Jump to content

Hvilke tanker har der om verdifall/salgbarhet på eldre plastbåter?


Goodspeed

Recommended Posts

EIt døme:

 

Ein Albin Nova i bra stand bør kanskje ha ein marknadsverdi på om lag 200 000 kr (truleg mindre, men kjekt med runde tal) Når ein har dette som utgangspunkt, kan ein rekne seg opp eller nedover alt etter kva stand båten er i. Original motor, gamle seil og dårleg utstyr så blir prisen redusert, kanskje ned mot 100 000 kroner. Er båten strøken, oppdatert med ny motor og godt utstyr++, så kan gjerne prisen bli 300 000. Då vil ein få ein båt som er rimeleg å ha i fleire år, men prisen vil naturlegvis synke om kvaliteten på vedlikehaldet vidare ikkje er til stades. Det kostar å ha båt, slurver ein med vedlikehald synk båten raskt i verdi. Å gje båten ein nullverdi er i utg.pkt feil.

Link to post
Share on other sites

Er til dels enig i mye av det som er nevnt tidligere, men sitter med følelsen av at det er kjøper som ønsker å rettferdiggjøre sin investering enten ovenfor seg selv eller sine nærmeste / familie - ja muligens også banken / lån. Båt er en bruksgjenstand som faller i pris i det øyeblikket en skriver kontrakt. Prøv å selg en ny båt til 1 mill i innkjøpspris, en måned etter kjøp uten tap. Trådstarter holder seg til ca. 2-300000, og på dette nivået tror jeg at en bør ta hele beløpet som ren avskrivning i det øyeblikket en skriver kontrakt. Ved senere salg / avvikling kan en oppnå en bonus dersom en finner rette kjøper. I mellomtiden har en gleden av båten uten å gå rundt å lure på om investeringen var det rette.

 

Selv har jeg opp gjennom årene kjøp brukt og gleden over denne "hobbyen / livsstilen" har medført en konstant utgift. Sammenligner jeg med personer som har bildilla, fotodilla, musikkdilla og andre hobbydillaer så vet nok vi alla at dette også kan koste enorme summer som en avskriver ganske fort. En hobby skal jo inneha en glede og ikke grubling over kostnader :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En båt i bruksstand har alltid en bruksverdi så prisene "på bunnen" i markedet vil butte og i praksis sjeldent nå null. Mao tenker jeg verditapet er mindre mot bunnen i markedet enn i den nyere delen av markedet hvor nærheten til stadig billigere volummodeller presser prisen ned pluss at svingninger i økonomien til folk har mer å si i den dyre delen av markedet enn i den billige delen.

 

I et synkende marked kan det fort være en fordel å være i bunnen av markedet :-), noe som taler til fordel for båter i den billige enden av markedet. Men de er kanskje kunstig dyre basert kun på at de flyter og kan brukes?

 

Noen som kan litt statistikk kan jo lage en graf over prisfall på båter basert på Finn.no? Om en satt grafen som rett strek basert på de første 10-15 årene med prisfall så tipper jeg verdien går mot null lenge før 30 år er gått, men i praksis er den ikke det.

Link to post
Share on other sites

En båt i bruksstand har alltid en bruksverdi så prisene "på bunnen" i markedet vil butte og i praksis sjeldent nå null.

... men igjen, båtplasser er et knapphetsgode og folk flest greier seg med én båt - så markedsverdien kan gå mot null selv om båten har en bruksverdi.

 

Båter kan forsåvidt tas ut av markedet på en annen måte enn ved å synke eller bli vraket - eksport. Vi lever i et internasjonalt marked, og det kan jo hende at båter forsvinner til vekstmarkeder dersom markedsverdien her hjemme blir lav nok. Polen og Baltikum er ikke så veldig langt unna, jeg kjenner ikke markedet der, men jeg tenker det er mange potensielle båtkjøpere der som ikke har råd til siste nytt. Vedlikehold er også billigere der, og en gammel 80-tallsbåt med tilstrekkelig vedlikehold og polering kan kanskje bli et potensielt statussymbol. Hvis det er nok båtplasser?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

... men igjen, båtplasser er et knapphetsgode

 

Ja er det virkelig det? Lange ventelister på den perfekte plassen kanskje men det annonseres da ledige plasser hele tiden. Selv fikk jeg plass på første forsøk ved Rygge for 3 år siden og hadde da samtidig en plass i indre Oslofjord på hånden, pluss at det var ledige plasser både ved Hankø og like ved Fuglevik, dvs nær der jeg hadde båten.

