan man ofte få kondens mot flater i slike mengder at det til slutt renner dråper ned og samler seg i krinkelkroker, gjerne sammen med annet smuss og dritt som ligger der og da er man i gang.

Jepp - man bør holde oversikt over alle steder hvor det kan samle seg vann, rydde opp og tørke godt i alt av stuerom etc.

 

 

En annen sak er jo at en venner seg til lukta fort slik at den "forsvinner" rimelig fort. Ofte jeg ikke kjenner båtlukt før jeg har vært ute av båten i flere dager og kommer tilbake. Men skal man ha gjester og båtlukta er av den ekle typen så er det jo en fordel å få den mest mulig vekk.

 

Ja, jeg har en annen anekdote å komme med der - jeg merker som regel ikke noe særlig til båtlukta når jeg er i båten, men tar jeg med meg puter og tekstiler hjem som har ligget lenge i båten ... ja, da merker jeg veldig godt at det lukter båt!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...