Jump to content

Hvilke tanker har der om verdifall/salgbarhet på eldre plastbåter?


Goodspeed

Recommended Posts

I båtjakten nå så ser jeg at ved å gå på litt eldre modeller så vil det være lettere for meg innenfor budsjettet mitt å få kjøpt en slik båt jeg ønsker - 24-27 fots DC/cabincruiser (type Draco 2400, Selby 27 o.l.). Noen båter jeg ser på er så langt som ned rundt 84-modell, da med litt nyere motor (eldre motor er diskutert i en tidligere tråd, så her er det kun ifht selve båten i denne tråden). Sett bort i fra forutsetning om et greit generelt vedlikehold på båten, hva tenker man om alderen med tanke på videresalg om noen år av en båt fra tidlig 80-tall – blir det bare verre og verre å kvitte seg med eller vil man ved et greit vedlikehold fortsette å holde båtens verdi noe lunde intakt?

 

Jeg forutsetter selvsagt at en båts verdi alltid vil forringes noe med tiden, men jeg vil nødig havne i en situasjon der båten plutselig anses ‘for gammel’ og som gjør at den blir veldig vanskelig å selge.

 

Jeg har lest flere tråder om at det elektriske blir ganske dårlig etter hvert, samt at man må muligens behandle for osmose/plastpest, skifte toalett. Men utover dette – noen andre tanker og erfaringer dere har som jeg bør ha i bakhodet når jeg vurderer litt eldre båter? Motor vil som sagt være av noe nyere årgang og jeg håper å få med en ren dieseltank (ref. alle hentetrådenes tette dieselfiltre :smiley: ).

 

Alt av tips mottas med stor takk.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Tja, vanskelig å spå i fremtiden. Men ny båt gir masse avskrivning, så mye at jeg faktisk kan gi bort min gamle gratis når den tid kommer - og fremdeles ha tapt mindre penger enn om jeg kjøpte en ny. Selvfølgelig satt på spissen. Oppgraderinger ser jeg på som en hobby, og gir igjen i form av bruksglede. Båter kommer aldri til å bli en god investering, men du verden å hyggelig det er å holde på med. Jeg holder altså en knapp på gammel båt. Argumentet for ny båt må jo være at man ikke ønsker skru og puss, men bare vil bruke. Men det koster.

Link to post
Share on other sites

-både ren dieseltank og fix av toalett må vel igrunn sees på som normalt vedlikehold. Osmose og elektrisk er ikke det. Dog er elektrisk noe man rydder opp i.

 

Jeg tenker lukt, oljesøl, mugg, utdaterte utstyr og komponenter, utett dekksgjennomføringer, skroggjennomføringer.. Gammel kalesje ( koster mye for nytt)

 

Om en selger har tatt noen oppgraderinger, så kan du gå løs på nye.

 

En vedlikeholdt båt vil alltids kunne selges, men sett opp budsjett for hva det koster å kjøpe samt sette den den stand du vil ha den.

 

Min seilbåt er fra -82. Motor fra 2004. Det vil ikke være noe problem å selge den, men det er vel heller snakk om hva jeg ville latt den gå for.

 

Nye båter blir dyrere, så eldre velholdte båter selges de også. Plastbåter fra -70-tallet selges de også.

 

En plastbåt synker ikke pga osmose, men det kan den gjøre om skroggjennomføringen ryker.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorbåter vet jeg ingenting om ... men jeg har reflektert litt om seilbåter, generelt sett, men særlig gamle seilbåter på under 30 fot.

 

Det finnes veldig mange plastbåter der ute som er 25-40 år gammel. Det pøses på med massevis av nye båter i markedet, men det tas få båter ut av markedet - noen båter synker, noen båter senkes bevisst, noen få båter skrotes på forsvarlig vis. Folk i dag ønsker mer plass og moderne løsninger, man tar ikke familien med seg på langtur med en 29-fots båt fra 1979 uten varmtvann, septiktank, dusj, etc. (vel, vi gjorde det - men etter en litt røff påsketur ble det til slutt oppgradering). I tillegg er båtplass et knapphetsgode. Alt i alt tror jeg prisen for tilstrekkelig gamle båter skal ned mot null, og til og med under null for båter som ikke er blitt godt nok vedlikeholdt. Tilsvarende som at prisen på gamle biler beveger seg ned mot vrakpanten etterhvert som de blir gamle nok.

