Jump to content

Båtopplag uten tildekking?


Strandkrabba

Recommended Posts

Hos oss er det for værhardt å ha båter i havna på vinteren. det kan dels være mye snø og det kan også fryse til tykk is. Før vi hadde Ørstabrygger tok vi også opp utriggerne på vinteren.  Båten står i Naustet tørt og luftig. Kunne aldri tenkt meg å hatt en kalesjebåt ute året rundt uansett. Og bor ca 1 times tid unna båtplassen min.  For at det skulle være aktuelt å ha båt ute på vinteren hos oss måtte jeg hatt en mer skjermet havn, lukket båt. og bodd ved båtplassen slik at jeg kunne hatt daglig oppsyn.  Jeg er en av de få som er optatt av båt design og utseende på en båt, og vil derfor ha blank gelcoat.. Derfor er det uaktuelt å ha noen båt utildekket om vinteren.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 12 timer siden:

Tilbake til det trådstarter spør om. 

 

Pappas HR lå på vannet to siste vinterne vi hadde den. Den ble tildekket med bomtelt. Ikke lov i havna med større pressening pga vindfang og belastning på bryggene. Kan ikke si at båten tok synlig skade av det. Det trengtes vask og polering på våren, men ikke mer enn da båten lå på land. 

 

Utfordringen var å få polert skroget når båten lå på vannet. Det var en av grunnene til at vi løftet om våren og tok en skikkelig vårsjau 

 

 

Hadde den teakdekk? De fleste HR har vel det. Lurer på om noen vet hvordan det funker med snø som smelter og fryser igjen på båt med teakdekk?

 

Har ofte tenkt det hadde vært fint å ha båten bruksklar i vinterhalvåret med bare en lett presenning over cockpiten og et sett gamle seil montert. Men usikker på om det hadde blitt mye bruk. Vi som holder til innerst i Oslofjorden kan jo også få utfordringer med isen. Må innrømme det har vært godt å tenke på at båten er dekket med solid surret tung presenning, vinterkonservert og med varme ombord når snøen ligger meterdyp og minusgradene nærmer seg tosifret. Samtidig er jeg veldig misunnelig på de som kan ta seg en tur ut på fine vinterdager. Dilemma! Kanskje prøve neste år?

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, båten har teak dekk. Det var ingen tegn til noen skade fra snø/frost her. Men teaken ble jo grå og møkkete da - så vi måtte jo vaske den godt på våren.

 

jeg følte meg mer trygg med båten på vannet enn båten på land. På land er man avhengig av at naboen også er satt på plass skikkelig og vindfanget i båt med presenning over er stort. Jeg har sett domino effekt på opplag før der båter velter og krybbestøtter har blitt tredd gjennom "uskyldige" båter. Og de lokale truckførerne er ikke nødvendigvis de mest trygge heller.... :wink:. Det å slippe å rigge ned og opp var største lettelsen. 

 

Vinterkonserveringen på vannet var enkel. Service på motor, så kjøre frostvæske gjennom ved å ta av sjøvannsinntaket til motoren - slangen rett i bøtta med ca 20 liter frostvæske. Så frostsikre alt av ferskvann ombord. Topplade batteriene, og lade de 1-2 ganger gjennom vinteren. alt av madrasser og seil ble lagret tørt innendørs. Vi hadde god lufting og "fuktslukere" et par steder i båten.

 

Sjelden det fryser i havna vår - men ser du på bildene av Ynglingen min så ser du at det var bra med is. Det var ingen varme ombord på denne - og her var det noen cm med åpent vann rundt skroget.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange meninger om dette. Jeg har min båt på land, som de fleste på Sørlandet, noe som fungerer greit. 

 

Jeg er mye i nord. Alltid trivelig å spasere på moloen i Bode, hvor de fleste båtene ligger ute i all slags vær. Virker som båtene tåler det helt fint. Vil tro kalesjen må byttes litt oftere, og mulig gell-coaten er litt mattere etter 20-30 år, men alltid godt å se båter som blit brukt. 

 

http://www.bodohavn.no/webkamera/category837.html

Link to post
Share on other sites

 

Har hatt mine båter liggende på sjøen året rundt alle år. Teakdekket har aldri tatt skade av snø (forutsetter at det ikke er dårlig lagt teakdekk). Motorene har 80W varmerør som varmekilde, stort sett mellom 2 og 6 grader i motorrommet vinteren gjennom (konserverer ikke motorene). 

