Jump to content

Hva er båtlivet for deg, og hva fikk deg til å velge båten du har i dag?


Solseng

Recommended Posts

Endelig et avbrudd fra lavt skydekke, pøsregn og stiv kuling. Sol, blå himmel og flat sjø. Nå i helgen kjører båtforhandlerne messe i Smedasundet i Haugesund. Ny sesong venter like om hjørnet. I den forbindelse kunne det gjerne vært litt interessant å høre medlemmene med noen få linjer forsøke å beskrive hva båtlivet er for dem, og noen små betrakninger rundt båten man har eller ønsker/planlegger å kjøpe. For noen kanskje bare transport. For andre selve ferien. Noen drar kanskje jorden rundt mens atter andre har valgt vannscooter.

 

For min del kan vinteren bare forsvinne, og båtsesongen snart begynne..:thumbsup:

(Mitt båtliv kommer så snart jeg får grublet bittelitt).

Link to post
Share on other sites

For min del er båtlivet en helårsaktivitet. Kysten her i nordvest er alltid åpen, og viser seg fra så ulike siden året gjennom. Men i 1996 da jeg våknet til seilbåtlivet var jeg med noen kollegaer ut i indre Oslofjord. Seilet opp, motor av og båten la seg litt over. Noen timer senere hadde jeg skrinlagt bilkjøpet, og to-tre uker senere hadde jeg kjøpt min første seilbåt. Nå skal jeg hente ny båt om to uker, tjueto år senere. Havet, følelsen av å være en del av evigheten vi mennesker har vært en del av så lenge, familieglede, frisk vind i ansiktet - alt dette gir så uendelig mye. Derfor seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Et fint minne som varmer fra båtlivet er så ferskt som i fjor. Vi hadde lagt til i uthavn, og litlekaren på tre år kryper ned og åpner stuerommet hvor krabbefiskestengene ligger. Etter å ha løftet han i land, spurter han innover brygga. Han skulle finne skjell til å ha som agn på kroken. Da ble han far stolt ?

 

Nå inviterer han damene i barnehagen til båttur ?

 

Leter etter større båt for å kunne nyte mer, og flere timer, og netter, i vår flotte skjærgård!

Link to post
Share on other sites

For min del kan muligens båtlivet oppsummeres i dette bildet jeg tok med mobilen fra i fjor:

20170916_140010.jpg.84c7b1c559b87c3df1ceb661a15304e6.jpg

 

Med det vekslende været her vestpå handler mye om å gripe dagen. Bildet er tatt fra en liten holme noen få nm hjemmefra. Avstanden er ikke stor, men opplevelsen av å komme ut hit og bort fra byggefeltet og biltrafikken kan for meg neppe beskrives. Ekslusivt, uforstyrret og åpent.

 

Jeg er ikke helt på overnatting og ferie ombord i båt (enda), men slike små dagsutflukter til slike perler når metereologene melder fritt leide, er som manna fra himmelen for en regntung vestlandssjel. For meg fungrer en mindre daucruiser helt topp for å komme seg ut i nærnaturen. Ikke for mye plunder og utgift med selve båten, og man kan suge solstråler ombord om det skulle være mest praktisk.

 

Altså: En solseng med utsikt. :)

 

Dog kan det være nokså friskt på vei ut, så jeg snuser nok bittelitt på noe hvassere kjøreredskap - men denne sesongen er Ibizaen fredet. Den passer budsjettet så bra og gjør lite galt egentlig...

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uværsbildene, kulingen og bølgene får komme senere (for de hører med), men her er to gode opplevelser med utsøkt fred og ro i en ellers travel hverdagssjel. Det ene fra Bolsøya ved Molde i mars 2017, mens det andre er tatt etter en usedvanlig stille passering av Hustadvika, ved Håholmen i februar 2017. Begge disse dagene ladet opp batteriene, for å si det slik.

 

 

Ved Bolsøya mars 2017.jpg

Ved Håholmen februar 2017.jpg

Link to post
Share on other sites

@lasmarquezas er inne på noe når han skriver "lade opp batteriene". Det er nettopp det båtlivet gir meg, det å kunne senke skuldene og tempoet, slappe av og rett og slett nyte roen som en tur på sjøen gir.

