Jump to content

Treg respons inn og ut av gir: VP D4-300


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Som tittelen beskriver, styrbord motor har treg respons når jeg setter den i gir - og når jeg setter den i fri. Det kan fort ta opp til et sekund før den reagerer på hva jeg driver med. Babord motor er "våken" og reagerer mer spontant.

 

Hva bør jeg få sjekket / gjort / utført her?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket gearwire, gearaktuator og gearhendel i drevet. I den rekkefølgen. Det finnes jo flere versjoner av gearwirene, husker ikke hvilken farge som er den beste / nyeste, men det finner du på nettet. Gå ut i åpent farvann og få en til å geare BB hhv. SB motor mens du sitter i motorrommet og observerer bevegelsene.

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Bonus. En god ide å sitte i motorrommet for å sjekke responsen. Jeg tror jeg har "riktig" farge på wirene - sort. Ja, har drev:-)

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, det gjorde også min babord motor den gangen det rusket der. Stoppet momentant. Det har aldri skjedd etterpå.

 

Nå er det styrbord motor som ikke responderer som den skal. Hva kan vi gjøre med det ?

 

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kjipt at dette problemet dukker opp igjen etter at det er gitt beskjed om at det skal fikses til de som hadde båten på vinterlagring. Oppdaget at problemet var der fortsatt ved sjøsetting før påske. Fra revers til fri går alarmen og motoren stopper. Jeg har tenkt at det er en feil jeg kan leve med til neste opplag. Det er min feil å tro det. Gutta fra verkstedet var der uken etter påske for å feilsøke. De kryssbyttet aktuatorene uten å flytte feilen. Nå har feilen eskalert.

 

Idag var det full nedsmelting i kjelleren. Startet opp og styrbord var i gir og punchet balja rett i fjellet (kosmetisk skade). Den lot seg heller ikke stoppe med nøkkelen (hvorfor ikke det?). Skipperen sto med nøklene i hånda. Gitt løsningen med at det tar 2-3 minutter å åpne luka til "mororommet", så ba jeg skipperen via telefon om å ta sikringen. Da stoppet den, og han fikk sikret båten.(har leid den ut til en jeg stoler på).

 

Når pulsen hadde falt, så kjørte vi spakene med tenningen på. Babord aktuator gikk som normalt. Styrbord aktuator var død. Ved frakopling av girwire, så gikk styrbord aktuator igjen som normalt. Skipperen fikk satt den i fri manuelt, og fikk kjørt båten som normalt fra Risør til Tjøme idag, og frikoplet den også manuelt før ankomst til båtplassen vår. Nå er båten trygt fortøyd igjen der den skulle være idag. Bra !

 

Ferien til familien begynner imorgen. 4 uker i båt. Jeg har fått time hos Ringstad i Fredrikstad på mandag morgen kl 8. Der måtte jeg legge igjen en beskjed. Og de ringte opp igjen! Det var bare å komme med balja. Fantastisk! Det som også var helt konge var at jeg ringte Sjøsenteret i Risør idag, og de svingte seg rundt og åpnet for dette "kriseoppdraget" kl 0800 imorgen tidlig, inklusiv løft opp på land. De tok også telefonen alle 4 gangene jeg ringte..

 

Moralen er vel at slike feil skal fikses med en gang. Av folk som har peiling. Båten var ny i 2013. Jeg fikk feilen føste gang våren 2014. "bare ta sikringen, og kjør videre. Dersom feilen ikke komme igjen er altiorden". Vel - iår kom den da det passet minst. Krysser fingrene for en grei tur over Oslofjorden i helgen fra Tjøme til Fredrikstad:smiley:

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Veldig merkelig. Frem til nå har motoren stoppet når frikopling fra revers ikke har fungert / gått for tregt, og systemet meldte om "Check Gear Actuator" (alarm).

 

Første gang jeg har vært borti en motor som lar seg starte i gir ila mine 10 år på sjøen i ulike båter. Jeg vil anta at ved oppstart igår, så har elektronikken trodd at styrbord sto i fri og at det derfor var mulig å starte den.  Verre syntes jeg det var at den ikke lot seg stoppe/slå av, og at den måtte nødstoppes ved å ta hovedsikringen til motoren.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 2 timer siden:

Aiai, ikke gøy. 

 

Men motoren skal da ikke kunne starte i gir? Er jo sperre der. 

Det avhenger av at motoren faktisk skjønner den er i gir.

Hvis aktuatoren står i fri, mens drevet står i gir pga en vaier som er tullete i hodet starter motoren fint som bare det og bank i fjellet går det.

 

edit:dennrick er inne på samme spekulasjon..

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er det ikke mulig å skifte den vaieren på vannet?

