OC393 Startet 12.August.2014 Del på Facebook Startet 12.August.2014 Litt tidlig å lage denne tråden kanskje, men Volvo Ocean Race starter 4 oktober i Alicante med in-port seilas. 11 oktober starter de på første legg. Denne gangen avslutter de seilasen i Gøteborg, hvor den skal være in-port seilas 27 juni 2015. Hjemmesiden til Volvo Ocean Race 2014-2015. For første gang stiller også en dansk sponsor med båt: "Vestas bliver sponsor for den første danske båd i Volvo Ocean Race" Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 tidlig nei, har fulgt med lenge allerede jeg :D Går fort med de 6 først her: http://roundbritainandireland.rorc.org/2014-fleet-tracking.html Gleder meg!! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 litt synd att ikke Gøteborg blir ett stopover......... en start er litt mer kult...... men det blir ett "in-port-race".. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 In-port og målgang er bra det.. :D heldigvis bedre muligheter for å ha båt i nærheten av in-port i Gøteborg enn Galway som var avslutningen sist.. Blir garantert seiltur til Gøteborg til avslutningen ja!!! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 jo men en start blir mer folkefest.......målgang kommer de in når som helst.....mitt i natten og mange ganger helt ensomme såg starten 2002 i Göteborg og 2009 i Marstrand...da Telefonica gikk på grund Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
OC393 Svart 20.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2014 Litt oppdatering: Det er nå 45 dager til Volvo Ocean race 2014-2015 starter i Alicante. Knut Frostad stiller i sitt sjette Volvo Ocean race, sitt tredje som CEO på land. Monica Rodal, er også med i staben til Knut med ansvar for «Client services & hospitality coordinator» Fem av båtene har allerede konkurrert i Sevenstar Round Britain and Ireland race. Abu Dhabi Ocean Racing Team var den raskeste og brukte 4 dager, 13 timer, 10 minutter, 28 sekunder. På andreplass kom The Spanish Team 4 dager 15 timer 32 minutter 51 sekunder På tredjeplass Dongfeng Race Team 4 dager 19 timer 38 minutter 36 sekunder På fjerdeplass Team Alvimedica 4 dager 20 timer 49 minutter 47 sekunder Og tilslutt jentebåten Team SCA 4 dager 21 timer 00 minutter 39 sekunder Det blir spennende å se fortsettelsen og ikke minst målgangen i Gøteborg mellom 21 og 24 juni 2015 Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Hva mener forumet om valget av entype båt? Selv er jeg litt i tvil. Ser de sportslige og sikkerhetsmessige grunnene for entype samt å hindre at det pengemessig sklir helt ut a la Americas Cup . Samtidig er det mer spennende med en åpen klasse ala IMOCA med forskjelige tekniske løsninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Vi seiler VO race her, http://www.sailonline.org bli med.... Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
OC393 Svart 21.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2014 Hva mener forumet om valget av entype båt? Selv er jeg litt i tvil. Ser de sportslige og sikkerhetsmessige grunnene for entype samt å hindre at det pengemessig sklir helt ut a la Americas Cup . Samtidig er det mer spennende med en åpen klasse ala IMOCA med forskjelige tekniske løsninger. Jeg mener det er mest rettferdig, da slipper man "teoretiske" handicap beregninger, og for oss som vil følge med på racet er det du ser som er resultatet, Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Vi mister ett utrolig viktig element i design. Når jeg seilte aktivt var det morro å utvikle og optimalisere. Men det krever masse penger. Så i Volvo ocean vil dette fjerne en spenningsmoment, samtidig som det forhåpentligvis vil gi flere deltakere. Blir også mye mer åpent med entype. Raskeste båten har tradisjonelt vært topp 2 i alle ragattaer, nå vil veivalg ha mye større betydning. Alle kan nå vinne enkeltrace. Det var ikke tilfelle med ulike båter. Så vi får mer spenning. For seilere er det klart morsomst med entype når en seiler. I havn er optimalisering mest utfordrende. Men det er slutt på tiden da seilerne jobbet med optimalisering. Krever for mye kompetanse. Greit valg nå, får se hvordan det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Jeg mener det er mest rettferdig, da slipper man "teoretiske" handicap beregninger, og for oss som vil følge med på racet er det du ser som er resultatet, En åpen klasse med Box-rules er uansett ikke med handicap. Den som kommer først i mål er vinneren. Men da har man frihet til å designe en båt etter eget hode innenfor boks-reglenes begrensinger. Tidligere VOR har hatt dette, og IMOCA er en klase for vendee globe og andre hav-regattaer - gjerne med et begrenset mannskap. http://en.wikipedia.org/wiki/International_Monohull_Open_Classes_Association http://www.imoca.org/en/index/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Vi