 

Ser man på avskrivninger og kapitalkostnader alene vil det fortsatt være langt mindre kostbart å kjøpe en gammel båt som man gir bort gratis etter noen år, sammenlignet med å kjøpe en splitter ny båt som må selges til langt under innkjøpspris etter noen år. For eldre båter vil vedlikehold og båtplass ta opp brorparten av kostnadene, da får man kanskje mer valuta for pengene med en "god" båt. Men igjen, selve båtgleden øker ikke nødvendigvis med en ny, stor og fancy båt spekket med moderne utstyr. "Båtgleden er omvendt proposjonalt med båtlengden" er det blitt sagt. Jeg skal ikke ha noen sterke meninger om det, men opplevelsen av sjøen er i allefall langt mer intens i en liten båt enn en stor båt. :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vet heller ikke noe om motorbåter.

 

I mitt hode så har så gamle plastbåter en utgangsverdi på 0,- Det som definerer prisen er hvor brukbar den er. Hvor mye bruksglede får man for x kroner? Pluss hvor mye folk er villig til å betale for evt. oppgraderinger som er gjort, utstyr osv.

 

En brukbar båt som man kan dra på ferie med/bruke på fritiden har en verdi basert på bruksmulighetene kjøper ser for seg. En båt med kaputt motor/seil er veldig nær 0,-, ja kanskje mer en potensiell utgift.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. :smiley:

 

Da ligger det litt i det dere sier (ganske samstemt virker det som også :) ) at når det kommer til stykket at når man kjøper en eldre plastbåt, spesielt motorbåt, så er det ofte motoren man i praksis blir endende opp med å betale for.

 

EiSvIn, enig i det du sier vedr. ny båt og om man ikke liker å skru/pusse. For min del er det litt av sjarmen med båtlivet, bare så lenge det ikke ender opp med å kun bli pussing, men litt bruk også. :yesnod:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

En brukbar båt som man kan dra på ferie med/bruke på fritiden har en verdi basert på bruksmulighetene kjøper ser for seg.

... men man må ikke glemme at markedsverdien bestemmes ut fra både tilbud og etterspørsel. Det hjelper ikke at kjøper ser stor verdi i båten, dersom det er én kjøper for hver tredje båt som ønskes solgt.

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal vurdere en eldre plastbåt så vil jeg anbefale å sette salgsverdien til null og driftsutgiftene til langt høyere enn du liker å tenke på, og hvis summen av disse to faktorene er mindre enn forventet glede og nytte så er det bare å kjøpe.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hovedgrunnen til at jeg ser på eldre båter er som nevnt at det gir meg en mulighet til å kjøpe en større båt enn jeg ellers ville fått gjort med mitt budsjett. Jeg ønsker en båt som har stikklugar, et OK toalett, pantry, salong i front osv. som jo gir meg en betalingsvilje for nettopp dette. Det er jo en kjent sak at etter hvert som ting eldes, så vil ofte vedlikeholdsutgiftene øke, og det er noe jeg tar høyde for. Så håpet mitt er jo at når jeg en gang skal selge igjen er at det vil være noen nye kjøpere i samme situasjon. Utgangspunktet mitt er når jeg får med en noe nyere motor, så er det uten tvil det jeg i hovedsak bestemmer betalingsvilligheten min etter. Men dersom det er gjort visse oppgraderinger, f.eks byttet toalett/opplegg, ny kalesje, skiftet skroggjennomføringer o.l., så gjør jo dette at jeg vil betale enda mer enn om det hadde kun vært en gammel båt uten noen oppgradering men med ny motor.

 

Som igjen bringer meg litt tilbake til bakgrunnen for spm mitt. Spesielt med tanke på at jeg selv synes f.eks 84-modell høres veldig gammelt ut, og om noen år så vil det være enda eldre når jeg igjen skal selge. Men ser klart poengene at verdien stadig blir mindre, og en båt koster penger, det vet jeg. Men kanskje en 84-modell ikke er så mye eldre om tre år enn i dag, mtp at den er over 30 år uansett. Om noen har erfaring med markedsrespons på salg av noe lignende båter i samme alder, så hører jeg gjerne om det også.

