Jump to content

Prosjekt: Installere Lifepo4 (intern BMS)


Larss1

Recommended Posts

God kveld båtfolk :smiley:

 

Holder på å fornye alt landstrøm, lading, batteribanker osv i båten.

Jeg ble litt usikker på dette med lading fra dynamo, har 2 motorer og skal installere 2 x Balmar 621 på 100A. Den ene via Victron ArgoFet batteriskiller som da lader både startbanken (3 x optima Redtop 50Ah) og forbruksbanken (5 x 100Ah LIFEPO4). 

 

Er det slik at når forbruksbanken er toppladet stenger BMS? Da kan jeg risikere og ødelegge både dynamo og elektronisk utstyr ombord, om dynamoen brått ikke har noe å lade på. Eller kan man regulere dette i regulatoren (MC 614), om man eksempelvis setter den til 14V, vil dynamoen regulere seg selv ned når denne spenningen er nådd og problem løst? 

 

Er fersk på LIFEPO4 så takknemlig for svar, har lest i noen måneder om emnet men det er mye forskjellige meninger om oppsett, ladespenninger osv. 

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å lese tråden jeg startet for kort tid siden. Jeg er i samme båt(billedlig), og driver med liknende installasjon nå. Kort fortalt så kan dynamo, og elektronikk få seg en smekk, hvis BMS på Lihiumbatteriene kutter, og dynamoen lader kraftig. Imidlertid vil blybatterier i paralell ta denn toppen, selv etter skillediode, eller ArgoFet. Det finnes også andre metoder, som du kan lese om i «tråden min»

 

Forøvrig finnes det mye ekspertise her på Baatplassen. Lykke til....

Link to post
Share on other sites

Har lest din tråd med mye nyttig informasjon, har også lest alle 21 sidene i tråden "Bytte fra bly til LiFePo4 batterier" noen ganger nå :giggle:

 

Er det normalt at BMS evt. kutter ved lading fra dynamo? Jeg kan vel kanskje løse dette enkelt ved å kjøre ArgoFet på den andre dynamoen også, som var tenkt å lade direkte på forbruksbanken(?). Har ikke så avansert opplegg som deg BØstrøm med eksterne BMS, jeg gikk for makspower med innebygd BMS. Har forøvrig kjøpt MultiPlus 12/3000/120 og victron 3kW skilletrafo som skal installeres :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da bør du også ha en ekstern batterimonitor. Siden du har to Balmardynamoer, og MC 614 regulator, kan vel disse dynamoene samarbeide via denne regulatoren, og balanseres. Snakk med f.eks Jørg Becker om dette, eller Makspower. 

 

Synd du bor så langt unna. Vi burde jo starta en egen Lithiumklubb

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet det opp slik at om BMS kutter på overspenning så kobler den drivspenningen til den eksterne regulatoren via et lite rele i stedet for å bare frikoble begge dynamoene. 

 

En annen måte å gjøre det på, er om du har skillediode slik at dynamo lader både start og lithium.. Om da lithium pakken kobler ut så vil start pakken ta i mot strømmen fra dynamoen. Det som er viktig da er at sense ledningen til dynamoen må være koblet ved skilledioden eller på startpakken slik at ikke systemet senser på lithium pakken. I motsatt fall vil du overlade startbatteriet rimelig fort. 

 

Jeg føler også det er viktig å holde øye med både strøm, spenning og temperatur på dynamoene når vi er underveis, derfor vises dette over NMEA 2000 på kartplotter. 

Link to post
Share on other sites

Sikker på dette offpist? Hvis senseledning og lading går til lithium, får du vel en topp, før ladingen kutter. Det er denne toppen blybatteriene skal ta. Alternativt kan vel både lading og senseledning gå til startbanken, med skillediode den andre veien, altså som leder strømmen fra blybatteri til lithiumbatteri. Jørg svarte noe på dette tidligere. I motsetning til i mitt oppsett har jo Larss 2 dynamoer som kan jobbe sammen. Med float på blybatteriene satt til 13,8, vil hver celle få 3,45V, som ikke vil stresse lithiumbatteriene. Dette virker veldig greit synes jeg, med forbehold om at det er noe jeg har oversett. Problemet med mitt oppsett er at jeg tviholder på originaldynamo, som har en annen type regulering, og derfor ikke kan jobbe via MC 614 regulatoren. Derfor er hver dynamo kjørt til hver sin batteribank.

Link to post
Share on other sites

Dessuten mener jeg det må være ett mål at regulatoren regulerer før BMS slår ut batteriene. Mener det var du som skrev at BMS ikke hadde slått ut ladingen hos deg ennå, og det er, såvidt jeg har forstått, etter at du har seilt halve verden rundt. Mulig dette blir litt annerledes på en ren motorbåt, men jeg tenker at seilbåt kan være motorbåt, hvis man går ett døgn i strekk for motor. Leit å måtte ligge å drive i vindstilla, fordi ikke batteriene tåler mer lading. Kanskje Lithiumteknologoen åpner for helt nye problemstillinger i båtverdenen. 

