trampeklapp Startet 18.Januar.2015 Del på Facebook Startet 18.Januar.2015 Plast, kompositt, messing eller syrefast stål? Kan man problemfritt kombinere messing og syrefast stål, eller vil dette på noen måte reagere med hverandre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Nå skal ikke jeg påberope med noe..men søkte opp litt, og fant ut at messing kan inneholde 10-40% sink.. Da vil jeg tro at kvaliteten på messingen absolutt har noe å si. Når jeg bygde båter blandet vi aldri.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 http://no.wikipedia.org/wiki/Messing Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Tror du fint kan bruke resten av kvelden og sikkert et par kvelder til på å lese om du søker på emnet her på BP. Mye god informasjon men kanskje vanskelig å konkludere på noen kategorisk måte. Dog er det vel mange som har gått over til "kompositt" ved skifte pga tæringsproblematikk, og kanskje også forsåvidt pga pris da gjennomføringer i god nok kobberkvalitet koster en liten formue. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Bronse! Om du får tak i da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 -har byttet til Tru Design kompositt. En ting er at det er moderne, og ikke tærer, men ventilene er en drøm å håndtere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Byttet også til Trudesign på den forrige båten, og har samme erfaring som Eureka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Jeg foreslår rustfritt (syrefast) 316. Rimelig, superkurant å montere, holder lenge Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 (redigert) Brukte trudesign på septik og vann til toalettet, og rustfrie gj.føringer og ventiler til motorene. Føltes litt mere solid med de i metall, da de satt mitt i " tråkkesonen" da man gikk ned i mororrommet. Redigert 18.Januar.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Bronze får man f.eks hos shipshop.dk så tilgjengeligheten er jo grei nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Er det noen som har sterke meninger om å blande kompositt (trudesign) og metall. Trenger ny ventil, men kunne tenkt meg og spart meg for jobben med å bytte gjennomføring. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
kriftian Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Det du må være obs på er at kompositt har mindre innvendig mål så man bør gå en dimensjon opp. Jeg måtte fra 1 1/4" til 1 1/2" for å få samme tverrsnitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kriftian Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Kontra messing altså :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 kompositt av anerkjent merke, slik som TruDesign, det var konklusjonen min sist jeg gjorde metaresearch på dette. http://www.baatwiki.no/wiki/Skroggjennomføring Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Jeg tittet på artikkelen på baatwiki. Ser du har hoppet bukk over et par fordeler med metall framfor kompositt: Raskere å skifte ut, du trenger ikke gjøre om på hullet. Billig. Fås hos de fleste båtutstyrbutikker. Videre, hva begrunner du det med at bronse og rustfritt er å anbefale av metall? Jeg er også litt skeptisk på metoden du anbefaler med å dra nesten til (ved montering), for deretter å trekke til etter at fugemassen har herdet. Dette kan medføre at man vrir litt på gjennomføringen og mister heftet mellom gjennomføringen og skroget. Trekk til med en gang er min mening. Vil heller legge vekt på å bruke MS-polymer eller tilsvarende framfor polyurethanmasse, siden den ikke krymper under herding. Ellers risikerer man å få små spalter som kan gi opphav til spaltkorrosjon. Og den finner man ikke uten å demontere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Hej True Design har nu lagt till en stödhylsa till de mindre bordgenomförnigarna, skall nu hålla för 227 kg i anslutningen ovanför kranen.http://www.trudesignplastics.com/products/70-load-bearing-collars Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Jeg kjenner til en kar som har Tru Design ventil på bronse gjennomføring. Tec7 som tettning mellom. Han måtte vist være varsom når ventilen ble skrudd på, så ikke kompositt- gjengene ble skåret i stykker mot messinggjengene. Når ventilens gjenger først entret, så gikk det fint. Rengjør gjengene på den gamle gjennomføringen med rustfri stålbørste. Dersom du skifter gjennomføring til kompositt, husk å bytte til samme type, flush eller utenpåliggende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lucky Silver Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Smart med den nye hylsa! Da jeg monterte mine fra TruDesign, laget jeg en backingplate av glassfiber på halvannen cm tykkelse, så skroggjennomføringen skulle står mer "stødig". Skulle jeg montert på nytt, så hadde jeg nok også kappet lengden på de minste gjennomføringene, siden de svaier litt hvis jeg røsker i dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Bronse! Om du får tak i da... Ooops. Helt riktig, bronse.. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Jeg tittet på artikkelen på baatwiki. Ser du har hoppet bukk over et par fordeler med metall framfor kompositt: Raskere å skifte ut, du trenger ikke gjøre om på hullet. Billig. Fås hos de fleste båtutstyrbutikker. Videre, hva begrunner du det med at bronse og rustfritt er å anbefale av metall? Jeg er også litt skeptisk på metoden du anbefaler med å dra nesten til (ved montering), for deretter å trekke til etter at fugemassen har herdet. Dette kan medføre at man vrir litt på gjennomføringen og mister heftet mellom gjennomføringen og skroget. Trekk til med en gang er min mening. Vil heller legge vekt på å bruke MS-polymer eller tilsvarende framfor polyurethanmasse, siden den ikke krymper under herding. Ellers risikerer man å få små spalter som kan gi opphav til spaltkorrosjon. Og den finner man ikke uten å demontere. Det som er genialt med en wiki er at du bare går inn og legger til i teksten selv :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 da gjennomføringer i god nok kobberkvalitet koster en liten formue. Ooops. Helt riktig, bronse.. :-) Den ror du deg lett ut av, bronse er jo tross alt en kobberlegering Når det gjelder wikien har jeg ikke dristet meg på å redigere der. Er nok litt for redd for å ødelegge meningen i det som allerede står. Og så blir det vel så som så med kvalitetssikringen av innholdet hvis alle og enhver kan gå inn og skrive det man har på hjertet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 (redigert) Jeg tittet på artikkelen på baatwiki. Ser du har hoppet bukk over et par fordeler med metall framfor kompositt: Raskere å skifte ut, du trenger ikke gjøre om på hullet. Billig. Fås hos de fleste båtutstyrbutikker. Første punktet der er i allefall nevnt: Gode plastgjennomføringer er tykkere i "godset" enn metallgjennomføringer, noe som medfører at ytre diameter på gjennomføringen er større for samme indre diameter - dermed må man ofte lage et større hull i skroget dersom man bytter fra metall til plast. Stuss og stoppekran bygger også noe mer, så man må være sikker på at man har tilstrekkelig med plass inne i båten. At metallgjennomføringene er billigere enn plastgjennomføringer vet jeg ikke ... man kan finne billige plastgjennomføringer, og man kan finne dyre metallgjennomføringer. Det blir ofte sagt ... "man får det man betaler for", det er en klisjé, ofte propagert av folk som har interesse i å selge produkter til overpris, men som jeg nevner i båtwikiartikkelen - forbrukerkjøpsrettighetene er ikke mye verd når båten har sunket, så for enkelte produkter bør man kanskje vurdere å velge antatt kvalitet fremfor billigst mulig pris. Videre, hva begrunner du det med at bronse og rustfritt er å anbefale av metall? Bronse er anbefalt i utallige båtforumpostinger - rustfritt syrefritt stål er jeg usikker på. Her har jeg vel vært sløv med å føre referanser. Jeg er også litt skeptisk på metoden du anbefaler med å dra nesten til (ved montering), for deretter å trekke til etter at fugemassen har herdet. Anbefalt av Seatronic, mange forumpostinger på båtplassen og andre steder - men ja, jeg har vært sløv med å føre referanser. Det kan tenkes at dette spesifikt gjelder sikafleks. Det skal være en ring mellom "mutter" og skrog, så skruingen skal føre til minimalt med dreiemoment. Dette kan medføre at man vrir litt på gjennomføringen og mister heftet mellom gjennomføringen og skroget. Trekk til med en gang er min mening. Vil heller legge vekt på å bruke MS-polymer eller tilsvarende framfor polyurethanmasse, siden den ikke krymper under herding. Ellers risikerer man å få små spalter som kan gi opphav til spaltkorrosjon. Og den finner man ikke uten å demontere. Artikkelen om fugemasser er foreløbig ganske tom ... her mangler jeg selv mye kunnskaper. Redigert 20.Januar.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
sunnmøre Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Synes ikkje prisane på bronsegjennomføringane på den danske sida (lenger oppe i diskusjonen) var så galne. Kvifor blir ikkje denne typa gjennomføring nytta oftare? Greitt nok at enkelte båtprodusentar (mange?) ynskjer å presse prisane. Blir litt annleis om vi som privatpersonar skal skifte nokre få gjennomføringar år om anna. Har inntrykk av at dei fleste enten skifter til messing eller plast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Dette med å stramme til etter at det har tørket er vel ikke noe særlig - tror ikke jeg ville turt å skrive eller anbefale det på noe som helst sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 (redigert) Jeg skal se om jeg finner tid til å lete opp gamle BP-postinger, noe av poenget var at sikafleksen skvises ut i stedet for å komprimeres når man tighter skikkelig til før den har fått tid til å herde litt. Det gir mening i mitt hode, sikafleksen er jo noe elastisk etter herding, som gummi, og man oppnår jo normalt tetthet dersom man legger inn en gummipakning og tighter til. Jeg legger til en bisetning om at praksisen er omdiskutert, med referanse hit. Redigert 20.Januar.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.