 

Ikke så lett å fatte seg klokt og kortfattet når det surrer en million tanker rundt i hodet når man er på båtjakt. Men håper dere bærer av meg for det. :giggle:

 

Igjen, takk for alle innspill og erfaringer! :smiley: .

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Men ser klart poengene at verdien stadig blir mindre, og en båt koster penger, det vet jeg.

Verdi er jo et begrep som kan bety forskjellige ting. Jeg tror ikke bruksverdien til en båt fra '84 vil reduseres vesentlig ila noen år, men jeg tror markedsverdien vil synke (pga at tilbudet vil vokse mer enn etterspørselen). Når det er sagt, både bruksverdi og markedsverdi på en splitter ny båt vil synke langt mer - tross alt, etter noen få år vil en gammel båt fortsatt være en gammel båt, mens en "splitter ny" båt bare er "litt ny". Problemer må man regne med uansett alder på båten, og jo mer komplekst utstyr, jo mer kan gå galt.

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært seilbåt, hadde jeg utvilsomt valgt en stor, gammel båt fremfor en ny og liten båt - som sagt, folk i dag trenger mer plass ombord enn i tidligere tider, såfremt man holder båten vedlike tror jeg en stor (>35 fot) gammel seilbåt fortsatt vil ha en verdi signifikant større enn null. Med planende eller halvplanende motorbåter er det kanskje ikke helt det samme - kjøper man en "fjordplog" vil jo drivstoffbudsjettet også komme inn som en betydelig kostnad (og det kan igjen reflekteres i etterspørselen i etterhåndsmarkedet om noen år. Nå er det jo noen som spår at oljeprisen om et par år skal ned i USD 30 / fat, mens andre spår at den skal opp i USD 200 / fat - dette påvirker dieselprisen, noe som igjen påvirker både bruksverdi og markedsverdi på en stor motorbåt. Tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng med skille av bruksverdi og markedsverdi. at det blir stadig flere båter i markedet også hjelper ikke på. Så jeg er enig i det. Ny båt har jeg uansett ikke råd til i en slik størrelse, så sånn sett føler jeg at mitt verditap uansett begrenses mest ved at jeg kjøper eldre.

 

For ordens skyld så er det jo ikke slik at jeg er på utkikk etter en båt uten å få noe verdifall. Dette er mest ifht å få slike innspill og tanker som dette, samt er det fint å ha i bakhodet når jeg skal i gang med budgivning for å ha en litt klarere formening om hva jeg ønsker å betale. :smiley:

 

Fortsatt er det jo noen lottotrekninger frem mot vår og prøvekjøringstid, så kan jo hende det kan bli ny båt likevel. :thumbsup:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Spesielt med tanke på at jeg selv synes f.eks 84-modell høres veldig gammelt ut, og om noen år så vil det være enda eldre når jeg igjen skal selge.

 

 

Om en båt er 31 eller 34 år har lite eller ingenting å si for verdien. Det som betyr noe er tilstand, vedlikehold og brukervennlighet. Noen 20 år gamle båter er håpløst utdaterte med tanke på løsninger etc, mens andre kan være 40 år og fortsatt funksjonelle. Min båt er fra 1978, men i god stand og fortsatt rimelig funksjonell til sitt bruk. Så den lar seg nok selge når den tid kommer, selv om jeg selvsagt ikke får igjen verken det jeg ga for 10 år siden da prisene var på topp eller oppgraderinger gjort i mellomtiden. Men salgbar bør den være, helt klart!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg regner skroget på en båt over 30 år som uten særlig verdi. Så må man se på vedlikehold, oppgraderinger og utstyr. Motor vil selvfølgelig være det som betyr mest, et motorbytte er dyrt og strevsomt.

