Jump to content

Askeladden klarte det igjen..C83


R.O

Recommended Posts

I fjor ble kona så begeistret for Askeladden sin nye Daycruiser, C65 på båtmessa (båter i sjøen) at vi var på nippen til å ryke på ny ny-båt... Men i frykt for at 3-fots syken skulle slå inn endte vi opp med en brukt 22 foter. Med 14-15 overnattinger denne sesongen skuler vi litt mot større båt. Kona hadde akkurat gitt GO på en Yamarin 79, men som i fjord var det på vei hjem, og hos Askeladden det ble mest begeistring, nye C83 var strøken, romslig toalettrom, og to gode dobbeltsenger i cabinen ++... Men! med en pris på 1,2mil (fullt utstyrt) er jo alternativene mange...

Link to post
Share on other sites

Var også ombord i denne båten under båtmessa nå i helgen og det som slo meg med en gang var hvor følsom den var for vektforskyvninger. Båten krenget overraskende mye når jeg gikk ombord med mine 77kg. Om dette skyldes at båten var "lett" lastet uten drivstoff vites ikke, men jeg opplevde ikke dette på noen av de andre båtene i samme størrelse, Ibiza,  SeaRider, Yamarin, Finnmaster T8. Det virker nesten som den er noe topptung. Det blir spennede å se om dette er noe som vil bli påpekt under tester av båten. Ryggputen på som sofaen som kan vendes slik at man kan sitte å skue bakover virket også noe enkel i sin konstruksjon, man måtte dra/skyve midt på seteryggen for at ikke den skulle vinkle/kile seg når man byttet posisjon på denne.

Ellers er jeg enig i at det var en fin båt med mye plass til mange penger. Det sagt så kommer Searider820 på nærmere 1,3 fullt utstyrt så det er ingen tvil om at det koster mye penger for en day/weekendcruiser i øvre skikt. Yamarinene er vel billigst i så måte blant disse. Det ryktes at Yamarin jobber med en ny daycruiser i disse dager som skal erstatte 79dc evt legge seg over denne størrelsesmessig. Det blir veldig spennede å se hva de kommer opp med. Mitt tips er at de vil komme med variant med sittehøyde under dekk, eget toalettrom og dobbel stikkøye som går på tvers av båten. Altså mer lik C83 sin løsning, under dekk.

 

Link to post
Share on other sites

har hverken sett eller prøvd båten, men ut i fra bilder ser det ut som om det er et skrog med dyp V bunn og minimalt med chine. Et minus med slike skrog er at de gjene er litt ranke ved stilleligge! Derimot taes den unoten igjen på sjøegenskaper. Komforten oppleves ikke som den beste på ranke båter, men en stiv bår er skjelden bra i grov sjø.  Ikke den mest topptunge båten jeg har sett!  

c83-preliminary-01.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg var også ombord i båten på lørdag og fikk følelsen av at den krenget veldig når jeg gikk ombord. Spesielt i forhold til Nor-DAn searider. Litt skuffet over dette. Selv med 4 menn i båten krenget den endel.

 

Jeg var litt også litt skuffet over høyden under kalæsjen. Jeg er 178 på strømpelesten og med joggesko subbet jeg oppi trekket.

 

Ellers så var jo C-command skikkelig kult for de som er teknofreaker (meg..). Båten er veldig fin og det var god plass på toalettet. Representanten sa også det ville bli alternativ med dusj inne siden det var sluk montert inn. 

 

Jeg fulgte ikke skikkelig med men mener jeg hørte at ryggene skulle bli oppgradert. Båten var en prototype som ankom Norge onsdag før messa, så den skulle til vestlandet for testing mm.

 

