Jump to content

Eie og bo på seilbåt, er det reelt eller bør bør jeg lande litt?


grønnpåalt

Recommended Posts

Hei dere!

 

Jeg var i sommer på en seilferie, fikk gått turer og seilt litt, første gang på seilbåt (og båt!). Og det var fantastisk! Og plutselig sitter jeg og har lyst på min egen, gjerne en større båt jeg kan bo på og ta på jordomseiling innen noen år. Er det reelt?

 

Jeg har ingen erfaring med verken båt eller seiling, men vil ta seilkurs og øve i trygge omgivelser.

Jeg kan ikke mekke, men er ingeniør og leser bruksanvisninger som en helt!

Kan jeg finne en grei bo- og seilbåt som på sikt kan brukes til jordomseiling for under millionen?

Kan jeg lære alt jeg trenger å vite om å holde en båt?

Link to post
Share on other sites

Det første du i så fall må skaffe deg er en helårs båtplass som er hensiktsmessig for et liv i båt. Der bør det være grei ankomst, strøm, og mulighet for å fylle vann året rundt. Når du har det på plass er det nokk av bra båter til under en mil som både kan bos i og seile jorden rundt.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

En nabo av meg i havna kjøpte seg en sliten Comfortina 32 for under 200 000.- og brukte en sesong på å pusse den opp og rigge den for langtur. La godt og vel 100 000 til i båten, og da ble den i topp stand. Nå er de vel på vei til Karibien.

 

Med ditt budsjett så burde det absolutt være mulig. Men skal du bo i den permanent, så vil jeg ha valgt en båt som imøtekom dette først. Og da er vel kanskje størrelse viktig. God ståhøyde, skikkellige køyer og fullt utstyt pantry. Du også ha luftemuligehet og avfukter for å unngå kondens.

 

Se etter en 10-12 år gammel båt på ca 40 fot til 750 -800K. Da har du 200K til å oppgradere med før du skal på tur. Men du bør bruke et par sesonger på å lære deg å seile, og helst i litt dårlig være også.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det er høyst subjektivt hva som er mulig og hva som ikke er det. Minner bare om Jarle Andhøy og "Berserk" ... å dra til Cape Horn og Antarktis i en 27-fots Albin Vega uten særlig erfaring er selvfølgelig fullstendig galskap, men det er i allefall bevist at det er mulig. Andre vil hevde at det er helt umulig å bo i noe som er mindre enn 60 fot stort og har alt av fasciliteter ombord. :-)

 

Jeg har prøvd å samle litt info i båtwiki-artikkelen bo i båt.

 

Selv ville jeg tvert ha bodd i båten om det ikke var for familien.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, grønnpåalt. Det du beskriver har mange, inkludert meg, gjort (har bodd i båt siden 2009, og kom hjem fra to års langtur for et par uker siden).

 

Det viktigeste er å først finne deg en båtplass der du kan bo i båt. Det er ikke alle steder det er tillatt eller praktisk mulig. Noen marinaer hater båtboere, mens andre ønsker dem velkommen. Du trenger i alle fall tilgang til toalett på land, med mindre du har en stor septiktank til bommelom om bord. Så er det kjekt med vaskemaskin og tørkemuligheter, da de færreste båter i vanlig størrelse og prisklasse har det om bord. Vann vinterstid er også en stor fordel!

Mye kan virke veldig tungvint sammenlignet med å bo i hus, men så er det andre ting som er mer praktiske. Man kan f.eks. reparere det meste om bord selv uten å tilkalle rørlegger, elektriker osv. Og så har man med seg hele huset når man skal ut på tur.

 

Folk bor i alle slags båter, fra et par og tjue fot til opp mot hundre fot. Man kan også fint seile til Karibia i båter under 30 fot. Bare økonomien og krav til komfort setter grenser. Jeg startet med en 33-foter fra 1975, og bor nå sammen med samboeren i en moderne 41-foter. Til sammen syv år i båt nå, og kommer ikke til å flytte på land igjen med det første :-).

Jeg kunne heller ikke noe særlig praktisk om båt. Jeg hadde knapt satt mine bein i en seilbåt før jeg kjøpte den første, men man lærer etter hvert. Læringskurven er bratt, men båtfolk er generelt hjelpsomme om du spør om hjelp og råd.

 

Økonomisk er det katastrofalt å satse på en bobåt i stedet for å kjøpe hus eller leilighet. Båten synker bare i verdi, mens boligprisene går oppover, men livskvaliteten båtlivet gir kan ikke måles i penger.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Økonomisk er det katastrofalt å satse på en bobåt i stedet for å kjøpe hus eller leilighet. Båten synker bare i verdi, mens boligprisene går oppover, men livskvaliteten båtlivet gir kan ikke måles i penger.

Sant, men dersom alternativet er å leie bolig, så er det økonomisk smartere med båt. Dersom man ikke er helt sikker på hvor man skal bo, og alternativet er hyppig kjøp- og salg av bolig, så er båt også mer økonomisk gunstig.

Link to post
Share on other sites

Bor for tiden i en Vega, og det er slettes ikke værst. Koster halvparten av å leie, prima beliggenhet og deilig gynging. Vil nok anbefale å gå hakket større enn 27, er ikke mange stedene i denne båten som ikke er stappfulle med greier. Ståhøyde er viktig, ihvertfall i byssa. når man går opp i størrelse stiger også kostnadene eksponensielt. Mange anbefaler mellom 32 og 38 fot til jordomseiling, da det er en størrelse hvor ting fortsatt er håndterlig, mens du har endel plass og grei økonomi. Brede båter er ofte best til å bo i, da bredden gjør enormt mye for plassen innvendig. 

Det eneste jeg savner som jeg kunne fått i en større båt er et velegnet sted å tørke ting, litt mer skapplass (spesielt bokhylle), og ståhøyde (men ettersom jeg er 2m høy koster det endel mer enn et studentbudsjett tillatter)

Link to post
Share on other sites

Hvis det primære er å bo i båten ( under studie / skolegang e.l.) kan vel også større motorbåt benyttes?

F.eks Hollandk stål eller aluminiumsbåt som er skikkelig isolert... Kan vel bli vesentlig billgere enn å leie leilighet i disse tiden.

Hvis derimot laange seilturer er viktig, bortfaller dette selvsagt..

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar :)

 

Litt av problemet mitt egentlig, er at jeg jobber litt inni landet. 30 - 50 min fra sjø, kommer an på om man drar nord eller sør. I dagens jobbmarked ser det ikke ut som at jeg kommer til å skifte jobb med det første heller. Derfor vil jeg være avhengig av bil også og da parkeringsplass på havna. Mye å forlange?

Har også en stor hund, men ser ikke problemet med å ha den om bord, annet enn at det kan være litt trangt....

Krysser vel strengt tatt fingrene for at det dukker opp en jobb langs kysten.

 

Seilkunnskapene mine skal selvsagt forbedres før jordomseilingen, som er lagt inn med avreise innen 10 år. Hunden blir nok da satt vekk for den perioden.

 

Jeg er rastløs og lei av A4 livet alle forventer av meg.

 

MEN, er det sosialt akseptert å bo i båt? Jeg er kvinne, liker å gå på byen gjør jeg også. Blir positivt å kutte ned på garderoben da, ikke plass til 15 forskjellige svarte kjoler :P

Link to post
Share on other sites

Du burde kontakte et medlem som var aktiv for en tid tilbake, S/Y Hysteria. Det er en kvinne som tok steget og kjøpte seg stor seilbåt. Her kan du finne tråder hun startet, og se råd hun fikk. Forøvrig et veldig friskt pust her på Baatplassen...

