Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Det første bildet er av baugpropellen i et stort rom under "king seize" køye.

Baugpropellen er produsert av Volvo QL og har 90 kg skyvekraft,

spesifikasjonen er QL BP 900:

 

41100628 12 V 89 kg/873 N 5 kW (7 hp) vertical 185 mm bronze 2 50 ft/16.5 m

 

 

 

truster_QL_a.jpg

 

 

Det neste bildet viser hvorledes rem fra motor til propell driver selve baugpropellen.

 

truster_QL_b.jpg

 

 

Når det gjelder spørsmål om bunnstoff er det benyttet 2 lag med Hempel light primer på slipt gelcoat og deretter 2 sprøytelag med Hempel glide speed.

 

Sprøytingen skjer svært profesjonelt, hvor volum beregnes i forhold til bunnens areal og påføres inntil dette volumet er sprøytet ut i jevne lag.

 

 

bunnstoff.jpg

Link to post
Share on other sites

Nabobåten ved siden av "Perlen" er bygd i Taiwan, og heter Royal. Den er 47 fot. Utfra hva jeg forstår inngår den i konseptet som trawler. Eier opplyser dette.

 

Jeg finner ikke presentasjon av Royal på nettet. Noen som kjenner noe til den ?

 

Apropos denne båten. Det å føre denne damen er som å føre et skip! Jeg var rundt maløyene og innseilinga (smørsund) til Grimstad. Bredden anslår jeg til rundt 4-4,5 meter. Jeg er glad der ikke var andre båter ute, for det føltes at jeg trengte hele innseilinga så bred som denne var. Høyden var helt klart bidragsyter til "skipsfølelsen", da flybridgen ble brukt.

Link to post
Share on other sites

Jeg traff en eier av en taiwanbygd trawler i Aalborg i sommer.

Han fortalte at enkelte verft i Taiwan kunne få bestilling på opp til 10 trawlere fra USA. Produksjonen ble designet ut fra bestillingen med innkjøp av dørhåndtak, pullere o.a. til 10 båter.

Kvaliteten på båtene var visstnok svært bra, men det var nærmest umulig å oppdrive reservedeler fordi produksjonen var satt til 10 båter med enkeltdetaljer kjøpt "rundt omkring".

 

Motorene var imidlertid saktegående av god USA-kvalitet.

 

Hans trawler var kanskje noe "klumpete" med stor firkantet akterprofil som ga stor plass, men som kanskje avvek noe fra begepet "vakker båt".

Link to post
Share on other sites

Nabobåten ved siden av "Perlen" er bygd i Taiwan, og heter Royal. Den er 47 fot. Utfra hva jeg forstår inngår den i konseptet som trawler. Eier opplyser dette.

 

Jeg finner ikke presentasjon av Royal på nettet. Noen som kjenner noe til den ?

 

Hei Perlen

 

Har den Royalen du skriver opp en like linjer som en Storebro. Den gamle sjefsingenøren til

Storebro flyttet til Taiwan og startet det jeg mener er Royal. Flotte båter. Men kjenner igjen

en del av trekkene til storebro.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

roaldbj, den er nok klumpete i forhold til mange andre ja. Akter i båten inneholder 2 lugarer, den ene med dobbelseng og eget bad/dusj, mens den andre lugaren har 1 dobbelseng samt 1 køye. Alt i en bredde. Med andre ord, den ER bred.

 

Den er voldsomt voluminiøs, men det er flere ting ved den båten som gjør at jeg liker den.

 

baatsman, meg er igrunnen svært så usikker på om jeg kan se detaljer fra Storebro der. Mulig? Bare vær obs på at dette er en eldre dame, vil tro midt på 80 tallet.

 

Skulle gjerne likt å vite litt mer om den, men som sagt, leting på nettet har ikke ført noe med seg så langt. (men nå er jeg ikke så flink som jeg burde til å lete .......)

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker er det en Royal Yacht som ligger inne i Fredrikstad-kanalen. Den er på 54 fot,

og lik trawlere. Brukes til kursing av D5L sertifisering.

 

Veldig spennende båter. Jeg liker båt-typen veldig godt på lik linje med Giver/Roaldbj sine båter.. Tror dette er en del av fremtidens båter i fartsregister 8-16knop.

 

Har jo inneplass nesten som en Bavaria :lol: .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Han forlot Sverige på midten av 80 tallet. Ta detaljene det er lettest å se dette på er skiltet

Hvor det står Royal. Ett treskilt veldig likt Storebro. Listverket rundt båten. Høy kvalitet.

 

Ett par som har hatt slike båter er vel Tinius Eriksen, Kjell Almskog.

Hei

Hvis du følger linken Tarquin Trader ,klikk så på brokerage, tror jeg du finner igjen båten der.

Du kan også bruke linken i min signatur. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Et imponerende vakkert skrog giver viser i #74. Jeg ser frem til å se detaljer fra skipet. Jeg har skjønt at en trawler eier må forholde seg til mange forhold ombord

1) både som man har gjort med annen motorbåt

2) men samtidig på en noen ennen mer omfattende måte.

Alle ting er mer omfattende på en trawler og både konservering og høst-aktiviteter virker mer omfattende for meg i forhold til tidligere båter. For å ta noen spørsmål: Etter at syrefaste beslag er rengjort - er det da hensiktsmessig å føre på Owatrol-olje for å hindre ny oksidering? For å fjerne rustdannelse: er det klokest å benytte slipemiddel ( ekselpelvis Autosol) eller syre for oppløsning av rust, eksempelvis oksalsyre?

Link to post
Share on other sites

For å ta noen spørsmål:

 

Etter at syrefaste beslag er rengjort - er det da hensiktsmessig å føre på Owatrol-olje for å hindre ny oksidering?

 

For å fjerne rustdannelse: er det klokest å benytte slipemiddel ( ekselpelvis Autosol) eller syre for oppløsning av rust, eksempelvis oksalsyre?

Hei

Jeg rengjør syrefast med Aotosol, rusten har ikke plaget meg.

Bare på daviterne hvor det er montert noen heslige vinsjer alá båthengertypen renner det rust fra disse.

I løpet ev vinteren vurderer jeg å bytte dem ut med elektriske som jeg kan montere under dekk.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...