 

Avfukter i båten sørger for lav fuktighet. Fordelen med å ha båten på sjøen er at hele skroget oppvarmes av sjøvannet. Tar man hånden på skroget under vannlinjen, blir man overrasket på hvor mye varme sjøen gir. Gelcoaten synes jeg ikke blir mattere av vinter ute. 

 

Står båten på land, blir skroget like kaldt som omgivelsestemperaturen, og det kan bli kaldt. 

 

Jeg er i båten 2 til 3 ganger i uka, og har derfor bra kontroll (i tillegg til Telldus og kameraer, se post lenger opp).

 

Så får de som vil mene at dette er rene vannvidd, men Ronja trives på sjøen året rundt. Alt av sengetøy osv er i båten, knuskt tørt. Ingenting blir fjernet på vinteren, bortsett fra at jeg tømmer vannsystemet i båten. Også er det bare å hive fortøyningene når man vil ta seg en tur midtvinters, det er kjekt det!

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 24.1.2018 at 15.35:

Det er ikke mindre komfortabelt å tenke på en sterkt forenklet båtpuss, hele og pene kalesjer og en betryggende ro i sjela for at båten står innendørs lagret i varm hall når man er bortreist på jobb og stormen raser som verst i småbåthavna.

Like everything else in life you get what you pay for ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Temmelig vanlig den varianten hvor snøen tynger ned når en går over rekka. Tenker på hvor stor belastning det må gi på rekka. Vekten av kannene pluss snøen, helt til noe gir etter. 

 

En må jo veldig høyt opp med presenningen for å unngå problemet, og da lager en stort vindfang... 

--

Har alltid holdt meg innenfor rekkene når jeg dekker "hele" båten, slipper å bygge så høyt, holder med bommen bak og et lavt stativ foran masten. Da får jeg dekket det meste, luker, ventiler osv men må tåle at det ligger snø på rekka (ikke noe teak hos meg). Binder rett i rekkeskinna så jeg slipper tau og kanner nedetter skrogsidene. 

 

Med teakdekk ville jeg gjort hva jeg kunne for å dekke hele, ingen tvil om det. 

Link to post
Share on other sites

Litt offtopic, men var ikke så ille på Østlandet i dag heller.

Moder natur har måkt de siste restene av båten, og hadde poden vært litt større så spørs det om det hadde blitt tur i løpet av helgen.

20180126_153653.jpg.d761b7537c6b0a49fbcc403906c1a007.jpg

 

Men, enda mer off-topic:

En ting som forundrer meg er at kaldeste dagen vi har hatt i år var på -10 og det var ikke antydning til is, nå har det vært varmegrader noen dager (var nok -1 eller -2 i natt) og da ser man at det begynner å fryse til.. Finnes det noen logisk forklaring?

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 19 timer siden:

Like everything else in life you get what you pay for ?

 

Jo men jeg regnet på dette og fant ut at det ble ikke særlig stor forskjell mht. om båten skulle ligge i marina gjennom vinteren.

Slippsett/opptak vår koster ca. 7 tkr. Strømforbruket gjennom vinteren for å hode båten frostfri etc. kostet med den høye kw-prisen marinaen tok ca. 10-12 tkr. Og stormskader/økt slitasje på kalesje kan man regne til noen tusenlapper hvert år. I tillegg til generell nedsmussing/økt innsats på vårpuss som følge av sur nedbør, støv og skitt, evt. fare for stormskader på båt/marinaanlegg. Fendere sliter også på gelcoaten når båten blir liggende å gnu i båtplass hele vinteren som gjør at båten forringes.

 

Sum summarium betaler jeg ikke mer i lagring overnevnte ville dratt med seg og har en helt bekymringsfri hverdag etter at båten er satt i hus. Selvsagt er det ikke plass til innendørs lagring for hele den norske fritidsflåten og seilbåter er generelt mer kompliserte å lagre innendørs pga. nedrigging.

 

Men for min del kan jeg regne lagringskostnadene hjem. Og vinterbruk frister ærlig talt lite, dessuten ville alt sammen vært preservert om båten lå på vannet og ikke klar for bruk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

 

 dessuten ville alt sammen vært preservert om båten lå på vannet og ikke klar for bruk.

 

Akkurat det er litt smør på flesk om en ligger med varme da. Men om en ikke skal bruke båten så spiller det mindre rolle. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 23.1.2018 at 20.43:

 

Vår første seilbåt var neglisjert de siste årene før vi kjøpte den. Mye arbeid, mest vasking, skuring og polering. Den så faktisk helt jævlig ut når vi overtok. Tror ikke det hadde blitt noe av om kona hadde vært med når jeg handlet ;-) . Men jeg inspiserte og det meste var "bare" drit og lort, grønske og møkk, i bunnen var den i all hovedsak "gulle god", og når prisen var så lav som den ble så var hver eneste time arbeid godt betalt.