Link to post
Share on other sites

God morgen alle sammen.
Tar meg friheten.

 

BØstrøm skrev for 9 timer siden:

Kort fortalt så kan dynamo, og elektronikk få seg en smekk, hvis BMS på Lihiumbatteriene kutter, og dynamoen lader kraftig. Imidlertid vil blybatterier i paralell ta denn toppen, selv etter skillediode, eller ArgoFet.

95% riktig, bare en liten korreksjon.

 

Du skriver "og dynamoen lader kraftig".

Det er ikke helt riktig.

Riktig er at dynamoer aldri skal gå uten at noe som akkumulerer er tilkoblet.


Det spiller stort sett ingen rolle om den dreier høy eller lav, eller om den leverer mye eller "lite" strøm.
Dynamoer som ikke er bygget for å kunne gå uten akku tilkoblet vill alltid stå i faresonen for at spenningsspisser ødelegger diodene
straks.... den arbeider og leverer spenning.

 

:seeya:

Jørg



 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Larss1 skrev for 9 timer siden:

Er det normalt at BMS evt. kutter ved lading fra dynamo? Jeg kan vel kanskje løse dette enkelt ved å kjøre ArgoFet på den andre dynamoen også, som var tenkt å lade direkte på forbruksbanken(?). Har ikke så avansert opplegg som deg BØstrøm med eksterne BMS,

Ja.
En av flere mulige oppgaver av BMS er å forhindre overlading,
det samme gjør den på andre enden av skalaen.

 

Om med intern eller ekstern BMS , for tiden finnes det heller ikke så mange BMS som i det hele tatt tilbyr både signaluttak

og mulighet for programmering at den kan styre et eksternt relé som så kunne styre ladere og dynamoregulatorer.


Det finnes, og det kommer nok flere, men for tiden er det jo så at det heller bare finnes "en håndfull" ladere

og enda færre regulatorer (i bruk) som kan dette.
NB:  Egentlig er det ufattelig at batteriprodusenter får lov til å bygge noe annet enn dette og at importørene ikke gjør noe med det.
Tross alt ødelegger produsentene trolig tusenvis dynamoer, eller lager endeløs andre problemer og bruker t.o.m.
blekk for å henvise på at BMSen vill koble ut en gang,

istedenfor å installere 1 signalkontakt til ca 0,xx "Yen" som ville løse hele problematikken.
Det ville i alle fall være billigere og mere nyttig enn BlueTooth leketøyene som kan vise på mobiltelefonen at det finnes spenning på et batteri. :rolleyes:

Vel, tilbake:
Du kan godt bruke ArgoFet også på andre dynamoen.
Å bruke en kraftig dynamo bare for å forsyne startbatteriet lønner seg jo ikke ellers.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

offpist skrev for 2 timer siden:

Det som er viktig da er at sense ledningen til dynamoen må være koblet ved skilledioden eller på startpakken slik at ikke systemet senser på lithium pakken. I motsatt fall vil du overlade startbatteriet rimelig fort.

...det kan være farlig å svare på jobben. :smiley:
Liten rettelse her også.


Når sensen ligger på/før inngangen av skilledioden vill regulatoren se spenningen der.

Spenningen som så kommer til startbatteriet (sekundærbattteri, i dette tilfellet) ville bli inngående spenning minus spenningsfall.
Sekundærbatteriet får så konstant redusert spenning, og dermed heller for lite lading.

Men "for lite" er ikke noe problem på start (som normalt ikke får utlading) sålenge spenningen ligger et lite hakk over ladegrensen.
For vanlig bly er det noe med omtrent 13 Volt-og-litt-til for at den lades positiv.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 17 minutter siden:

Betyr siste to innlegg, at BMS aldri vil kople ut lading, forutsatt at regulator(MC 614) er innstilt riktig, og gjør jobben sin? 

I teorien: ja.
I praksis: vanligvis

Men ellers kan ingen garantere hva en BMS ser og gjør.
Den kan også kutte ut når den ser for mye forskjell mellom celler, eller ved temperatur, eller programfeil, eller ....,
 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 4 timer siden:

Da bør du også ha en ekstern batterimonitor. Siden du har to Balmardynamoer, og MC 614 regulator, kan vel disse dynamoene samarbeide via denne regulatoren, og balanseres. Snakk med f.eks Jørg Becker om dette, eller Makspower. 

 

Synd du bor så langt unna. Vi burde jo starta en egen Lithiumklubb

Jeg har kjøpt BMW-712 batterimonitor og kontrolpanelet til victron. Har også kjøpt USB interface kabel slik at jeg kan overvåke og programere multiplus fra datamaskinen ombord. 