mister ett utrolig viktig element i design. Når jeg seilte aktivt var det morro å utvikle og optimalisere. Men det krever masse penger. Så i Volvo ocean vil dette fjerne en spenningsmoment, samtidig som det forhåpentligvis vil gi flere deltakere. Blir også mye mer åpent med entype. Raskeste båten har tradisjonelt vært topp 2 i alle ragattaer, nå vil veivalg ha mye større betydning. Alle kan nå vinne enkeltrace. Det var ikke tilfelle med ulike båter. Så vi får mer spenning. For seilere er det klart morsomst med entype når en seiler. I havn er optimalisering mest utfordrende. Men det er slutt på tiden da seilerne jobbet med optimalisering. Krever for mye kompetanse. Greit valg nå, får se hvordan det fungerer. Enig, VOR har jo ofte vært dominert av en båt som er mye raskere enn de andre, så da blir det kjedeligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Like båter stiller desto større krav til båtfart/trim og ruteplanlegging. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Trim, ruteplanleging etc er vel alltid det viktigeste elementet i enhver regatta, sjelden noen er så overlegene at de ikke gidder å trimme seilene :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Klart båtfart er viktig, men hvis man ikke gambler så kommer mange båter i sikt av hverandre etter en seilas over havet. Tar noen risken så kan de komme sist eller en dag før de andre. Nå skal det gode nerver for å ta en slik risk. Se på Ericsson 3 kontra 4, ungguttene på 3'eren tok risken og vant stort. Hadde de kommet sist så hadde det ikke vært noen big deal for dem som ikke var favoritter. Under Clipper 11-12 så lå vi helt sist vest av Australia, men så gjorde vi et sjakktrekk (viste det seg) og kom fire til Geraldton. Først til Gold Coast også. Visit Finland tok endel slike og kom faktisk nr. to overall. Dette blir kjempespennende, men TV dekningen er ikke så stor her i Norge. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquarius Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Dette blir kjempespennende, men TV dekningen er ikke så stor her i Norge. Noen som vet hvor det finnes en ok TV dekning? Eller må man på nett? Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquarius Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Innledende seilas i Alicante starter i dag kl. 14:00, og neste lørdag braker det løs for alvor. Volvo Ocean Race har laget en app for både iOS og Android hvor man kan følge både direkte sendinger, opptak og live tracking. Virker veldig OK. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Bra. Ikkeno er som en loffekonk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Spanien till Göteborg på nio månader http://www.gp.se/sport/1.2514280-spanien-till-goteborg-pa-nio-manader litt gamle bilder Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
OC393 Svart 11.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Start i dag 14:00 norsk tid. Dette blir spennende. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post Share on other sites More sharing options...
OC393 Svart 11.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Direkte overføring i dag 14:00 kan du se her: http://www.tvmaritimehd.no/ Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Vi seiler VO race her, http://www.sailonline.org bli med.... De er plass til mange flere her inne, her slipper du seilskifte osv. http://www.sailonline.org Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 (redigert) Legger inn en start i Alicante, men dette blir nok ikke like tett fulgt opp som tidligere VOR. Båt som tidligere: NOR_VannTro Redigert 11.Oktober.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Molinari Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Man seiler i flokk på første etappe, ingen av navigatørene som turte å ta sjansen på å gå lenger nord, for å få mere vind, men litt feil retning en stund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild Iversen Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Har fulgt med litt underveis på hjemmesiden til Volvo Ocean Race.Men må si jeg ble både forundret og skuffet da målgangen til de tre som er ferdig så langt ikke er filmet.Video fra ombord i båtene er det riktig nok, men filming fra helikopter når de nærmet seg spektakulære Cape Town og gikk i mål fant ikke jeg i hvertfall...(ref. tilsvarende som da de startet i Alicante)Så langt jeg kunne se var det en dårlig animasjon som viste båter og landskap, alt mens en masete dame intervjuet folk ombord som tydeligvis hadde fokus på alt annet en "small talk".Eller er det jeg med min svært mangelfulle innsikt i datateknologiens verden som har vært på feil sted til feil tid?Ellers er det spennende om jentebåten klarer å knipe en plass i innspurten og unngår å komme sist. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.