Jump to content

Fjerning av bunnstoff, skraping og blåsing av diverse art


Chilli Solbris

Recommended Posts

Jeg skulle "bare" fjerne det bunnstoffet som løst, ta vekk litt og klatte over for å hive båten på sjøen. Slik gikk det ikke. Det løsnet litt mer enn forventet og det var meget enkelt å få vekk. En veldig liten stund! Det som var avgjørende for å bestemme meg for å fjerne alt var at gelcoaten var dårlig på et par steder og duken blottlagt (20-kroners størrelse). Det måtte gjøres en ordentlig jobb!

 

Med friskt mot gikk jeg i gang med noen skarpe og gode skraper! Jeg har en liten båt, 29 fot med slett skrog. Enkelt å jobbe med! La det være sagt med en gang, jeg har stor repsekt for de som går i gang med å skrape større skrog som også har stigning.........

 

Jeg gikk lei etter fem minutter! Med feber i kroppen og paracet i lommen beit jeg tenna sammen og skrapte i vei. I fem minutter til........ Kjørte hjem og leste om sodablåsing, sandblåsing, tørrisblåsing og alle mulge andre hjelpemidler som ville gjøre jobben enklere.

 

Siden jeg har kompressor tenkte jeg a den måtte kunne brukes til noe fornuftig. Kjøpte en liten sodablåsedings på Jula (var billigst der!) og skrekkelig dyr Soda (egentlig det samme som bordsalt, bare mye finere malt) sodablaster_liten.jpg

 

Det var effektivt gitt! Bare så synd at den vesle tassen ikke hadde i nærheten av kapasitet til å få jobben gjort innen rimelig tid! Kompressoren min hadde heller ingen mulighet til å henge med i svingene.

 

Så hva gjør vi da? Ærlig hardt arbeid fristet ikke!

 

Jo, jeg hyret inn to mann til å skrape det værste. Kjøpte inn sandblåseutstyr med converter for soda og en større kompressor.

 

Her er sandblåsertanken

sandblast.jpg

 

Og her er kompressoren med 50-liters tank. Det er egentlig alt for lite.

kompressor50l.jpg

 

 

Skulle jeg betalt noen for å blåse båten ren hadde det blitt 600 kroner pr. for, altså 17 400,-.

 

Brukte 4000 kroner på innkjøp av kompressor og sandblåseutstyr, 3000 kroner i hyre på to mann og soda for 1500 kroner. Alt i alt 8500 kroner. Mye peng, men da har jeg blåseutstyr jeg kan leie ut for en billig penge og tjene inn igjen greiene. Folk i havna har allerede satt seg på lista. Det er jo heller ingen begrensing i bruksområde. Sandblåsing av bil, sodablåsing av maling av hva det skal være. Soda skader ikke glass eller gummi og er meget skånsomt mot gelcoat.

 

Jeg synes jeg har hatt godt utbytte av min lille investering. Det er jo helt opp til meg og min egen innsats på utleiesiden hvor fort jeg får kronene inn igjen.

 

Så hvordan var det å jobbe med? Jo, du må dekke til hele båten. Det støver og smaker salt av alt!. Det er også noe av det geniale. Saltet løser seg opp i vann og blir naturlig borte. Selve bunnstoffet samlet jeg opp i presenninger og leverte inn som spesialavfall. Til sammen ca. 20 kg bunnstoff!

 

Her ser vi litt av resultatet ved baugen:

fjerning_av_bunnstoff.jpg

 

Her har jeg fått blåst nesten hele siden. Til og med loggen tålte behandlingen fint.

20140418_123721.jpg

 

Overflaten blir matt og alle skavanker i gelcoat kommer frem. Sodaen tar ikke hel gelcoat. Der det er skade fjernes det som er løst veldig fint.

Så er det bare å pusse lett, rengjøre med Aceton og sparkle alle sår i gelcoaten.

 

Det tar sin tid med blåsing når man har dette utstyret. Det er rett og slett for lite. Bruker nok fire dager på å blåse hele båten. Men så lenge man gjør det selv er det vel anvendt tid. Innleid til 600 kroner pr fot ville vært ferdig på en halv dag.

 

Alt i alt er jeg glad for at jeg gjør jobben nå. Skader i gelcoat blir utbedret, skroget blir primet og det blir et glatt lag med bunnstoff og følelsen av å ta vare på båten er jo alltd god!

 

 

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flott jobb, men syns det høres dyrt ut med 600 kr pr fot hvis du skulle få et firma til å gjøre det.

Fikk nettopp pris på 225 pluss moms her i kristiansand for samme arbeidet.