 

Oppsøke nye steder, steder man kanskje aldri ville ha kommet til om man ikke hadde hatt båten.

 

Alle naturopplevelsene man får. Og de mange hyggelige menneskene man møter!

 

For meg har jo båten og båtlivet også fungert som en slags terapi og en motivasjonsfaktor etter at jeg ble amputert i 2015.

 

På en måte også en retur til barndommen og ungdomstidens gleder, ettersom jeg vokste opp i en With... Alt var ikke like morsomt da, men opplevelsene jeg hadde  i Withen var utelukkende positive.

 

Bildet under er ganske illustrerende: Ankom Brattholmen i Hvaler sent på kvelden dagen før, i kraftig vind og regn, bare for å våkne opp til dette synet dagen etter. Kan man ha det bedre da?

 

IMG_5042.JPG.02790028b7a9b6a2b73f1cca669f0de1.JPG

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For min del startet båtlivet med at jeg ble sammen med rederinnen først på åttitallet.

De hadde en 14 fot Askeladden med 6 hk som vi fikk låne. Husker godt rederinnen var sur på sin far som hadde kjøpt utgaven som kunne ros og ikke var planende. Vi kjøpte vel første egne båt i 88 tenker jeg og da var vi blitt gift og foreldre. 19 fot Fram med 7-9 hk FM. Det ble mange fne turer og vi lærte mye om å være på sjøen i båt. Det har vært mange båter siden da,fra 16 til 24 fot og både snekker og planende båter, før vi nå har endt opp med drømmebåten, Marex 300 SC. 3 fotsyken slo ut og vi gikk fra 23 til 30 fot.

Vi har en filosofi sammen om å finne hverdagslykke. Vi trenger ikke vinne mange milioner for å være lykkelig, men fokusere på småting som en solnedgang, god mat, smil fra unger eller når vi kjører i 20 knop på litt lange slake dønninger og båten finner rytmen sammen med sjøene.

 

Også er det som nevnt over, naturen er vakker i fjorden, folkene hyggelige og det å dra ut uten noe spesielt mål en fin dag og la vindretning og bølger styre litt er helt fantastisk. Er nok litt heldig for båt er eneste hobby for oss begge. og rederinnen er kanskje enda gærnere enn jeg.

 

Nå venter vi utålmodig på våren så vi kan sette ut igjen og få vår første hele sesong i Marexen.

Kan nevne at jeg hadde døgnmåling av blodtrykk for et par år siden. Og da var jeg en tur nede i båten da apparatet tok en måling. Og det var døgnets laveste. Så båt burde vært på blå resept for meg. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Båtlivet er for meg å komme seg ut til de nakne holmer, og nyte naturen, roen og stillheten der ute.

Opplevelsen av å bade i frisk sjøvann, se på dyrelivet og nyte god mat på sene varme kvelder er fantastisk. 

 

Vu begynte med en GH17 , en båt som ikke egnet seg til overnatting etterhvert som familien vokste fra 2 til 4.

 

Skarpnesen vi har idag er ett kompromiss mellom økonomi og behov, noe den/vi takler godt.

 

Så lenge været er bra, spiller det egentlig ingen rolle om du har ei jolle, snekke eller en doning på 50 fot.

Det er sjøen jeg er glad i, båten er ett verktøy for å kunne nyte den .

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vokst opp med liten With på hytten.

Deretter sjømann i 13 år uten egen båt.

Etter at jeg gikk på land begynte abstinensene å melde seg.

Starter med 18 fots skjærgårdsjeep.

Har tatt mange fot etterhvert.

Har i dag en 44 fots cabincruiser hvor hele familien er med, kone, 4 unger og en bikkje.

Bruker båten fra februar til november. Første tur i båten denne helgen.

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Solseng said:

En solseng med utsikt. :)

 

Samme her. Og privatliv. Strendene rundt Oslo om sommeren er helt håpløst fulle av folk så da kom drømmen om å ligge midtfjords i en solseng.

