Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Jeg synes det hadde vært interessant om vi hadde hatt en tråd med bilder av forskjellige deler av skroget som skroggjennomføringer, baugpropell, anoder og annet under vannlinjen ved opptak av båten (ikke ved utsetting - for da ser jo alt bra ut).

Hei

Nå har jeg tatt noen bilder:

 

BBmidtskips1.jpg

 

BBpropell1.jpg

 

InntakAggregat1.jpg

 

SBakter1.jpg

 

Thruster1.jpg

 

UtSeptik1.jpg

 

UtToalettAkter1.jpg

 

Som det synes har det blitt en del ruer på akslingene, gjennomføringene

hadde beholdt messingfargen når jeg skrapte i dem.

Anodene var på ca. 50%, tilfredstillende.

Har en jobb når det gjelder vedheft på bunstoffet.

Gjennomføringer under vannlinje blir anbefalt satt bort til proffer,

kommer nok til å gjøre det.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei, Giver, kan du legge bildene under hverandre? Jeg har ikke bred nok skjerm til å få sett alle!! :lol: Går ut fra at bildene er tatt etter spyling ... hvordan sto det til med groe, hvilket bunnstoff bruker du?

 

Skal muligens ha Hangarskibet opp på tørt land en tur i morgen, avhengig av om det blir mye vind ... skal legge inn en bildeserie i så fall.

Link to post
Share on other sites

Flott Giver, her er det "hundrevis" av tema å drøfte.

Jeg skal bare ta et par ting: Ser du har noe groe på propellen - hva har du tidligere behandlet denne med. Har du noen gang forsøkt å smøre inn propellen med vannbestandig vaselin? Anoder: har du en hovedanode, eller mange små på trimflaps, ror etc? Synes at bunnstoffet ditt ser bra ut - hvor lenge har du vært i saltvannet? Skroggjennomføringene ser bra ut - skal du skrape dem i år for å se etter eventuell rødfarge? Jeg vil komme tilbake etter at jeg selv har tatt opp min båt når det gjelder kommentar til baugpropellen. Jeg mener at det nå har kommet stoff som hindrer endel av den groen du har - men du har på ingen måte mye. Hvordan ser trimflapsene ut? Til våren: går du over med acteton-vask før ny stoffing, eller bruker du sandpapir eller annet? Hvordan konserverte du generatoren din (olje, filtre, frostvæske).

Kommer tilbake med flere spørsmål utover Høsten/vinteren. Du klarer selvfølgelig ikke å svare på alt dette - men prioriter etter eget ønske.

Link to post
Share on other sites

Ser baugpropellen din har fått litt snadder på seg , så da lurer jeg på om du mister mye av krafta på den når den ser sånn ut ? Eller merker du lite til det ? Syntes baugproppen min er litt treig , men båten har jo liggi en lang stund uten bruk så håper den er grodd . Så kansje det blir mere fart i den etter jeg har evt har fått gjort den rein.Skal ta opp å sjekke snart , så ser jo da hvordan den ser ut .

 

Tine II

Link to post
Share on other sites

Har en jobb når det gjelder vedheft på bunstoffet.

 

er du sikker på at du ikke bare har slitt bort stoffet ned til grunningen. jeg synes det ser veldig bra ut under vannlinjen. den groingen på akslingene og propellen er veldig enkel å få av med saltsyre, da løser det seg opp som bare det.

 

forresten fin tråd dette. jeg skal begynne å ta blder av min også når den er oppe og poste her.

Link to post
Share on other sites

Her er link fra da når jeg hadde min oppe forrige uke: bruk av båt om vinteren

Min var oppe rett før sommeren. Bunnsmurt båt og drev. Brukte Hempel sin drevspray. Var ikke fornøyd med resultatet av denne. Mye groe. På selve båten var der brukt en selvpolerende bunnstoff kjøpt på Marinesenteret i Bergen. Husker ikke merket, men det var den vanlige de selger. Var bare litt slam på bunnen nå. Gikk lett av med høytrykkspyler.

Har brukt Jotun sin drevspray denne gangen, så det blir spennende å se resultatet.

Link to post
Share on other sites

Flott Giver, her er det "hundrevis" av tema å drøfte.

Hei

Propellene er ubehandlet.

Jeg har 2 anoder på hver aksling, 2 anoder akter som er koblet til gjennomføringene

og 1 anode på hvert ror. Jeg har ikke trimflaps.

Båten ble sist stoffet tidlig i våres, hvordan den så ut under før spyling vet jeg ikke.

Dette ble gjort uten at jeg var tilstede.

Jeg har skrapt i alle gjennomføringer, og de var fortsatt ikke røde. Vurderer uansett å skifte

under vannlinje for sikkerhets skyld, de er tross alt 25 år.

Hva jeg gjør med stoffing får jeg se på etter at det som er der har tørket og fått skrapt av det løse.

Generatoren blir konservert på samme måte som de andre motorene.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

En liten detalj angående generatoren. Antar at denne har gått omlag 1 /4 del av gangtiden for motorene. Skifter du likevel anode og olje på generatoren?

