Jump to content

Fylte 3-4 liter diesel på vanntanken. Må rense.


Bisse

Recommended Posts

Var klønete og fylte 3-4 liter diesel på vanntanken i dag. Tanken er på ca 500 liter, var ca 250 liter vann på tanken da uhellet skjedde. Har lest et par tråder her inne om slike uhell. Det er ikke aktuelt å bytte tanken, da den er umulig å få ut uten å "ødelegge" båten. 

Tanken er i syrefast stål. Har skjønt at jeg gjorde en tabbe da jeg tappet tanken via kran på kjøkken og bad, slik at det har kommet diesel ut i slanger og rør ombord. 

Etter at tanken ble tappet satte jeg slangen på brygga i tanken og fylte på samtidig som krana på kjøkken og bad stod å rant. Mulig dette var dumt. Tanken er nå halvfull med vann. Skal gå til i morra med Zalo, da det virker som om det er brukt av flere med hell. Fins det noe annet å bruke? Har 3-4 liter gjort like "stor" skade som 50 liter? Har et ganske stort mannlokk som er enkelt å komme til. Skal skrubbe tanken så ren som mulig før skylling. Om noen har supre tips så tas de imot med stor takk. 

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Hei

 Kjedelig! Jeg spylte med en gang slik at det rant over lenge. Da diesel flyter opp. Så kjørte jeg igjennom 4 fulle tanker med 2 flasker zalo(med sitron) i hver. Så noen tanker uten. Ødela en vannpumpe pga varm gang, så noen stopp og tolmodighet trengs. I tillegger var det litt flaut pga av alt skummet i havna ( gjør det i mørket ?)

Kjenner ingen diesel smak på vannet etterpå.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Er nå igang med å rense.  Har tønt tanken med egen pumpe via mannluka. Teipte slangen til båtshaken, da slangen var "krøllete". Passet hele tiden på å ha slangen i toppen av vannet slik at så mye som mulig av dieselen skulle bli lenset ut. Når tanken var tappet ned så jeg at det "glinset" i diesel på veggene i tanken. Har nå sprayet tanken innvendig med salo og skrubbet der jeg kommer til. Fylte så på to store flasker med Zalo og fylta tanken opp. Driver nå å tømmer via krana på kjøkken og bad, da også de slangen har fått i seg diesel. Har satt på slange på begge kranene og hengt de over bord slik at ikke bad og kjøkken skummer over. 

IMG_5058.JPG

IMG_5059.JPG

IMG_5060.JPG

IMG_5062.JPG

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.
Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aluminumstank.

 

Fyller også opp åpmpe og slanger og varmtvanskretsen.

 

Den lette skyllemetode. Som også blir brukt hvis båten ikke var i bruk på en stund,

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

IKKE ÅPNE KRANENE FOR da har du diesel i hele systemet
Har du mannlokk på tanke(e) tøm tankene fra der så er det bare å starte med skikkelig vask og rens derfra
Skikkelig drittjobb men det må gjøres ...
Om forsikring tar det må du nesten høre med selskapet ditt

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det første du bør gjøre er å etterfylle forsiktig med vann, slik at tanken renner over. Da kommer dieselen først ut. Alternativt etterfyller du ved å koble slange med trykkvann til et av tappestedene ombord.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

jeb skrev 50 minutes ago:

Da forsetter jeg med skyllinga hvor mye zalo trengs for 500 liter.

Jeg må regne med at du ikke har et skikkelig mannelokk, for da vil det selvfølgelig være best å benytte kost.

 

Ville fylt tankene 50-80% fulle (avhengig av om de er brede og lave eller høye og tynne) og helt på en halv  til en flaske Zalo i første omgang. Tror det er lurt å fylle vann først og deretter Zalo mot slutten for å slippe at det skummer over. Deretter ville jeg kjørt en tur i hardt vær, eller i det minste kjørt litt aggressivt med sving fra side til side (10-20 minutter) for å få det til å skvalpe så mye som mulig. Deretter fyllt til toppen med vann (for å få ut skummet og for å få skylt helt opp) før jeg hadde tømt alt og begynt på nytt. Når jeg hadde følt meg ferdig med å skylle tankene ville jeg hatt Zaloblanding på tanken når jeg til slutt hadde forsøkt meg på å åpne vannkranene i båten.

 

Noe spesiell vanntankrens ville jeg ikke forsøkt meg på. De er nok mer beregnet på mikrober og slim enn olje og fett. Sitronsyre er sikkert også fint, men jeg ville kanskje spart dette til sjarmøretappen til slutt. Sist jeg kjøpte sitronsyre fikk jeg det på apoteket, for kanskje 20 år siden...

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høytrykkspyler med varmtvanneffekt og påkoblet vinkeldyse for underspyling av bil, må jo være tingen for rengjøring. -selvfølgelig på lav strålestyrke. Den enkelte må selvfølgelig vurdere kvaliteten på egen tank og styrke.

har ikke prøvd det sjøl, men vet jo at det er vanskelig å komme til..

 

Kan jo koble på skumming også. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...