Jump to content

Bakdør, 1 motor og strak aksel - hvilken båt skal man velge?


BingoBonzo

Recommended Posts

Som tittel antyder ønsker vi å ta steget opp igjen i størrelse etter å ha gått ned til verdens beste weekend-cruiser -> 11 fot siden i fjor.

 

Tidligere har fokuset ligget på drevbåt, men nå justeres dette litt og er på jakt etter følgende:

  • Bakdør slik at vi kan få en tett hyttebåt når det er kaldt (godt for Admiralen)
  • Soltak som kan åpnes (godt for skipper og utelukker FB)
  • 1 stk motor som driver en aksel (godt for økonomien)
  • Bør marsje på min 20 knop (godt for skipper)
  • Bør være på 35+ fot med gode kabiner og eget dusjavlukke (godt for alle)
  • Ikke eldre enn 2010, gjerne nyere (Bra for båtpengekontoen)
  • Budsjett, så nærme 2Mil som mulig (Bra for venstrelomma)

 

Har vært ombord i Nimbus 365, Marex 375 og prøvekjørt Saga 365. Alle 3 er flotte båter som dekker kravene ovenfor.

 

Ønsker veldig gjerne erfaringer fra disse tre båtene samt tips om andre båter som faller innunder samme kategori.

(Følgelig er vår Searider 820W tilsalgs)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben! Har netop gennemgået samme udvikling efter to sæsoners nedgradering. 

 

Mit budget var halvdelen af dit, men jeg faldt alligevel en meget fin båd, der stort set opfylder alle dine krav. 

 

Har du budget til det, så var jeg gået for en Marex 375. Så den på messe i GBG for to år siden. En meget, meget fin båd! Har den dog ikke to maskiner ?

 

Har du behov for tre kabiner eller er det nok med to plus en opredning i salon?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei MajorAndy!

Ser at du har fått deg en flott Aquador32C!!

Vi var og kikket på den og den er helt suveren, bare litt for liten...

Vi trenger to kabiner for barn og sånt, badeplattform, cockpit og cabin ellers på Aquador 32C blir litt lite, synes også motortilgang var litt krøkkete.

 

 

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, MajorAndy said:

Har du budget til det, så var jeg gået for en Marex 375. Så den på messe i GBG for to år siden. En meget, meget fin båd! Har den dog ikke to maskiner ?

 

Enig, Marex 375 er en veldig fin båt. Men tror at den kan fåes med 1 stk motor/aksel?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Viking28-79 said:
  Hide contents

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=97990119

Vinner jeg imorra så måtte den beste vinne. Det er i hvert fall min våte drøm

 

 

Det er en flott båt, men klaffer dessverre ikke for oss. Ønsker takluker som kan åpnes og ikke FB.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg var ombord i Marex 375 i fjor, og det må være den flotteste og smarteste båten i denne størrelsen overhodet.

Finnes jo med alle mulige motoralternativer singel eller dobbel, drev eller V-gir.

Men prisen for en ny båt blir jo et ganske bra stykke over dine 2 mill da....

 

VOLVO PENTA

D6-400 EVC DPH (400 HP) Sterndrive
2x D3-220 EVC DPH (2 x 260 HP) Sterndrive & el. Steering
2x D4-260 EVC DPH (2 x 260 HP) Sterndrive & el. Steering
2x D4-300 EVC DPH (2 x 300 HP) Sterndrive & el. Steering
D6-435 EVC (435 HP) Reverse "V" Shaft
2x D4-260 EVC (2 x 260 HP) Reverse "V" Shaft
2x D4-300 EVC (2 x 300 HP) Reverse "V" Shaft
2x V8-270 EVC DPS (2 x 270 HP) Sterndrive & el. Steering

 

http://marex.no/boats/375-marex/

 

marex375.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
11 minutes ago, dennrick said:

Nysgjerrig: Hvorfor er aksel vs drev (eller hva det nå enn er det de kaller det som skjer bak oss) viktig?

Det er ikke veldig viktig, men jeg ser at man kan få "rimelig" motorinstallasjon og "grei" nok fremdrift med aksel.
Skal jeg ha denne størrelse i båt og drev er vi oppe på to installasjoner og da begynner det å bli  for dyrt.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Teerex said:

Jeg var ombord i Marex 375 i fjor, og det må være den flotteste og smarteste båten i denne størrelsen overhodet.

