Jump to content

Koster det noe / er det lov å fortøye i en bøye?


endryu0810

Recommended Posts

Hei, jeg trenger en kort forklaring på hvordan gjestehavner / andre steder som f eks bukter med bøyer fungerer i Norge.

For eksempel: jeg finner en bukt i Oslofjorden. Den heter Solbukta. Jeg ser at det er mange bøyer der hvor man kan fortøye på svai. Men: koster det noe å fortøye i en bøye? Hvis ja så hvor/hvordan kan jeg betale? Hvordan vet jeg at akkurat de bøyene kan brukes av noen som helst? Eller: hvordan vet jeg at det ikke er lov til å fortøye i de bøyene fordi f eks de er faste båtplasser til noen? På forhånd takk for svar

Redigert av endryu0810 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

UGLESETT: Der tror jeg du tar feil. Kiler satt ned i fjellet på diverse "offentlige" steder = uthavner  kan som oftest brukes av hvem som helst.

For å bruke en bøye må man nok ha en slags tillatelse til det. KNS bøyer kan f.eks. ikke benyttes av hvermannsen. De blå  OF-bøyer tror jeg du fortøye i uten medlemskap - inntil en som er medlem kommer og (forsøker å) jager deg bort. Umerkede bøyer er vel private, og kan kun benyttes med eierens tillatelse skulle jeg tro.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Så lenge en bøye er moret for svai og befinner seg utenfor marbakke kan den vel ikke eies som fast eiendom, noe som derimot en kile i fjell kan. Er ikke det konklusjonene i de mest relevante høyesteretts dommer ?

Dette er jo av interesse hvis det faktisk er en dom / dommer på dette? Kan du eller noen bekrefte dette?

 

Dette levenet (bøyekrigen) som har vært i forhold til OF-bøyer og medlemmer med vimpler som kan jage bort andre osv...., Er det slutt på dette nå?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 23 minutes ago:

Det høres jo ganske sindsykt ut at noen kan legge ut fortøyningsbøyer i det offentlige rom, å forlange å ha disse 

som private fortøyninger...

Hadde aldri rettet meg etter noe slikt...

En privat havn blir noe annet...

 

 

Amen!!   Har selv notert en del nytt av disse blå bøyene på steder jeg har ferdes gjennom flere år. Gjerne på beste plassen for å ligge på svai i bukta. Jeg kan ikke begripe at det finnes rettslig hold for å "reservere" disse til medlemmer i en "klubb". Sikkert noen som syns det er kjekt å slippe å legge ut anker, men sannelig er de ganske unødige.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Det høres jo ganske sindsykt ut at noen kan legge ut fortøyningsbøyer i det offentlige rom, å forlange å ha disse 

som private fortøyninger...

Hadde aldri rettet meg etter noe slikt...

En privat havn blir noe annet...

Kongeskipet  Norge har vel to voksne bøyer i Frognerkilen. De er ikke merket på noe vis, men jeg ville ikke ha fortøyd der.

Det er vel slik at man må søke havnekapteinen i kommunen om å legg bøye. Med den tillatelsen er bøyen å betrakte som din rettighet.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, endryu0810 said:

ok, da vil jeg spørre helt konkret om Solbukta i Oslofjorden. Jeg ser det er mange røde bøyer. Er det lov å fortøye i en av dem for å overnatte?

Selvsagt kan du ikke det. Du vet heller ingen ting om hva som liogger på bunnen, om kjettingen er ettersett eller om den bare henger fast av gammel vane.

Link to post
Share on other sites

Man blir ikke skutt på stedet der arvingene får en bot for din oppførsel om man fortøye på en privat tilordnet fortøyning. 

 

Samme gjelder jo om en grunneier har slått ned en stolpe ute på eiendommen sin. Hvis han vil bruke den og holde folk unna så kan han vel merke denne som privat. Da har vi ikke lov å benytte den. 