 

Vet ikke om det stemmer men hørte at de bygger ut 400 plasser i på en marina i Østfold.

 

Sendte en e-post til en marina rett ved der jeg ligger nå, i Skjeberg, og fikk tilbud om plass med en gang.

 

I følge andre tråder her inne var det mange ledige leieplasser i indre Oslofjord i sommer.

----

 

Har faktisk aldri vært i nærheten av å få nei enda.. rart det. Jeg våger påstanden at alle som ønsker det får seg båtplass i Oslofjorden uten problemer. Men jeg antar at det kan være vanskelig om man ønsker en lokal plass og bor i Asker/Bærum.

Link to post
Share on other sites

Ett tomt skrog uten noe inni er ingen komplett båt og har begrenset verdi enten det er gammelt eller nytt det skjønner jo alle. En godt vedlikeholdt båt fra 70 tallet kan ha høy verdi om det er en ettertraktet båttype det er det det kommer an på ikke årsmodell som sådan.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Jawik, heldigvis slipper jeg å rettferdiggjøre båtkjøp, og pengene regner jeg ikke med å få tilbake i sin helhelt. Dog håper jeg å slippe å måtte gi bort båten på finntorget når jeg skal bytte. :) Men har fått mye innspill og tanker som jeg synes kan være greit å tenke over når jeg skal prute på prisantydningene som båtene ligger for på finn. :giggle: Selv om det koster å ha båt som livsstil og hobby, så prøver jeg så godt som mulig å holde kostnadene nede der jeg kan - tross alt skal jeg jo opp en tre fot og x antall båtlapper om et par år igjen regner jeg med. Så greit å ikke svi av alt kruttet. :lol:

 

Og et kort innspill ifht båtplass-diskusjonen som dukket opp her, så har jeg ila de siste syv årene aldri hatt problem med å få båtplass i Oslo. Min erfaring (i min str = 3m) er at båtplasser er det nok av til leie. Det er leie gjennom båtforeninger hvor det er/har vært lang ventetid. Der kan man få båtplass til 2000 i stedet for 12000 gjennom privat utleie for en sesong.

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Dog håper jeg å slippe å måtte gi bort båten på finntorget når jeg skal bytte. :)

 

Muligens det er en god ide å gi bort båten på finn.no når tiden for utskifting nærmer seg. Kan bli nokså kostbart å destruere eldre båter nå som alt skal resirkuleres og behandles som skadelig for omgivelsen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I renter ja, avdrag å verditap må vel kanskje med i regnestykket ditt?

 

Det holder med å "bare" ta med verditapet for avdrag er å flytte penger fra venstre til høyre lomme, eller omvendt.

 

For meg er det ikke bekymringsfullt at et skrog er 30 år, kansje sågar tvert derimot, men for alt det andre av utstyr og leamikk er det kun et spørsmål om når det går i stykker, ikke om det går i stykker. Og ting har en tendens til å gå istykker når det passer dårligst, eksempelvis midt i ferien, og ferien er kort, sommeren også, og ikke så gøy å ha båt, men ikke kunne bruke den i de alt for korte sommermånedene vi har her i landet.

 

Ser ellers ut som om de som har en eldre båt er fornøyde med det mens de som har en nyere båt er fornøyde med det hvilket tyder på at folk er fornøyde med sine valg, og det er jo bra.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Muligens det er en god ide å gi bort båten på finn.no når tiden for utskifting nærmer seg. Kan bli nokså kostbart å destruere eldre båter nå som alt skal resirkuleres og behandles som skadelig for omgivelsen.

 

Hehe, for så vidt sant, riktignok gitt at båten ikke har noe av verdi som gjør den videre salgbart som diskutert. Har liksom ikke lyst å sende f.eks en bare ti år gammel KAD på dynga fordi båten er gammel.