Hei

Jeg følger serviceintervallene til fabrikant.

Tror det ville være lurt å sjekke anoder oftere, de var helt borte

når jeg skiftet den.

Skiftet impeller og anode, og det kostet. :headbang:

Her må jeg prøve å finne en annen deleleverandør. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hurra! Jeg har fått plastpest på båten min...... :cryin::cryin: Det var en skikkelig nedtur på lørdag når båten ble heist på land. Væskefylte blemmer på store deler av styrbord skrog.

 

 

Tar gjerne imot noen trøstende ord fra noen som har fått samme styggedommen og fått bekjempet den. (hvis det kan bekjempes...)

 

Tar helst ikke imot skrekkhistorier de nærmeste dagene :sad:

 

Imorgen er det frem med verneutstyr, skrape og forhåpentlig godt mot.

Link to post
Share on other sites

Ingar vet en del om dette med plastpest, og tar jeg ikke feil er konklusjonen hans at det er lite å bry seg om. Mest et kosmetisk problem. Man skriker og skremmer med dette - og en ordentlig behandling koster flesk og svette. Tror kloke hoder (Ingar? - eller var det andre?) har bedt om å få opplyst om bare en eneste båt som har blitt kondemnert pga. plastpest. Ingen har visstnok kunnet vise til noe slikt.

 

FredT

Link to post
Share on other sites

Trodde båten burde tørke før en begynte med bearbeiding av plastpest jeg... eller ?

En jg kjenner kjøpte seg en seilbåt. Under opplag fikk han den kalkblåst. Plastpest ble funnet, men med litt pågangsmot ble resultatet kjempe når han var ferdig :smiley: Skal ikke nevne hvor lenge han holdt på men :wink:

Link to post
Share on other sites

Tar gjerne imot noen trøstende ord fra noen som har fått samme styggedommen og fått bekjempet den. (hvis det kan bekjempes...)

 

Tar helst ikke imot skrekkhistorier de nærmeste dagene

 

Det behøver ikke å være en katastrofe. Med mindre du skal selge båten :wink:

 

Hvis det ikke er et altomfattende angrep, kan du -- i alle fall inntil videre -- nøye degmed å holde det under oppsikt. Dvs. skrape ut de blærene du finner, slipe dem ned, prime og stoffe over. Da vil du se dem som små krater i bunnsmøringen, slik at du finer dem igjen til neste vår og kan sammenlikne dersom det er kommet mer.

 

For alt hva du gjør, ikke bruk annet enn VANN -- rent norsk VANN -- til å gjøre rent med. Og gjør godt rent, spyl mye. Bruk i høyden rødsprit hvis det på død og liv er noe som må avfettes.

Link to post
Share on other sites

Væskefylte blemmer på store deler av styrbord skrog.

 

varför bare på SB side.......o har det kommit nu siste säsong......låter litt märkligt :confused:

 

har du gjort något i våras...ny primer/bunnstoff etc etc :confused:

 

 

plastpest er veldigt ovanligt på båter i saltvann, kommer oftast på båter i bräckt(heter kansje brakk-) vann på norsk

Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha folkens. Jeg skal prøve å legge inn bilde av undervannsskroget siden det var det denne tråden egentlig skulle handle om.

 

Jeg har tenkt å bare skrape ned alt bunnstoff nå i høst, og slipe blemmene slik at de blir åpne. Ikke mer enn det. La alt tørke i vinter. Høres det riktig ut?

 

Hvorfor det NESTEN bare er på styrbord side vet jeg ikke. Noen få blemmer på babord. Tror dette må ha kommet i sommer. Så ikke noe muffens i fjor.

 

Gunga Din: Båten har ligget i ferskvann i sommer......

 

Skipper_Worse: Jeg har ingen planer om å selge båten. Heller ikke nå.

 

Kanskje dette ikke er noe å lage problemer oppe i hodet sitt for alikevel? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, men spyl, spyl, spyl før du lar det tørke.

 

Du har sansen for rent friskt vann Skipper!

 

Mange gode innspill fra dere her. Jeg følger oppskriften.

 

Det merkelige med hele greia er at dette skjer på en såpass "ny" båt. Har tilbragt livet i Oslofjorden siden den ble sjøsatt i 97. Har det blitt slurvet med primer, eller er det stakkaren som står og ruller fiber og polyester på fabrikken som har sovna? :sleep:

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har sansen for rent friskt vann Skipper!

 

Mange gode innspill fra dere her. Jeg følger oppskriften.

 

Det merkelige med hele greia er at dette skjer på en såpass "ny" båt. Har tilbragt livet i Oslofjorden siden den ble sjøsatt i 97. Har det blitt slurvet med primer, eller er det stakkaren som står og ruller fiber og polyester på fabrikken som har sovna? :sleep:

her er en artikkel du kan lese om plastpest eller böldpest som vi kallar det

og varför det händer din båt just nu...förmodligen för att du kjör runt i ferskvann

 

http://www.epotex.se/page/140/151/15

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...