 

Slik skriver båtmagasinet:

 

Strandhugg og overnatting
I utmark er det fritt frem for å dra båten i land eller fortøye den. Du kan også fortøye båten i andres fortøyningsfester, med mindre eier av disse har forbudt det. Slike forbud skal imidlertid være godt begrunnet. En god grunn kan være at eier selv blir fortrengt fra egen eiendom. Privat brygge derimot kan ikke benyttes uten eiers samtykke. Også badegjester må spørre eier om lov før de kan bade fra brygga. Fra svaberg og strender i utmark og fra båt, er det fritt frem for å bade i sjøen.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev for 15 timer siden:

Kongeskipet  Norge har vel to voksne bøyer i Frognerkilen. De er ikke merket på noe vis, men jeg ville ikke ha fortøyd der.

Det er vel slik at man må søke havnekapteinen i kommunen om å legg bøye. Med den tillatelsen er bøyen å betrakte som din rettighet.

 

Det blir vel noe ganske annet, regner med det ikke er ute i "ødemarken" slik jeg har forstått at disse latterlige bøyene ligger, som dere krangler om der  borte..

Link to post
Share on other sites

 

UGLESETT skrev for 16 timer siden:

Hvis kilene er borret ned i svaberget og bøyen festet  utenfor privat sone vil jeg uansett om de er merket Ida Marie eller Mouche  fortøye uten betenkeligheter.

 

 

 

 

 

 

 

Vi snakker om bøyer UGLE... de som ligger å flyter på sjøen vet du....

 

Kilene jeg har boret ned i fjellet her vest, er godt gjemt i lyngen for fjærkre .. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vi ble bedt om å flytte oss en dag vi lå i Middagsbukta. Eieren av en hytte lurte på om vi ikke syntes at vi lå litt for nærme hans strandlinje. Vi anslå at vi lå 15-20m fra strandlinjen og dybden på stedet er vel ca 3m. Dette var en lørdag med pent vær, og da er 15-20m som enorm avstand å regne i Middagsbukta. Vi lå forøvrig på svai med egen dregg. Kan forstå at det tidvis kan bli litt mye folk med båter for hytteeieren, men da er vel Brønnøya og Middagsbukta feil sted å kjøpe seg hytte.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 19.6.2017 at 18.42:

Selvsagt kan du ikke det. Du vet heller ingen ting om hva som liogger på bunnen, om kjettingen er ettersett eller om den bare henger fast av gammel vane.

Jeg mente ikke eventuelle tekniske problemer, men om det var lov å gjøre det. Ellers takk for svar. Jeg ser at det ikke finnes et konkret svar på spørsmålet mitt. Jeg tror at så lenge det ikke er merket tydelig at det ikke er lov til å fortøye så gjør jeg det bare og, i verste fall, så flytter jeg meg om jeg får kjeft av eieren

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Vist dette er i "ødemarken", er det bare å fortøye...

 

Er det rett nedfor en hytte, ja så gir det seg selv...

 

Enkelt å greit...

 

Hytte i ødemarken uten noen tegn til folk, også ok syns jeg ;-) Men tviler på at jeg hadde turt å legge meg i en tilfeldig bøye rent sånn teknisk. 

Link to post
Share on other sites

endryu0810 skrev for 21 timer siden:

Jeg mente ikke eventuelle tekniske problemer, men om det var lov å gjøre det. Ellers takk for svar. Jeg ser at det ikke finnes et konkret svar på spørsmålet mitt. Jeg tror at så lenge det ikke er merket tydelig at det ikke er lov til å fortøye så gjør jeg det bare og, i verste fall, så flytter jeg meg om jeg får kjeft av eieren

 

Noen har vel lagt ut en bøye for et eller annet formål. Hvis det står tydelig at det er en bøye for felles anvendelse (som feks. OF sine) er det greit å fortøye der. Hvis ikke må det regnes som en privat bøye, og da er det å ta seg til rette på annen manns eiendom å fortøye i denne. Litt som å ta seg inn i en annen manns hus  fordi det sto jo ikke noe sted at det ikke var greit? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...