Jump to content
Sjøbliss

Tips til LED pærer med dimmestøtte og varmt lys på Ebay, Ali, Amazon eller Norske butikker

Recommended Posts

Sjøbliss   
Sjøbliss

Hei. I vår hærlige Sofia som ligger godt innsvøpt i kulda er det i øyeblikket bare halogenpærer rund baut. Vi liker å spare litt på strømmen for å kunne ligge ute i uthavn lenge med koselig kveldslys og ønsker å bytte ut pærene med dimbare LED pærer. Jeg kjøpte noen på ebay for ikke lenge siden som var godkjente for 12v men det viste seg at de tålte ikke spenning på mer enn 5% over dette så når dynamoen slo seg på og spenningen var 14,4 så døde pærene etter noen sekunder. Faktisk så døde flere allerede på 13,6v som er spenningen på lithiumene våre når de er fulladet. 

Har noen erfaringer om rimelige men gode pærer med fin farvetemperatur som tåler dimming og spenninger oppmot 15v? 

Glemte å si at det dreier seg i hovedsak om G4 pærer. F.eks. slik som denne:

G4 LED 1,6W 150lm 2700K

Redigert av Sjøbliss
Bostedskommune: Akershus, Bærum Båtfabrikat/modell: Nor Star 350 HT Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Sofia Kallesignal: LG4128 MMSI: 257012020 AIS type: Class B

Del dette innlegget

MajorAndy   
MajorAndy

Jeg har gode erfaringer med Nauticled. Kvalitet, dæmpbare, støjer ikke. Højt RA og lav farvetemp:

https://www.marineshop.no/elektrisk/lys-/-lamper/led-pærer?Filter=ProdusentID¤1:ProdusentID¤1_485&Keep=true

Bostedskommune: Danmark Båtfabrikat/modell: Aquador 32c Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Last Boat VIII Kallesignal: XPH2429 MMSI: 219023477 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget

Popeye70   
Popeye70

Bare for å ha sagt det:

Jeg har i et par andre tråder det siste halvannet året nevnt at jeg hadde noen Kina-pærer hvor den ene kortsluttet og ødela lampen den satt i. Det var en sånn pære som du har vist bilde av ovenfor. Jeg kjøpte slike i både 24- og 48-LEDs versjoner. De er "bakt inn" i et eller annet gummiaktig materiale, uten at jeg kan si sikkert at dette var årsaken til at det gikk varmt hos meg.

Det som skjedde var at kona og jeg satt i salongen en kveld da jeg reagerte på at det luktet "rart" - en type kjemisk/elektrisk svidd. Jeg gikk inn i forpiggen, og der røyk det fra den ene lampa, som hadde slukket. Jeg måtte sniffe meg fram til hvor lukten kom fra, og da så jeg røyken stige fra lampa som nå var mørklagt. Jeg nappet pæra ut fra lampa, og den ene pinnen ble stående igjen i sokkelen da jeg nappet ut pæra, såpass varm og myk ble loddingen. Det lille kretskortet i lampa var helt svidd og ødelagt. Alle disse pærene ble fjernet fra lampene i båten for sikkerhets skyld...

Hvis du kommer over gode LED-pærer fra Kina så si ifra. Jeg gidder ikke kjøpe billig dritt på måfå lenger...

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Dufour 385 Gran Large Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Almara

Del dette innlegget

Napoli   
Napoli

Riktignok ikke eBay el. men meget god kvalitet:

http://www.doctorled.com/p2.htm

Bostedskommune: Aust-Agder, Grimstad Båtfabrikat/modell: Nimbus 26 Nova Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Napoli Kallesignal: LA2284 MMSI: 258238540

Del dette innlegget

Sjøbliss   
Sjøbliss
30 minutes ago, Popeye70 said:

Hvis du kommer over gode LED-pærer fra Kina så si ifra. Jeg gidder ikke kjøpe billig dritt på måfå lenger...