 

 

 

Ser ellers ut som om de som har en eldre båt er fornøyde med det mens de som har en nyere båt er fornøyde med det hvilket tyder på at folk er fornøyde med sine valg, og det er jo bra.

 

True that! :thumbsup:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Da jeg endte opp med båt hadde jeg som utgangspunkt at jeg ikke ville sette meg i gjeld for å kjøpe båt. Det vil si at båten ikke skulle være dyrere enn at jeg kunne betale den med en gang, ikke noe låneopptak. Dette fordi dette ville bli min første egne båt, og jeg ville ha en båt som jeg hadde råd til å tape på hvis jeg ville selge den igjen fordi jeg ikke syntes båtlivet var noe for meg.

Dermed ble det selvsagt en eldre snekke på meg, noe jeg i utgangspunktet også hadde som mål.

 

Og med tanke på bruksverdi kontra markedsverdi så er det nok det første som er viktigst for meg. Jeg har hatt enorm glede av båten, så på bruksverdi scorer den kjempehøyt, og selv om jeg nå i vår kommer til å oppgradere den for like mye som jeg betalte for den - noe som i utgangspunktet høres ut som galematias - så er jeg fullt klar over at jeg aldri får igjen de pengene. Og da er det ennå mer oppgradering som gjenstår neste vår... Og jeg har foreløpig ingen planer om en ny og større båt!

 

Men bruksverdi og båtglede? Sekser på terningen! :thumbsup::smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at det etterhvert blir flere eldre båter til salgs enn det er potensielle kjøpere. Da hjelper det ikke at en 70-80 tallsbåt har en helt grei bruksstand. Spørsmålet er ikke hva båten "er verdt", spørsmålet er om man i det hele tatt får solgt den. Det er årsaken til at man investerer for mye i en gammel båt - kostnader som man garantert ikke vil få igjen. Uten disse investeringene får man kanskje ikke solgt i det hele tatt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Intresant tråd. Jeg skal selge en nordwest 355FB til sommaren. Skrog er 94 mod. Men det er 2 fabrikk nye cummins 5.9 210 hk. Akslinger Er veldig i stuss på hvilken pris jeg skal ligge meg på..

Hadde vært kjekt å fått en indikasjon uten at det fremstilles som en annonse. Nb kommer ikke på finn i nær fremtid.. Skal prøvekjøres og sjekkes grundigt før den blir lagt ut

Link to post
Share on other sites

Ja er det virkelig det?

Akkurat nå, og akkurat i Oslofjorden - nei, det er relativt lett å få plass - men jeg har to tanker om dét:

 

1) Mulighetene til å bygge ut gode småbåthavner er tildels begrenset - det er ikke bare at båtplasser er et knapphetsgode, men mulighetene til å bygge ut nye båtplasser er også et knapphetsgode.

 

1a) I en annen tråd spekuleres det i om det har vært bygget for mange "utsatte" småbåthavner i de siste årene; småbåthavner som utelukkende baserer seg på bølgebrytere, i motsetning til småbåthavner som er beskyttet pga kraftige moloer eller naturlig skjerming.

 

1b) Det er ikke bare å bygge ut mer kapasitet - en god småbåthavn må være skjermet, det kan ikke være for grunt og heller ikke for dypt - og det er en noe begrenset mengde med naturlige havner hvor det er politisk akseptabelt å bygge ut småbåthavner eller utvide eksisterende havner. Det er ikke bare å bygge på med moloer heller, forholdene må ligge til rette for det, og det må godkjennes politisk.

 

2) Lange ventelister er et fenomen som spesifikt gjelder båtforeningsplasser og kommunale havner. Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror kommersielle småbåthavner står for en stadig økende andel av kapasiteten. I et fritt marked ligger markedsprisen på et nivå som sørger for at det alltid er litt ledig kapasitet. Når den årlige båtplasskostnaden overstiger markedsverdien på båten, så er det kanskje en og annen som begynner å vurdere om det er på tide å kvitte seg med båten, eller eventuelt å oppgradere båt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vet ikke om "akkurat nå" er riktig heller. Det har vel vært relativt greit å få båtplass i Oslofjorden de siste 3 årene, i hvert fall. Og jo lengre ut av Oslofjorden dess lettere, med unntak sikkert for noen lokale plasser oppetter kysten.

