Jump to content

Velge hvilken skroggjennomføring?


trampeklapp

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Tror du fint kan bruke resten av kvelden og sikkert et par kvelder til på å lese om du søker på emnet her på BP. Mye god informasjon men kanskje vanskelig å konkludere på noen kategorisk måte. Dog er det vel mange som har gått over til "kompositt" ved skifte pga tæringsproblematikk, og kanskje også forsåvidt pga pris da gjennomføringer i god nok kobberkvalitet koster en liten formue.

Link to post
Share on other sites

Jeg tittet på artikkelen på baatwiki. Ser du har hoppet bukk over et par fordeler med metall framfor kompositt:

  • Raskere å skifte ut, du trenger ikke gjøre om på hullet.
  • Billig.
  • Fås hos de fleste båtutstyrbutikker.

Videre, hva begrunner du det med at bronse og rustfritt er å anbefale av metall?

 

Jeg er også litt skeptisk på metoden du anbefaler med å dra nesten til (ved montering), for deretter å trekke til etter at fugemassen har herdet. Dette kan medføre at man vrir litt på gjennomføringen og mister heftet mellom gjennomføringen og skroget. Trekk til med en gang er min mening. Vil heller legge vekt på å bruke MS-polymer eller tilsvarende framfor polyurethanmasse, siden den ikke krymper under herding. Ellers risikerer man å få små spalter som kan gi opphav til spaltkorrosjon. Og den finner man ikke uten å demontere.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til en kar som har Tru Design ventil på bronse gjennomføring. Tec7 som tettning mellom. Han måtte vist være varsom når ventilen ble skrudd på, så ikke kompositt- gjengene ble skåret i stykker mot messinggjengene. Når ventilens gjenger først entret, så gikk det fint. Rengjør gjengene på den gamle gjennomføringen med rustfri stålbørste.

 

Dersom du skifter gjennomføring til kompositt, husk å bytte til samme type, flush eller utenpåliggende.

Link to post
Share on other sites

Smart med den nye hylsa! Da jeg monterte mine fra TruDesign, laget jeg en backingplate av glassfiber på halvannen cm tykkelse, så skroggjennomføringen skulle står mer "stødig".

 

Skulle jeg montert på nytt, så hadde jeg nok også kappet lengden på de minste gjennomføringene, siden de svaier litt hvis jeg røsker i dem.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg tittet på artikkelen på baatwiki. Ser du har hoppet bukk over et par fordeler med metall framfor kompositt:

  • Raskere å skifte ut, du trenger ikke gjøre om på hullet.
  • Billig.
  • Fås hos de fleste båtutstyrbutikker.

Videre, hva begrunner du det med at bronse og rustfritt er å anbefale av metall?

 

Jeg er også litt skeptisk på metoden du anbefaler med å dra nesten til (ved montering), for deretter å trekke til etter at fugemassen har herdet. Dette kan medføre at man vrir litt på gjennomføringen og mister heftet mellom gjennomføringen og skroget. Trekk til med en gang er min mening. Vil heller legge vekt på å bruke MS-polymer eller tilsvarende framfor polyurethanmasse, siden den ikke krymper under herding. Ellers risikerer man å få små spalter som kan gi opphav til spaltkorrosjon. Og den finner man ikke uten å demontere.

 

Det som er genialt med en wiki er at du bare går inn og legger til i teksten selv :-)

Link to post
Share on other sites

da gjennomføringer i god nok kobberkvalitet koster en liten formue.

 

 

Ooops. Helt riktig, bronse.. :-)

Den ror du deg lett ut av, bronse er jo tross alt en kobberlegering :wink:

 

Når det gjelder wikien har jeg ikke dristet meg på å redigere der. Er nok litt for redd for å ødelegge meningen i det som allerede står. Og så blir det vel så som så med kvalitetssikringen av innholdet hvis alle og enhver kan gå inn og skrive det man har på hjertet?

Link to post
Share on other sites

Jeg tittet på artikkelen på baatwiki. Ser du har hoppet bukk over et par fordeler med metall framfor kompositt:

  • Raskere å skifte ut, du trenger ikke gjøre om på hullet.
  • Billig.
  • Fås hos de fleste båtutstyrbutikker.

Første punktet der er i allefall nevnt:

 

Gode plastgjennomføringer er tykkere i "godset" enn metallgjennomføringer, noe som medfører at ytre diameter på gjennomføringen er større for samme indre diameter - dermed må man ofte lage et større hull i skroget dersom man bytter fra metall til plast. Stuss og stoppekran bygger også noe mer, så man må være sikker på at man har tilstrekkelig med plass inne i båten.

 

At metallgjennomføringene er billigere enn plastgjennomføringer vet jeg ikke ... man kan finne billige plastgjennomføringer, og man kan finne dyre metallgjennomføringer. Det blir ofte sagt ... "man får det man betaler for", det er en klisjé, ofte propagert av folk som har interesse i å selge produkter til overpris, men som jeg nevner i båtwikiartikkelen - forbrukerkjøpsrettighetene er ikke mye verd når båten har sunket, så for enkelte produkter bør man kanskje vurdere å velge antatt kvalitet fremfor billigst mulig pris.

 

Videre, hva begrunner du det med at bronse og rustfritt er å anbefale av metall?

Bronse er anbefalt i utallige båtforumpostinger - rustfritt syrefritt stål er jeg usikker på. Her har jeg vel vært sløv med å føre referanser.

 

 

Jeg er også litt skeptisk på metoden du anbefaler med å dra nesten til (ved montering), for deretter å trekke til etter at fugemassen har herdet.

 

Anbefalt av Seatronic, mange forumpostinger på båtplassen og andre steder - men ja, jeg har vært sløv med å føre referanser. Det kan tenkes at dette spesifikt gjelder sikafleks.

 

Det skal være en ring mellom "mutter" og skrog, så skruingen skal føre til minimalt med dreiemoment.

 

 

Dette kan medføre at man vrir litt på gjennomføringen og mister heftet mellom gjennomføringen og skroget. Trekk til med en gang er min mening. Vil heller legge vekt på å bruke MS-polymer eller tilsvarende framfor polyurethanmasse, siden den ikke krymper under herding. Ellers risikerer man å få små spalter som kan gi opphav til spaltkorrosjon. Og den finner man ikke uten å demontere.

 

Artikkelen om fugemasser er foreløbig ganske tom ... her mangler jeg selv mye kunnskaper.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes ikkje prisane på bronsegjennomføringane på den danske sida (lenger oppe i diskusjonen) var så galne. Kvifor blir ikkje denne typa gjennomføring nytta oftare? Greitt nok at enkelte båtprodusentar (mange?) ynskjer å presse prisane. Blir litt annleis om vi som privatpersonar skal skifte nokre få gjennomføringar år om anna. Har inntrykk av at dei fleste enten skifter til messing eller plast.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal se om jeg finner tid til å lete opp gamle BP-postinger, noe av poenget var at sikafleksen skvises ut i stedet for å komprimeres når man tighter skikkelig til før den har fått tid til å herde litt. Det gir mening i mitt hode, sikafleksen er jo noe elastisk etter herding, som gummi, og man oppnår jo normalt tetthet dersom man legger inn en gummipakning og tighter til.

 

Jeg legger til en bisetning om at praksisen er omdiskutert, med referanse hit.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...