Jump to content

Eie og bo på seilbåt, er det reelt eller bør bør jeg lande litt?


grønnpåalt

Recommended Posts

Forbrenningsluften hentes fra inne i båten, men luften som går gjennom varmeveksleren og ut i båten hentes direkte utenfra. Man kan hente den innenfra, men da blir den bare resirkulert. Man får dog varmere luft, da den ikke er like kald som uteluft. Det man særlig må passe på da, er at man ikke får eksos fra lekkasje i eksosslangen inn i innsuget som går til oppvarmingen (om varmeren står i et eget rom). Med ekstern luft får man en ekstra sikkerhet der.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Forbrenningsluften hentes fra inne i båten, men luften som går gjennom varmeveksleren og ut i båten hentes direkte utenfra. Man kan hente den innenfra, men da blir den bare resirkulert. Man får dog varmere luft, da den ikke er like kald som uteluft. Det man særlig må passe på da, er at man ikke får eksos fra lekkasje i eksosslangen inn i innsuget som går til oppvarmingen (om varmeren står i et eget rom). Med ekstern luft får man en ekstra sikkerhet der.

 

Da er jeg med. Det blir en veldig effektiv "utlufter" når man rigger det på den måten. 

Link to post
Share on other sites

Å bo i båt går ofte veldig bra. Det er også mye hjelp å hente her på forumet. Hvor i landet er det du leter etter båtplass? Sikkert mange her som har gode tips og vink.

Selv ville jeg nok godt for båter fra 32 fot og oppover for bokomforten. Men med mindre man kjøper med hydreauliske vinsjer og slikt (millionærklassen) så ville jeg nok holdt meg til en maks ca 40 ish fot for seilingens skyld. Med mindre du vil være avhenig av å ha et mannskap med. Under 40 får man stort sett til det meste selv - og kan eventuelt sitte alene på vakt (og kun ha med typisk en person for å veksle på å sitte på vakt), men med en gang man må jobbe mer med seil og utstyr kan man fort måtte doble dette - og det blir også litt vanskeligere å få plass i endel havner. Men absolutt ikke umulig.

Så tips: Se på båtplasser - og fin din plass tilpasset liv, sted og ønsker. Fin så en båt som er passe stor - type 33-38 fot - og vurder heller å oppgradere om du ser at du liker større plass og båter etter noe tid og noen sjømil bak deg. 

Det finnes jo folk som ikke liker at damer gjør alt mulig, men de møter man dessverre på mange av livets områder. De må du bare gi blanke i. Stort sett tror jeg de fleste båtfolk er glad i nye fjes, og tror ikke kjønn spiller en rolle for velkomsten, og om det skulle vil jeg heller tro at de fleste båtforeninger og havner bare syns det er positivt å få flere kvinner blant seg.

Selve seilingen er heller ikke så vanskelig å lære om man bare gir seg litt tid. Et tips er å spørre noen om å få være med. De fleste plasser har båtforeninger som arrangerer seilas der en kan være med. Og ukentlig er det folk som seiler langs kysten som gjerne  vil ha mannskap. Både på nett og på facebook finnes det egne grupper med mannskapsbørser hvor man kan skrive seg opp.   Det er sikkert også medlemmer av båtplassen som gjerne tar en med å lærer velvillig bort.

Og til slutt, lykke til. Ikke legg for store skott mellom deg og drømmen. I verste fall kan man jo alltids selge båten og gå på land.

Link to post
Share on other sites

Da jeg bodde i båten på Aker Brygge i tre måneder en snørik vinter for 12 år siden, hadde jeg kjøpt meg to elektriske oljefyrte radiatorer og en avfukter. Avfukteren ble det aldri bruk for, jeg skulle nok heller kjøpt en luftfukter da det var knusk tørt hele tiden. Det hadde kanskje sammenheng med at jeg har sandwitchskrog og også lite våt flate pga katamaran?

Kan forøvrig også anbefale katamaran å bo i dersom man vil ha både seilbåt og slippe kjellerfølelsen:)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når kulda legger seg så bærer lufta veldig lite fukt. Men matlaging og aktiviteter ellers i et så lite volum som i en båt gir jo en del fukt. Men skulle jo tro oppvarming og god ventilering gjør susen. Høst og vår derimot, særlig om det er fuktig over lengre perioder...