 

https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=search&do=user_activity&search_app=forums&mid=38414&sid=e74eac90c2424f38c2cda85242f341c4&search_app_filters[forums][searchInKey]=&userMode=title

 

og her er blog'en: http://syhysteria.blogspot.no/

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

MEN, er det sosialt akseptert å bo i båt? Jeg er kvinne, liker å gå på byen gjør jeg også. Blir positivt å kutte ned på garderoben da, ikke plass til 15 forskjellige svarte kjoler :P

Hvorfor skulle det ikke være det? Vet om flere damer som bor i båt, og det synes de fleste bare er kult. Man trenger ikke leve som en uteligger selv om man bor i en båt. Og det er ingenting som slår vorspiel og nachspiel om bord!

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Facebook har en egen gruppe som heter "vi som bor i båt" og mange av medlemmene er kvinner, så det er definitivt ikke et problem.

 

Ønsker deg lykke til.

 

Jeg ville ha sett meg omkring etter en båtplass først der de aksepterer at folk bor I båtene sine. Det er ikke overalt at det er akseptabelt. Noen steder er det lange ventelister, andre steder kan man overta plass med en gang. Dette vil gi deg en tidshorisont for når et båtkjøp kan være mulig. Deretter ville jeg reist rundt og sett meg omkring I de ulike båtene på visning, og lagt opp en mening om hvilken type båt du ønsker deg. Plutselig er det drømmebåten som kommer på markedet. Det er også greit å ha sjekket opp I det finansielle, sånn at pengene er på plass.

 

Om noen år har sikkert markedet i oljebransjen bygget seg opp igjen, og de vil skrike etter ingeniører, og da vil det være mulig å bo og jobbe ved kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Man trenger ikke leve som en uteligger selv om man bor i en båt.

 

Trenger ikke nei, og i Norge så er vel båtboere som regel ikke det. Men klart, det følger et stigma, gjør det ikke? Uten fast bosted, billig løsning, trangt og smått, båter fulle av "stæsj", skitne, presenninger osv over om vinteren, masse greier på brygga.

 

Men sånn er selvsagt ikke alle, en legger vel antagelig ikke merke til de som bor om bord og har orden og stell på sakene.

 

Om det å bo i båt er sosialt akseptabelt sånn generelt så tror jeg folk kanskje "tenker sitt". Greit nok for en student, folk som er av "vagabond" typen, og selvsagt de som har investert og bor i en svær Lagoon på xx fot, eller en svær Princess.

 

Men å bo fast i en "vanlig" liten båt... hmm... Jeg er ikke sikker på at det er sosialt akseptert på linje med å bo i en vanlig bolig ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min comfort30, fra 83,for 4-5 år siden. Idet jeg hadde fått rydda og vaska ut gammel morro, fått ut det meste av båtlukt og skifta madrasser, ble jeg ombord i 6 måneder. Var bare i leiligheta og vaska klær og henta posten. Og det sier vel igrunn litt om hvor kjekt det er ombord.

 

Så fortsatte en langstrakt oppgradering av fasiliteter.

 

Klær systematiseres i gjennomsiktige plastkasser.

Man tenker seg om hva man kjøper og dermed sparer man mye.

Og om du vil på byen en helg, så legger du båten i gjestehavna, og drosjeutgiftener er spart.

 

Som det blir nevnt, finn en passende båthavn med grei logistikk. Parkering til bil, gjerne kollektivtrafikk i nærheten. Alltid greit å ligge langt innpå brygga nært land så du slipper å vasse i snø til vinteren.

Fint om plassen er lun og skjermet for annen båttrafikk.

 

Du trenger en god bysse, men skikkelig kjøleboks, stekeplate. Toalettrom må funke med ok tankkapasietet og dusj er et pluss.

 

Båten må være luktfri, ellers ødelegger du klærne dine.

