Jump to content
tekniker3

50% mix av bensin og diesel!

Recommended Posts

tekniker3   
tekniker3

For første gang klarte jeg å fylle på diesel på bensinbilen, var mørkt og regnet så jeg var ikke obs...

Uansett, bensintanken var 50% full fra før av, og jeg toppet den opp med diesel... fylte også reservekannene med diesel, kvittet meg med denne på bobilen...

 

Dette var en småbil med forgasser, og motoren ville ikke gå skikkelig men bare i 2 gir og med forsiktig gass... altså dårlige greier.

Fikk humpet meg hjem noen kilometer, og lånte en sugepumpe fra båten og stakk nedi tanken, men fikk bare opp halvparten, så jeg måtte koble til sugepumpa etter bensinfilteret

og slurpe opp miksen. Helte på litt vanlig bensin, og sugde litt ut for å være sikker.

 

Bilen gikk nå helt fint igjen...

 

Uansett, jeg har nå 30 liter med 50% diesel og 50% bensin. Hva kan jeg bruke denne til?

 

Er det helt risikofritt å tilsette denne miksen som 10% på gamle dieselmotorer? Altså om jeg fyller 300 liter på båten så lurer jeg oppi 30 liter 50% miksen?

 

Eller bedre å bare glemme det, det var jo bare en tankfylling og ikke veihjelp eller verksted. Hvor kvitter jeg meg med denne miksen?

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bertramsen   
Bertramsen

Jeg tror bensin gjør mer skade i en dieselmotor, enn diesel i en bensinmotor. Du kan nok trygt bruke litt og litt av det på bilen.

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Bertram 46-6 Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Olepo   
Olepo

Min anbefaling er å føre dette på tabbekontoen og levere miksen på nærmeste miljøstasjon.

 

Hvis du absolutt skal bruke blandingen er det bedre å tilsette det i en lav konsentrasjon på bilmotoren, men jeg hadde droppet det og gitt både bil og båt friskt drivstoff av riktig type:thumbsup:.

Bostedskommune: Vestfold, Holmestrand Båtfabrikat/modell: Bavaria 25 Sport Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
tilplan   
tilplan

Om dieselmotoren har common rail, ville jeg aldri brukt det der. Har gjentatte ganger lest om at det kan bli veldig dyrt på bil, og det samme gjelder helt sikkert på båt. En gammeldags dieselmotor tåler større avvik på drivstoffet enn en med common rail, men hva som er akseptabelt er jeg ikke kvalifisert til å mene noe om. Bensinmotoren skal nok også kunne takle det, men aner ikke hvilken konsentrasjon som du kan tillate deg.

Båtfabrikat/modell: Scand Baltic 2007 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Sørlandet2   
Sørlandet2

Diesel i en bensinmotor fører til ufullstendig forbrenning, sot. 

At din bensin-motoren sviver med en andel diesel i tanken, så betyr det ikke at det er OK.

Usikker om katalysatoren har godt av det. Det er en dyr komponent, som du finner ut på EU kontroll. Diesel i bensin fører også til dårligere ytelse, så blir dårlig økonomi ab det. 

 

Å bruke blandingen på dieselmotor ville ikke jeg tatt sjansen på. Dieselpumper liker ikke det, dårlig smøring. Samt det gir dårlig ytelse, så også der, dårlig økonomi. 

 

Så jeg støtter at det er best økonomi å levere den til miljøstasjon.

Bostedskommune: Vest-Agder, Kristiansand Båtfabrikat/modell: Uttern D77 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Behold kanna til neste sankthansbål. Det er vel det eneste jeg kan komme på i farta. 

Bostedskommune: Østfold, Hvaler Båtfabrikat/modell: Viksund Futura 900

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
jøran123   
jøran123

Her er bare ett fasitsvar: lever det på miljøstasjon, det er gratis.

Bostedskommune: Akershus, Ullensaker Båtfabrikat/modell: Båtløs Båttype: Har ikke båt Båtlengde: -15 fot Byggemateriale: Annet

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jens_P   
Jens_P

Min første Golf med dieselmotor og mekanisk innsprøyting var godkjent for innblanding av inntil 30% bensin i følge instruksjonsboken!!!

Dette var godkjent metode for å senke "frysepunktet" for sommer-diesel. Det kulle i såfall tilsettes mindre mengde to-taktsolje (1-2% ? ) for å opprettholde smøring av innsprøytingssystem.

Dette var før elektronisk styrt innsprøyting og før pumpe-dyse.

