Jump to content

Dagsturseiler med plass til 5 i cockpit, finnes det?


Korsfjord

Recommended Posts

Jeg er IKKE i kjøpsmodus, sitter bare og fabulerer litt om en mulig neste båt, men vet jo ikke engang om den finnes! 

 

1. Seilbåt med plass til hele familien på 5 i cockpit. Lugar kan gjerne være liten eller bare stuverom forut. Ferieturen blir uansett ikke med båt, så det er kjappe turer ut på fjorden som er behovet. Noe slikt som f. eks Campus 6.3, men den er sikkert liten til 5.

2. Enkel å holde ved like. Minst mulig leamikk  som trenger vedlikehold og reparasjon. 

3. Tilstrekkelig stivhet til at familien føler seg trygg ombord under seilas. 

4. Pris? Tja... Lavere prisklasse i alle fall. Når den tid evt kommer, tipper jeg 150k er nok å bruke på båt. Vi snakker altså om noe brukt noe. 

 

Et umulig ønske? 

Link to post
Share on other sites

i nærheten av Strømstad (tror jeg) finnes et byggeri som lager (laget) små seillere, Heter Marie...... et eller annet

 

en kamerat hadde en slik,

liten, men meget romslig cockpit, to personer kunne sove i rommet under dekk foran

21 fot eller deromkring,

hadde til og med en liten innenbords diesel

 

utmerket sak

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Prøv www.finn.no, seilbåt og prisintervall, så er det endel å velge i. For eksempel denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=108395030

ny båt, trailbar.... 6 plasser iht annonsen. Du ønsker nok stivhet, men en dagsturseiler baserer seg på mannsskapsvekt som ballast, så de må delta aktivt i seilingen. Evt velge motorbåt.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

janet skrev for 2 timer siden:

i nærheten av Strømstad (tror jeg) finnes et byggeri som lager (laget) små seillere, Heter Marie...... et eller annet

 

en kamerat hadde en slik,

liten, men meget romslig cockpit, to personer kunne sove i rommet under dekk foran

21 fot eller deromkring,

hadde til og med en liten innenbords diesel

 

utmerket sak

 

Du tenker nok på Marieholm 20. Det er nok varianten 20ms som passer til din beskrivelse. Det er et godt tips, dog usikker på om den er stor nok. Men den har ellers kriteriene dekket. Firmaet som renoverte disse båtene har nok gitt seg med dette, men tror de selger deler og utstyr fremdeles. Tidvis dukker det opp eksemplarer som har vært til fornyelse på bruktmarkedet. Enkel og gode båter dette.

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

Prøv www.finn.no, seilbåt og prisintervall, så er det endel å velge i. For eksempel denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=108395030

ny båt, trailbar.... 6 plasser iht annonsen. Du ønsker nok stivhet, men en dagsturseiler baserer seg på mannsskapsvekt som ballast, så de må delta aktivt i seilingen. Evt velge motorbåt.

Hei.

har kikket/siklet litt på akkurat den noen ganger. Fyller mange av kriteriene, den også. Men så var det akkurat det med stivheten da. Vi er nok ikke så tøffe og erfarne, så jeg ser for meg at båter med litt jolle-aktige egenskaper kan bli litt skremmende for noen. Men det er altså bare noe jeg antar, ikke noe jeg har erfart. Det å basere seg på mannskapets vekt som ballast vil vel kanskje gjøre det utfordrende å ta båten ut en tur alene?

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev for 3 timer siden:

Du tenker nok på Marieholm 20. Det er nok varianten 20ms som passer til din beskrivelse. Det er et godt tips, dog usikker på om den er stor nok. Men den har ellers kriteriene dekket. Firmaet som renoverte disse båtene har nok gitt seg med dette, men tror de selger deler og utstyr fremdeles. Tidvis dukker det opp eksemplarer som har vært til fornyelse på bruktmarkedet. Enkel og gode båter dette.

 

 

jepp,

det var det den het, ganske kul liten sak, oppleves nok trygg, har rekke rundt hele, plenty plass til 5 i cockpit,

det er vel akkurat det med den store cockpiten som særtegner disse båtene, ingen jolle, enkel å seile alene

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Hei, vil  slå et slag for NF (Nordisk Familiebåt) 30 fot Rask, lettseilt, rimelig seilbåt  med  en enorm  cockpit! Disse  får  du godt innenfor budsjett 

Innenbords  diesel, og greit  å overnatte for  5 stk hvis  det skulle  knipe.

Trygve 

 

 

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Festina_Lente skrev for 18 timer siden:

Dufour Drakkar, omtalt i siste utgave av Practical Boatowner. Noe småfeil, men definitivt stor cockpit!

Den måtte jeg google, og da kjente jeg igjen båten. Den har jeg jo sett live, på båtmessen i Bergen/Sotra for et par-tre år siden. Husker jeg likte den umiddelbart.enorm plass ombord. Men den er nok sikkert for dyr. Husker dog ikke prisen nå.

Vestkystseiler skrev for 12 timer siden:

Ikke hvis du avpasser seilføringen til vindstyrke og tilgjengelig "ballast".

Hehe, ja som du skjønner er jeg ikke så dreven seiler! Har stort sett vært ute i rolig vær uten behov for reving, så av alle ting så tenkte jeg ikke i de baner:blush: Men ønsket er uansett en båt som tåler litt vind, det blåser en del her jeg bor.

bare lek(k)er skrev for 12 timer siden:

Hei, vil  slå et slag for NF (Nordisk Familiebåt) 30 fot Rask, lettseilt, rimelig seilbåt  med  en enorm  cockpit! Disse  får  du godt innenfor budsjett 

Innenbords  diesel, og greit  å overnatte for  5 stk hvis  det skulle  knipe.

