Jump to content

Verdens råeste seilbåt!


-morten-

Recommended Posts

http://www.tv2.no/v/1143831/

 

for meg er heller en sånn klassisk seilbåt verdens råeste..  at noen har penger nok til å produsere det de vil, er for meg totalt uinteressant!

 

denne har skjel og seilglede så det monner!

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Her er seilbåten for meg!

Toppfarten på denne er målt til 29,3 knop  :smiley:

 

 

 

60 fots utgaven

 

 

Denne har godt med plass om bord

 

 

Drømmen:

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja gunboaten fikk jeg med i redigert innlegg over. Flotte saker

 

Samt ikke minst HH66. Helt rå båt.

 

bilde

 

Eller hvorfor ikke klemme til med en Sig80!

 

bilde

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster det å kunne seile 30kn / min 35 fot ??

Har jo sett at det finnes exclusive / hyperdesign / luxeriøse båter med seil, men hva finnes i den andre enden av skalaen ?

  • ingen luksus
  • ikke noe ekstremt 
  • ingen utstyrsbombe
  • ikke noe virkelig eksklusivt

Bare noe som seiler fort for små penger, finnes det ?  Spør fordi jeg ikke kan "seil" men får mer og mer lyst å prøve.... men da må det være noe raskt....

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utfordringen med å seile raskt med stor båt er at den må være lett for å kunne plane. Og det å gjøre en båt lett, det gjør prisen høy. Hadde du satt 20 knop som mål ville det være litt mer å velge i, 30 knop er MYE, selv for en class 40. Uansett bør man ha godt med vind og mye erfaring før dette blir en hyggelig/rimelig opplevelse. Et seilbrett eller en liten seilbåt (f.eks Hobiecat) derimot vil gi deg fartsfølelse så det holder, selv i 15-20 knop. 

 

PS: bli med seiltur en dag, så vil du nok føle at det går unna selv i 10 knop

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

apropos den seilbåten til han russeren , så syns jeg vel egentlig at designer Philipe Starck kanskje burde holdt seg til brødristere og elektriske tannbørster...  :giggle:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Framtia - takk for gode og direkte råd. Har hatt seilbrett siste 30år og har lånt en x-40 som etter sigende ble håndtert ok men det kan ha vært flaks... 

Utfordringen i egen situasjon er at det blir mye jobb, langt borte, vanskelig å planlegge, kort varsel på alt....  så når man endelig har fri var tanken å bruke båt ned på sørlandet i stedet for å stå i kø med en j...la bil. Trenger plass til fruen og 50kg bagasje. Vi er utpå med FB båten også når de fleste andre ikke tørr så tøffe forhold er ok for begge og begge liker/elsker fart.

CB66'n som Mulligan tipset om er jo gøy men blir for liten.

Fant en side med mange extreme40 til salgs, men en slik er kanskje litt vel heftig ?  men 800' for noe så ekstremt virker ikke avskrekkene.

Kan en slik båt stå på 4 stylter ?   Finnes det noe litt mer moderat ?

 

http://www.extreme40.org/buy/view/oc15    

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norges raskeste enskrogsbåt er vel en TP52. Disse får man opp i 25 knop på unnavind om det blåser godt. Det krever et stort og erfarent mannskap og ikke minst gode nerver:

 

 

Men du får jo ikke samme fart når man skal krysse hjem igjen. 

 

Om du ikke skal ha med deg en drøss mener jeg at en Class40 vil være et OK alternativ. En ny koster rundt 3-4 mill, men en brukt går latterlig billig (under 1. mill). Det finnes flere slike i Norge, og de pleier å seile raskest på off-shore regattaer (det finnes også en Open 60 - Galactic viking: https://galacticviking.wordpress.com/2015/09/27/imoca-open-60-galactic-viking-for-charter/

Dette er båter med vannballast, og som er relatativ krevende å krysse med mot vinden. Også disse båtene har fart langt under 15 knop om ikke forholdene er gode. 