 

Valgte cabincruiser i stedet for daycruiser for å ha mulighet til en og annen overnatting også.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det har bare blitt sånn. Vokste opp med ferier i båt, kanskje mest fordi jeg hadde en far som vokste opp et veiløst sted i Lofoten hvor båt var en naturlig del av hverdagen, og som etterhvert ble maskinist på båt, vervet seg i marinen osv. 

 

Selv gikk jeg via oppvekst i båt fra 70 tallet til å selv begynne med regattaseiling på 80 tallet med jolle og seilbrett. Så havseiler i familien i alle år. Så egen snekke og så seilbåter etter det. 

 

Båt har i grunnen alltid vært den del av livet. Det har aldri vært noe jeg har valgt, det har alltid vært der. 

 

Som pensjonister levde foreldrene mine drømmen og seilte i Middelhavet i 7 år. Der besøkte jeg og familien min de ofte og var med og seile i flere land som Tyrkia, Hellas, Kroatia osv. 

--

Båten vi har nå ble vår etter et tilbud vi ikke kunne si nei til. Litt mer sedat seiler og litt større enn hva jeg selv ville ha valgt, men en god turbåt med god plass. Blir nok byttet ut til en mindre og litt mer leken seilbåt når ungene ikke vil være med mer. Pussig nok er det med fortsatt :-) (13 og 17). Men båtliv har jo vært en del av deres oppvekst også så det er egentlig ikke så rart, tror jeg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt båt eller kunnskap om båt før, men interessen har alltid vært der. 

 

Etter noen år med sykdom, bestemte jeg meg for at båt skal jeg ha.

De fleste sa det var et slags innfall, og båtlivet ikke ble slik jeg så for meg.

 

Båtførerprøven i boks. Kjøpte båten 2 uker etterpå.  

Etter 1 sesong ute med egen båt er familien så glad i båtlivet, at campingvogn og hytte er uaktuelt. Komme seg vekk fra stress, kø og støy. Er nok mye sant i blodtrykksfall når en er i båt som blir skrevet av «lurvetass» over. 

Nå valgt vi en Ibiza 20 pga innredning, byggekvalitet og mulighetene med denne båten.

 

Men, blir en større båt etterhvert. Gjerne i år :pray:

 

Redigert av Dr Nelson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg liker det enkle ved båtlivet og bruker vår Hansvik 550 fisker året rundt. En praktisk og relativt sjøsterk båt i forhold til størrelsen. Den brukes både til fiske, transport, skjærgårdsturer og rekreasjon i Ryfylkefjordene. Logger rundt 100 motortimer i året og har minimalt med kostnader med båten. Båtgleden per krone investert er dermed høy! 

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev On 2.2.2018 at 20.39:

For min del kan vinteren bare forsvinne, og båtsesongen snart begynne..:thumbsup:

(Mitt båtliv kommer så snart jeg får grublet bittelitt).

Båtsesongen HAR begynt, og du er i ferd med å gå glipp av en av de beste delene av den : Ferdatorsksesongen.

 

Var nydelige forhold ute i helga, her fra Boknafjorden mot Karmøy Lørdag kveld :

boknafjorden.jpg.fae56cfce6371af471295974a05823c6.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Båten min er på en måte min egen frihavn. Drar ofte dit på ukedager for avkobling,  eller rett og slett stell og modifisering. Det er rekreasjon for meg, fra påske til slutten av oktober. Vokste opp med Nidelv 24, min storebror kjøpte så sin egen slik som jeg fikk låne mot vedlikehold, før jeg selv fikk min første enge båt,  en Draco 21sc 1985. Den brukte jeg som en cabincruiser fram til den ble byttet i en Marex 77 fra samme år. Det var i 2006. Det var virkelig den båten som trigget ønsket om en sommer i båt. Dagens båt valgte jeg fordi jeg ville ha en båt som kunne lukkes når været tilsa at det var best, samt at jeg ville ha en mulighet til å sitte i sola å kjøre båt. Jeg gjør alt av vedlikehold og oppdateringer selv, så det var også viktig at den ikke ble altfor stor. 1 motor og aksling, var krav før valget falt på den jeg har i dag. Angrer ikke på det. Trives så godt på sjøen, noe jeg vet ikke vil endre seg i framtiden, så det er kun helsa som kan stoppe meg nå jeg blir gammel. (assa.. er bare 46) Viktig å holde seg i form ! Ikke glem det ! 

