Jump to content

Båtopplag uten tildekking?


Strandkrabba

Recommended Posts

Er det bare meg, eller er det et nytt fenomen det at man ikke trenger å dekke til båten?

Kjører du langs oslofjorden, så ta en titt på båter som ligger i boblehavn. Ser nesten ut som 20% ligger med kalesjen på. Tauverk etc bare ligger og slenger. Alt er snødd ned... Mange av de kjenner jeg igjen fra finn, og som ikke ble solgt nå i sommer. Så skal du kjøpe en båt i sommer. Så bruk god tid på å sjekke båten. Er mange som ikke bryr seg. Gidder de ikke dekke til båten, så har de sikkert gjort lite ellers også, som feks motor, EL, septik etc.

Trist å se folk behandle flotte båter som de gjør :(

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev for 2 timer siden:

Har heller ikke dekket til båten ? ligger ute hele året og har ingen problem med det? koster sny av kalesje vist det trengs. Tørr og fin innvendig er den og? bor i nordnorge da. 

 

Jeg tror jeg ville fått problem med ødelagt kalesje og bøyler da det kom over 50cm snø på en dag i forrige uke  her på Østlandet.  Det hadde ikke bare å "stikke nedom" båthavnen og koste snø når det er 7 mil til båten og det var fullstendig kaos på veiene!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen båter kunne kanskje trengt en runde med kost og/eller spade. Denne har ingen sprayhood eller kalesje som blir ødelagt av snøen, men det ser så trist ut selv om det kanskje er en av de seilbåtene med best forutsetninger for å klare seg (bygget solid, ingen store flater hvor snøen kan bygge seg opp).

 

906A2154-51C3-444A-8B7C-25CD3841C47E.jpeg

 

Nesten rett ovenfor ligger en Bavaria i millionklassen, og der er sprayhooden veldig tynget ned av snøen, og vinduene i sprayhooden ser ut til å være presset godt ned av snøen. Hvis den ikke får litt assistanse så tipper jeg den kommer til å ryke i løpet av vinteren.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Godt å tenke på at båten står varmt og godt inne i oppvarmet hall med lukene åpne og god lufting gjennom vinteren når man ser disse bildene.:-) Utendørs opplag sliter ganske mye på båten og forkorter levetiden på kalesjer, teak etc. betydelig.

 

Vårpussen blir også langt mer omstendig om man ikke pakker båten fullstendig inn. Men vind og blafring i presenninger sliter like fullt også på gelcoat.

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel like mange grunner til at man ikke dekker til som det er båtfolk (evnt folk i båt).

Jeg ligger på sjøen og dekket til båten i fjor, presenningen er så tung at jeg greier ikke å håndtere den alene, kanskje det beste hadde vært å ta den av når det stormer og ha den på når det er lite vind.

I de verste stormene så sto presenningen som en ballong over båten. Det ble gnisninger på siden av båten der hvor kannene hang og slang når båten bølget. I år er det meste jeg har målt i vindkast 18.5m/s og bølgehøyde tipper jeg 0,5m (vanskelig å bedømme fra land).

Jeg har sett på noen nabobåter at de har vært på tur bortover brygga for å finne igjen presenningen sin også.. 

Presenningen min gikk fra masten og bakover, jeg kan ikke si at jeg låg merke til noe mer slitasje eller mer jobb å polere den delen av båten som hadde vært dekket til i forhold til den som ikke var dekket til. Vaske og polere må man uansett.

 

I år tok jeg heller å satte på cockpitteltet.

Ikke fordi jeg er lat og ikke glad i båten min, men det gir båten en god del mindre vindfang. Båten låg seg godt over i fjor når presenningen var på og det blåste som verst.

Bakdelen er at jeg tror det blir høyere slitasje på teltet og sprayhood. Så jeg har vurdert om jeg skal kjøpe en mindre presenning som dekker telt og sprayhood, men om den ligger og blafrer oppå så sliter kanskje det mer enn litt snø.

 

Jeg er nede under og etter hvert snøfall og koster av båten, den ligger i gangavstand fra huset, så sånn sett er jeg heldig.

 

Er ikke lett dette og jeg vet ikke hva som er best... I fjor pakket jeg inn og i år ikke..

 

Snapchat-1050286927.jpg.9b3f29b2e5addef666ccdcbc87c99d0b.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har prøvd meg litt frem og tilbake, men de siste årene har jeg endt opp med et bomtelt. Har brukt den tjukke persenninga fra BT og det har holdt helt nydelig. Den går da fra masta og bak mot akterstaget, men ikke over rekka så jeg har plass til å gå rekka og inn bak når jeg skal i båten. Samtidig er det full åpning foran/bak, og også god åpning sideveis så vinden får ikke noe særlig tak.

 

Tar ned spryhood og setter opp den gamle for vinterbruk. 

---

I år prøvde jeg meg med et lettere bomtelt i seilduk, men en hissig kuling dro lett ut et par maljer, så det ble for lett. 

--

Gelcoaten holder seg fin den når båten ligger "løs" midt i båsen uten noen tau eller noe noe sted. Men nå er jo gelcoat det minst viktige av vedlikehold på en båt så det kan jo ikke ilegges noe vekt eller betydning. 