Godt utstyrt båt begynner å bli dyrt syntes jeg og nærmer seg en nyere Bavaria 30 foter som er brukt et år eller to som er mye mer båt i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fin båt men skuffende at verftet ennå ikke har lært seg hvordan skikkelig lanterneoppsett skal se ut. Det kan nå umulig være meningen iflg verftet at disse båtene skal brukes mye i mørket.  Faktisk er det et mysterium at båter av denne størrelsen kan CE-merkes med den ubrukelige avtagbare plaststangen som skal forestille topp- og akterlanterne. Har hatt to skjærgårdsjeeper av askeladdenfabrikat med denne lavkvalitets tulleløsningen. Har alltid hatt problemer gjennom båtholdet i de årene. Dårlig kontakt. Masten løsner i sokkelen etter en tids bruk og masten tåler hverfall ikke at du kommer borti den, for da løsner jo den. Opplevde sågar på den ene båten at lanternemasten knakk rett av under gange pga sjøgang og slag i båten. Og dermed var jeg uten topp- og akterlanterner og mindre synlig i mørket. Og dette er liksom et båtmerke som har bygget seg opp på sikkerhetsfilosofi. Her har Askeladden en vei å gå og lære. Den første plassen de kan gå er til kvalitetsprodusenten Windy. Her er det solide fastmonterte topp- og akterlanterner selv på de minste daycruiserne. Men det er jo tydelig at solide lanterner i dagens marked oftest nedprioriteres på "designens" alter eller hva det er. Eller er det rett og slett bare for å spare penger? Båtdesignere burde implementert lanterner inn i designet av båten i konstruksjonsfasen og ikke klattet på med den ubrukelige stangen tilsynelatende når båten er ferdig. En ting er hverfall sikkert; avtagbar lanternemast er uansett noe forbasket dritt og jeg hadde hvertfall aldri tolerert levering av en såpass stor og dyr båt uten skikkelig lanterneføring.

Redigert av Vector 26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke krav til noe mer lanternerigging på småbåter, så da går jo design først.. sånn er det på de fleste nyere båter. Tror de fleste brukere av nyere båter ikke tenker veldig over slikt!  Den første Askeladden jeg hadde var det sikkelig lanternefeste for landterne på toppen av vindskjermen og fast montert akterlandterne! båten var også godkjendt av DNV og usenkbar.   På den jeg har nå har jeg stang med kombinert landterne. Har hurtigkoblinger på stanga slik at det er bare å ta av. Stort sett lyst døgnet rundt her oppe, men tenner alltid landterner når det er påkrevet så klart!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Synes det er fantastisk greit å slippe å ha et lanterneopplegg å tenke på all den tid båten brukes 99,9% på dagtid. 


De få gangene eg må bruke lanterner funker sånn stang som man setter bakpå båten helt prikkfritt. Ser ikke problemet?

 

Men er denne løsningen spesielt dårlig på askeladden? På min uttern er det en helt standard sak. Sidelanternen er en popup felles lanterne montert i baugen. Helt konge. Null refleksjoner til føreren.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en RIB for vannskikjøring, dykking etc, og en permanent stang ville komme i veien. Men den ‘stikke ned i hullet ’ stanga jeg bruker nå, med to poler i bunn av stanga som skal treffe to poler i bunn av hullet er ikke en god løsning. Den kommer og går, skulle sett en løsning med bedre kontakt...

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Solhaugen skrev for 21 timer siden:

Jeg har bestilt en slik båt, min første båt noensinne, så er veldig spent på båten, både motor, skrog og den nye Askeladden C-Command skjermen..har aldri sedd båten annet enn på bilder å film.

 

Grattis. Blir sikkert veldig bra. Liker konseptet med stor dc og utenbords motor. Var utrolig fornøyd med Finnmaster T7 og dette blir jo et bra steg opp i størrelse.

 

A.J.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpe C76 tidligere i år. Veldig fornøyd med den :)

Har vært hos Askeladden for å se litt på C83. Så bl.a litt på interiørlysene i kalesjen, og har fått laget noe tilsvarende på min egen nå:)

Han hos Askeladden som jeg kjøpte båten av, kjenner jeg fra tidligere. Han har kjørt C83 mye. Også C76. Han ville uten tvil valgt C76. Den var mye mer lettkjørt og rett og slett en morsommere båt å kjøre. Han sa C83 ble en for tung båt. Veier jo nesten 1 tonn mer enn C76..

Men båten var veldig fin både innvendig og utvendig. Mye smarte løsninger, så tror nok du blir fornøyd :)

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har observert at vekta er høy, så valget om 350 ble helt naturlig, spent på forbruket på denne,  regner med å bruke mellom 50-60 på timen i 30 knop, ser også at prisen med 350 har økt med 90 lapper siden jeg skrev kontrakt, selv synes jeg 230 liters tank på en såpass båt eg ganske lite, men nå er det blitt tilgjengelig en tank på 320 liter, rart ikke forhandler(e) informerer om slikt, regner med dem er interessert i å selge, ser det er kommet endel mer ekstrautstyr tilgjengelig siden jeg bestilte..får håpe båten akselererer såpass at man kommer seg opp på vannski å wakeboard.:)

Link to post
Share on other sites

En letter båt blir selvfølgelig litt morsommere å kjøre, ref 76 vs 83 nevnt over. Poenget med C83 er bo komfort. 4 fullverdige sengeplasser, eget toalett (med god plass). + bysse, som de av en merkelig grunn har utelatt på C76. Vi drar på helge turer med en Yamarin 68 (to voksne og to barn, 8 og 11år). Med en 83C kunne vi fint dratt på en ukes ferie...