Trygve 

 

 

Takk for tips, skal lese meg opp på den båttypen, som jeg ikke har kjennskap til fra før :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Fishermidas skrev On 1.1.2018 at 12.31:

Ekspress, Soling, 11:metre, J24

 

Om en ser vekk fra størrelsen så kan en vel også hive på et par andre gamle "ræsere". Hva med Banner 28, x-79 osv? De er jo veldig rimelige nå.

 

Nå kjenner jeg ikke riggingen på de ulike godt nok men jeg ville vel foretrukket en med bakovervendte spredere så en slipper lensetakkler. Innredningen er jo gjerne enkel og det er lite trevirke osv å vedlikeholde. Hvor enkel den er å seile kommer jo litt an på hvordan man velger å rigge den. Blir kanskje litt arbeid å gjøre om til dagturseiler, men noen er det allerede gjort på.

 

Og alle har vel romslige cockpiter og er stabile nok så lenge en rever i tide, som en må med alle seilbåter. 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord, du sier ikke så mye om typen dagsturseiler. Er det seilingen eller turen som er viktigst? Innaskjærs eller utaskjærs?

 

Ditt ønske om enkelt vedlikehold tolker jeg som:

- ikke innenbordsmotor

- ikke permanent vann og avløp

- ikke kjøleskap, gassinstallasjoner

 

Jeg synes Diva 24 DC (DC=daycruiser?) ser ut som et bra konsept: STOR cockpit, morsom å seile, krypinn med komfort bedre enn et fjelltelt. Prisen er vel  over ditt budsjett. 

 

Hvis seilingen er viktigst ville jeg sett etter båter som seiler godt i lett vind, som f.eks. gamle 'ræsere'.  Jeg har selv et fartsfantom fra 80-tallet (First Class 8) og har stort sett brukt den til dagsturer og ser for meg etterhvert også enkelte regattaer.   Den kan fint seiles uten lensetakler. Har stor cockpit med benker og ryggstøtte.

 

http://www.beneteau.com/sites/default/files/public/Produit/PDF/first_class8_fr_gb_d_en_0.pdf

 

Noen tilpasninger til turseiling jeg prøver å få på plass i 2018 er rulleforstag (for enkelt å kunne sette og pakke forseilet) og et litt høyere kuttet storseil slik at bommen ikke sveiper så lavt over cockpit; sleider på storseilet og lazy--jacks for enklere håndtering av storseilet; baugspyd og gennaker  for enklere unnavindsseiling.  

Link to post
Share on other sites

lenger oppe i tråden hadde jeg tenkte å nevne Ballad, men kunne bare ikke huske hvor stor cockpiten er

noen av disse har jo også toalett og innomhus motor

 

Har hatt First Class 8 selv, det er kul båt å seile det, stor cockpit, kan faktisk sove 4 i den,

men det er ganske stor rigg på den, den krever litt når det blæs,

tror ikke jeg ville abefalt den som enkel dagstur seiler for en familie

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
janet skrev for 7 timer siden:

 

Har hatt First Class 8 selv, det er kul båt å seile det, stor cockpit, kan faktisk sove 4 i den,

men det er ganske stor rigg på den, den krever litt når det blæs,

tror ikke jeg ville abefalt den som enkel dagstur seiler for en familie

 

Men jeg tenker at med rulleforstag og en kjapt reveopplegg for storseil med lazyjacks for å lett og kjapt kunne reve så spiller ikke utgangstørrelsen på riggen noen rolle. 

 

En "overrigga" båt er "bare" en båt som også kan seile godt i lite vind ;-). Litt inn på rulla eller ei mindre fokke og ett rev så er båten normalt rigga, sånn ca ;-). 

 

Så ville jeg kanskje egentlig tatt en prat med en rigger ifht kompleksisteten av trimmuligheter på en regattabåt. Er det ting som kan forenkles, kan noe "fjernes" eller kun brukes under spesifikke forhold. For egentlig kan vel de fleste båter, også gamle ræsere, tas ut på fjorden og seiles uten at en må dra i så veldig mange flere ting enn to fall og tre skjøter. Får en ett opplegg for enkel reving så er mye gjort. 

 

På en dagturseiler ville jeg vel også tenkt på å få rigget en selvslåer. 

 

En gammel ræser som ikke er helt overnervøs, med selvslåer på rull og storseil med rev bak til cockpit og lazyjacks må være en kjekk dagturseiler. Enkelt rigga i utgangspunktet, men med potensiale for å kline til ordentlig når en har fått mer dreisen på det. 

 

Men en "overnervøs" båt som legger seg flat med bom og seil i sjøen og kaster roret om noen åpner ei dør på andre siden av fjorden er selvfølgelig ikke noe, må være en båt som "oppfører seg". Utover det ser jeg ikke på muligheten for mye seil som noen ulempe. 

--

Problemet med de litt eldre kandidatene som beveger seg litt mer "sakte" er vel hele tiden det at de ikke er så brei over rumpa som trådstarter ønsker. Men de små Maxiene er nevnt. De er jo stødige og fine.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle innlegg!

Som nevnt har jeg ikke kjøpsplaner nå, dette er mer en sondering. Jeg er i en fase av livet og en familiesituasjon der det i praksis er vanskelig å prioritere båtlivet så høyt som jeg selv ønsker, så dette må nok bli litt frem i tid. Men jeg har nå blitt observant på en del båttyper som jeg ikke har vært klar over før, og en del innfallsvinkler jeg ikke har tenkt over. Så takk, alle sammen!

Diva 24 DC var virkelig fristende, men er nok for dyr nå. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...