 

Mye av utbyggingen og planlegging for videre utbygging av plasser skjedde vel egentlig mens båtmarkedet var helt ko-ko, prisene ville og båtplassmangelen reel.

 

Så kom krisen, båtmarkedet sprakk og vi har akkurat nå billige båter og lett tilgang på båtplasser. Men når selv ikke det er nok til å snu markedet så sier det vel mer om den generelle økonomiske situasjonen og folk sin vurdering av den.

---

 

Så egentlig er det vel nå "good times", særlig for de som blir båteiere for første gang, men kanskje ikke for de som har måtte realisere prisfallet på båten som ble kjøpt ny under bonanzaen, og kanskje også sliter med å få solgt en dyrkjøpt båtplass (sammen med golfaksjene sine :-/).

 

Med en eldre plastbåt i lavere prisklasse og en leid plass har man senket risikoen for store tap vesentlig.

Link to post
Share on other sites

Tja, om tidene er gode, bedre eller ikke så gode avhenger vel av den situasjon man befinner seg i og neste skrittet man ønsker å ta. Skal man oppgradere til noe nyere så er nok kostnaden ved å oppgradere i dag langt mindre enn da markedet var et "selgers marked"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro salgbarheten på eldre/gamle båter kommer mye an på akkurat hvilken båt man har eller vil kjøpe. Mange flotte og ettertraktede klassikere der ute og mange mindre fine og ikke så populære båter. Jeg tror jeg gjorde et bra valg når jeg kjøpte Coroneten min billig ifjor. Bare jeg ikke vil være grådig den dagen den skal selges så er nok det en som blir solgt innen ikke så lang tid. Dessuten vil jo været alltid være en faktor. Noen somre til med 2014 varmen så blir nok flere båter lettsolgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil først si at dette er en interessant tråd og jeg synes innlegget til Festina Lente IV var veldig informativt om den "enden av spekteret" når det gjelder sldre båter - selv om vi kanskje diskuterer langt eldre skrog her enn det, egentlig.

 

Jeg har (fremdeles) ikke kjøpt, men har fulgt godt med de siste årene. Nedenfor noen flere kommentarer til andre innlegg. Mitt fokus er på seilbåt.

 

 

 

Mulig jeg formulerte meg dårlig. Jeg sa ikke at skroget ikke kunne være bra etter 30 år. Jeg snakket om prisen, og står egentlig inne for det. Drømmebåten min er en Finnsailer 35 fra slutten av 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet. Skroget på de båtene er noe av det beste som noen gang er laget. Jeg er på konstant leting etter en slik.

 

..snip...

En båt med dårlig skrog har i mine øyne null verdi, kanskje minusverdi. Skroget er som en slags base, det må være av en viss kvalitet for at resten i det hele tatt skal komme i betraktning.

 

Det er antagelig for sent å få en Finnseiler 35 til skikkelig bunnpris, nå etter to glitrende sommersesonger. Rent generelt har jeg sett at eldre, solide båter som Finnseiler 35, har gått OPP i pris i fjor og forfjor. Jeg tenker da på selgers prisantydnign på Finn. Det beste kjøp jeg så for tre sommere siden, og altså mens finanskrisen var godt fremme i folks bevissthet, var en velutstyrt, velbrukt, men helt ok Finnseiler 35 som gikk for 150 000, etter hva jeg ble fortalt.

 

Selv angrer jeg på at jeg på den tiden ikke tok den Mamba 31 jeg hadde tilslaget på for 105 000, velutstyrt og velholdt med bra motor, rigg og seil. (Selgeren kom med noen opplysninger i ettertid, som gjorde at jeg ble usikker og feiget ut)Det er vel minst to sommersesonger siden nå, og disse legges nå ut for nærmere 200 000 og mer, har jeg sett. I den senere tid har jeg vært mindre "på hugget" i denne prisklassen, rett og slett fordi jeg har fått bedre råd i mellomtiden. Og nå som min egen helse ser ut til å spille mer på lag med meg også, går det nok mot et kjøp av eldre båt i klassen 400-500 000. Bare nevner det for å vise at mitt eget fokus også har skiftet, i tiden etter de observasjonene jeg baserer disse tankene på.

