Jump to content

Tips til lett-trekt 220V kabel?


mmosberg

Recommended Posts

Holder på med installasjon av inverter. Skal legge opp til 3 stk 220V uttak. Inverteren er på 2000W. Skal legge opp skjult anlegg. Er det noen som kan foreslå en grei og fleksibel kabel som er lett å trekke fra feks Biltema eller Jula?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Capitan skrev 21 minutter siden:

kjøp fortinnet kabel og kabelrør på biltema. den er lik Pn, men for maritimt bruk.

 

Mvh Thomas

ikkje heilt lik PN, den har fleire tråder og er dermed mjukare. MEN Biltema skriv 100 volt om dei, dermed ikkje godkjent for 230 volt. Ein som heiter RK er ikkje fortinna, den er mangetrådet og fins hos nokon elektrikarar, bestilling hos andre, men godkjent for, eg trur, 500 volt

Link to post
Share on other sites

Da kjøper du bare kabelen. Ligger ved det elekstriske i båthyllene. ikke bruke noe mindre enn 2,5mm, men større = mindre spenningstap så skader ikke med 4 eller mer om det er lengre strekk. det gjøre at det holder lenger og tar lenger tid før det blir spenningstap i kabelen som følge av korrosjon

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, mmosberg said:

Hvilken kabel Capitan? Link eller varenummer?

De har endret på det. Finnes ikke lenger i båt, men under bil elektrisk. De oppgir heller ikke maks volt, men skal være mulig å få tak i en annen plass hvis det du sier stemmer.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Kabel-twin-2000022320/

Link to post
Share on other sites

Capitan skrev 18 minutter siden:

De har endret på det. Finnes ikke lenger i båt, men under bil elektrisk. De oppgir heller ikke maks volt, men skal være mulig å få tak i en annen plass hvis det du sier stemmer.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Kabel-twin-2000022320/

Nei, der står ikkje max volt, dette får meg til å tru at denne kabelen ikkje er testet for høgare enn 60 volt, som er den lavaste klassen. Eg held det sannsynlig at kabelen klarer seg, men ordet "sannsynlig" går med i brannen hvis der oppstår brann.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Dinamo said:

Nei, der står ikkje max volt, dette får meg til å tru at denne kabelen ikkje er testet for høgare enn 60 volt, som er den lavaste klassen. Eg held det sannsynlig at kabelen klarer seg, men ordet "sannsynlig" går med i brannen hvis der oppstår brann.

Bedre å være på den sikre siden, den må ikke brukes til 230v da. Jeg har selv kun brukt den  på 12v, men var i den tro at den var godkjent for 230v.

Redigert av Capitan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Capitan said:

Da kjøper du bare kabelen. Ligger ved det elekstriske i båthyllene. ikke bruke noe mindre enn 2,5mm, men større = mindre spenningstap så skader ikke med 4 eller mer om det er lengre strekk. det gjøre at det holder lenger og tar lenger tid før det blir spenningstap i kabelen som følge av korrosjon

Hva er poenget med å legge opp 4kvadrat kabel til ett 230v anlegg med 2kw kapasitet? Holder i massevis med 1.5kvadrat. Men dersom det skal brukes opp til 16a fra landstrøm må man gå opp til 2.5kvadrat. 

Link to post
Share on other sites

Capitan skrev for 12 timer siden:

Da kjøper du bare kabelen. Ligger ved det elekstriske i båthyllene. ikke bruke noe mindre enn 2,5mm, men større = mindre spenningstap så skader ikke med 4 eller mer om det er lengre strekk. det gjøre at det holder lenger og tar lenger tid før det blir spenningstap i kabelen som følge av korrosjon

Javel??? 

Link to post
Share on other sites

Her var det mye som var nytt for meg. :smiley:

 

Av rein nysgjerrighet : Hva gjør du for å sikre personsikkerhet på 230V siden?

 

Anbefaler en kabel med mangetrådet kjerne. Minst 1,5mm²! Hvilken type er veldig avhengig av hvordan den er forlagt. 

 

Spør gjerne om det er noe mer du lurer på. 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning. Hva med den kabelen jeg linket til over? Er den egnet? Skal legges i båtens originale innstøpte trekkekanaler. 

 

Sikkerhet på 220V siden blir ivaretatt av inverterens innebygde sikkerhets mekanismer og at jeg konsulterer fagfolk bla her på forumet ved valg av materiell.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg alle reglene for 230V i båt, men jeg mener at det er kommet frem her fra de som burde vite det at 12VDC kabler og 230VDC kabler IKKE skal ligge ved siden av hverandre, i feks. et trekkrør. Arrester meg den som vet dette sikkert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe særegne regler mot   føre 12v og 230v ved siden av hverandre. 