Link to post
Share on other sites

Fleksibelt køyeunderlag fungerer også fint synes jeg, spesielt hvis man har oppbevaringsplass under madrassene og trenger noenlunde lett tilgang uten å måtte fjerne spiler. Med slik matte er det bare å brette til side for full tilgang :smiley: Koster litt (fikk tak i langt billigere hos madrassbutikk enn prisen hos Maritim) og kan med fordel legges i to lag.

Link to post
Share on other sites

Så gøy at så mange er engasjerte i min drøm! Helt fantastisk! :)

 

Jeg tror ikke båtplass er et problem, der det er ca 50 min til sjø har de bygget nytt bryggeanlegg med fortsatt ledige plasser. Var innom der for å være med på en liten regatta (sånn ukentlig greie de har) og tror de var positive til både fastboende og ikke. Ideelt sett hadde det vært greit å få båtplass der det er 25 min til sjø, men det blir verre, tror ikke de har en aktiv seilforening lengre og fokuserer alt på motorbåter. Dog kjenner jeg en som kjenner en som har hus og brygge, kanskje han er villig til å låne vekk noen meter av brygga si til en grei pris?

 

Angående seilkunnskaper, skal prøve meg på jolleseiling i løpet av høsten (før det blir for kaldt) og prøve å være med på den ukentlige regattaen nærmeste seilforening har. Slik tror jeg jeg får lært nok til å ferdes sånn rundt om kring her i alle fall. Lengre turer øves på siden.

 

Båt:

Er absolutt avhengig av en jeg kan styre uten mannskap uten helt store problemer.

Har til nå vært om bord på to seilbåter:  En Beneteau First, 40 fot tror jeg. Den virket kompakt, grei å seile med vinsjer langt bak. Romslig nok, men litt mørk inni. Virker som en dyr båt.

Den andre har jeg forelsket meg i, en Ovni 435... Hadde en uke på en sånn en. Det er drømmebåten! Å ha muligheten til å legge båten på ei strand og ligge der, så gøy! Men det er en båt jeg får når jeg gifter meg med en sjeik eller noe... (Ligger en fin ute på finn.no til 1,65 mill hehe)

 

Angående økonomi, båten blir istedenfor et hus eller en leilighet (jeg kan faktisk kjøpe et fint nyoppusset hus i bygda mi for 1,65 mill), men man lever jo bare en gang, ikke sant?

Men ved å gjøre det så ber jeg om å bli arveløs, da familien er A4+ .

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror jeg hadde tatt det stegvis fremfor å legge alle eggene i samme kurv (svi av alle pengene på en båt hvis verdi går mot 0,-). 

 

Hva med å prøve det ut et år eller to med et båtbudsjett på 2-300 000,-? Man får utrolig mye båt for pengene for tiden...

Link to post
Share on other sites

Pinkvin, du har nok rett. Kanskje det er bedre å begynne litt smått og så oppgradere ved behov. Jeg MÅ jo ikke bo i den, tenker bare det er praktisk om man først bruker så mye penger.

 

Men hvor stor båt trenger man for å kunne seile langs hele norskekysten, til Danmark og Sverige, og Storbritannia / Shetland?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin, du har nok rett. Kanskje det er bedre å begynne litt smått og så oppgradere ved behov. Jeg MÅ jo ikke bo i den, tenker bare det er praktisk om man først bruker så mye penger.

 

Men hvor stor båt trenger man for å kunne seile langs hele norskekysten, til Danmark og Sverige, og Storbritannia / Shetland?

 

 

Pinkvin og Framtida har et poeng. Av flere mulige :o) First 40.7 er en seilbåt man kan bo i (selv om den til manges irritasjon ikke har rette køyer i salongen). Alternativet er jo en bobåt man kan seile i. Så spørs det hva man egentlig vil ha. Skal den bare ligge i havna er det jo ikke så farlig med seilegenskapene. Skal man til Shetland derimot ... Men så er det også mange som foretrekker noe mer sedat og rolig til langseilas, en rask båt vil noen ganger slite ut mannskapet over tid, mens en tung og langkjølet er mer behagelig fordi bevegelsene i båten blir roligere. Imidlertid er det ikke så langt til Shetland at man skal tenke så mye på dét. 

 

First 40.7 er en éntypeklasse. Dvs. at det er mange av dem og de er kurante å omsette. Nå er det vel kommet en ny modell også, så kanskje noen andre kan si noe mer fornuftig om hvordan en 40.7 vil være å omsette om 4-5 år enn jeg, men jeg vil tippe den fortsatt vil være kurant. Og i mellomtiden vil det være bra tilgang på brukt utstyr. Det er viktig, for det er dyrt.

 

Så er det spørsmål om hvor liten båt man kan klare seg med om man skal bo i den og seile over Skagerrak og Nordsjøen. Vel, 40 ft er ikke noe must, man kan klare seg med mindre. Er den stor nok til å bo i er den nok også så stor at den kan seiles over Nordsjøen. Og så er det som andre sier også en grense for hvor stor båt det er praktisk å håndtere alene. Den går muligens et eller annet sted rundt 40'.

 

Husk at båter, i motsetninger til boliger, ikke stiger i verdi. Og de er dyre å holde, så det er lurt å ikke gape over for stort. Men jeg tror altså at entype-båter som 40.7 kanskje gjør at man kan strekke seg litt lengre; litt lavere verditap, lettere å omsette, bedre tilgang på f.eks. pent brukte seil, hvis det i det hele tatt blir en problemstilling mens du eier båten. Har den blitt seilt aktivt har den kanskje en bra seilgarderobe som ikke trenger utskifting med det første, mens en cruiser kanskje har utblåste seil som du vil velge å bytte, og må kjøpe nye hos seilmaker. Men; det kommer helt an på eksemplaret du vurderer, regattabåter kan være slitt pga. mye bruk også. 

 

Hvis du har tenkt å seile jolle, og syns det er gøy, så kan det godt hende preferansene dine blir litt farget av det etterpå. Mulighet til å sitte på ripa og styre syns jeg er et must. Enten med rorkult eller med ratt som er stort nok. Det høres ikke ut som du har tenkt å ligge i hjemmehavna året rundt akkurat, så det kan hende du skal vektlegge seilegenskaper, ergonomi i cockpit, plass på dekk osv. litt mer enn den jevne båtboer. Hund har du også. Har båret en del labradorer over diverse dekk oppgjennom, og det er ikke alltid lett. En meget klok person sa en gang til meg at man skal kunne bære en ølkasse på tvers forbi vantene på en ordentlig seilbåt. Min båt har veldig smalt overbygg, og oppfyller det kravet. Ulempen er at jeg ikke kan stå oppreist oppi benkene i salongen, og at det selvfølgelig blir desto mer irriterende å turne rundt vantene på alle andre båter. God layout over dekk gjør havseilasen tryggere, og det blir til og med tryggere om man er litt påseila i hjemmehavna når man kommer en tur fra byen en sein kveld... 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gå for seilopplevelsen. Det er den som vil trigge deg videre. En treg og sedat båt er på mange måter "koselig og trygt", men selve seilopplevelsen er gjerne en god kryss/slør med en båt som seiler godt mens du sitter på ripa og kjenner farten og balansen i båten. Jeg er absolutt rorkult-tilhenger. Ratt er flotte greier men duverden så mye seilfølelse som går tapt. Men på et tidspunkt gjør størrelsen osv på en båt at ratt er nødvendig. Særlig om du nå skal begynne med jolleseiling så er det naturlig å gå videre til "storbåt" med rorkult fremfor ratt. 

 

Trenger ikke å være en moderne og superrask båt som sliter ut mannskapet for å finne en velseilende god seiler. Si at du feks har 250 000,- i budsjett. Da kan du finne mange båter som er ok å bo i. Noen av de er også gode seilere som vil gi gode seilopplevelser, noen er ok seilere og noen ser sikkert dårlige seilere. 

 

Et godt utgangspunkt er å finne en båt med brøkdelsrigg. For å ikke gjøre det for vanskelig så kanskje en uten rette salinger og lensetakkler.. dvs en med bakovervendte salinger. Og prioriter å finne en med gode seil, kanskje en som har hatt en regatta fortid? 

 

Hadde selv en svenskbygd mamba 311 fra 86, vellseilende, brøkdelsrigg og regattaseiler på 90 tallet så det fulgte med en del ekstra og ok seil. Ble selvsagt seilt fra av alt som er moderne "regattaoritenterte" båter, men poenget er at du finner en båt som reagerer kjapt og gir rette følelsen under seil. Samtidig en båt jeg helt greit kunne bodd i alene da interiøret var av svært god kvalitet og gjennomført med god plass og lagringsmuligheter. 