 

Når båten har nådd en viss alder vil båtens verdi være basert på utstyret ombord og kvaliteten på dette. For meg teller ting som motor, batterikapasitet, pantry og toalettforhold. Oppgradering av båten går på en måte i ring. Utstyr utdateres og forringes fortere enn man skulle tro. Kalesjer har redusert levetid. Elektronikk er dyrt og utviklingen går fort.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner skroget på en båt over 30 år som uten særlig verdi.

Jeg skulle til å skrive det samme - men ombestemte meg. Et 30 år gammelt plastbåtskrog er i utgangspunktet nesten like bra som et splitter nytt plastbåtskrog - ja, kanskje bedre, ref Mulligan i #9 (pluss at man har fått bevist at skroget er solid etter 30 år). Som jeg har skrevet - i allefall hva seilbåter angår, tror jeg størrelse har mye å si - og teorien om at vi vil se stadig svakere etterspørsel og stadig større tilbud av gamle båter på markedet, den gjelder ikke for store båter. Men ellers enig.

Link to post
Share on other sites

Bruktbåtpriser er synkende, og det har de vært i flere år. Prisene kommer nok til å synke enda mer. Så tap må en regne uansett, ved salg av eldre båter vil det uansett være tilstand, utstyrsnivå og etterspørsel som bestemmer prisen. Selv har jeg en 28 år gammel Draco 2400, denne ga jeg 250 000 kr i 2011. vedlikeholdskostnaden på båten ligger på ca 10 000 kr i året inkl oppgraderinger, Dvs at båten til nå har kostet meg ca 300 000 kr evt salgsverdi, er kanskje 200 000 hvis jeg er heldig, trolig nærmere 150 000 kr, da har jeg hatt et "tap" på 100-150 000 kr 25-30000 kr pr år. dette tror jeg er helt normalt og ser ikke på dette tapet som noe annet en min velvære ved å være på sjøen.

Hadde jeg kjøpt meg en ny båt i 2011 i samme størrelse, hadde den kostet minimum en mill, da måtte jeg lånt 750 000 kr av de, begynner man å regne på dette så er nok "tapet" større,

 

Jeg tror at man ikke skal bekymre seg så mye for hva man evt taper, men heller snu det rundt å se på hva det koster å kose seg på sjøen, så får en finne ut av hva lommeboka tåler.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

I valg av båt, så tror jeg det kan være greit å bli minna på at renta er lav. Koster ca 3 tusen å låne 100000 i året.

Bie fort dyrt å kjøpe eldre båt som trenger reparasjon og oppgraderinger.

 

Så ville sørga for at du finner en båt i god stand, med det utstyret du vil ha.

 

Sesongen er veldig kort. Kjedelig å bli plaga. Dyrt kan det å bli. Ellers mange flotte eldre båter.

Link to post
Share on other sites

I valg av båt, så tror jeg det kan være greit å bli minna på at renta er lav. Koster ca 3 tusen å låne 100000 i året.

Bie fort dyrt å kjøpe eldre båt som trenger reparasjon og oppgraderinger.

 

Så ville sørga for at du finner en båt i god stand, med det utstyret du vil ha.

 

Sesongen er veldig kort. Kjedelig å bli plaga. Dyrt kan det å bli. Ellers mange flotte eldre båter.

I renter ja, avdrag å verditap må vel kanskje med i regnestykket ditt?

Redigert av Draco24styling (see edit history)

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Jeg regner skroget på en båt over 30 år som uten særlig verdi. Så må man se på vedlikehold, oppgraderinger og utstyr. Motor vil selvfølgelig være det som betyr mest, et motorbytte er dyrt og strevsomt.

 

Når båten har nådd en viss alder vil båtens verdi være basert på utstyret ombord og kvaliteten på dette. For meg teller ting som motor, batterikapasitet, pantry og toalettforhold. Oppgradering av båten går på en måte i ring. Utstyr utdateres og forringes fortere enn man skulle tro. Kalesjer har redusert levetid. Elektronikk er dyrt og utviklingen går fort.

