Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Hvorfor det NESTEN bare er på styrbord side vet jeg ikke.
For at det skal bli pest må det være luftblærer av en viss størrelse mellom gelcoat og laminat.

Så antagelig har det blitt gjort en bedre jobb under påleggingen av det første glassfiberlaget på den ene siden av båten.

 

Har skrevet litt om problemet her.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så interessant om båten har ligget ute hele året eller ikke, det er nemlig ikke der problemet ligger. En hvilken som helst båt skal selvsagt tåle å ligge ute året rundt. Årsaken ligger i produksjonen og ingen andre steder.

 

Fant følgende;

 

Hvilke båter er utsatt?

- 10 av 10 båter jeg har behandlet har ligget ute over lengre tid. Så boblehavner er med andre ord plastpestens beste venn, sier Jackie Gustaffson ved Bærum Plastservice til Båtmagasinet. Dette stemmer godt med vår testbåt som kun hadde vært på land tre vintre siden den nåværende eieren overtok den i 1984.

 

Ekstra utsatt er

*Båter som ligger i ferskvann og brakkvann.

 

*Båter som ligger i varme farvann.

 

*Båter som er bygget av emulsjonsbunet glassfibermatte. (Gjelder eldre båter).

 

*Skrog som er støpt i temperaturer under 16 grader.

 

*Skrog som er støpt med en relativ fuktighet høyere enn 50 prosent.

 

*Skrog som er støpt der råvarer er blandet uten god nok temperaturkontroll.

 

*Skrog som er bygget etter unøyaktig dosering og blanding av råstoffer/byggematerialer.

 

*Skrog der det er ekstra mye porer i det ytterste gelcoatlaget.

 

*Skrog der det er mange luftlommer i laminatet.

 

*Skrog der det er brukt for lite polyester så enkelte partier er helt tørre.

 

*Skrog som tas ut av formene midt på vinteren og kjøres på gården. (For kort etterherding)

 

*Skrog som ikke er behandlet med en vanntett primer utenpå gelcoaten.

 

Jeg vet ikke!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hørte idag i kaffebua at gammlegutta på Sandvik Båtbyggeri sa om plastpest . Er dem som blir støpt lag på lag , så plutselig er det lunch og gutta går å spiser . Da dem kommer tilbake etter lunch , forsetter dem å støpe uten og pusse/slipe over først . Da er det store muligheter for at pesten kommer .

Det var hva jeg hørte idag , og dem gammle gutta som jobba der før var gutter som hadde støpt båter i en manns alder . Men jeg veit ikke , men er sikkert noe i det vil jeg tru når det kommer fra gutter som nesten aldrig har gjort noe anna .

 

Tine II

Link to post
Share on other sites

Mouché, det er selvsagt slik at en båt som sjelden eller aldri er i vann, neppe vil få plastpest. Men det er milevis beside the point, for å si det på nynynorsk. Poenget er at om båten er "disponert" for deet, så får den det -- uansett. Det er kun et spørsmål om tid før man ser blærene; selvsagt kan det ta lengre tid når båten er ute av vannet i perioder, men prosessen er i gang hele tiden. Blærene er bare et symptom -- som kommer angt ut i hydrolyseprosessen.

Link to post
Share on other sites

Legger ved noen bilder fra høstens opptak:

 

Bilde 1 viser baugpropell BB side

opptak_hoest_2006_1.jpg

 

 

 

Bilde 2 viser vanninntak kjøling av BB motor

opptak_hoest_2006_2.jpg

 

 

 

Bilde tre viser fra venstre BB saltvannsfkjølings utslipp, eksosutslipp generator og utslipp av vann på akterdekk

opptak_hoest_2006_3.jpg

 

 

 

Bilde 4 viser BB trimflaps på oversiden

opptak_hoest_2006_4.jpg

 

 

 

Bilde 5 viser BB propelloppheng

opptak_hoest_2006_5.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei roaldbj

Dettte ser jo akkurat så fint og nytt ut som det skal være. :smiley:

Jeg formoder at bildene er tatt etter spyling. :wink:

Er thrusteren over vannlinje i marsjfart?

Det kan se ut som den kan skape uønskede strømninger hvis den ligger under

vannlinje under gange.

mvh

giver

OT: Det ser ut til at vi har ganske lik bil og henger også:

Bil,henger_forfra.jpg

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildene er tatt etter ferskvannsspyling. Men det var ikke mye som ble spylt vekk - litt "slimaktig belegg". Har dykket under båten flere ganger i sommer uten å se noen groetendens. Baugpropellen er montert ganske dypt som vist på bildet.