 

Nedi båten står et par frostvakter og holder lunk. Avfukteren står og sniffer og holder båten knusktørr. 

 

En kan formelig høre skroget hviske gleden over å spre hele sin vekt i mykt vann fremfor å presse hele vekta på noen få punkt på land. 

Link to post
Share on other sites

Var nære ved å ikke pakke inn min. Tror ikke den hadde tatt skade av det. Presenning i vinterstorm, evt knekt stativ, er heller ikke skadefritt. Pakket likevel inn i år også. Men når man sitter på fjellet 25 mil unna i snøstorm har man jo sin tvil om det var smart eller ikke. Gått bra så langt.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 19 minutter siden:

Men nå er jo gelcoat det minst viktige av vedlikehold på en båt så det kan jo ikke ilegges noe vekt eller betydning.

 

Det kommer definitivt helt an på hvilken båttype du har. Det kosmetiske er akkurat like viktig som andre ting ombord. Slurver man her har man som regel slurvet andre steder også.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev 18 minutter siden:

 

Det kommer definitivt helt an på hvilken båttype du har. Det kosmetiske er akkurat like viktig som andre ting ombord. Slurver man her har man som regel slurvet andre steder også.

 

Ja jeg ser at det er flere av dere som mener det er sammenheng mellom gelcoat, tildekning og mye annet.:wink:

 

 "Gidder de ikke dekke til båten, så har de sikkert gjort lite ellers også, som feks motor, EL, septik etc."

 

Fungerer det andre veien også, hvis septikken er full så er båten upolert, motoren tom for olje og el- anlegget står i brann? Og hvis septikken er tom så er båten polert, motoren overhalt og el- anlegget av ypperste kvalitet? :giggle: Og er det sånn med båten så er det sånn med bilen, og er det sånn med båten og bilen så er det sånn med hytta, huset, kona og ungene osv. 

 

Er det dette man kaller for å skue bikkja med hårene? 

 

---

Fra spøk til alvor. Folk har båt på ulike måter. Men å se ting bli ødelagt er alltid litt trist. Har også lagt merke til at stadig flere har seilbåter liggende ute med cockpitkalesje. Det ville jeg ikke gjort selv da jeg har lang veil til båten. Temmelig dyre greier å få ødelagt pga snøfall. Men en kan jo bo nær båten og ha kontroll, da vil jo cockpittelt fungere helt supert. 

 

Selv hadde jeg dødsfall i nær familie i høst som tok mye tid og krefter, og følgelig fikk jeg ikke gjort klar for opplag like godt som jeg ønsket. Men jeg kunne like godt endt opp med å gjøre ingenting akkurat denne vinteren og latt båten ligge der nedlasset av snø osv. Det er sånt en ikke kan forberede seg på og vite utfallet av. 

 

Når noen ender med å ikke gjøre noe så er det som regel en grunn til det, jeg syns det er litt ufint å spekulere i at det er slabbedasker med matt gelcoat, dårlig motor, dårlig el- anlegg, full septikktank  osv. 

--

Men da vet vi i det minste hvordan noen av oss båtfolk ser (ned) på andre båtfolk. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

 

Når noen ender med å ikke gjøre noe så er det som regel en grunn til det, jeg syns det er litt ufint å spekulere i at det er slabbedasker med matt gelcoat, dårlig motor, dårlig el- anlegg, full septikktank  osv. 

--

Men da vet vi i det minste hvordan noen av oss båtfolk ser (ned) på andre båtfolk. 

 

Dette er vel noe justert ift. forrige innlegg der du sier at gelcoat er lite viktig og har minst betydning.  Jeg ser det ikke sånn, båtpussen er ikke utført før skrog og overbygg også er tatt, det er like viktig som resten.

 

Årsaker til at man enkelte ganger ikke får utført som planlagt kan det alltids finnes uansett.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Chiefengineer said:

 

Det kommer definitivt helt an på hvilken båttype du har. Det kosmetiske er akkurat like viktig som andre ting ombord. Slurver man her har man som regel slurvet andre steder også.

 

Det er mye mulig jeg er en slabbedask, siden jeg ikke polerte båten de fem-seks årene jeg hadde den. Den tiden jeg har til å bruke på båt prioriterer jeg å reparere skrogskader, sikre at motor/drev er til å stole på (inkl. motorbytte), sikre at rigg og seil er sikkert og funksjonelt, tette diverse lekkasjer i dekk/hyttetak og minimere fuktskader, samt seile så ofte jeg kan. Så kan jeg polere når det strukturelle er på stell.

 

Det hjelper ikke at båten er polert dersom motor ikke går, riggen ramler ned, båten råtner innvendig eller synker pga. gamle skader. Eller ikke får brukt den pga. manglende tid. Har man begrenset med tid velger i alle fall jeg å fikse strukturelle problemer heller enn å pusse på overflaten. Så får heller andre "båtfolk" mene det de vil om hvordan båten ser ut, så lenge jeg har glede av den.