Takk for denne informasjonen. Ikke særlig gøy nei! De pærene jeg hadde i gamlebåten hadde også problemer med varmgang rett før de gikk i stykker, ikke noe bra kvalitet. Tenkte derfor å høre om noen hadde gode erfaringer :)

Bostedskommune: Akershus, Bærum Båtfabrikat/modell: Nor Star 350 HT Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Sofia Kallesignal: LG4128 MMSI: 257012020 AIS type: Class B

Del dette innlegget

Sjøbliss   
Sjøbliss
56 minutes ago, MajorAndy said:

Jeg har gode erfaringer med Nauticled. Kvalitet, dæmpbare, støjer ikke. Højt RA og lav farvetemp:

https://www.marineshop.no/elektrisk/lys-/-lamper/led-pærer?Filter=ProdusentID¤1:ProdusentID¤1_485&Keep=true

https://www.marineshop.no/elektrisk/lys-/-lamper/led-pærer/nauticled-innsats-g4-2700-varmhvit-dimmbar-130154-p0000331848

Forferdelig dyre da. 187kr for en pære er for dyrt... 

Del dette innlegget

Kjellg   
Kjellg
Svart (redigert)
Popeye70 skrev 1 time siden:

Har i bestilling fra Ali noen G4 som kostet litt mere en vanlig. Skal gi beskjed om hvordan de fungerer men bakdelen er at jeg bor i Nord Norge, så jeg får ikke vite noe særlig før til høsten. Men du kan gjerne minne meg på det om du husker det ;)

Redigert

Noen som har vært borti pærer uten ic for multivolt og polaritet? Ønsker noen pærer med minst mulig elektronikk. 

Redigert av Kjellg
Bostedskommune: Troms, Tromsø Båtfabrikat/modell: NB 820 Combi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA9098

Del dette innlegget

alidal   
alidal

Har bestilt disse på ledonline.no

2700 K, RA <=90, 1,5 w og kr 49,- pr stk

Håper det blir bedre enn tidligere forsøk med LED...

Bostedskommune: Hordaland, Bømlo Båtfabrikat/modell: Hanse 400 Båttype: Seil Byggemateriale: Plast AIS type: Class B

Del dette innlegget

Sjøbliss   
Sjøbliss

Jeg har tittet på disse også. Ser ikke så ille ut. Gleder meg til at du deler dine erfaringer :) 

Del dette innlegget

Sjøbliss   
Sjøbliss

Takk for tips! Ikke klar over at BT hadde slike. 

Har du testa de på 12-14,4V spenning? 

Del dette innlegget

dacapo   
dacapo

Har fungert både under motorgange og med landstrømslader på. Ikke målt på selve lampepunktet, men vil tro at spennigen er de samme som ved batteriet. Hos meg mellon 14,2 og 14,4. 

Jeg har bare prøvt de minste (0,95w)

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ulstein Båtfabrikat/modell: Princess 420 Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Navn: MISTRAL Kallesignal: LL9385 MMSI: 257535450 AIS type: Class B

Del dette innlegget

JRK   
JRK

LarsH hadde en god beskrivelsepå gode pærer Dette er pæer der led er serie og paralellkoblet helt uten styringselektronikk. Disse pærene vil aldri støye. Uten styringselektronikk er det også mindre sjanse for kortslutning eller andre feil. Eller så er det jo bare å søke på 2600-2700K fargetemperatur, så får du gult lys.

Disse pærene lar seg dimme til Ca halv styrke med en helt ordinær puls bredde regulator for led. Denne kan støye så kjøp kvalitet.

Båtfabrikat/modell: Viksund 340 /2007 Båttype: Motor Navn: Solan Kallesignal: LE 6104 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget

Dykker   
Dykker
Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Fairline Phantom 37 (2x VP TAMD63P) Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Ronja Kallesignal: LK5863 MMSI: 257833610 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget

MajorAndy   
MajorAndy
Sjøbliss skrev for 18 timer siden:

Jeg har valgt at tro, at pris og kvalitet følges af. Men jeg har taget fejl før...

Bostedskommune: Danmark Båtfabrikat/modell: Aquador 32c Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Last Boat VIII Kallesignal: XPH2429 MMSI: 219023477 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget

Bitteliten   
Bitteliten

Pærene fra Båtsystem som jeg kjøpte hos Seatronic er dimbare. Min dimmer er fra 2004 - og den dimmer helt fint disse.er snakk om.

Disse finnes i rødt og hvitt. Kjekt om man vil ha nattlys i spot over feks navigasjonsplass.

Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget

Sjøbliss   
Sjøbliss

@Bitteliten har du en link til nevnte produkter? 

Del dette innlegget

Sjøbliss   
Sjøbliss
3 hours ago, Bitteliten said:

Takk! :) Ser at disse er en god del billigere. Må jo være en bedre deal :) 

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn