Jump to content

Bøye aluminiumsrør - ikke til kalesje


Sjøvind

Recommended Posts

Omtrent hver gang jeg søker etter noe på Google, ender jeg på BP. "bøye rør" f.eks. Har funnet masse her inne om bøying av syrefaste rør, også noe om bøying av kalesjestenger. Men ikke særlig mye om bøying av kraftigere aluminiumsrør til rekker, targabøyler etc. Saken er at jeg har tenkt på lage en liten bøyle over påhengeren, til å feste akterlanterne og flaggholder i. Den vil dessuten fungere som håndtak ifm bruk av badestige etc. Kunne i grunnen tenkt meg å bruke aluminium da øvrige beslag på båten er det.

 

Noen som har prøvd dette? Innbiller meg at aluminiumen kanskje vil sprekke eller knekke lettere? (Har tilgang på en rørbøyer.)

Link to post
Share on other sites

Til å med 40 mm er det ikke noe problem, men må ha skikkelig rørbøyer. Har å bøyd 50 men det er i grenseland har en tendens til å bli litt flat. EA Smith sine rør knakk, men Norsk stål sine holdt skulle nå være same kvalitet men?

Hvilken dimensjon fra EA Smith knakk? Tenkte kjøpe 20mm rør derfra til kalesje.
Link to post
Share on other sites

Det kommer nok også litt an på hvilken aluminiumskvalitet du har. Kaldformet aluminium (f.eks. kaldvalsede rør) blir hard og sprø, men når den blir normalisert blir den duktil igjen.

 

Ellers er det sikkert en fordel å sandfylle, særlig dersom diameteren er stor i forhold til godstykkelsen. Alt er relativt :wink:

 

 

 

Omtrent hver gang jeg søker etter noe på Google, ender jeg på BP.

Rart med det der :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aluminiumsrør er mest sannsynlig ekstrudert, og herdet. For å få god formbarhet må man mykgløde metallet og bråkjøle. Da er metallet godt formbart. Etter forming må man utherde, dette kan gjøres ved (svak) oppvarming over en viss tid eventuelt i romtemperatur ved lengre tid. Temperatur og tid må du finne ut av i forhold til legeringen på røret, men her er en pekepinn: 

 

http://www.ansatt.hig.no/henningj/materialteknologi/Materiallare/arbeidsplan/lettmetaller/Al-Al-legeringer/Materiallaere-aluminium-forelesningnotater-IDT-TDL.pdf

 

Du kan sikkert snakke med gutta på Lena metall, de har peiling på bøying av al-rør (eventuelt overlate bøyingen til dem)? 

Link to post
Share on other sites

God kveld, tusen takk for svar! Får se hva jeg ender opp med, litt av sporten med slike små gjør-det-selv-prosjekter er jo å skaffe materialene billigst mulig, helst gratis:) Nå har jeg i hvert fall fått innspill på at det lar seg gjøre. Går for dimensjon mellom 22-35 mm, med litt godstykkelse.

Link to post
Share on other sites

God kveld, tusen takk for svar! Får se hva jeg ender opp med, litt av sporten med slike små gjør-det-selv-prosjekter er jo å skaffe materialene billigst mulig, helst gratis:) Nå har jeg i hvert fall fått innspill på at det lar seg gjøre. Går for dimensjon mellom 22-35 mm, med litt godstykkelse.

 

Regner med at du skal sveise braketter på rørene etter at de er bøyd.... så da trenger du både rør og flattjern... de bør være tilnærmet samme kvalitet og det er ikke så lett å få til om man skal shoppe etter metoden beskrevet over  :wink:

 

Du trenger en sjøvannsbestandig kvalitet.

De to vanligste måtene å "lage" sjøvannsbestandig aluminium på er å legere med ca 5% Magnesium eller Silisium. (AlMg4,5 eller AlSi4,5 eller avarter av disse)

Min mening er at den Magnesiumbaserte er noe enklere å sveise med Tig. Med Mig/Mag synes jeg forskjellen er mindre.

Bruk riktig tilsats.

Begge legeringene slår seg betydelig ved sveising, forbøy motsatt, eller sett av materiale til planing.

Husk at Aluminium er et "svakt" materiale og at styrken i et 30x2 ikke kan sammenliknes med et syrefast rør.

Materialtretthet oppstår også ganske raskt i aluminium så det er et mer avansert materiale og designe i.

 

Lykke til  :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at du skal sveise braketter på rørene etter at de er bøyd.... så da trenger du både rør og flattjern... de bør være tilnærmet samme kvalitet og det er ikke så lett å få til om man skal shoppe etter metoden beskrevet over  :wink:

 

Du trenger en sjøvannsbestandig kvalitet.

De to vanligste måtene å "lage" sjøvannsbestandig aluminium på er å legere med ca 5% Magnesium eller Silisium. (AlMg4,5 eller AlSi4,5 eller avarter av disse)

Min mening er at den Magnesiumbaserte er noe enklere å sveise med Tig. Med Mig/Mag synes jeg forskjellen er mindre.

Bruk riktig tilsats.

Begge legeringene slår seg betydelig ved sveising, forbøy motsatt, eller sett av materiale til planing.

Husk at Aluminium er et "svakt" materiale og at styrken i et 30x2 ikke kan sammenliknes med et syrefast rør.

Materialtretthet oppstår også ganske raskt i aluminium så det er et mer avansert materiale og designe i.

 

Lykke til  :thumbsup:

 

Takk! Kan ikke sveise, tenkte å jukse ved å bruke rørklammer for hydraulikkrør til innfesting. Kanskje ikke like pent, men jeg tror det blir greit. Med to klammer ca 10 cm avstand pr "ben" bør det bli rimelig stabilt. Har fått tak i et 35 mm syrefast rør med relativt tjukt gods, kan sikkert polere opp dette til ok finish. Hvis bøyeren takler det. En annen ting er at det kanskje blir litt overkill dimensjonsmessig. Ender jeg opp med aluminium blir det i sjøvannsbestandig kvalitet ja. Når det gjelder styrke blir det jo ikke all verdens belastning på denne bøylen.

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke sveiser selv, så gjør alle tilpasninger og forberedelser og få noen til å sveise for deg. Sveisejobben er ingen ting i forhold til alt forarbeid, så det kommer ikke til å koste deg mye.

 

Når det gjelder styrke så er det jo sjeldent noe tema på en bøyle. Stivhet derimot kan være et poeng. Jeg har vært i båter der targabøylen har vært laget av et litt fislete materiale. Når man kjører i litt sjø blir den stående å vibrere og riste, ikke bra.

 

Polering av rør: Et det varmvalset eller kaldvalset? Det er en sabla jobb å polere opp et varmvalset rør. Da må man først slipe vekk så mye av materialet at man kommer i bunn av porene med grove lameller, deretter slipe med finere og finere korning helt til du kan polere. Jeg gjorde den jobben når jeg lagde meg baugspyd på Viknesen, gjør ikke det igjen for å si det sånn. Framgangsmåten er forklart i en egen tråd  https://baatplassen.no/i/topic/61528-tilvirkning-av-baugspyd-i-rustfrittteak/  

 

Jeg mener det absolutt lønner seg å kjøpe høyglanspolerte dekorrør til slike jobber. Da trenger man bare å polere opp sveiser og bøyer til slutt. Materialkostnaden blir allikevel ingen ting i forhold til hvor mye jobb det er med slike "custom-prosjekter".

Link to post
Share on other sites

hvem selger høyglanspolerte dekorrør ? i 316 ?

Her har jeg handlet https://www.1881.no/tanker-kjeler-og-beholdere-produksjon/tanker-kjeler-og-beholdere-produksjon-oestfold/tanker-kjeler-og-beholdere-produksjon-torp/rustfri-industri-as_100129019S1/?query=rustfri+industri+fredrikstad

 

 

Tja, de har jo dette røret på Maritim da:

 

https://www.maritim.no/rekkeror-syrefast-25mm-2meter#.WJNs-jy5TYU

 

Om det et høyglanspolert vet jeg ikke. Uansett en alt for lettvint løsning

Joda, de er høyglanspolerte og ferdig til bruk. Men Ø25 er veldig tynne rør til targabøyle. Jeg mistenker dessuten at de rørene er veldig tynne i godset. Når jeg lagde badeplattform til Viksunden brukte jeg Ø25 rør, de var 1,5 i godset.

 

Men nå kommer det jo også an på hva slags båt du skal ha dette på.