Den kommer først over vann ved fart over ca 12 knop - men har desverre ikke skrogbilder under forskjellige fartsområder. Baugpropellen har skyvekraft på ca 90 kg og har hjulpet meg godt en gang i sommer ved sterk pålandsvind - slapp da å bruke spring. (Bilene ser ganske like ut - og vi sponser norsk hengerprodusent - du har tatt steget med dobbel aksel og frakter sikkert sand fra tid til annet - eller noe annet tungt).

I dag er det videre arbeid med vasking og jeg vurderer å få laget syrefast skinne under kjølen. Hvor får jeg laget dette på en grei måte i Østlandsområdet?

 

baug.jpg

Link to post
Share on other sites

Frakter sikkert sand fra tid til annet - eller noe annet tungt).

 

I dag er det videre arbeid med vasking og jeg vurderer å få laget syrefast skinne under kjølen.

 

Hvor får jeg laget dette på en grei måte i Østlandsområdet?

Hei

Syrefast får du vel billigst hos NORMET i Drammen.

Tilpasning, i hvert fall montering ville jeg satt bort til proffer.

Vi hadde tidligere et sted på vestlandet så det ble mye ting og tang dit,

og frukt i retur.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Her vises noen av aktivitetene over vannlinjen etter høstens båtopptak:

 

Først et bilde av kalibrering av BB propellaksel for å se om det kan være kast i akslingen. Jeg merket annen vibrasjon i skroget ved å kjøre med BB motor i forhold til SB motor. Leverandør mente at dette ikke var "så farlig" - min natur er å undersøke sakene. Anbefalingen er visstnok avvik radialt 1/100 mm per meter ( ref Sleipner).

 

baksel-kaligrering1.jpg

 

Sammen med god båtkyndig venn målte vi mer enn 4 ganger anbefalt verdi - konklusjon, akslinjen må rettes opp.

 

aksel-kaligrering2.jpg

 

Neste oppgave: måling av ubalanse i propell. Tar denne sesongen for meg BB propell pga noe observert vibrasjon i BB aksling. Funn: et av de fire bladene tyngre enn de andre, samt svak bøyningsavvik i justering av dette bladet.

Denne propellen synger litt på laveste turtall. Konklusjon: denne må evt rettes opp.

 

 

propellbalanse.jpg

 

 

Deretter er det inspeksjon av BB pakkboks - dette er en type jeg ikke kjenner fra før.

Den er oljesmurt med olje direkte fra motor - virker kanskje noe rart for meg.

Men den har vært "potte tett" i hele sommer. Håper jeg finner ut hvordan den skal justeres før jeg setter inn akslingen for å unngå oljelekkasje til neste sesong.

 

 

BB_pakkboks.jpg

 

 

Så skal båten fraktes fra Sonskilen til utstillingslokalene til Normar på Sletta i Son. Det er ikke enkelt: båten er bred og politi må kontrollere transporten. Dessuten er båten så høy at den kommer i nærheten av elektriske kabler - noe som krever bistand fra to kyndige el-verks representanter. Dere ser de to el-verk representantene i gult ombord i båten, mens politi kjører forran med blålys , går forran for å dirigere trafikk, samt går bak for å passe på trafikken bak (det siste er ikke med på bildet)

 

politi.jpg

 

Endeling fremme på Sletta i Son:

 

Sletta.jpg

 

Men, jeg har allerede begynt å lengte etter meste sesong, å ligge på svai en deilig sommerkveld er vel noe av det beste.....

Her i Sverige, Nær Fjellbacka.

 

Swift.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingar,

 

jeg er blant dem som foretrekker å være i båten og tenke på de kristne verdier,

 

fremfor å være i kirka og tenke på båten.

 

Jeg er blant dem som stimuleres av sjølivets enorme mangfold, fra de små uthavner, våre fantastiske fyr, de varierte seilingsleder, sjølivets sentrale havner (sjølivet og ferdsel på sjøen er et svært gammelt tema, jfr. eksempelvis marinemuseet i Horten), den enorme ensomhet uten landsikt i noen himmelretning, de plutselige utfordringer ved væromskifte, og de behagelige stunder hvor hele familien føler fred og harmoni.

 

Livet mitt har også en bakside:

 

etter å ha hatt 79 overnattinger i båten siden medio juni i år, hat jeg fått spørsmål fra ektefellen om jeg vet hvor jeg bor.......

Link to post
Share on other sites

Først og fremst, utrolig flott å se Swan på denne måten. Det er en utrolig flott skute!

 

Hvor bred er denne ?

 

Vil denne være til utstilling i løpet av vinteren hos Normar?