 

Det var jo grisebillig! Hadde jeg fått det tilbudet hadde jeg uten tvil slått til og droppet alt det innkjøpet jeg har gjort. Og det var sodablåsing? 600,- pr. fot var den prisen jeg fikk fra et firma. Jeg har hørt andre operere med 500,-. Ink. mva her da.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sandblåsing er vesentlig billigere. Sand har en helt annen pris enn soda. Soda ligger på 10-15 kr. pr kilo. Soda ligger på ca 25 pr. kg. Man må være mye mer forsiktig med sand. Mye lettere å ta for mye.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har vel ikke noe å si, poenget et jo å fjerne bunnstoff og primer så det kan bli lagt på nytt.

Jeg ble iallefall strålende fornøyd med sandblåsingen som ble utført, ble en liten time med litt sparkling etterpå.

De bruker jo ikke samme metode som ved blåsing av rust på biler og de har blåst mange båter før så dette kan de nok.

Så spørsmålet blir vel, hvorfor bruke soda når sand er like bra ( forutsett riktig arbeidsmetode)

Link to post
Share on other sites

Nettopp det som er poenget. I havna hos oss var det tre båter som måtte helsparkles etter sandblåsing på grunn av feil bruk av firmaet som blåste. Sodaen er mye mer tilgivende. Det er kalk, tørris og plastkuler også. ....... Hvis den som blåser virkelig kan jobben sin er det jo ikke noe problem med sand men arbeidstrykket bør være mindre enn 3,5 kg og kornstørrelsen max 0,5 og det må være en mykere sand. Jeg har snakket lenge med en som kan det og fått tips. Som fersking og amatør (meg) er det absolutt tryggest med soda.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja, viktig å bruke folk som kan det.

Uansett så kan jo utstyret ditt brukes til så mangt, en kompressor har man alltids bruk for :-)

Jeg har en lignende biltema kompressor, samme størrelse, den er nå inne i sitt 12 år uten noe problemer.

Tror det er grei kvalitet på disse.

Link to post
Share on other sites

Soda får du kjøpt hos Blast it på Lillestrøm eller hos Gasolin i Porsgrunn. Det er de to stedene jeg har vært borte i. Blast it på Lillestrøm er også der jeg har fått meget gode råd. Jeg skal prøve meg med sand fra Biltema, finkornet til 99,- pr. 20 kg. Soda koster fort 300 for 20 kg. Veldig skrå angrepsvinkel med sand og arbeidstrykk på 3,5 kg. Selve sandblåserutstyret kjøpte jeg på Gasolin. Tror de har den samme på Jula. Man må ha konverteringssettet ellers kladder sodaen seg. Soda (salt) trekker til seg fuktighet og det skal ikke mye til før dysene går tett.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte 13000, for å få kalkblåst min 43-foter. Riktignok noen år siden nå, men allikevel ble vel ikke det mer en ca 300,- pr. fot.

https://baatplassen.no/i/topic/85992-ned-til-skinnet-volume-ii/

 

Dessuten er det vel ikke riktig og prisanngi lineært som du gjør? En 40-foter har et areal under vannlinja som er langt mer enn det doble av en 20-foter?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte 13000, for å få kalkblåst min 43-foter. Riktignok noen år siden nå, men allikevel ble vel ikke det mer en ca 300,- pr. fot.

https://baatplassen.no/i/topic/85992-ned-til-skinnet-volume-ii/

 

Dessuten er det vel ikke riktig og prisanngi lineært som du gjør? En 40-foter har et areal under vannlinja som er langt mer enn det doble av en 20-foter?

 

 

Enig med deg i dette med prisen, men det var det jeg fikk til svar av han som drev med dette som levebrød.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nettopp det som er poenget. I havna hos oss var det tre båter som måtte helsparkles etter sandblåsing på grunn av feil bruk av firmaet som blåste. Sodaen er mye mer tilgivende. Det er kalk, tørris og plastkuler også. ....... Hvis den som blåser virkelig kan jobben sin er det jo ikke noe problem med sand men arbeidstrykket bør være mindre enn 3,5 kg og kornstørrelsen max 0,5 og det må være en mykere sand. Jeg har snakket lenge med en som kan det og fått tips. Som fersking og amatør (meg) er det absolutt tryggest med soda.

 

Vet ikke hvordan sand han brukte, men det meget bra.

Måtte sparkle 3 små steder der han hadde tatt litt ekstra Pga pest.

Ellers så var resultatet meget bra. Alt forsvant og det ble en fin overflate.

Link to post
Share on other sites

Hadde kontakt med eit firma i fjor gjennom mitt annbud. Meget dårlig i norskskriving. Prisen var ganske rimelig, så eg forsøkte stille spørsmål om det var maxpris i tilbudet eg fikk, dvs inklusiv sand, inklusiv mva, kjøring til opplagsplass osv. De klarte aldri gjøre greie for at det ikkje ville bli tilleg i pris. Eg droppa det, eg ville ikkje risikere konflikt med både manglende evne og manglende vilje til å kommunisere.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...