Om du har eldre dieselmotor vil din innblanding av 10% med din 50/50-mix trolig gå bra forutsatt også en skvett totaktsolje.

Har motoren Commonrail eller pumpedyser ville ikke hatt bensin på tanken.

 

Jeg ville levert blandingen til miljøstasjon. Økonomisk utgjør dine 30 liter av denne blandingen et tap på ca. 350 - 400 kr. 

 

 

Bostedskommune: Vestfold, Holmestrand Båtfabrikat/modell: Ibiza 21 Weekender Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Navn: baathen

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Korrekt. Jeg hadde samme Golf'en. Noen prosent bensin på en gammel dieselmotor med rekkepumpe gjør ikke skade. 

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Navn: Hulda Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Big Horn   
Big Horn

Fikk en gang 70 liter bensin på en 125 liters tank på min 6,2L Suburban. Det var ikke jeg som fylte, så jeg ble ikke klar over det før ved neste fylling da jeg fan kvitteringen. Merket ingenting til det, og bilen går fortsatt som en klokke over 20 år senere......

Bostedskommune: Utlandet Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen
Hulda skrev for 2 timer siden:

Korrekt. Jeg hadde samme Golf'en. Noen prosent bensin på en gammel dieselmotor med rekkepumpe gjør ikke skade. 

Ja, jeg er helt enig. Men hvordan arter det seg i en dieselmotor på båt, der du har mye høyere belastning og dermed høyere forbrenningstemperatur?

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Giske Båtfabrikat/modell: Barracuda 24 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Navn: Rubberduck

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
pacuare   
pacuare

Noen bekjente i Blitz miljøet? Blandingen vil fungere som en molotow coctail.

 

Eneste jeg kunne brukt denne til hadde vært på en gammel gressklipper jeg helst vil drepe. Andre motorer er for dyre.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Pinkvin   
Pinkvin

Bensin og dieselblanding er helt topp å vaske mekaniske deler og tilsvarende med. Med 30 liter har du jo så det virkelig duger. 

 

Fint å fyre opp bål, vedovn osv med også, men kanskje litt hissig med så mye bensin i, ville testet ut litt. Og selvsagt, ikke bruk på en varm ovn/bål, da kan det fort smelle.  

 

Så du har laget deg en blanding som kan dekke whitespirit og tennvæske (som ikke har med matlaging å gjøre) behovet for de kommende årene. 

----

 

Når vi var unger syns vi det var kjekt å helle masse bensin på isen, dvs på et islagt vann, og fyre opp. Det kan jo også være et kjekt alternativ en mørk vinternatt. ;-)

Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
nomen   
nomen

Om bilen ikke har katalysator, er det bare å kjøre det opp der. 

 

Ikke bruk det i en dieselmotor, om noen du vet om har en dieselvarmer type stooor, er de sikkert mer enn villig til å ta hånd om det (meg selv inkludert 😉)

 

Å levere til miljøstasjon må være siste utvei, mye kjekt å bruke dette til.

Bostedskommune: Telemark, Skien Båtfabrikat/modell: Skarpnes 30 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda
bellen skrev for 6 timer siden:

Ja, jeg er helt enig. Men hvordan arter det seg i en dieselmotor på båt, der du har mye høyere belastning og dermed høyere forbrenningstemperatur?

 

Akkurat det er vel ingen regel. Den gangen VW skrev instruksjonsboken, var det nok under forutsetning at motoren skulle kunne gå  på full rulle, selv med bensin i dieselen. Forbrenningstemperaturen skulle i så måte ikke være så innmari forskjellig. Men jeg skrev kommentaren min ut fra at dette var noe som ble anbefalt for den spesifikke motoren. Ikke alle andre motorer. Og at generelt dieselmotor med rekkepumpe ikke vil ta skade. Det er andre forhold som også kommer inn i bildet i et videre perspektiv. Blant annet at visse tankinstallasjoner er godkjent for diesel, men ikke for bensin. Så mitt innlegg må betraktes med smale briller. Denne greia er vel ikke noe å dra for langt. Hulda vil ikke ha blandingen om bord. 

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Navn: Hulda Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
tekniker3   
tekniker3

Vel, det er et lite tap... Stakkars dem som må ha taubil og verksted. Må jo koste en ukes syden tur...

 

Dette var på en gammel bil uten katalysator så derfor kunne jeg kjøre hjem på "knott".

Med 50/50 ville bensinmotoren kun gå på 2000rpm i 2 gir, forsøkte du å presse den over kom det tenningsbank.