Finnes jo med alle mulige motoralternativer singel eller dobbel, drev eller V-gir.

Men prisen for en ny båt blir jo et ganske bra stykke over dine 2 mill da....

 

Ja, Marex 375 ser ut som en flott båt!! Er helt klart en favoritt! 

Vi må nok klare oss med en brukt utgave når det klaffer.

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller ikke have valgt Aquador 32c som feriebåd for 4. Vores behov nu er at bruge den som sekundær feriebåd for to, og der passer den helt fint. Og er helt enig i at adgang til motor er alt for besværlig. ?

 

Din udfordring kan vel være at det kan være svært at få en brugt Marex ? 

 

Desuden vil du gerne have en rummelig (stor) båd med kun en motor.  Dem er der heller ikke så mange af, tænker jeg?

 

Og må jeg spørge hvorfor du fravælger flybridge? Vi havde virkelig glæde af vores. Ellers kunne et bud måske være en Swift Trawler 34? Den fåes vist også uden fly, tror jeg. 

 

Link to post
Share on other sites

Security skrev 6 minutes ago:

Viksund 360 Coupe. Tilfredsstiller dine oppgitte krav

https://www.finn.no/96870115

Jepp, der er den! :thumbsup:

Ikke ofte det er slike versjoner av 360 til salgs. Litt mindre enn de tre du har listet opp i utgangspunktet, men trolig også nærmere 2 millioner.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Marex har alt i alt de beste løsningene. Men jeg ville vært skeptisk til å velge singelinnstallasjon, Marex har et rent planende skrog og er bygd for større fart enn de andre. Saga, Nimbus, Viknes er bygd for en motor og aksel.

 

Jeg ville ha valgt Saga da den har den beste midtkabinen (tre unger tar plass). Og så liker jeg det barske utseende og byggekvaliteten. Dvs, med mindre kidsa og min bedre halvdel ikke hadde protestert, hadde jeg valgt Viknes 1080.

 

Visund 360 er fin, men har for lite akterdekk med for lav komfort.

 

Link to post
Share on other sites

Angående FB så har vi gått flere runder internt og faller fortsatt ned på at det ikke klaffer for oss. I en FB båt MÅ man enten sitte helt innelukket eller helt åpent, vi liker mellomtingen med soltak :smiley:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Angående fiskebåtstil så går nok den ikke helt hjem. 

 

Viksund 360 ser kjempefin ut, får nesten litt NW følelse av linjene. Men enig med @Frese på at akterdekket er altfor spartansk.
Det er jo på akterdekket mesteparten av tiden skal brukes :yesnod:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Saga 365 til 2,7 på Finn. Prute, prute!

Enig i at akterdekket på Viksund 360 kan bli litt snaut for flere en 2 personer. Jeg har 350 med samme akterdekk, og det blir mye flytting rundt på ting når vi er alle fire på tur.

 

Jeg husker godt da Saga viste 365 på båtmessa. Det var en båt jeg fikk veldig lyst på. Fint akterdekk, og en enorm midtlugar.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Key Freak said:

Saga 365 til 2,7 på Finn. Prute, prute!

Enig i at akterdekket på Viksund 360 kan bli litt snaut for flere en 2 personer. Jeg har 350 med samme akterdekk, og det blir mye flytting rundt på ting når vi er alle fire på tur.

 

Jeg husker godt da Saga viste 365 på båtmessa. Det var en båt jeg fikk veldig lyst på. Fint akterdekk, og en enorm midtlugar.

 

Ja, den SAGA 365 på finn er fin! Men det er sterk konkurranse med Nimbus og Marex

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev 13 minutes ago:

 

Ja, den SAGA 365 på finn er fin! Men det er sterk konkurranse med Nimbus og Marex

Absolutt! Men jeg tenker på budsjettet du har satt som utgangspunkt. Da er nok Saga nærmest. Men budsjetter lager man jo for at de skal sprekke litt. :wink:

 

Jeg hadde valgt Marex 375 blant de tre du nevnte tidligere, hvis det hadde vært nok penger på konto. 

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Lå ved siden av en ny Skilsø tidligere i sommer. Har bare observert den utenfra, men synes den fremstår som spennende. 

 

Fem køyeplasser, takluke og strak aksel. 

 

http://buholmen.no/new_boat/skilso-34-panorama-nyhet/

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...