Jump to content

kaldstart knappen henger, hva nå - ford sabb 2402E


Jomes

Recommended Posts

Hei Legger ved et par bilder her. 

 

Motoren jager noe på tomgang..har justert dyser etc, men ikke ventilene. Men oppdaget noe idag, når jeg trykker inn kaldstartsknappen merker jeg bare jeg trykker mot ei fjør liksom, den spretter ut igjen enten jeg har gassen ditt eller datt, skal ikke den være inne etter en har trykket på den ?

 

Jeg har også forstått det skal fylles litt olje på dieselpumpa mi , men makter ikke finne tappeskruen under, den er ikke der, ser heller ingen luke der som indikerer riktig oljenivå ved påfylling. Kan jeg suge dette opp med en tynn slange/oljesuger?? tips

 

Hvis jeg legger ved noen bilder, håper jeg noen kan forklare meg hva som er hva, og trenger virkelig et tips vedrørende kaldstartknappen, for den dieselpumpen tar snart knekken på meg. Ville veldig gjerne ha tappet den,,og fått på ny olje. Men med ingen bunnplugg,,vanskelig. Tips

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Far å får råd om avtapping av olje, må du ta bilde av siden på dieselpumpen. Det ser trangt ut der, men du kan jo sette ned et speil når du tar bildet.

Det ser ut for at wiren som er festet til stopphendelen kan presse på kaldstartknappen. Ta bort wiren fra hendelen og prøv på nytt. Husk å sette gasshendel i maks før du trykker inn kaldstartknappen. Får å løse ut drar du gasshendelen helt tilbake til null.

Den store skruen på bildet er der man fyller på olje. Men ikke fyll på olje før du har tappet av gammel olje.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båt med samme motor og dieselpumpe som du har. Cav Minimec pumpe. Min har heller ikke avtapping eller nivå plugg. Jeg finner ihvertfall ikke. Vises på tegninger men.. Sørg for at hendelen til stopp er helt tilbake, ellers vil ikke kaldstartknappen fungere og full gass. Jeg fikk beskjed om å fylle 1-1,5 dl motorolje på pumpa hver sesong. Dette ser jeg også er skrevet ned i permen som har fulgt båten og som de tidligere eierne har fulgt siden 90 tallet..

 

Hvor det Evt blir av overflødig olje vet jeg ikke, ser heller ingen "griserumpe" som noen har. Noen pumper blir også smurt av motoroljen...

 

Mange klager på at motoren er tungstartet. Min starter alltid lett med kaldstartknappen og full gass

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ford 2712e med simms minimec pumpe. Har der en kaldstartknapp som trykkes inn etter at full gass er gitt. Prøver å slakke av på gassen så snart den starter, men det høres fryktelig vondt ut når den starter på så høyt turtall. Tenker på alle lager som ikke har oljetrykk enda.... Prøvde å starte kald motor uten kaldstartknappen for ei ukes tid siden, halv gass, den tørna noen ekstra runder før den starta og unngikk naturlig nok høyt turtall noe som hørtes mye bedre ut i mine ører! Synspunkter på dette noen? Unødvendig å bruke kaldstartknappen i sommerhalvåret kanskje?

Legger til at pumpa mi har avtapping for olje på undersiden av pumpa.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å gi mer gasspådrag enn det en har med 900 omd. så slipper en å  ruse ut

når en bruker kaldstartknappen..

Starter motoren ikke lett på denne tiden hadde jeg lett etter andre årsaker.

 

Her er tegningen av SIMMS og BOSCH pumpe med separat oljetro 

samme olje som på motoren, skiftes sammen med motorens oljeskift.

Grisehalen på noen pumper skimtes til høyre for 2 tallet på Simms pumpa

En kan også sjekke med å skru ut nivåplugg "2" for å om oljenivået stiger hvis det lekker litt diesel.

 

 

bilde

 

PS. "jomes" på bilde 3 mangler et lokk.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kastet nettopp et par slike pumper til 2401E. Ingen av disse hadde nivåplugg eller avtapping. Derimot hadde de to hull til oljekanaler I flensen, så etter hva jeg kan se drenerer de oljen til bunnpanna på motoren. Jeg tolker det også dithen at pumpa er trykksmurt fra motoren, og derfor ikke har noen egen oljesump. Hvorfor påfyllingen er beholdt er et godt spørsmål, den har ingen åpenbar funksjon lenger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På de Simms pumpene som er trykksmurt fra motoren, bør en sjekke olja hvis en har en motor som slutter å forbruke litt olje.

 

Da går jeg utfra pumpen er smurt fra motoren;) hva med den kaldstartknappen ? Den vil ikke være inne når jeg trykker på den. Virker bare som jeg presser inn ei fjør eller mot ei fjør. Holder jeg den inne mens motor går får den alt for mye diesel og vil stoppe. Jeg mener å ha lest den knappen trykkes inn og holdes der selv. Så får å sprette ut igjen når motor går. En tanke slo meg at i.o.m den ikke vil inn...er at den allerede er inne men vil ikke ut. Derfor den jager ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Hva er tanken bak å trykke inne kaldstartknappen når motoren går, hold labbene vekk når en ikke vet .-

Ellers blir det fort prøve og ødelegge. detter er "fin mekanikk"  Nå har sentrifugalregulatoren fått juling.

Hvordan vet du at den har sluttet å virke???

 

Mener å huske at når jeg trykker inn kaldstartknappen kommer den litt ut i gjen, (men den er aktivert) og resten spretter ut når en starter.

 

Fordene  har tendens til å jage litt hvis ikke omdreiningene er rett justert på tomgang.

Hvis turtelleren din viser litt for lite og turtallet er på grensen kan motoren lett jage.

Så en kontroll av turtallet og justere opp 10/30 omd. kan være nok til at den ikke jager.

Sjekk manualen for rett tomgang.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...