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev On 29.12.2017 at 21.33:

Jeg kjøpe C76 tidligere i år. Veldig fornøyd med den :)

Har vært hos Askeladden for å se litt på C83. Så bl.a litt på interiørlysene i kalesjen, og har fått laget noe tilsvarende på min egen nå:)

Han hos Askeladden som jeg kjøpte båten av, kjenner jeg fra tidligere. Han har kjørt C83 mye. Også C76. Han ville uten tvil valgt C76. Den var mye mer lettkjørt og rett og slett en morsommere båt å kjøre. Han sa C83 ble en for tung båt. Veier jo nesten 1 tonn mer enn C76..

Men båten var veldig fin både innvendig og utvendig. Mye smarte løsninger, så tror nok du blir fornøyd :)

 

Ser det blir brukt et argument som at C83 veier nesten ett tonn mer enn C76...?

I følge Askeladdens hjemmesider veier C83 ca 2200 kg og C76 ca 1600 kg.

Det blir jo en ca differanse på 600 kg, hvilket i mine øyne er relativt langt unna ett tonn.

Får da være måte på å runde av oppover for å styrke argumentet?

 

Forøvrig ser jeg ikke den ekstra vekten som nødvendigvis noe negativt. Skal den brukes som f.eks familiebåt og på lengre turer, kan økt stabilitet og gange øke komforten på langturer. Videre vil fire faste sengeplasser gjør denne rimelig attraktiv i segmentet familie på fire.

 

At en båt er morsom å kjøre betyr ikke nødvendigvis at den er ideell for familiebruk.

 

Gratulerer med flott båt Solhaugen?

Tror forøvrig ikke du vil ha noe problemer med å trekke både vannski og wakeboard?

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Den vekten der må du ta med en klype salt. Med litt bensin og motor på, vektet jeg min til 2300 kg. 

Så med bensin, motor og litt diverse, er nok vekten på C83 cirka 3300 kg. Det sa også forhandleren. Det var 1 tonn i forskjell på de, og det stemmer nok bra. 

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, der er jo både fersvannstank, septiktank og tank for diesel til varme å koking, så ingen tvil om at den blir tung, båten blir nok mest brukt på dagsturer her hjemme i Lofoten, kanskje en og annen overnattingstur på di fineste dagene, og til lek å moro, spent på duoprop systemet, det har jo fått veldig mye flott omtale, dog fra veldig mange inhabile kilder, men velger å tro at dette er veldig bra, både mtp på forbruk og retningsstabilitet, ifølge testene er den jo 10% billigere på forbruk kontra 300hk fra Suzuki.

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev On 30.12.2017 at 20.32:

C76 er jo en weekendcruiser. Du klarer deg fint med den. Du har kjøleskuffe og et propanbluss, så skal ikke være noe problem egentlig. Dassen på C76 kan du også få innebygget med vegger. 

Hvilket ekstrautstyr er blitt tilgjengelig på C83 nå da?

350 duoprop du får?

 

Hvordan er sengeplassen nede, er det plass til 2 voksne og ett barn..? Det er vel ingen stikk køye i denne..? Solsengen bak virker litt trang for to. C76 er en aktuell kandidat for meg, men liker godt den lille byssa Yamarin har pressa inn i sine båter...

 

Link to post
Share on other sites

350 duoprop har ihvertfall en veldig bra aks kontra uten! Og den er nok mer stabil, selv om jeg aldri har opplevd at det er et problem på min. Jeg har også en annen propell enn originalt. Denne gir generelt bedre sjøegenskaper enn den originale, og den gir høyere toppfart :)

 

Det er ingen stikk køye i båten, men det er helt uproblematisk å ligge to voksne og et barn der, uten at jeg har prøvd det, men den er god plass :j

Solsengen, tenker du da på å ha den platen over der bordet i båten står?

Askeladden har jo laget en genial påstigning ombord i båten også, det har ikke de fleste andre. Yanmarine har ikke den løsningen. 

Synes generelt Askeladden har mye greie løsninger, og Askeladden har alltid vært forbundet mex veldig god kvalitet. Det er gjerne derfor den er litt dyrere enn andre tilsvarende båter :j

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da var første testen på c83 publisert av båtmagasinet, der var det jo litt av hvert, liten forståelse for TSI skroget, samt sipwake, båten var også meget tung på rattet slik at power assist er et must, det har ikke jeg bestilt, men etter å ha lest testen føler jeg nesten at jeg må ha det, til den nette sum av 30 laken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...