 

 

At eit skrog er utan verdi etter 30 år, er berre tull. Skroget har i så fall ikkje fått det stellet og vedlikehaldet det skal ha. Hadde ikkje kvidd med i det heile tatt på å kjøpe ein 30 år gammal båt, ikkje 40 år heller for den del. Det som bør gjerast er å sjekke tilstanden så godt som det let seg gjere. Er skroget tørt, utan delaminering og skader kan eit skrog vare veldig lenge. Resten av båten må sjekkast på på same måte. Det finnast mange 30 år gamle båtar, som truleg er i betre stand enn ein 10 år gammal båt, og det er desse det gjeld å finne. Utstyr/ motor bør naturlegvis vere oppgradert, noko som det ofte er om ein finn ein velstelt båt.

 

Hadde ikkje hatt noko mot ein velstelt Najad e.l. frå 80-talet :yesnod:

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

At eit skrog er utan verdi etter 30 år, er berre tull. Skroget har i så fall ikkje fått det stellet og vedlikehaldet det skal ha. Hadde ikkje kvidd med i det heile tatt på å kjøpe ein 30 år gammal båt, ikkje 40 år heller for den del. Det som bør gjerast er å sjekke tilstanden så godt som det let seg gjere. Er skroget tørt, utan delaminering og skader kan eit skrog vare veldig lenge. Resten av båten må sjekkast på på same måte. Det finnast mange 30 år gamle båtar, som truleg er i betre stand enn ein 10 år gammal båt, og det er desse det gjeld å finne. Utstyr/ motor bør naturlegvis vere oppgradert, noko som det ofte er om ein finn ein velstelt båt.

 

Hadde ikkje hatt noko mot ein velstelt Najad e.l. frå 80-talet :yesnod:

 

Mulig jeg formulerte meg dårlig. Jeg sa ikke at skroget ikke kunne være bra etter 30 år. Jeg snakket om prisen, og står egentlig inne for det. Drømmebåten min er en Finnsailer 35 fra slutten av 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet. Skroget på de båtene er noe av det beste som noen gang er laget. Jeg er på konstant leting etter en slik.

 

Jeg har selv en columbie 66 fra ca. 1980. Skroget er helt perfekt, ikke noe å utsette på det. Men det har ikke reel verdi. Båten ble kjøpt for 25.000,- med innbordsmotor, jolle, påhenger, nyresturert salong, autopilot, bra pantry, toalett med porta potti, ny vanntank og slik kan jeg fortsette. Så har jeg byttet oppgradert masse greier de årene jeg har hatt båten. Faktisk har jeg oppgradert for mer enn jeg kjøpte den. Dette vil egentlig ikke påvirke prisen noe særlig ved salg. Den holder i beste fall prisfallet i sjakk.

 

Poenget er at båten ble prissatt etter bruksverdi og bruksverdien ble satt etter kvalitet og menge på utstyr, ikke etter om skroget var bra.

 

En båt med dårlig skrog har i mine øyne null verdi, kanskje minusverdi. Skroget er som en slags base, det må være av en viss kvalitet for at resten i det hele tatt skal komme i betraktning.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nytter ofte lite å regne teknisk verdi på gamle bruktbåter. Bruksverdien kan være det eneste som holder prisen oppe så å si.

 

En båt fra 80 tallet med original motor og uten ettermontert utstyr kan være i helt grei bruksstand og ha en grei bruksverdi for rett kjøper.

 

Det er vel egentlig vesentlig lettere å gå i fella og investere for mye i en gammel båt som eier enn å gjøre et dårlig kjøp som kjøper.

---

 

Selv tror jeg ikke man noen gang har fått mer bruksverdi for pengene enn nå. Det er mange gode kjøp der ute. Mange som har investert (alt for) mye i sine gamle båter og ikke har sjanse i verden å pengene tilbake. Ergo kan kjøper få seg en eldre plastbåt som er både oppgradert og velfungerende for langt under teknisk verdi hvis en regner med alle oppgraderinger som enkelte har gjort. Og man kan få båter uten særlig oppgraderinger enda billigere, men prisene skiller lite.

 

Hvor mye må man ut med for en helt ok familiebåt i dag?. La oss si en familie med to voksne og to unger. Siden jeg ikke kan noe om motorbåt... en seilbåt på pluss minus 30 fot med nyere motor og seil. Du kommer langt med budsjett under 200 000,- Ok, det er penger det også men jaggu ta. En får vel ikke kjøpt en sardinboks av en nybil for det engang.