 

Jeg melder meg inn i Lithiumklubben :giggle:

 

 

offpist skrev for 4 timer siden:

Jeg føler også det er viktig å holde øye med både strøm, spenning og temperatur på dynamoene når vi er underveis, derfor vises dette over NMEA 2000 på kartplotter. 

Leste ett sted Victron BMW-70x kan sende informasjon over NMEA 2000, men finner ikke informasjon om det i manualer :nonod:

Link to post
Share on other sites

Angående trådens spm: Kan jeg konkludere med at BMS skjeldent kobler ut om oppsett og programmering av regulatorer er gjort riktig (ref. offpist), og batteriene har d godt mtp temperatur, balansering av celler osv (ref. Joerg Becker)? 

 

Men, BMS kan koble ut! Med elektronisk utstyr til noen hundre tusen ombord er det ikke noe poeng i å håpe at BMS ikke kobler ut.

 

Løsning: Jeg kjøper enda en ArgoFet slik at begge dynamoer lader på startbanken, æ dersom forbruksbanken skulle stoppe å ta imot lading under gange(?). 

 

Nytt spm: Forstår jeg det riktig av dere som kan dette, at jeg legger senseledning fra MC-614 til startbanken?

Link to post
Share on other sites

Og neste spørsmål blir ladespenning fra dynamo, hva tenker dere om ladespenning i slikt oppsett?

 

Ønsker å kunne lade forbruksbanken raskt, men samtidig ikke stresse den til maks. Leser at makspower anbefaler maks ladespenning 14.4V, og optima redtop maks 15V, begge "anbefales" fra leverandør floatspenning 13.8V. Jeg tenker 14V ladespenning, synspunkter? 

Link to post
Share on other sites

Larss1 skrev 38 minutter siden:

Og neste spørsmål blir ladespenning fra dynamo, hva tenker dere om ladespenning i slikt oppsett?

 

Ønsker å kunne lade forbruksbanken raskt, men samtidig ikke stresse den til maks. Leser at makspower anbefaler maks ladespenning 14.4V, og optima redtop maks 15V, begge "anbefales" fra leverandør floatspenning 13.8V. Jeg tenker 14V ladespenning, synspunkter? 

14V er OK bulkspenning i mine øyne

 

Med 500Ah LFP bank og 150-200A lading så kan du normalt ikke velge hvor raskt du skal lade, for batteriene vil sluke den strømmen de får uansett.  Alt over 13.8-13.9V i bulkspenning vil sannsynligvis være bortimot "bortkastet" sånn sett, og vil ikke gjøre noen praktisk forskjell.  Det du evt. kan miste er hastigheten på de siste prosentene av lading, men det blir lite i den store sammenhengen.  Dette er vel og merke hvis du setter senseledningen i nærheten av LFP batteriene, sånn at de faktisk får den spenningen du setter opp.  Det er LFP batteriene som er mest følsomme for korrekt spenning, så jeg ville nok hatt senseledningene dit.  Er lettere å få justert riktig da, når dynamoen ikke kan bli "lurt" av at den måler spenningen på startbatteriet.

 

Og så kan du ta en siste finjustering og "etterkontroll" av at startbatteriet får grei ladespenning, når du får montert og testet anlegget.  Med senseledning på forbruksbanken så vil startbatteriet få høyere ladespenning enn forbruksbanken, mye av tiden.

 

Floatspenningen ville jeg satt til maks 13.4V-13.5V, siden det er hvilespenningen for fullt ladede LFP batterier.  Forstår ikke hvorfor Makspower anbefaler så høy float som 13.8V.

Link to post
Share on other sites

Nyttig info :smiley: 

Viktigere at batteriene har det bra, enn de siste prosentene med topplading. Da kan jeg sette 13.9V bulk, og float til 13.5V.

 

Tenker sette dynamoene til 70-80% til å begynne med, så får jeg ta noen tester i forhold til dynamotemperatur senere og kanskje ta ut mer effekt. 

 

Monterer sense til forbruksbanken og tar noen kontrollmålinger på startbanken, batterimonitoren (Victron BMW-712) kobles opp til å overvåke spenningen på startbanken. 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tegnet inn senseledninger til forbruksbanken i EL-skjema.

 

Multiplussen har et relestyrt 230V uttak som kun gir 230V når tilkoblet landstrøm. Noen som vet om dette releet kan overstyres? Om jeg tilkobler varmtvannstanken på dette uttaket, ønsker jeg ha muligheten til å trekke strøm fra inverteren når jeg ikke er tilkoblet landstrøm.

El-skjema.jpg

Link to post
Share on other sites

Min lader er tilkoblet via en stikkontakt, det muliggjør fjernstyring via en tp-link smartplugg. Fordelen er at jeg ikke aktiverer landstrømlader etter ankomst havn  men kan starte den om jeg trenger toppladede batterier ved avreise. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...