-----------

 

Skulle jeg kjøpt båt for 250 ish i dag og ikke trengte en feriebåt for en hel familie (som jeg trenger nå :-)) så hadde jeg gått for en med brøkdelsrigg, selvslående fokk for enklest mulig aleneseiling, god seilgarderobe og ok interiør. Men jeg hadde faktisk ofret "bo-vennlighet" for fart og seilglede så lenge det å overnatte i båten hadde vært "greit nok". Størrelse rundt 31-35 fot og rorkult som absolutt krav. 

 

Etter mitt syn er det alltid mer gøy med en seilbåt som faktisk seiler godt, også i lite vind, enn en treg seilbåt som alltid seiler sånn passe tregt. 

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte meg ein 33 ft seilbåt for 2 månader sidan, og lærer det meste undervegs! Hadde litt seilerfaring frå før, og var på ei vekes seilkurs i forkant. Tok båtførerprøven og vhf sertifikat- og leser instruksjonsbøker og låner kjekke bøker på biblioteket som "straum ombord". Alt kan læres, ikkje noko problem! Eg bur i båten og er spent på vinteren, men det går heilt sikkert bra. Vil råde deg å berre begynne å sjå på båter som er for sal, so finn du etterkvart ut kva du vil ha. Eg kjøpte ein båt som er i god stand frå før, for meg er det allereie nok å sette seg inn i, treng ikkje å starte med eit oppyssingsprosjekt. Men med ditt budsjett er det vel ikkje noko sak. Eg kjøpte båt for ca 300000 og er kjempenøgd, seiler rundt i nordnorge. Anbefaler båtlivet på det varmaste, lukke til!!

Link to post
Share on other sites

quantumduck og pinkvin, og andre: takk for gode tilbakemeldinger.

 

Ser kanskje at jeg ble litt for engasjert her jeg satt i feriemodus... Jeg er nok like langt unna å bo i en båt som jeg er å bo i mitt eget hus. Jordomseilingen har en "best før"dato på 10 år (sånn i følge min timeplan). Til den tid kan jeg spare til min egen Ovni <3 Men frem til da må jeg tenke mer realistisk.

 

Så, en <40ft båt som seiler godt, kan styres alene, er likevel enkel og trygg og som jeg kan ha lengre ferier/seilaser i. Og gjerne en som ikke krever allverdens vedlikehold/eventuelt vedlikehold jeg kan ta etter hvert, en ting om gangen.

Det ligger hauevis av båter på finn.no, hauevis av tilsynelatende OK båter under 300 000,- som man kan feriere i og seile i. Og egentlig en hel håndfull under 100 000 som jeg kan lære av.

Hva skjer med disse båtene som alle vil bli kvitt før vinteren? Priser blir nedsatt som bare det. Jeg har jo lyst å vente til våren, bruke høsten og vinteren til å manne meg opp, og så slå til. Men blir båtene dyrere når våren kommer?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Prisene har en tendens til å ligge høyere på våren enn om høsten ja. Men så må du legge til 10-15 000,- for opptak og opplag en vinter, om du ikke legger båten på de dyreste stedene. Evt så kan du vente til kandidatene ligger på land, da får du også inspisert bunnen ordentlig men du går glipp av prøveseilas, test av motor osv. 

 

Liker egentlig best å ha muligheten å prøve båten på sjøen, og er alt ordentlig og en går for kjøp så bestiller man løft for å sjekke bunne før kontrakt tegnes. Hvem som betaler løftet blir en forhandlingssak :-)

------

 

Om du kjøper båt i omentrent samme størrelse så ville jeg gått for en som en kan feriere i fremfor en som en "bare kan lære i", utgiftene ifht båtplass osv vil bli omentrent de samme og med jordomseiling som plan så er det greit å få erfaring i å være/bo i seilbåt over tid. 

------

 

Hvis du har mulighet til å ha båten nær jobb eller der du bor kan vinteren være en fin tid å bli kjent med båten. Du rekker alltids noen turer i løpet av høsten, og legger du båten en plass uten kollektive opptak osv kan du ta den opp seint og ut tidlig og få lang sesong, evt legge båten i boblehavn første vinteren. 

 

Greit å være ferdig med båtkjøp før våren så kan du få lang sesong neste år og ha en hel vinter til å planlegge turer, ta evt sertifikater osv som du trenger (båtførerprøven, vhf, vet ikke hva du har). Pluss at en kan få gjort unna åpenbare ting som må gjøres med båten. 

 

Spenningen og gleden over ny og egen båt er god motivasjon til å få gjort ting med den gjennom vinteren. 

Link to post
Share on other sites

Husk bare at det koster å reparere båt!

Siden du er "grønnpåalt" , antar jeg at du ikke er kyndig nok til å gjøre alskens utbedringer selv.

 

Det kan derfor lønne seg og legge mer penger i en båt som er i god teknisk stand, fremfor å kjøpe noe gammelt "ræl" billig, for så å ende opp med å betale andre for reparasjoner/oppgraderinger.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gammelt ræl må du holde deg unna, ikke kjøpt deg store reparasjoner og utgifter, enig med Nomen her. Men i prisklassen tenker jeg at du må finne en båt som er i helt ok bruksstand. Dvs grunnleggende "sunn" uten større skader på skrog, ok rigg og seil og ok motor som virker. Altså en båt du kan ta i bruk fra dag 1, men som ikke nødvendigvis er i helt toppstand hele veien. Legg vekt på at det grunnleggende i båten er sunt, ikke legg vekt på "dill". Du vil uansett få nok av oppgaver som må løses og en god læringskurve, som jeg selv mener er en god ting. 

 

Å kjøpe seg ut av problemer i din prisklasse mener jeg er umulig. Og som uerfaren syns jeg helt ærlig at det er dumt. Det å seile er ikke bare å få båten gjennom vannet fortest mulig men også å fikse og reparere de feil og problemer som dukker opp underveis. Særlig mtp dine drømmer om langtur.

 

Det betyr ikke at du skal kjøpe noe prosjekt eller tilsvarende, finn best mulig båt for pengene, men ikke tro at en seilbåt i prisklassen med noen tiår på nakken vil være feilfri, for det vil den ikke, men det gjør ingenting for det vil du lære av.

Link to post
Share on other sites

Gammelt ræl vs nytt i tipp topp stand - det finnes vel en middel gyldenvei. Båten bør være seilklar og nogenlunde problemfri.

 

Husk på at verdifallet som følge av mangelfullt eller galt vedlikehold vil være langt større på en ny båt, samt at innsatsen for å holde noe i tipp topp stand er høyere enn innsatsen for å holde noe flytende.

 

Jeg gjorde massevis av tabber i de første par årene, det gikk hardt utover båten, så jeg er glad jeg begynte med en rimelig båt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I prisklassen 2-300 000 går det uavlatelig mot bunnen. Men om man kjøper en båt som er, og man holder båten i brukbar stand, at alt det grunnleggende virker og båten faktisk kan brukes til turer og ferier som den er, så tror jeg det er i denne prisklassen man gjør de mest økonomiske kjøpene. Det forutsetter selvsagt at man ikke går på en smell og velger å gjøre noen alt for tunge investeringer i båten, feks bytte motor eller tilsvarende. 

 

Og om man ikke gjør noe særlig med den og den er et vrak om 10 år som er null verdt så er det vel faktisk fortsatt en billig måte å eie båt på, om en litt dum :-) Kanskje en slik båt, om det holdes i ok stand, er verdt 100 000 (i dagens pengeverdi) om 10 år..? 

---

 

Om en ser rent økonomisk på det, ikke hvilken nytte/praktisk verdi det har, så er prisklassen litt "dum" ifht å investere i utstyr og oppgraderinger på båten da så og si alle investeringer er rent tap økonomisk i det de har gjort. Mao, en får antagelig svært lite igjen for å oppgradere en båt i denne prisklassen. Noe som forsåvidt er positivt om man er kjøper. 

Link to post
Share on other sites

Alle båter er beheftet med utgifter til utstyr. Spesielt nye båter, hvor det er uendelig mye som ikke er inkludert i grunnprisen.

 

På en eldre båt vil man få investeringene tilbake i form av at det faktisk vil være mulig å få solgt båten til slutt. I motsatt fall er kondemnering alternativet, og dét er visst ikke billig ...

 

Etter min mening er det meget stor forskjell på å kjøpe en bruktbåt med mye utstyr, og en med lite utstyr som til gjengjeld er i god stand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...