 

Om man ikke skal fyke bortover sjøen med bråk og leven så får man vel også en grei familiesnekke for under 200K i dag.

 

Finnes det billigere "feriebolig" alternativ for en familie, hvis man først skal eie det selv? Tror nesten ikke det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båt fra 1990, 25 år i år. Skroget anser jeg som verdifullt, det er bygget meget solid (2,5 - 3 cm tykt), har ikke osmoseskader. Vekt på båten med alt innhold er ca 23 tonn. Riktignok har skroget noen riper, men kun estetiske ting, har ingenting med bruksegenskaper å gjøre.

Motoren er like gammel, en tung jernklump fra Perkins (4.236). Motoren starter momentant med et startbatteri som er fra 2003, og går pent i sine 1800 omdreininger marsjfar, som gir båten en fart på 7,5 knop. Motoren fremstår som ny, men om man leter nøye finner man tegn til litt (overflate)rust enkelte steder.

Seilene vet jeg ikke hvor gamle er, men seilmaker sier at de er helt greie som cruising seil, og det er jo det jeg driver med.

Båten er 16 meter lang og 4,67 meter bred, og jeg hadde ikke penger til å kjøpe en like stor båt ny, med alt utstyr hadde det vel dratt noen millioner. Comforten og plassen i en så stor båt tiltaler meg, så heller denne båten enn en ny båt på 31 +/- fot.

Jeg ser frem til min femte sesong nå, og jeg har ingen tro på at driftsutgiftene og verditapet på båten min kommer i nærheten av det på en ny tilsvarende størrelse båt. Hadde jeg kjøpt 31 foter`n hadde det kanskje gått butt i butt.

Gleden med den båten jeg har er garantert betydelig større enn for en ny mindre båt. Tryggheten er bedre, Comfort er bedre. Plass er bedre. Seilgleden er kjempestor. For meg er det helt perfekt.

Jeg har tidligere leid Bavaria 46 Cruiser i Hellas. Jeg ønsker ikke noen ny Bavariadiskusjon nå, men jeg kan si såpass som at en sammenligning mellom den båten og min, er som forskjellen på epler og bananer. Kjempeforskjell, og valget blir min båt, for meg.

Hva jeg kan selge denne båten for i forhold til hva jeg ga for den vet jeg ikke. Folk ønsker seg stadig større båt, så der har jeg en fordel. At den kanskje er litt for stor for en del mennesker (D5L) ser jeg som en liten ulempe, men flere og flere tar "lappen".

Min forrige båt, som jeg kjøpte i 2000 var fra 1971. Hadde den i 10 år, og var veldig fornøyd. En del forbedringer og vedlikehold som vel var noe forsømt ble det, men de 5 siste årene jeg hadde den var det minimalt. Jeg fikk naturlig nok noe mindre tilbake for den ved salget, men det båten hadde kostet meg overgikk ikke på langt nær gleden ved å ha den, og regnet over 10 år var det ikke avskrekkende i det hele tatt. Skroget var meget bra, det samme med de to Perkinsmotorene (6.358 H) svivet som klokker. Bytte av manifoiler på begge to dro noen kroner og en del arbeid, men jeg lært da også masse. Og igjen, fordeling på 10 år ...

 

Du er langt fra sikker på et problemfritt båtliv med en ny båt. Det skjer nesten alltid noe med en båt for en ny bruker, om ikke annet er det et toalett som går tett. Jeg tror nesten det er bedre med en båt med noen år på baken, da er alle "barnesykdommene" vekk.

 

Jeg ville aldri, uansett, kjøpe en ny båt. Jeg har kjøpt ny båt en gang, og den tapte jeg hele verdien på, nesten, etter 10 års bruk. Ser jeg bort fra inflasjonen, og ser på kronebeløpet jeg solgte for, i forhold til hva jeg kjøpte for, har jeg ofte fått betydelig mere igjen enn jeg ga. Jeg har alltid vært fornøyd etter salg av båt, bortsett fra den jeg hadde kjøpt ny.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...