Link to post
Share on other sites

Båtlivet for meg er å bruke sjøen hele året på forskjellige måter. Følge årstidene på sjøen med de begrensningene og mulighetene det gir. Forskjellige typer fiske eller jakt. Bruke fjorden på en mest mulig bærekraftig måte. Dele opplevelsene med kamerater og ta med folk som sjelden kommer seg utpå. Båtlivet for meg er en positiv motvekt til kroniske plager, medisinbruk og alle utfordringene det fører med seg. Å vite at det kommer dager ute på fjorden da man priser seg lykkelig over å være født inn i denne tiden i dette landet, og ha muligheten til å nyte det. En intens følelse av takknemlighet, ro og perspektiv.

Surre rundt holmer og skjær med jolla på jakt etter sjøørret, eller ute med sjarken og fiske sjøkreps. Lyse sommernetter under åpen himmel helt nede i fjæra da tjeld og terne skriker hele natta, eller klare vinterdager da fjorden ligger blank og isen skyter. Fantastisk.

Sjarken er passe enkel og liten til at manøvreringen går lett alene, men trygg og robust nok til lengre turer med litt sjø. Jolla, en Øien 16 fot med DF25, er helt ok til å pusle rundt holmer og skjær, være med på søk og redning, eller for kortere sommerturer. 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Vokste opp med båt på hytta, og det var stort sett det eneste jeg drev med fra tidlig sommer til isen legger seg. Ville ikke engang bli med til syden..

 

Hadde fram til 2012, en skjærgårdsjeep med stor motor og solseng. Perfekt for en 24 åring. Da jeg fikk vite at jeg skulle bli pappa, var min første respons at vi må ha større båt. Bilstol, vogn, barneseng og andre slike uviktige ting kom i andre rekke. Som sagt så gjort. Vi kjøpte skibsplasten. Nå venter vi barn nummer 2 så spørs om vi må ha større båt igjen. Tror skibsplasten får holde noen år til...

 

har kjøpt en zodiac i fjor med 15 hk. Savnet Å ha en jolle når vi var på hytta, så da ble det sånn. Kjøpte den så klart for ungene sin del......

 

 

D96F4738-71F4-4301-BEDE-7CB004862B71.jpeg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vokste opp med båter fiske og sjøliv men giftet meg med en landkrabbe og fikk tre barn på østlandet. Hverdagen gikk så vidt ihop økonomisk i mange år før en dag jeg fikk åpning for å kjøpe båt. Første båt klinka vi skikkelig til med en Nidelv 300 Sport og vi forelsket oss alle i livet på sjøen. Hver helg er som en ferie, kommer hjem ladet på selve livet og samholdet i kjernefamilien. Det er sykt hvor langt fra hverdagen man kommer bare to nautiske mil utenfor hjemmehavn. 

 

Nå har vi oppgradert til en Nor Star 350 for at alle skal få plass til å sove godt. Helgeturer er den mest brukt til men også sommerferie. Ungene krever en sydentur i ny og ne så litt kompromisser må gjøres. 

 

Berikende er det også med alle de hyggelige folkene man møter. Det sosiale livet i havner og uthavner er helt forskjellig fra alle andre steder jeg har vært. Er utrolig gøy å møte folk igjen, år etter år. Og selvsagt de nye møtene men flotte og hjelpsomme båtfolk. 

 

Ankerdrammen på Borøya med fornøyde barn som fisker krabbe og sola som sakte synker ned i havet mens man puster inn endorfiner kan ikke måles i verdi. Tror jeg blir yngre hver helg jeg er i båten. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde mig nogle tanker om dette for et par år siden. Jeg tror, at jeg blev bidt af sø-livet for mange år siden. Alle min barndoms sommerferie blev tilbragt i min farmors hus i Tvedestrand. Her var sjekter, regatta og udflugter en del af hverdagen. Det samme var fiskeri fra bryggen, rejer i pose og mågeskrig. Solens reflekser på vandet og lyden af motorer mens jeg lå i sengen om morgenen.