 

Enig, og har selv vært i samme situasjon. Men det skal et trenet øye og noe erfaring til for å skille klinten fra hveten. Det man må se etter er eventuelle skader og slitasje som er vanskelig/dyrt å reparere. Slitt gelcoat kan man ofte polere opp til nesten nytt, skitt og møkk kan man vaske bort. Jeg syntes faktisk det er gøy å gå på en jobb der jeg med relativt enkle midler kan gjøre om noe som kanskje for mange fremstår som håpløst til noe vakkert og flott. Men det skal sies at for meg er vedlikehold og båtpuss en del av hobbyen. 

 

Likevel, en tilsynelatende forsømt båt kan tyde på generelt dårlig vedlikehold. Og dersom forsømmelsen har omfattet det meste av teknisk utstyr om bord, ville jeg tenkt meg om. Det er ofte snittprisene på FINN som setter utgangspunktet for prisen på båten, og da er ofte slik at de dårligst vedlikeholdte båtene dras OPP av snittprisen, og de best vedlikeholdte dras NED. Mao kan det ofte være mer igjen for pengene å kjøpe en strøken båt, der selger sjeldent får igjen for alle timer som er lagt ned i vedlikehold, oppgraderinger og jevnlig stell. Så kanskje det er nettopp i denne kategorien det oftest er mulig å gjøre de beste kjøpene, selv om prisen blir noe over snitt(?)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
"Mathilde" skrev 48 minutter siden:

 

Mao kan det ofte være mer igjen for pengene å kjøpe en strøken båt, der selger sjeldent får igjen for alle timer som er lagt ned i vedlikehold, oppgraderinger og jevnlig stell. Så kanskje det er nettopp i denne kategorien det oftest er mulig å gjøre de beste kjøpene, selv om prisen blir noe over snitt(?)

 

Enig i det, men da tipper jeg du er i en prisklasse noen hakk opp. 

 

Som du sier så blir utfordringen å klare å skille mellom en båt som sakte men sikkert, over flere år, har blitt "kjørt ned", og en båt som de siste årene har blitt forsømt av en eller annen grunn. 

--

For båten som de sluttet å bruke for tre år siden kan ha vært nypolert og velholdt når den ble satt på land. Men etter 3 år vil den se ut som et takras og nær vrak bare av all skiten som har lagt seg, revna presenninger osv, men fortsatt strukturelt god og kan løftes til et godt nivå vha relativt enkle midler, men mye arbeid. Det gir gode muligheter for et godt kjøp. 

 

Samme om båten har fått en sommer og en vinter i båsen uten stell. Det ser veldig ofte værre ut enn det faktisk er. Men noen gang er det ille da... og det er trist. 

Link to post
Share on other sites

Har båten liggende i boblehavn, har presenning som dekker hele båten, men hadde nok ikke hatt betenkeligheter med å ha den med dekke kun over cockpit om jeg hadde hatt mulighet til å bruke den i vinter. Ligger innerst i Oslofjorden, så små sjanser til vinterbruk grunnet is. Jeg har målt litt temperaturer rundt om i båten, da jeg er nysgjerrig på hvor kaldt det blir i en båt som ligger på vannet. Har 80 watt varmekabel i motorrom, ellers ingen varme. 

 

I uisolert stuerom under benker i cockpit, har jeg hittil målt - 2,3 grader. I tilsvarende inne i båt, har jeg målt - 0.6 grader. Dvs, sjøvarmen kompenserer ikke for utetemperaturen. Utetemperatur er jeg litt usikker på, men kanskje ned til rundt - 5 i den perioden jeg har gjort disse målingene.

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Shore skrev 1 time siden:

 

 

I uisolert stuerom under benker i cockpit, har jeg hittil målt - 2,3 grader. I tilsvarende inne i båt, har jeg målt - 0.6 grader. Dvs, sjøvarmen kompenserer ikke for utetemperaturen. Utetemperatur er jeg litt usikker på, men kanskje ned til rundt - 5 i den perioden jeg har gjort disse målingene.

 

 

Uten varme ombord har jeg målt den del minusgrader nede i båten også. 

 

Har varmekabler liggende som jeg kan snurre rundt gjennomføringer, men da skal det være alvorlig kaldt og tjukk is. Har ikke opplevd det enda. 