 


Noen som kan litt statistikk kan jo lage en graf over prisfall på båter basert på Finn.no? Om en satt grafen som rett strek basert på de første 10-15 årene med prisfall så tipper jeg verdien går mot null lenge før 30 år er gått, men i praksis er den ikke det.

 

Jeg har ikke noen statistkk, men etter min mening ser det ut til at selgere er mindre "desperate". Det er flere som tar de (enda mer) usikre økonomiske forholdene inn over seg og jeg antar at de som har kjøpt båt før de selger den gamle, har minket sterkt i antall. For de fleste selgere vil det altså nå være mer et spørsmål om man skal selge den gamle båten, eller om man skal behodle den i noen år til. Hvis dette er den mer generelle gjennomsnitts-situasjonen på tilbudssiden slik jeg tror, antar jeg at det vil være flere som legger ut sine båter i perspektivet "vurderes solgt" som man av og til ser i annonsene. Overskriftene "Skal vekk" og "Kom med bud!" har jeg inntrykk av er blitt mer sjeldne selgeruttalelser?

 

Samtidig er det følgende en trend jeg er ganske sikker på: De "mindre båtene" har blitt større! - Altså, grensen for de båtene som regnes som "veldig små", har rykket oppover med minst 3-4 fot. F.eks. en 29 fots seilbåt med bredde rundt 2,80 og lav takhøyde i salongen ("kjelleren") er det nesten ingen som vil ha lenger. -Mot at tidligere, før finanskrisen, syntes mange at dette var rimelig greitt bare man hadde råd til båten. Så de som skal gjøre et priskupp på eldre seilbåt, kan gå for en slik løsning hvis det er bunnpris man er ute etter. Et eksempel jeg baserer disse tankene på, er observerte priser på Naver 29, Bostrøm 31 Mark I.

 

En måte å se det på er slik: Hva ville man være villig til å betale for et 30 års gammelt skrog uten noe inni? Det selges en del slike prosjekter på finn, de er kjempebillige og ligger lenge før de blir solgt.

 

De som kjøper seg prosjekt, kjøper seg alltid en ny hobby samtidig, og da er det ikke alltid hovedfokus på den umiddelbare bruksverdien. -Men jeg tror det i dagens marked er svært få som synes arbeidstid og egeninnsats er verdt det på grunn av skrogprisen (slik som før i tiden da det var "umulig" for noen å få seg en like stor og fin båt uten egeninnsats). Vi har jo veldig god råd de fleste i landet vårt og det tror jeg er en bedre forklaring på at så få kjøper "tomme skrog" - hvis de ikke er ute etter båtbygging som hobby, i stedet for båtliv. Og dem er det vel ganske få av, så mange brukbare båter som finnes nå, til en ok pris.

 

Vi har hatt to knallsommere på rad nå uten at det har snudd noe som helst i markedet.

 

Den økonomiske situasjonen har nok langt mer å si enn været.

 

Jeg er ikke helt 100% enig, jeg tror at de fine sommerne vi har hatt, gjør at kjøpersiden har vokst. Det er også flere nye båtkjøpere, som gjerne vil prøve ut og nyte båtlivets gleder i en eldre, solid snekke, enn å ta opp lån for å skaffe seg en ny livsstil.

 

Jeg vil også legge til at det er en mangel på aldersmessig rekruttering. Svært få av den yngre garde drømmer om frilufstliv til sjøs. Og skal de ut i båt, må båten være slik at den gir korrekt signaleffekt overfor omgivelsene... Men det er en annen sak, egentlig.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Samtidig er det følgende en trend jeg er ganske sikker på: De "mindre båtene" har blitt større! - Altså, grensen for de båtene som regnes som "veldig små", har rykket oppover med minst 3-4 fot. F.eks. en 29 fots seilbåt med bredde rundt 2,80 og lav takhøyde i salongen ("kjelleren") er det nesten ingen som vil ha lenger. -Mot at tidligere, før finanskrisen, syntes mange at dette var rimelig greitt bare man hadde råd til båten. Så de som skal gjøre et priskupp på eldre seilbåt, kan gå for en slik løsning hvis det er bunnpris man er ute etter. Et eksempel jeg baserer disse tankene på, er observerte priser på Naver 29, Bostrøm 31 Mark I.

