Jump to content

50% mix av bensin og diesel!


tekniker3

Recommended Posts

For første gang klarte jeg å fylle på diesel på bensinbilen, var mørkt og regnet så jeg var ikke obs...

Uansett, bensintanken var 50% full fra før av, og jeg toppet den opp med diesel... fylte også reservekannene med diesel, kvittet meg med denne på bobilen...

 

Dette var en småbil med forgasser, og motoren ville ikke gå skikkelig men bare i 2 gir og med forsiktig gass... altså dårlige greier.

Fikk humpet meg hjem noen kilometer, og lånte en sugepumpe fra båten og stakk nedi tanken, men fikk bare opp halvparten, så jeg måtte koble til sugepumpa etter bensinfilteret

og slurpe opp miksen. Helte på litt vanlig bensin, og sugde litt ut for å være sikker.

 

Bilen gikk nå helt fint igjen...

 

Uansett, jeg har nå 30 liter med 50% diesel og 50% bensin. Hva kan jeg bruke denne til?

 

Er det helt risikofritt å tilsette denne miksen som 10% på gamle dieselmotorer? Altså om jeg fyller 300 liter på båten så lurer jeg oppi 30 liter 50% miksen?

 

Eller bedre å bare glemme det, det var jo bare en tankfylling og ikke veihjelp eller verksted. Hvor kvitter jeg meg med denne miksen?

Link to post
Share on other sites

Min anbefaling er å føre dette på tabbekontoen og levere miksen på nærmeste miljøstasjon.

 

Hvis du absolutt skal bruke blandingen er det bedre å tilsette det i en lav konsentrasjon på bilmotoren, men jeg hadde droppet det og gitt både bil og båt friskt drivstoff av riktig type:thumbsup:.

Link to post
Share on other sites

Om dieselmotoren har common rail, ville jeg aldri brukt det der. Har gjentatte ganger lest om at det kan bli veldig dyrt på bil, og det samme gjelder helt sikkert på båt. En gammeldags dieselmotor tåler større avvik på drivstoffet enn en med common rail, men hva som er akseptabelt er jeg ikke kvalifisert til å mene noe om. Bensinmotoren skal nok også kunne takle det, men aner ikke hvilken konsentrasjon som du kan tillate deg.

Link to post
Share on other sites

Diesel i en bensinmotor fører til ufullstendig forbrenning, sot. 

At din bensin-motoren sviver med en andel diesel i tanken, så betyr det ikke at det er OK.

Usikker om katalysatoren har godt av det. Det er en dyr komponent, som du finner ut på EU kontroll. Diesel i bensin fører også til dårligere ytelse, så blir dårlig økonomi ab det. 

 

Å bruke blandingen på dieselmotor ville ikke jeg tatt sjansen på. Dieselpumper liker ikke det, dårlig smøring. Samt det gir dårlig ytelse, så også der, dårlig økonomi. 

 

Så jeg støtter at det er best økonomi å levere den til miljøstasjon.

Link to post
Share on other sites

Min første Golf med dieselmotor og mekanisk innsprøyting var godkjent for innblanding av inntil 30% bensin i følge instruksjonsboken!!!

Dette var godkjent metode for å senke "frysepunktet" for sommer-diesel. Det kulle i såfall tilsettes mindre mengde to-taktsolje (1-2% ? ) for å opprettholde smøring av innsprøytingssystem.

Dette var før elektronisk styrt innsprøyting og før pumpe-dyse.

Om du har eldre dieselmotor vil din innblanding av 10% med din 50/50-mix trolig gå bra forutsatt også en skvett totaktsolje.

Har motoren Commonrail eller pumpedyser ville ikke hatt bensin på tanken.

 

Jeg ville levert blandingen til miljøstasjon. Økonomisk utgjør dine 30 liter av denne blandingen et tap på ca. 350 - 400 kr. 

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk en gang 70 liter bensin på en 125 liters tank på min 6,2L Suburban. Det var ikke jeg som fylte, så jeg ble ikke klar over det før ved neste fylling da jeg fan kvitteringen. Merket ingenting til det, og bilen går fortsatt som en klokke over 20 år senere......

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Korrekt. Jeg hadde samme Golf'en. Noen prosent bensin på en gammel dieselmotor med rekkepumpe gjør ikke skade. 

Ja, jeg er helt enig. Men hvordan arter det seg i en dieselmotor på båt, der du har mye høyere belastning og dermed høyere forbrenningstemperatur?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bensin og dieselblanding er helt topp å vaske mekaniske deler og tilsvarende med. Med 30 liter har du jo så det virkelig duger. 

 

Fint å fyre opp bål, vedovn osv med også, men kanskje litt hissig med så mye bensin i, ville testet ut litt. Og selvsagt, ikke bruk på en varm ovn/bål, da kan det fort smelle.  

 

Så du har laget deg en blanding som kan dekke whitespirit og tennvæske (som ikke har med matlaging å gjøre) behovet for de kommende årene. 