En kompis med en Windy37Grand Mistral skiftet girvaier på vannet ved å sette 6-7-8-9 dårlige kamerater i baugen på båten, noen pils så de ble sittende. Da løftet hekken seg slik at de slapp å ta båten opp :-)  Kad44 og DPE drev.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

hehe.... :smiley: (edit: såvidt jeg vet må den løftes opp for wirebytte. Det kan vel også hende at det er noe med drevet..)

 

Jeg har heldigvis fått verkstedtime mandag kl 0800. Så jeg håper at dette er noe som lar seg ordne, og at det ikke er noe mer alvorlig/galt her som setter ferien i fare..

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kjedelig og skremmende opplevelse, håper det ikke ble alt for store skader på båten.

Merkelig at motor ikke kunne stoppes med nøkkel. Vet ikke hvordan det er om aktuator etterhvert har gitt  signal om at drev står i gir, mulig det ikke er mulig å stoppe motor med gir innkoblet??

Skummelt med all denne elektronikken når noe går galt og signaler ikke stemmer med virkeligheten:nonod:...

 

Har selv en eldre D4-300 med DPH og brun wire. Har hittil ikke hatt noen problemer eller feilmeldinger, men synes alltid den har vært litt treg til å veksle mellom fri og forover/bakover. En liten forsinkelse er vel normalt, men med bare en motor har jeg ingenting å sammenlikne med.

 

Etter å ha lest dette kommer jeg nok uansett til å bytte girwiren når båten kommer på land til høsten. Er nok bare et tidsspørsmål før det blir problemer.

 

Dersom wire eller aktuator svikter er det altså mulig å koble fra wiren, starte motor, (forutsatt "frisignal" fra aktuator), og deretter sette drevet i gir manuelt enten via wire eller direkte på drev for å komme seg til havn? 

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett skaden selv, men skipperen sier den er av kosmetisk art, så håper det stemmer. Båten ble vel også holdt igjen litt av ankeret akterut som pleier å sitte ganske godt. De lå fortøyd inn mot berget i rolige forhold, så veldig stor fart hadde jo ikke båten.

 

Til spørsmålet ditt over, så ja, det er mulig å gire manuelt. Litt tungvint å krabbe ned for å gjøre det og opp igjen, men det går. Her er et lite bilde av manualen på D4/D6. Vi valgte prosedyren på øverste halvdel av bildet. Litt usikker på hva "Backslag" er for noe.

 

2017-07-21_1850.png.fb6bb133d300d54dbc3a171361ed81ee.png

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

En venn kjørte avgårde med hele brygga (privat) til de han var på besøk på når hans låste seg i gir, han la jo så motsatt vei og skulle bremse den ved å gasse, men gire gjorde den ikke, gasse gjorde den ;)

 

ellers har vel @Lingefan også en uheldig opplevelse når den låste seg i revers på vei ut av båtplassen og dro i raden bak 

Link to post
Share on other sites

Update: Leietaker mener han i kampens hete ikke vridde nøkkelen nok over til venstre slik man må for å stoppe beistet. Så jeg tror vi kan avblåse saken om at motoren ikke lot seg stoppe. Det var hyggelig å ta over båten idag. Den hadde blitt grundig vasket i over 6 timer. Fått igjen "ny" båt. Skaden i baugen ser jeg ikke, så den er nok under vannlinjen eventuelt.

 

Fikk forsøkt "nødgiring" for første gang, og det gikk fint. Hører på motor med en gang den ble satt i gir. Men forferdelig klønete da å krabbe ned i motorrommet for å gjøre dette. Men når den var i gir, så var det bare å sette babord inn og dra skuta opp i plan over til Fredrikstad. Omvendt prosedyre før det ble altfor trangt fra Strømtangen. Autopiloten var gull der. Gikk da med styrbord i fri, mens babord gjorde jobben helt inn. Nå ligger vi på "brygga" i Fredrikstad og venter på mandag 0800. Vi flytter nok skuta over til brygga deres imorgen ettermiddag etter litt sightseeing i Gamlebyen etc. 4 uker ferie startet nå, så fallhøyden her uten en plan B ift ferie er jo sånn passe høy. (edit: Forutsatt at ting funker som det gjorde idag, og Murphy også er på ferie, så kan jeg selvsagt gjennomføre ferien)

 

@andersb Det er jo en helt vill historie. Gikk det bra? Nå er min styrbord fysisk frakoplet aktuatoren. Betyr det at motoren da ikke bryr seg om hvilken vei spaken dras? Kunne jeg f.eks etter manuell giring forover lagt spaken flatt bakover og fått full effekt på den? 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Siste (?) update håper jeg:smiley: Girwiren var tilsynelatende problemet, men det var strømpa som hadde røket... Wiren så grei ut. Båten ble løftet og hele greia ble byttet. Men ta en titt på bildene under. Den lille ekstra strømpedelen satt igjen i "gjennomføringen" og måtte stakes ut. Bruddet er mellom drevet og før wiren m/strømpe blir synlig i motorrommet. Det så nesten ut som varmgang i strømpa, vanntilgang og så rust:confused:. Ringstad i Fredrikstad hadde aldri sett noe slikt før. Håper det er en engangshendelse, og at ting vil fungere bra fremover nå.