Noe slikt jeg ville frem til. Naver 29 har jeg jo god kjennskap til. Den var å regne som en svær familieseilbåt på sin tid - men da vi ankom Resö med "Smørøyet" i påskeferien vår var det et eldre ektepar som kommenterte: "så søtt at noen fortsatt seiler rundt i mindre båter enn vår egen!". Kort tid etter oppgraderte vi, en norsk familie på fem i 2014 "trenger" mer plass og komfort enn en famile anno 1979! Det finnes mange eldre turseilbåter der ute som er blitt "for små" (og dette er ikke bare et spørsmål om antall fot, men også om bredde, høyde og "kjellerfølelse"), jeg spår at markedsprisen for disse kommer til å falle til null pga lite etterspørsel og stort tilbud.

 

Jeg har ikke lagt ut min Naver 29 for salgs enda - til tross for at jeg spår at markedsprisen bare skal ned, ned, ned for denne. Takhøyden er ikke så lav, ståhøyde i cockpit var jo faktisk et av salgsargumentene da jeg kjøpte den - men det er ikke mye å gå på, jeg er vel rundt 1.85, og det er ikke mange cm mellom hodet mitt og taket i salongen.

 

Men, jeg er jo fortsatt glad i denne båten. Det er to momenter, jeg liker å komme tilbake og kunne seile med en mindre båt - følelsen av nærhet til havet og beherskelse av elementene er noe helt annet i en liten båt enn en stor båt - pluss at jeg er mer avhengig av mannskap med den store båten - det er først og fremst hjemmehavna som er problemet, behersker ikke å komme meg inn i båsen der på egenhånd, og da mangler jeg noe av den friheten man skal ha med båt!

Link to post
Share on other sites

Det er antagelig for sent å få en Finnseiler 35 til skikkelig bunnpris, nå etter to glitrende sommersesonger. Rent generelt har jeg sett at eldre, solide båter som Finnseiler 35, har gått OPP i pris i fjor og forfjor. Jeg tenker da på selgers prisantydnign på Finn. Det beste kjøp jeg så for tre sommere siden, og altså mens finanskrisen var godt fremme i folks bevissthet, var en velutstyrt, velbrukt, men helt ok Finnseiler 35 som gikk for 150 000, etter hva jeg ble fortalt.

 

Jeg var så nært å kjøpe en Finnsailer 35 til 150.000,- i Harstad for et par år siden. Mulig det var den. Jeg var og så på den, jeg og ungen var og så på den, så var jeg, ungen og kona og så på den. Kona syntes den var for stor, kanskje den ville falle i pris dersom vi ventet litt, kanskje både det ene og det andre. I tre kvart år gikk jeg og maste på den Finnseileren.

 

Og så plutselig en dag våknet jeg og hørte fuglene synge de vakreste sanger, det var en så fin en dag at jeg kunne høre sola skinne. Og kona sa de ordene jeg hadde håpet å høre så lenge. Hun sa: "Du, den Finnseileren er ganske fin, ring og si at vi tar den."

 

Jeg logget inn på nettbanken, pengene var der, alt var klart. Det var mandagskveld eller noe slikt, og de neste timene fortonet seg som en evighet. Så kom tirsdag, jeg ventet til klokka 9, da er alle på kontoret og kaffen er drukket.

 

- Hallo, det er meg, jeg som har ringt hundre ganger om den Finnseileren, jeg tar den.

- Ja den ja, ja du den solgte vi i går. To kompiser som jobber i nordsjøen kjøpte den. Ha det bra.

 

Huff, jeg hadde det ikke bra. Jeg har det fortsatt ikke bra. Surfer, og finner en og annen til salgs, gjerne i Scotland eller en annen plass jeg ikke har anledning å hente den i fra. Huff, den Finnseileren er fortsatt en kjime til konflikt her. Trenger jeg en tåre er det bare å tenke på den så blir jeg våt i øyekroken.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...