Link to post
Share on other sites

Første vinteren for båten vår. Den ligger på sjøen i vinter, og det er liten fare for is i Bergen. Har satt inn noen tiltak underveis. Fikk etterhvert for nye fuktighet inne, og investerte i en luftavfukter som kan brukes i lave temperaturer. Siden jeg også hadde noen vinduslekkasjer jeg ikke hadde rukket å utbedre før vinteren, ble det etterhvert lagt presenning over salongen og over kalsejen på den utvendige styreposisjonen. Da opplevde jeg at all kondens og rim innvendig på kalesjen forsvant. Det er ingen tvil om at det er bedre for kalesjen om den er dekket til med en tynn presenning. Snøen som legger seg på toppen sklir også i stor grad vekk av seg selv om man har en glatt presenning utenpå. Jeg ser forøvrig til båten ofte.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Uten å gjøre det til en poleringstråd. Husker før i gamledager når jeg var guttunge og stort og smått var samlet på slippen for å pusse, i hovedsak, trebåtene sine. Noen pusset og la de lagene med lakk de mente var nødvendig, andre la lag på lag og snakket om glans og dybdeglans osv. Noen hadde strøkne båter hele veien, noen ble det sagt om, la fire lag lakk mens spantene fikk råtne i fred. 

 

Men en ting har "alle" trebåtene/snekkene osv fra dengang til felles, de er alle borte nå. 

 

Selv får jeg polert sånn ca en gang i året, bruker ikke veldig mye tid på det. For rent faktisk er det meste annet av vedlikehold på båten mye viktigere. Renhold og polish er absolutt kjekt å ha kontroll på, ikke misforstå meg, men viktig, nei det er det ikke. Noen av de "mest innfødde" båtfolkene jeg kjenner (på vestlandet, har hatt båtbruk som en naturlig del av hverdagen i generasjoner) har bruksbåter de aldri polerer. Dvs en jeg kjenner fikk deg gjort av et verksted når den var i opplag for annet vedlikehold. 

 

Men for all del, ser bedre ut å ferdes i en polert og rent båt, den trenger ikke å se ut som et helvete. 

---

Tristere enn de som ligger for lut og kaldt vann en vinter er de som aldri blir satt ut, eller de som aldri blir brukt og ligger og gror i båsen eller på en bøye og forfaller. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sahara skrev for 2 timer siden:

Nå er folk i forskjellige livs- og jobbsituasjonen og ikke alle har uendelig tid å bruke på båten og må derfor prioritere. Da er det logisk å nedprioritere kosmetikk. Men skal man kjøpe bruktbåt, så er det jo perfeksjonister som Chiefengineer man vil kjøpe fra.. 

 

Det er jeg helt enig i :-) Eller prute til margen på den som har blitt neglisjert en stund ;-)

 

Vår første seilbåt var neglisjert de siste årene før vi kjøpte den. Mye arbeid, mest vasking, skuring og polering. Den så faktisk helt jævlig ut når vi overtok. Tror ikke det hadde blitt noe av om kona hadde vært med når jeg handlet ;-) . Men jeg inspiserte og det meste var "bare" drit og lort, grønske og møkk, i bunnen var den i all hovedsak "gulle god", og når prisen var så lav som den ble så var hver eneste time arbeid godt betalt. Etter et par sesonger solgte vi den med grei fortjeneste. Da hadde vi fått løftet gelcoaten fra total katastrofe til delvis katastrofe. Neste eier løftet den enda ett hakk. Og akkurat det er veldig bra med gelcoat, en kan få til temmelig gode resultat selv med sørgelige utgangspunkt. Særlig på "gamle" båter med tjukk gelcoat fra panserperioden i båtbygging.  Så jeg er med på at det er mye arbeid å holde en flott polering "top notch", men gelcoat er tilgivende, og selv om det krever enda mer arbeid å hente opp igjen god glans så er det ofte mulig. Så får hver enkelt velge hvilken standard en ønsker og hva en ønsker å prioritere i båtlivet. 

 

Så matt gelcoat og dårlig vedlikehold de siste sesongene kan også være veien til gode kjøp. Og da får man også ofte høre årsaken til at det har blitt som det har blitt. Det er nok ikke så ofte "slurv og latskap" som vi vil ha det til. Tvert i mot så er det vel helst at livet til folk endrer seg og så "blir det som det blir" med båten. 

--

Får meg til å tenke på den båten som ble forlatt i Strømstad, hva var historien bak den? Og det ligger vel også noen fine Najader, eller var Halberg Rassy(?) i en dansk havn med mosegrodd teakdekk. Ja selv hus til millioner blir jo av til stående og forfalle, og det er alltid en historie bak. 

Link to post
Share on other sites

Tilbake til det trådstarter spør om. 

 

Pappas HR lå på vannet to siste vinterne vi hadde den. Den ble tildekket med bomtelt. Ikke lov i havna med større pressening pga vindfang og belastning på bryggene. Kan ikke si at båten tok synlig skade av det. Det trengtes vask og polering på våren, men ikke mer enn da båten lå på land. 

 

Utfordringen var å få polert skroget når båten lå på vannet. Det var en av grunnene til at vi løftet om våren og tok en skikkelig vårsjau 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...