----

 

Når vi var unger syns vi det var kjekt å helle masse bensin på isen, dvs på et islagt vann, og fyre opp. Det kan jo også være et kjekt alternativ en mørk vinternatt. ;-)

Link to post
Share on other sites

Om bilen ikke har katalysator, er det bare å kjøre det opp der. 

 

Ikke bruk det i en dieselmotor, om noen du vet om har en dieselvarmer type stooor, er de sikkert mer enn villig til å ta hånd om det (meg selv inkludert ?)

 

Å levere til miljøstasjon må være siste utvei, mye kjekt å bruke dette til.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 6 timer siden:

Ja, jeg er helt enig. Men hvordan arter det seg i en dieselmotor på båt, der du har mye høyere belastning og dermed høyere forbrenningstemperatur?

 

Akkurat det er vel ingen regel. Den gangen VW skrev instruksjonsboken, var det nok under forutsetning at motoren skulle kunne gå  på full rulle, selv med bensin i dieselen. Forbrenningstemperaturen skulle i så måte ikke være så innmari forskjellig. Men jeg skrev kommentaren min ut fra at dette var noe som ble anbefalt for den spesifikke motoren. Ikke alle andre motorer. Og at generelt dieselmotor med rekkepumpe ikke vil ta skade. Det er andre forhold som også kommer inn i bildet i et videre perspektiv. Blant annet at visse tankinstallasjoner er godkjent for diesel, men ikke for bensin. Så mitt innlegg må betraktes med smale briller. Denne greia er vel ikke noe å dra for langt. Hulda vil ikke ha blandingen om bord. 

Link to post
Share on other sites

Vel, det er et lite tap... Stakkars dem som må ha taubil og verksted. Må jo koste en ukes syden tur...

 

Dette var på en gammel bil uten katalysator så derfor kunne jeg kjøre hjem på "knott".

Med 50/50 ville bensinmotoren kun gå på 2000rpm i 2 gir, forsøkte du å presse den over kom det tenningsbank.

Med mindre turtall døde motoren ut. Motorkraften ble også sterkt redusert til kanskje 1/4.

 

hørte på bensinstasjonen om jeg kunne levere "spill-olje" der da jeg mente det var lovpålagt av dem å ta imot dem, men de sa de ikke viste. Eks. elkjøp er lovpålagt å ta imot gammel elektronikk uten betaling.

 

Da blir mitt forslag:

 

1.Evnt. lure 10% av miksen oppi ren diesel, slik at det blir 5% bensin oppi. Da blir det en slags vinter diesel på samme måte som en blander litt parafin i dieselen (militær standard) 

2.Dele-rens for tilsmussede komponenter

3.Ugress middel på grusvei (strengt ulovlig)

4.Tennveske med eksplosjonsfare

5.Renseveske for malerpensler (maling kan vel ikke tynnes ut med bensin/diesel?)

 

Faktisk kjøper jeg endel liter tennveske da jeg har problemer med fukt i kjelleren og all veden min ikke tørker skikkelig.

 

Alle mine motorer er 25-30 år gamle,  så jeg tror ikke de er så kresne...

 

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg godt kjent for å være raus med bensina når det skal gjøres opp bråtabål, men å bruke denne miksen til opptenning innedørs, vil jeg fraråde.

Bensin er hissige greier.

 

Hell det på tanken der det hører hjemme du, og brenn det opp der.

 

PS. Hvis kjelleren din er så fuktig at veden ikke holder seg tørr, bør du lagre veden en annen plass.

Rå ved er ikke bare vond å få fyr på, men den gir lite varme også.

 

Kjelleren bør du også få tørket opp, men det er kanskje en større affære.

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hej

När vi för länge sedan fick Bilprovning som också kontrollerade röken från dieselbilar var ett trix att slå i lite bensin i tanken kanske 10%. Med detta trix försvann den svarta röken påstods det. Detta var på 60 - 70 talet, inget att rekommendera idag.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

tekniker3 skrev for 16 timer siden:

Faktisk kjøper jeg endel liter tennveske da jeg har problemer med fukt i kjelleren og all veden min ikke tørker skikkelig.

 

avfukter med slange til sluk - anbefales på det varmeste.   Og som nomen sier, rå ved varmer dårlig - varmen forforsvinner opp pipa i form av damp 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du kunne kanskje søke litt på youtube. Det er kanskje en eller annen kjemiker der, som forklarer hvordan man separerer diesel fra bensin? (Har ikke sjekket selv altså, men det er vel en mulighet)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Dersom du blander noe lampe olje i diesel til en gammel diesel motor vil den vise 0,0 på målingen hos biltilsynet dersom du har problemer å komme igjennom testen.

 

Jeg leser at noen foreslår å putte det på en totakter, da denne spytter ut halvparten av drivstoffet uansett.

 

Har dessverre ingen trabant i gatasjen, så dette får jeg ikke prøvt!

 

Er bensin mer flyktig enn parafin? Har en gammel parafin ovn med tank, farlig å helle det oppi?

 

Nei, nok eksprimentering dette blir opptennings veske! ?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...