 

Har lagt ute uten oppvarming i båten, da pakker jeg noen gamle håndklær osv rundt gjennomføringene så jeg isolerer mot lufta i båten, som fort kan bli minusgrader. Kan være ok å gjøre uansett hvis man har problemer med at strømmen går av og til. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt litt isolasjonsmatter ved gjennomføringene uten at det har hjulpet 100%, men kan tenke meg å prøve med en tettere isolert kasse, for å se om det hjelper. Spørsmålet er om det allikevel blir for lite volum fra 2-5 grader sjøvann via liten flate til å motstå kuldepåvirkningen ovenfra.

 

Har frostvæske i avløpene fra servanter, men ikke ned fra dopumpa. Håper teorien at sjøvann fryser først ved et par kuldegrader stemmer. Har ikke overvåkning på  båt, så har ikke turt annet enn stenge alle ventiler. Forstår det slik at noen mener at stengte ventiler fryser lettere enn åpne, men tror vel jeg vil slite med forsikringen om det skjer noe med åpne ventiler....?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 6 timer siden:

Har ikke overvåkning på  båt, så har ikke turt annet enn stenge alle ventiler. Forstår det slik at noen mener at stengte ventiler fryser lettere enn åpne, men tror vel jeg vil slite med forsikringen om det skjer noe med åpne ventiler....?

 

Det vil jeg tro, hadde If på forrige båt og de krevet i alle fall at alle skroggjennomføringer skulle være lukket under vinteropplag på sjø. Mener de spesifiserte november - april. Etter diskusjoner med flere i havna rundt akkurat dette sendte jeg en mail til If og sjekket. Svaret var helt tydelig, her var det ikke åpent for skjønn ved evt. skade, åpne skroggjennomføringer ville medføre avkorting.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Shore skrev for 6 timer siden:

Forstår det slik at noen mener at stengte ventiler fryser lettere enn åpne, men tror vel jeg vil slite med forsikringen om det skjer noe med åpne ventiler....?

 

Det er jo en logikk i at en stengt ventil sprenges lettere enn en åpen. Vann innestengt i et begrenset område omsluttet av metall. Men det store aberet er jo at med åpen ventil så er resten av slangeopplegget i båten utsatt for samme problemet. En slange med veske som fryser, en slangeklemme som jobber seg litt av, mildvær og så er lekkasjen i gang. 

 

"En jeg kjenner" (var ikke meg, æresord) lå med åpne ventiler, fikk froststpreng i en slange og båten sank. Han fikk avkorting i utbetalingen. Dette var en seilbåt i lavere prisklasse og avkortinga var overraskende liten. Husker ikke helt esakt med tror det var rundt 20% eller noe. 

 

Men etterspillet var kanskje mer interessant. Båteier ville ikke "ha på seg" å ha gjort noe galt iom at han hadde rådført seg blant flere og fått høre at ventiler burde stå åpne på vinteren for å unngå at de sprenges. Han klaget til forsikringa, eller den nemden som håndterer klager på forsikring. Og gjett hva, han fikk medhold. Fikk utbetalt hele summen og tilbake sitt gode navn og rykte. 

--

En må jo lukke ventilen for å ha tomme slanger så de ikke fryser. Så spørs det hva som er største problemet, en ventil som kan sprenges hvis det blir veldig, veldig kaldt, eller en slange som kan sprekke hvis det blir noen minus nede i båten. Jeg vet hva jeg hadde valgt. 

 

Men hva forsikringa sier.. jeg vet da pokker egentlig. En må vel ringe og høre hvis en er i tvil.. 

--

Edit: Prøver å finne selve saken.. men mye å lete gjennom:

 

https://publisering.finkn.no/keywordstatements

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg vurderer å ha båten på sjøen neste vinter. Tenkte først å selge båten, pga huskjøp.. men tenkte å redusere kostnadene første året. Se om det går fint å beholde den.

 

tenkte å dra en presenning over kalesjen så snøen glir lettere av, og feste med strikk eller tau. Så kan jeg la resten av båten stå utildekket. Så må motoren tiltes opp, eller ikke tiltes opp.. jeg vet ikke. Blir spennende.. i vinter har det kommet minimalt med snø. Tipper det kommer masse neste år om jeg lar den ligge ute. 

 

Om båten står uten varme med frostvæske i do og slanger, er det da greit? Den vanskeligste er inntakslange til toalett. Vanskelig å få frostvæske inn der... ligger i elv med fersk/brakkvann. Ikke noe is, utenom litt isflak om det er veldig kaldt.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...