 

Varmekilde må du ha. Og her er mulighetene: diesel luftvarmer, parafinovn, eller elektrisk vifteovn/ oljeovn. En avfukter er gull, etter min mening. Den jeg har avgir en del varme sammen med tørr luft. ( noen vil hevde at avfukter ikke er tingen, men jeg synes det. )

Sjøl foretrakk jeg en 500w el-oljeovn. Lydløst og fint sammen med avfukteren som gir en mindre hissig lyd enn vifteovn.

 

Så må soveplassen være god, du må ha spilebunn under madrassen for lufting av madrass. Ellers blir det fukt og mugg. Spilebunn gjør også en vanlig skumgummimadrass som er tilskårer, helt topp å ligge på.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man fyrer med elektrisk fyring (vifteovner o.l.), må man ha avfukter. Bruker man dieselvarmer, blir det knusk tørt om bord. Har mange års erfaring med begge deler, og kan skrive under på at det er kjempestor forskjell på elektrisk og dieseloppvarming i båt.

 

Vi hadde eberen på reparasjon et par uker nå i juli. Det rant kondens fra aluminiumskantene på luka over senga, og det var merkbart fuktig om bord da vi fyrte med vifte. Når eberen var på plass igjen, ble det helt tørt.

 

Hvorfor? Fordi man med en elektrisk vifte bare resirkulerer den samme (fuktige) luften om bord. En dieselvarmer henter flere kubikk med luft utenfra hver time, og lager et overtrykk inne i båten. Det blir svært god sirkulasjon og tørrere luft.

 

Sammenlign det med å sette klimaanlegget i bilen på "resirk" en vinterdag. Da blir det kondens så det holder.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, nettopp ja, glemte av det en liten stund.

 

Men jeg vil fortsatt hevde at det er meget viktig med et minimum av isolasjon. Har man komforttemperatur på 22C i salongen og 50% RF, så ligger duggpunktet på 11C (ihht http://dpcalc.org/).Dersom det er masse minus ute og man bare har et tynt glassfiberskrog, kan temperaturen på skroget være adskillig lavere enn 11C.

 

vi sliter mye med kondens vintertid selv om innelufta er normalt tørr. Særlig inne i skap i akterkabinen. Sett at vi har 22C og 50% RF i salongen, så er temperaturen ofte langt lavere - kanskje 14C i akterkabinen, og deler av dørken og bakvegg (akterspeil) blir under 11C (vi har opplevd at putene var frosset fast til bakveggen). Inne i klesskap kan det også fort bli under 11C, pluss at temperaturen på bakveggen i skapet er langt lavere.

 

http://dpcalc.org/ er en kjempemessig greie. Her ser jeg at dersom vi går ned til 16C i kahytten og får luftfuktigheten ned til 34% RF, så vil det ikke bli dugg noe sted, eventuelt bare rim :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tviler ikke på erfaringen din Stensvik. Men sist jeg sjekket min brenner, en webasto, så var den et lukket system. Den pumper ut like mye gjennom eksosen som den trekker inn gjennom til-luften til brennkammeret, pluss forbrent diesel da (eksos). Om du henter innluften til forbrenningskammeret utenifra og røyken går ut så har du en lukket krets som kun tilfører varme i båten. Eller er det sånn at du henter lufta som presses over/forbi brennkammeret av vifta på brenneren(og varmes opp) fra utsiden? 

 

For du må vel enten hente lufta til brennkammeret fra innsiden i båten, og få et undertrykk som henter inn luft fra båtens ventilasjon (som vel må være lurt..), eller hente luft til varmerens vifte fra utsiden, som vil gi et overtrykk. 

 

Eller er det "bare" varmen fra dieselvarmeren, og måten den distribueres på i båten (mange uttak) som driver fukten ut gjennom båtens ventilasjon?

---------

 

Uansett, tørt er tørt. Har selv den Maeco/Sandstrøm kopien og den er virkelig supereffektiv og bruker veldig lite strøm, så ja takk begge deler ville jeg tenke. Sandstrømmen koster ikke mange kronene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...