Jump to content

Ny båt, Princess Riviera 266


TimJ

Recommended Posts

Takk Sap og Prolimit:-)

har hørt mye bra om Princess, og når denne dukket opp til ett røver kjøp var det vanskelig å si nei:-)

for meg virker det som at 266'en er en sjelden fugl her hjemme.

den ble vel kalt 266 for å ikke sammenlignes med 286, selv om de er like lange?

 

Gleder meg til å få denne, og satser på å få klemt nedi en sprek diesel ila vinteren.

Link to post
Share on other sites

Så den annonsen, og enig med deg, mye båt for pengene det der.  Men er ett par ting jeg ikke blir klok på:

- Annonsen sier 94 og skroget tilsier det samme. Integrert badeplattform, rundede frontvinduer og veldig lik min i design. 

- Innvendig er den dog mye mer lik den tidligere Riviera-serien, ikke minst i førermiljø.

- 2 X AQ145, er da 80-talls motorer, eller ble de solgt så sent som i 94 med?

 

Men uansett, pen båt, motorer ser pene ut. Får håpe det er krefter nok, ellers kan du jo vurdere å sette inn V8. Ganske tørste de pentamotorene der til å være 4-sylindrede. Det sagt er de skuddsikre og noe av det letteste å sku på som finnes på markedet.

 

Er mankoen å få motorene inn i båten?

 

Gratulerer så mye :)

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 10.7.2017 at 20.39:

Gratulerer med ny båt :thumbsup: 

 

Må si du er en harding til å bytte båter! Men hvordan blir det med denne nå da ?   https://baatplassen.no/i/topic/129796-draco-2400-styling-nok-ett-prosjekt/  

 

 

 

Takk for det Komodo:-)

Hehehe, det kan du si:-)

Den blir nok solgt slik den er, er noen små detaljer jeg kommer til å fikse før den blir solgt men....

Ang de motorene som sitter i nå, så er det noe forrige eier satt inn. Er helt feil motorer til denne båten....

det skal være en 94 modell, og slik jeg ser ut fra bilder er den lik innvendig som andre fra samme år.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Da gleder vi oss til å se hvilke krumspring du finner på med denne :giggle:

 

Ps: Husk å ta med frua på båttur også, så får hun se en annen side av båtlivet enn endeløse prosjekter. Kan være at hun går lei vettu :wink:

Hehehe, tror ikke det blir så mye krumspring med denne her.... Bytte motor, fikse litt opp i dashbord så det ser litt mer moderne ut.

Fruen har vel sagt at det er bra nå??

Vi har brukt Dracoen noe, men pga dårlig vær og litt lite tid pga jobb ble det ikke det helt store men....

Denne båten er nå en større båt som vi forhåpentligvis blir til å beholde en stund....??‍♂️??‍♂️???

Link to post
Share on other sites

Tenker optimalt ville vært minst 2X200 f.eks AD41B. Jeg har de samme motorene i min båt, og der er de egentlig for små etter hvert som vekten på båten øker. Jeg ville gjerne harr 2XKAD300 f.eks.

 

Hvis du ikke er flink til å støpe og bygge, blir det jo noen kostnader i å tette igjen de to hullene som er der etter transomene. Er en del jobb og man skal kunne den type arbeid, men løsbart er det jo :)

 

Tror de båtene kom med mye 2XV8 altså rundt 400 bensin hk. Redd for 315 hk diesel da kan bli i grenseland, men men

Link to post
Share on other sites

Jeg skal vel uten å skryte påstå at støping det kan jeg? Så det er ikke noe problem.

ser av en test med en 286 at de anbefalte 400hk i den. Nå vil jo en motor veie betydelig mindre en to, så ja...

pluss at 400 bensin hk blir ikke helt enkelt å sammenligne med 315 diesel hk, da på grunn av dreiemoment.

Link to post
Share on other sites

TimJ skrev for 8 timer siden:

Jeg planlegger å smekke nedi en Yanmar på 315 hk. Vil det bli nok klem i den tro??

 

315 Yanmar er jo garantert nok, spørsmålet er vel heller hvor mye kraftoverskudd du ønsker og hvor leken båt du vil ha. Men uansett kan jeg ikke forstå annet enn at det må holde med en motor i en båt på 28 fot og 3 tonn? Hvis 315 Yanmar er snaut finnes det jo andre alternativer også. Holder forresten med deg i å sette inn en stor motor kontra to mindre. Mindre vekt pr. kW, vesentlig mer servicevennlig i motorromet, og halvparten så mange servicepunkter.