Link to post
Share on other sites

Hm. Hm. Begynner å helle mot syrefast og å få noen til å hjelpe meg å sveise. Har vært og sett på noen løsninger med rørklammer og tror ikke det blir særlig pent. Her er en skisse over opprinnelig plan (slurvete tegnet, bøylen må selvsagt være høy nok til å kunne kjøre opp motoren):

bilde

 

En annen sak er at jeg sparer meg for en del komplisert bøying ved å få sveist på braketter. Da trenger jeg kun de to vinklene på topp av bøylen. Slik jeg opprinnelig tenkte det måtte jeg ha bøyd nede også, for at bøylen skulle peke bakover. Og siden bena skrår utover måtte vinkelen treffe riktig. Alt for komplisert for en førstegangsbøyer. Om jeg tilpasser enden på rørene perfekt til brakettene, vil de beholde posisjonen under sveising, eller kan de slå seg? Syrefast stål altså.

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har fått tak i et rør, hydraulikkrør. Syrefast, 28mm diameter, 2 mm gods. Vil dette være egnet? Bøylen blir ca 42 cm høy, 94 bred. Feste for akterlanterne og flaggstang oppå. En kollega vil hjelpe meg med sveisingen. Har laget braketter i 4 mm syrefast plate, tenkte å lage kneplater i samme. Slipte disse med pussekloss og 420, 800, 1000 og 2000-papir, ble blanke og fine etter 10 min jobb.

bilde

 

Røret hadde tilsynelatende samme matte overflate, men etter en prøvesliping ser det ut til at dette er fullt av små groper. Ser det er blitt advart mot dette lenger opp, men hva er beste framgangsmåte? Vil disse gjøre jobben? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-polering-2000019667/

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, de slipepaddene fra bt er supre. Du får speil-resultat om du bruker alle 3 paddene i serien og avslutter med poleringspasta grov/fin, og poleringspute. Du bør ha vinkelsliper med regulerbart turtal slik at du kan justere ned litt på farten. Poleringspastaen gjer best nytte om du gnikker den på lunkent/varmt stål slik at den smelter seg fast. Varmen frå polering er vanligvis nok, ellers pleier eg varme litt med loddelampe.

Vær lett på hånda med paddene på slutten for å unngå riper, så sparer du ein del tid på sluttpolering.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, skal prøve de. Har tegnet en mal for bøylen, lurer på om ikke jeg bør rette opp sidene noen grader. Er tegnet med 70 grader nede og 110 oppe. Selvsagt vanskelig å si uten bilde av båten, men Hansviken har jo ikke så skrå flater. Hva tror dere?


bilde


Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har bøyd røret, gikk over all forventning. Bøyingen altså. Slipingen var et h..., men hjalp veldig at jeg hadde tilgang på en dreiebenk og fikk hjelp fra han som skulle sveise.

IMG_2052.JPG.7ee92cdfc1f3fa9a5adb7b9eb37e0cee.JPG

 

Rettet opp vinklene ift opprinnelig tegning. Var en meget grov innretning, bøyeren. Vanskelig å beregne, så måtte ta ut arbeidsstykket mange ganger og sammenligne med fullskala tegning underveis. Sammen med øye-/centimetermål og en porsjon nybegynnerflaks ga det dette resultatet. Den kresne vil se en forhøying av røret i bøyene, dette skyldes begrenset utvalg av bakker, måtte bruke en litt for trang.

IMG_2053.JPG.1fa06a32c83f02794e92053c8118adc0.JPG

 

Luksus med to vinkelslipere for fjerning av hakk og spor etter bøying. En med vanlig flapdisk og en med Biltema slipe-/poleringspad.

IMG_2055.JPG.ffdad992c001779f6627211bb944fa28.JPG

 

Klart til sveising til slutt, men da var sveiseren for lengst dratt hjem:lol:IMG_2056.JPG.e7a7efb6a099be8a3080797ac01078e1.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Får runde av denne også. Ble bøyle til slutt. Fikk sveiset på holder til flagg og akterlanterne på toppen. Jeg hadde beregnet noen små kneplater nede på brakettene, men sveiseren mente det var bortkastet (2mm gods i rør og 4mm brakett). Sikkert et unødvendig produkt, men jeg synes det ble litt kult. Fin å støtte seg på når man står bakpå og holde i når man klatrer opp badestigen også

:smiley:IMG_2278.JPG.a68230aded27984bd4938b47ecdd6ed5.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...