 

For øvrig synes jeg kommentaren :

 

jeg er blant dem som foretrekker å være i båten og tenke på de kristne verdier,

 

fremfor å være i kirka og tenke på båten.

 

gjør at jeg tror deg på at du allerede gleder deg til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun sett båten din fra utsiden, noen korte minutter da jeg hilste på deg og Astor i Horten gjeste havn for noen uker siden. Det syns jeg forøvrig var svært hyggelig. Synd jeg ikke fikke med meg ankomsten til TINE II i nybåten, men vi måtte videre til Drammen med Mossa(båten til en kompis). En ting er hvertfall sikkert, skal jeg ha plastbåt igjen så står en Swan svært høyt i kurs!

 

Du og Astor er forøvrig de første BP-medlemmene jeg har hilst på utenfor egen hjemmehavn, hvor jeg har hilst på både Sigurd og Whistler.

 

Båten din ser forøverig meget bra ut under vannlinjen. så du har nok gjort mye riktig i valg av bunnstoff. Båten min skal snart opp jeg er spent på om Jotuns myke bunnstoff har holdt like bra unna for groing som det du har hatt på.

Link to post
Share on other sites

vedrøredne Perlens sørsmål i #39

 

Båtens største bredde synes å være 4,25 m

 

(største lengde 13.60 meter).

 

Normar på Sletta næringspark i Son har nå bygget større utstillingslokaler, og båten blir liggende inne i en av de eldre hallene sammen med en Beneteau Flyer frem til mars-april 2007. Normar har åpne dager (lørdag og søndag) en gang per måned.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord, en formidabel bredde.

 

Jeg har kikket etter fullverdige innredningsbilder av denne båten, uten å finne det så langt. Har du lenke vi kan kikke på?

 

Du har muligens skrevet det før, uten at jeg har fått det med meg, men aner du hvor mange som er bygd av disse?

 

Eget forum for trawlere ville jeg vært begeistret for. Trawlere er noe av det mest optimale innen båt. Der er også laget en god del trebåt innen trawler konseptet, uten at jeg kan huske å ha sett noen slike i sommer. Har dere fått sett noe mer på eventuell trawlerforum? Om ikke, kunne jeg tenke meg om du (hvis du ikke har noe i mot det) presenterte båten din i egen tråd. "Under vannlinje" tråd er liksom ikke fullverdig med de båter du og Giver har. Egen presentasjon ønskes i og med at disse er såpass spesielle båter, og som dere ser i denne tråd, mange er veldig interessert i disse skutene.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal gi noen korte svar til Perlen i #44 - et innlegg som for øvrig tar opp flere sentrale tema som jeg antar det blir flere kommentarer til. Når det gjelder trawleren til Beneteau er dette en satsing som bare går 2 - 3 - 4 år tilbake, hvor målsettingen var å konkurrere i forhold til Grand Banks i USA. Det er etterhvert ganske mange linker på nettet til båten, eksempelvis en test av båten på testsiden til Power and Motor Yacht. Det var trolig denne testen som fikk meg og ektefellen til å "gå" for trawleren til Beneteau:

 

http://powerandmotoryacht.com/boattests/0104beneteau42/

 

Må forøvrig legge til at det er hensynet til ektefellens bevegelighet ombord (hofte-problematikk) som fikk oss til å gå fra forrige båt (Scand Atlantic) til trawler. Jeg hadde opprinnelig tenkt meg en importert Grand Banks - men importreglene ble så pass vanskelige fra 1.1.06 at jeg mistet gløden på dette tiltaket. Jeg lette etter GB 42 Europa i europeiske land, men jeg syntes ikke utvalget var særlig stort. Jeg ble heller ikke fortrolig med pruttesystemet på de europeiske prisene. Det var forøvrig ektefellens krav til hastighet i tilfelle behov for å komme hurtig til land som gjorde at vi valgte hurtiggående trawler.