Det man må tenke på er reduksjonsfaktor ved føring av flere kabler ved siden av hverandre. (blir varmere) 

 

Videre så er det viktig å tenke at 230v kan forstyrre signaler.  (ekkolodd, vhf etc) 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1, skal du ha en kabel som er lett og trekke, kjøp en som er litt stiv plast blandingen7kappen, de myke er vanskelige og trekke.

2, velg enkabel med fler kordeller vis du ønsker installasjon "etter boka"

3, 1,5mm holder mere en lege på 2000w, og husk du kommer sikkert sjeldent bruke 2000w . om du er eksta stressa, legg 2,5 men er ikke nødvendig.

4,Prøv og skaffe fortinnet kobber, dette holder seg mye bedre i lengden og blir ikke brunt, om det har noe praktisk betydning de neste årene, trokke det.

5, når det kommer til støy så kan det vel forekomme, men inverteren blir kansje mest brukt når du ligger stille ?

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg var også i situasjon og skulle legge noen kabler både inne og ute. Noen sa at jeg måtte ha 2,5mm2, men syntes det var overkill da jeg bare bruker lader og en avfukter. Til nød et varmerør på 190W. Jeg kjøpte kabel på CO, den gule som er beregnet på olje, sjøvann osv. Det er vel silikon og trekker heller ikke veske. Gjorde det enkelt og orket ikke skille på landstrøm eller internt i båten så jeg bruker den overalt. I tillegg er den Fortinnet. Helt Ok kabel til mitt behov.

 

Redigert

 

Her er den:

 

https://www.clasohlson.com/no/Tilkoblingskabel-QWPK-H07BQ-F-3G1,5/49-200-10

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal bruke kabelen på AC siden av inverteren. Den har en max effekt på 2000W. Den største lasten den kommer til å få er kaffitrakteren på 1200W. Kjøpte den litt stor med vilje, men vil selvsagt dimensjonere for 2000W. Det lengste strekket blir ca 3m. Så jeg lurer på hvilken lett tilgjengelige kabel fra feks Jula eller Biltema jeg kan/bør bruke. Den vil bli lite brukt under gange med båten.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev 2 minutter siden:

Skal bruke kabelen på AC siden av inverteren. Den har en max effekt på 2000W. Den største lasten den kommer til å få er kaffitrakteren på 1200W. Kjøpte den litt stor med vilje, men vil selvsagt dimensjonere for 2000W. Det lengste strekket blir ca 3m. Så jeg lurer på hvilken lett tilgjengelige kabel fra feks Jula eller Biltema jeg kan/bør bruke. Den vil bli lite brukt under gange med båten.

 

Da er den ypperlig den kabelen jeg linket til. Det er en H07BQ som er en stor fordel å bruke da den ikke trekker vann slik som "vanlige" gummikabler. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 6 timer siden:

Jeg var også i situasjon og skulle legge noen kabler både inne og ute. Noen sa at jeg måtte ha 2,5mm2, men syntes det var overkill da jeg bare bruker lader og en avfukter. Til nød et varmerør på 190W. Jeg kjøpte kabel på CO, den gule som er beregnet på olje, sjøvann osv. Det er vel silikon og trekker heller ikke veske. Gjorde det enkelt og orket ikke skille på landstrøm eller internt i båten så jeg bruker den overalt. I tillegg er den Fortinnet. Helt Ok kabel til mitt behov.

 

Redigert

 

Her er den:

 

https://www.clasohlson.com/no/Tilkoblingskabel-QWPK-H07BQ-F-3G1,5/49-200-10

og her er det produsenten skriv om denne kabelen:

 

PUR-kabel for tøffe miljøer

Standarder

Internasjonal  :  EN 50267-2-1; EN 50267-2-2; HD 22.10; IEC 60332-1; IEC 60754-1; IEC 60754-2

Beskrivelse

Pureax er konstruert for å tåle tøffe kjemiske miljøer, klimatiske forhold og mekaniske belastninger. Kabelen er bestandig mot mineralske oljer, bensin, fett og vann. Den er i tillegg meget vær- og UV bestandig, og beholder fleksibiliteten selv ved lave temperaturer. Egner seg godt til installasjon på flytebrygger. Kan benyttes mellom forflåte og merder. Som feks. til belysning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...