 

ps: Ingen av disse båtene har boegenskaper. Rask båt med boegenskaper blir noe slikt som Swan 50, men da snakker man 10-15mill fort. 

 

Så alternativet blir enten en katamaran eller trimaran om man skal over 20 knop (trolig mest prisgunstig om man ikke skal ha en Dragonfly: http://www.yachtworld.com/boats/2007/Dragonfly-35-Trimaran-3010943/Norfolk/VA/United-States#.WJycAW_NzT4),eller en mindre båt.

 

 

Nå kommer det mange båter med foiler, så det kan gi mange spennende båter i årene som kommer. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

apropos den seilbåten til han russeren , så syns jeg vel egentlig at designer Philipe Starck kanskje burde holdt seg til brødristere og elektriske tannbørster...  :giggle:

 

Ja det var egentlig derfor jeg jeg lagde tråden, men alle kommer jo med drømmebåtene sine her..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Utfordringen med å seile raskt med stor båt er at den må være lett for å kunne plane. Og det å gjøre en båt lett, det gjør prisen høy. Hadde du satt 20 knop som mål ville det være litt mer å velge i, 30 knop er MYE, selv for en class 40. Uansett bør man ha godt med vind og mye erfaring før dette blir en hyggelig/rimelig opplevelse. Et seilbrett eller en liten seilbåt (f.eks Hobiecat) derimot vil gi deg fartsfølelse så det holder, selv i 15-20 knop. 

 

PS: bli med seiltur en dag, så vil du nok føle at det går unna selv i 10 knop

Søker ulike internationale salgssider etter langturbåt. Vurderer faktisk Class 40. Fant til og med en rosa Figaro 40. Kjøp er nok ett år frem (håper den rosa er solgt innen da). I en annonse mener jeg det sto 430 nm på ett døgn. Det er seriøst fort, 18 knop i snittfart. Avdanka regattabåter kan være gode (og ukomfortable) kjøp. Anbefaler ingen uten mye seilerfaring dette.

 

Alt over 15 knop er fort. TP 52 som nevnt over er den eneste det er enkelt (hvis mannskapet er veldig bra). Har seilt over 18 knop med mange ulike båter, felles er at det er på kanten seiling med veldig godt mannskap i mer vind enn de fleste går ut i, der en er villig til å ta regningen for havarier. 15-18 knop er greit med en god båt, seilt turbaljer på havet der surfene har den hastigheten, alle mann nede og spiser middag, autopiloten styrer. Det fornuftige hadde vært å redusere seil før middag.

 

Veldig usikker på min drømmebåt. Vil ha noe raskt og litt komfortabelt, Mellom 40 og 50 fot, synes det blir for stort over 50 fot, og plassen er nok i klassen under. Problemet er budsjettet. Helt sikker på at jeg ikke skal ha en trebåt. Katamaraner blir for store før de blir bra, men det finnes mye bra der også, men ikke i mine budsjetter. Store båter er kult å oppleve, men ikke å ha selv.

 

Raskt for lite penger er Melges 24 beste kjøp. Har overnattet i en, tror jeg er en av få. En BB11 med bomtelt er komfortabel til sammenligning.

Link to post
Share on other sites

Du burde kjøpt Solo, det var veldig mye penger for pengene.

 

her er "min" båt i 22 knop...:-)

http://www.owenclarkedesign.com/class-40-open-for-sale-a-vendre

 

Står som solgt. Kjøper jeg kommer den nok ikke til å ligge i Norge. Også ute etter en som ikke er fullt oppgradert, skal ikke seile regatta med den. Da blir prisen noe mer hyggelig.

 

Båten din klarer fint slik fart. Men en skal vite hva en gjør.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang hurtig på budsjett. Disse Pogo seilerne, når de kommer på bruktmarkedet, ser jo veldig kjekke ut. Raske uten å være regattamaskiner kun for spesielt interesserte. Ligger noen tester på hamnen.se, og også av andre tilsvarende båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...