Med mindre turtall døde motoren ut. Motorkraften ble også sterkt redusert til kanskje 1/4.

 

hørte på bensinstasjonen om jeg kunne levere "spill-olje" der da jeg mente det var lovpålagt av dem å ta imot dem, men de sa de ikke viste. Eks. elkjøp er lovpålagt å ta imot gammel elektronikk uten betaling.

 

Da blir mitt forslag:

 

1.Evnt. lure 10% av miksen oppi ren diesel, slik at det blir 5% bensin oppi. Da blir det en slags vinter diesel på samme måte som en blander litt parafin i dieselen (militær standard) 

2.Dele-rens for tilsmussede komponenter

3.Ugress middel på grusvei (strengt ulovlig)

4.Tennveske med eksplosjonsfare

5.Renseveske for malerpensler (maling kan vel ikke tynnes ut med bensin/diesel?)

 

Faktisk kjøper jeg endel liter tennveske da jeg har problemer med fukt i kjelleren og all veden min ikke tørker skikkelig.

 

Alle mine motorer er 25-30 år gamle,  så jeg tror ikke de er så kresne...

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
nomen   
nomen
Svart (redigert)

Nå er jeg godt kjent for å være raus med bensina når det skal gjøres opp bråtabål, men å bruke denne miksen til opptenning innedørs, vil jeg fraråde.

Bensin er hissige greier.

 

Hell det på tanken der det hører hjemme du, og brenn det opp der.

 

PS. Hvis kjelleren din er så fuktig at veden ikke holder seg tørr, bør du lagre veden en annen plass.

Rå ved er ikke bare vond å få fyr på, men den gir lite varme også.

 

Kjelleren bør du også få tørket opp, men det er kanskje en større affære.

 

 

Redigert av nomen
Bostedskommune: Telemark, Skien Båtfabrikat/modell: Skarpnes 30 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kjetil1   
Kjetil1

Tenkte å foreslå løsning 3. Ingenting tar Løvetann bedre enn den mixen. Men som du skriver, er det fyfy...

Bostedskommune: Rogaland, Sola Båtfabrikat/modell: Viksund St Cruz 340, 2xKAD32 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
boble65   
boble65

Diesel funker ikke som ugressmideel. Tromeg jeg har prøvd. 

Kast dritten sier nå jeg. Hvorfor ta en riskfor små penger 

Bostedskommune: Nordland, Hadsel Båtfabrikat/modell: mørebas 8400 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Ugresset mitt tok i hvertfall kvelden etter å ha blitt sprayet med diesel. Ikke noe poeng i og for seg. Eddik gjør samme nytten, men funker dårlig som drivstoff.

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Navn: Hulda Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Ove T   
Ove T

Hej

När vi för länge sedan fick Bilprovning som också kontrollerade röken från dieselbilar var ett trix att slå i lite bensin i tanken kanske 10%. Med detta trix försvann den svarta röken påstods det. Detta var på 60 - 70 talet, inget att rekommendera idag.

Hälsningar Ove

Bostedskommune: Sverige Båtfabrikat/modell: Albatross 29 / Volvo Penta D2 55 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Zefyr Kallesignal: 8sy5336 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar
tekniker3 skrev for 16 timer siden:

Faktisk kjøper jeg endel liter tennveske da jeg har problemer med fukt i kjelleren og all veden min ikke tørker skikkelig.

 

avfukter med slange til sluk - anbefales på det varmeste.   Og som nomen sier, rå ved varmer dårlig - varmen forforsvinner opp pipa i form av damp 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Propell1   
Propell1

Du kunne kanskje søke litt på youtube. Det er kanskje en eller annen kjemiker der, som forklarer hvordan man separerer diesel fra bensin? (Har ikke sjekket selv altså, men det er vel en mulighet)

Båtfabrikat/modell: Saga Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
tekniker3   
tekniker3

Dersom du blander noe lampe olje i diesel til en gammel diesel motor vil den vise 0,0 på målingen hos biltilsynet dersom du har problemer å komme igjennom testen.

 

Jeg leser at noen foreslår å putte det på en totakter, da denne spytter ut halvparten av drivstoffet uansett.

 

Har dessverre ingen trabant i gatasjen, så dette får jeg ikke prøvt!

 

Er bensin mer flyktig enn parafin? Har en gammel parafin ovn med tank, farlig å helle det oppi?

 

Nei, nok eksprimentering dette blir opptennings veske! 😂

 

 

 

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

bensin er mer flyktig enn parafin ja

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×