 

Har dere noen ideer om hva som kan ha forårsaket dette bruddet?

 

(har forresten kjørt spakene en del idag for å teste, og styrbord er fortsatt merkbart tregere enn babord ut av revers. Men kanskje det aldri blir helt likt? Man har to "like" motorer, men de er ikke helt like?)

 

Edit: Betalte 8865,- Wiren var under tusenlappen. 3.5 timer arbeid (pga proppen ble det litt vanskeligere) var dyrest, løftet kostet også et par båtlapper)

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1781d.jpg.ba735c2ea032183d5892552697ccc406.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1782d.jpg.f9767ad050d16ee0b0a6c51e26fa4436.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Trodde dette var fikset, men det er det ikke. Håper ikke dette oppfattes som sutring, men når det ikke bare er en ku som har rømt, men alle sammen, inklusive hestene og sauene, og fjøset attpåtil har brent ned, så er det godt å få luftet litt frustrasjon.

 

For de som har lest den andre tråden om at Babord D4-300 havarerte (høres ut som om det er gjennomslag på en sylinder), så vet dere at planen i samråd med leverandør og VP var å gjennomføre tre uker ferie fra igår med den maskinen jeg har som funker. Styrbord.

 

Men der har jeg ikke kontroll på at giringen funker lenger heller. Trodde som sagt det ble fikset på forrige mandag. Igår kom problemet tilbake igjen ved tillegging til havn på Hvasser. Blåste småjævler, og fra revers til fri, så stoppet selvsagt motoren igjen pga "check gear actuator" alarm. Tok sikringen, satte den på igjen, startet og kom inn.

 

Idag fjernet jeg styrbord aktuator og flyttet over babord aktuator til styrbord, tjoret fast kjerra på brygga litt ekstra for å teste giringen, og det er helt tydelig at aktuatoren sliter med å sette styrbord i fri fra revers. Med tilsynelatende frisk aktuator, ny girwire m/strømpe, hva skyldes denne ekstra lille tregheten som gjør at motoren innimellom får beskjed om å stoppe?

 

Nå setter jeg virkelig pris på input og råd. Jeg antar at båten må opp igjen og at rotårsaken må sitte i drevet.

 

Her er en video som viser hva som skjer når vi pendler spakene fra fri til revers og tilbake igjen.

 

 

Redigert av dennrick
Skrivefeil (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Att skruva loss wiren ur drevet blir kanske svårt nær båten ligger i vattnet.

Det du kan gøra ær ju dæremt att ta loss wiren ur aktuatorn och nødvæxla før hand. Då kan du ju kænna om det tar emot. 

Jæmfør æven med det friska baborddrevet så får du ju en kænsla / følelse om hur det kænns i jæmførelse. (Kanske blir svårt att jæmføra utan fungerande motor iofs..) Men det skall i alla fall gå lætt att væxla før hand på det drevet du har problem med om allt ær ok.

 

Jag hade inte problemet med att det stoppade, men ett par tre ggr under førra sæsongen upplevde jag att det ena drevet var långsamma in i back / revers så jag skiftade ut bægge wires mot nya. Jag hade den gamla bruna typen och med de nya svarta lowfriction så ær det betydligt snabbare respons. Underligt att du har problem igen och med bægge aktuatorer. Kan det vara felmonterat - igen?

 

Att din gamla wire såg ut som den gjorde ser ju næstan ut som att den varit felmonterad och pressats samman i genomføringen eller haft før skarp krøkning så den slitits ut. 

 

Ring VP och fråga.. Kan ju vara någon justering inne i drevet som ær off också?

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde dette på min forrige d6350 2005 mod i en 27 foter etter å ha byttet til nye vaiere. Vaier hadde splittet seg og motoren hang seg opp i gir, i mitt tilfelle i revers. Den kunne startes, gasshendel både forover eller i fri, men gikk fortere og tregere i giret den hadde hengt seg opp i. Utrolig ekkelt da tomgangshastighet bakover var 4,2 knop. Etter dette var fikset og etter en god del timer over sommeren fikk jeg problem med at den skrudde seg av ved endring av gir med varm motor. Da var det vann i drevet og konene var varme. 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...