 

ancas67.jpg.1fc2a06d76694fad3b86a47806037162.jpg

 

Billedet ovenfor er taget udenfor Tvedestrand i sommeren 1967. Jeg er ni år gammel og på ferie hos min Farmor. Det er min far, der har taget billedet, og jeg husker tydeligt hvordan han bad min søster og jeg om at sætte os ved siden af båden (som ikke tilhørte nogen vi kendte), så han kunne tage billedet. Jeg husker også hvordan han gik hen til båden og så på den. Jeg fortolker/efterrationaliserer muligvis, men jeg synes at kunne fornemme hvordan han drømte om en så stor og flot en båd, som dette var i 1967. Det var naturligvis helt uopnåeligt for ham. Han var vokset op i Tvedestrand med sjekter og bådliv, men hans drøm var måske at få en flot, stor båd, som han sejle os rundt i.

 

Drejer dette sig også om at jeg skal realisere min fars drøm? Er det derfor mine følelser får kontrollen når det handler om både - og ikke på nogen andre områder? Er det derfor andre drømmer om store biler, huse eller både? Fordi der ligger en eller anden uopfyldt drøm fra barndommen, som skal realiseres? Er det så banalt? Eller er dette bare lomme-psykologi...?

 

Intet andet har kostet mig så meget økonomisk som min båd-drøm. Og jeg fortryder intet af det. det eneste jeg ville have fortrudt er, hvis jeg ikke havde gjort det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Båtlivet for meg er et resultat av at vi har hatt sørlands-hytte siden 1976.

Som 5åring den gang, opplevde jeg sjøen og skjærgårdens gleder, og bruker nå hytta fra påske til høstjakt slutt (November).

Det er med andre ord snakk om landstedsbåter, noe jeg har hatt/har noen av.

I dag er hovedbåten en Yamarin 5220 med F100 på, og det er flere grunner til dette.

 

Hytta ligger i Blindleia, så det er sjelden jeg ute i åpent hav. Om sommeren så er det ofte smekk fult i havna i Lillesand og Brekkestø, så det gjelder å ha en båt som ikke er for stor for å komme inn. Vi har gjesteplasser til én ekstra familie, så båten må lett klare 8 personer med last. 

Den må også være enkel å legge til med ved skjær og holmer, trygg å gå i land fra. Vi drar en del krabbeteiner så plass til dette forut er et krav.

Båten må også være selvlensende slik at den kan ligge uten tilsyn, uten bekymringer. 

 

Vi bruker båt for bil når vi er der nede, da vi ikke har bilvei til hytta. Så det er viktig at båten er allsidig og komfortabel for handleturer og hyggeturer.

Ly for regnvær og vind med full kalesje var også et krav, da norske sommer ikke nødvendigvis er synonymt med sol og varme ;-)

Etter sommeren må båten være håndterbar/trailbar av én person, så vekt spiller også inn.

 

Dette er vår 2. Bowrider og for oss er det den designen som fungerer best til våre formål.

Ellers har vi ymse andre båter og kajakker.

 

 

Meholmen.jpg

BÅT.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter ti år med Grand Banksén må jeg si jeg var skeptisk til å forlate denne flotte båten. Men, som alt annet, alt til sin tid. Kroppen ville ikke lenger . Mye jobb å holde en gammel dame velholdt.

Det ble at vi jaktet på en lukket båt rundt tredve fot og med lite treverk innvendig. 

Og hva endte vi opp med? En båt med åpen løsning, smekkfull av deilig treinnredning. Vi har brukt båten i 1 1/2 år og to fulle vintre. Vi angrer ikke en eneste dag. Jeg er ombord omtrent hver eneste dag og jobber. Ting skal fotograferes og skrives. Savner ikke lukket båt. Hansen-toppen skaper et isolerende lag slik at varmen forblir under kalesjen akter. Resten er jo under tak.

Vi skal selge huset vi bor i til våren og flytte inn i et tarassehus nær havna vår tett oppunder jul. I mellomtiden vurderer vi å bo ombord. Det sier litt om hvor fornøyde vi er med vår Saga 29 HT. En herlig båt.

 

 

 

Saga 29 BB.jpg

Saga og Randi.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...