Chuck Husik skrev også en interessant artikkel i Yachting Boats som står her:

 

http://www.yachtingmagazine.com/yachting/b...,597207,00.html

 

Beneteaus egen presentasjonsside er her:

 

http://www.beneteauusa.com/power/current/s...ler42_intro.php

 

Ellers har Beneteau nå satset kraftig på eget "forum" for ny-båt eiere, med brukernavn og passord. Jeg har ellers hørt fortellinger om hvorledes Beneteau har stilt flere av de første byggenumrene til disposisjon for journalister og uavhengige båtforlk for å teste båten i svært hardt vær. Jeg har i sommer blitt overrasket over hvordan båten beveger seg i kraftig og oppkavet sjø. Det er ikke båten det har stått på, men føreren. Når det gjelder bygging og byggenummer har jeg byggenummer 111. Båten som ble presentert på båtmessa i Lillestrøm i år hadde byggenummer 100 og båten på båtmessa i Lillestrøm 2005 hadde byggenummer 86. Produksjonsplanen nå er ca 1 båt per uke. Normar i Son som forhandler Beneteau hadde i fjor en reise til fabrikken for å bli kjent med produksjonsprosessen. Jeg har forstått at det jobbes med tilsvarende reise senhøst i år eller tidlig vårpart neste år. Jeg har forstått at prisen for reisen har vært svært konkurransedyktig. Jeg har stor interesse av å se produksjonsprosessen til båter. Den gir bl.a. informasjon om tekniske detaljer som selgere ofte ikke besitter. Det er en kort omtale her, men ikke så omfattende:

http://www.boaterslife.com/beneteau-42-tra...oat.293.3.6.htm og her:

http://www.boaterslife.com/beneteau-42-tra...at.293.3.12.htm

 

På denne linken kan man også få kurve over dieselforbruk, (kurven viser imidlertid større forbruk enn hva jegh har målt i sommer):

http://www.swifttrawler.com/photos.php

 

Jeg må legge til at overgang til trawler har gitt mange nye båt-erfaringer. En erfaring er at det er så enormt mye plass ombord. En av mine første tanker var at det var alt for mye plass som ikke var utnyttet. Mellom dieseltanker og SB sovelugar er det eksempelvis plass hvor jeg kan ligge - men denne er helt u-utnyttet. Etter å ha brukt båten en sesong ser jeg at vi har mer enn nok plass slik som den allerede er utnyttet. Problemet med mye plass er at jeg stadig tar ting ombord - og nesten aldri tar ting fra båten tilbake på land. Høstopptaket førte til at ganske mange kilo verktøy, skruer og bolter gikk på land. Det er imildertid viktig å være klar over at produksjonssystemet til Beneteau er "strømlinjeformet" hvor alt skjer etter egne logistikk-planer. Den som ønsker en spesielbygd og spesielinnredet båt må nok se mot Taiwan eller andre byggesteder. Grand Banks opplyser at de gjerne bruker ett helt år eller mer fra de innledende samtaler med kunden inntil båten er bygd. Men der bygges alt for hånd.

I Tyskland og Danmark i sommer møtte jeg flere trawler-eiere som hadde taiwan-produserte båter i området 40 - 60 fot. Mange av disse båtene så ut til å være svært kurante og var kjøpt for interessante priser. Dersom man klarer å fjerne blikket fra GB faller prisnivået betydelig på trawlere. Deltar gjerne i mer drøfting omkring trawlere - jeg vil tro at flere vil trives med dette båtkonseptet. En erfaring jeg har gjort i sommer til forskjell fra tidligere år, er at oppholdet ombord nå har blitt mer variert, mens vi tidligere hadde noe mer interesse av å komme frem og å gå i land.

Link to post
Share on other sites

Absolutt ein av dei flottaste båtane eg har sett, uansett kategori.

Spesielt baugen er direkte vakker.

Vil også tru at fleire får sansen for Trawler konseptet etter kvart, spesielt no når oljå blir avgiftsbelagt. Kan skrive under på erfaringa di med plassen ombord i konseptet.

Gamlebåten vår er også Trawler type men med meir "moderne" design, legg ved eit bilde så kan ein samanlikne.

Konseptet med deplasementsfart og mykje plass er uslåeleg, ungane har så mykje plass å boltre seg på at dei blir ikkje leie før ein er komen i havn. Dermed fell fartsargumentet ut av seg sjølv.

 

BP_4788.jpg

Link to post
Share on other sites

Naboen i båthavna er en Grand Banks Classic 2002 mod. Det er imponerende plass i Trawlerne.

 

i Grand Banksen

Under salongen går trappen ned i "kjellern, hvor vaskemaskin, aggregat og motorer er plassert.

Takhøyde 1.60/1.70. Helt topp. Uteplassen, da med en enormt stor FB er veldig sosial, inneplassen

likedan. Trawler kan jeg tenke meg hvis motorbåt blir aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Dersom man klarer å fjerne blikket fra GB faller prisnivået betydelig på trawlere

:yesnod: Den som leter litt, finner meget fordelaktige priser og en kvalitet som ikke står tilbake for det europeiske. Det produseres mye bra i Kina og Taiwan, bl. a. CHB som leveres under flere forskjellige navn og til priser som er vanskelige å forstå ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...