 

Jori skrev 14 minutes ago:

Hvis du ikke er flink til å støpe og bygge, blir det jo noen kostnader i å tette igjen de to hullene som er der etter transomene. Er en del jobb og man skal kunne den type arbeid, men løsbart er det jo :)

Dette har jo Tim vist flere ganger her inne at han behersker. Dessuten ønsker jeg ikke å bli snytt for nok en prosjekttråd :giggle:

 

Lagt til:

 

Der postet vi visst litt om hverandre...

Redigert av Komodo
Simultanposting (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke fulgt alle prosjekttrådene jeg, men er mange med mye kunnskap her. Tror den båten der blir mye tyngre en 3 tonn lastet til ferie, antar vi prater 4,5 tonn Komodo. Min båt er oppstilt med 6 tonn, og veide 8,3 med nesten tom dieseltank, da den ble løftet opp i høst. Sitter med inntrykk at det er ikke mange Princesser som veier det brosjyren sier, de er adskillig tyngre. Kan godt hende Yanmaren klarer 4,5 tonn bra også, kjenner ikke de motorene.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg ser du lurer på motor valg i din ny erverdede Princess 266, jeg hadde en 286 med 2 kad 32 med 290dp drev som var en helt super løsning for den båten hadde da en toppfart på 34 knop og marsjfart på 22-25 knop uten og blåse av hele ferie budsjettet de to første dagene, så hvis du planlegger og sette diesel motor i din så holder det med en 6 sylindret 2 blir for mye vekt messig så og sette i en på litt over 300 hk høres fornuftig ut da du må ha plass til og gjøre litt service også. Lykke til jeg var veldig fornøyd med min 286 .

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Komodo: 

Hehe, har blitt noen prosjekter ja??‍♂️?

Jeg kan heller ikke skjønne noe annet enn at 315hk må holde til denne båten? Noe større enn det så begynner det å bli vanskelig med drev osv...

jeg kan få kjøpt en 440 hk yanmar, men momentet på den motoren er 1000nm?? 

vet ikke hva feks Bravo X drevene tåler, vil gjerne ha duopropp siden jeg går for en-motor løsning.

 

Vrod:

Ja, jeg og vil tro at det blir mer styr/vekt/kostnader med å sette inn to motorer.

Vet du forøvrig om 286 og 266 er like store? Ser at 266 er en 28 foter, det var vel 286 og?

 

Jeg må da kjøpe to drev, bare det kommer til å koste fra 40-80 000,-

så skal jeg handle to motorer som er i god stand, der ryker det fort 100 000,-

så tror nok regnestykket blir penest med en stor diesel. 

Klart, en D6 370 hadde sikkert ikke gjort noe det heller, men har ikke funnet noen til en grei pris INK drev....

Link to post
Share on other sites

Ineqinn skrev 14 minutes ago:

Du vet det kanskje allerede, men dersom det er 290 drev du har, så skal disse kunne bygges om til å tåle diesel. 

Har snakket med en som kan drev om det, og han mente det ble like dyrt som å kjøpe "nytt" drev... men skal jaggu sjekke det en gang til:-) 

Takk for tips??

Link to post
Share on other sites

TimJ skrev for 6 timer siden:

Komodo: 

Hehe, har blitt noen prosjekter ja??‍♂️

...

jeg kan få kjøpt en 440 hk yanmar... 

Da synes jeg at du skal gå for den ? Vi trenger noen morsomme prosjekttråder her vettu, og DET kunne blitt en morsom båt! ? 

Link to post
Share on other sites

Hei TimJ. Princess 266 = 28 Fot, Princess 286 = 30 Fot, Princess 266 er 26,6 fot i vannlinjen..

Når det gjelder motorisering er vel 266 levert orginalt med enten Bensin 5 Liter V8 2 X 211 HK, 2 X AD31 150 HK  eller 2 X AD41 motorer 200 HK.

 

Min 286 er oppgitt til 3,3 tonn i bygge sertifikatet med 2X V8, det er byttet motorer i denne til 2.Stk AD41B, dette er i min mening den perfekte motoriseringen for min båt.

Jeg får en toppfart på 36 GPS knop med A6 propeller og 37,5 knop med A7 propeller, dette er med 600 liter diesel, 160 liter vann. Får mere en 4000 rpm på fullfart så kan muligens gå opp på A8 propeller. Marsjer i 24-25 knop på 2900-3000 rpm. 

 

Sitter det 290DP drev på din båt i dag er det bare å bytte drevsatsen i undervannshuset til riktig utveksling for den motoren du velger, Koster rundt 17 000,- pr drev orginalt hos volvo.

 

Om du ønsker orginale underlag til din båt er princess i england behjelpelige med kopier på både bygge sertifikater og orginal faktura.

 

 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...