Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Til giver, eller andre med Trawlerbåter:

Nå i disse dyre dieseltider, må en være våken for andre båttyper som er romslige og av en viss størrelse. enn eksempelvis min båt.

 

Men hva slags motor/motorer har du Trawler, og hvilket dieselforbruk opererer du med i snitt pr. nautisk mil?

 

Lykke til med høstpussen! Den slipper jeg i år, men neste høst er det ingen bønn, da er jeg tilbake etter 2 års båtløshet!

Link to post
Share on other sites

Til giver, eller andre med Trawlerbåter:

Nå i disse dyre dieseltider, må en være våken for andre båttyper som er romslige og av en viss størrelse. enn eksempelvis min båt.

 

Men hva slags motor/motorer har du Trawler, og hvilket dieselforbruk opererer du med i snitt pr. nautisk mil?

Hei

Jeg har 2 Ford 2715 E.

Motorrom1a.jpg

Forbuket pr. nautisk mil har jeg ikke regnet på, men med marsjfart på ca. 8 knop @ 1600 rpm

og en toppfart på 11 knop @ 2600 rpm, bruker jeg ikke mye diesel da jeg som regel går på

"hurtig tomgang" for å få driftstemperatur og behagelig gange.

Fulle tanker er 1800 l. og tankhøyde er 64 cm. Peilet tankene etter opptak og hadde 40 cm igjen.

Tankene ble fyllt uken før ferien.

Jeg og en til kommer til å toppe tankene fra tankbil til uken en gang.

Her kan du se mere om båten.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer med noen få innspill. Jeg har i alle år - mest for hobbyens skyld - forsøkt å beregne dieselforbruk per nautisk mil.

I vår forrige båt, Scand Atlantic som vi fikk ny i 2000 kjørte vi omlag 1500 nm i sesongen, forbruket var omtrent 2.7 liter diesel per nm - gjennomsnittsfart 21 - 22 knop. I år fikk vi Beneteau Swift 42 Trawler med 2 stk Yanmar LYA-STE - dvs samme motor som i Scand Atlantic fra 2000. Jeg var overrasket da regnestykket ble gjort opp nå i oktober 2006: forbruk ca 3.7 liter per nm med en båt som er omlag dobbelt så tung som vår forrige Scand. Forklaringen er hovedsakelig at vi har kjørt med noe lavere fart, men turen fra Son til Kiel gikk i ca 20 knop - så skrogform gjør nok noe i forhold til dieselforbruk.

Dersom vi ønsker kan vi gå på svært lavt forbruk, eksempelvis med å gå i skrogfart med en motor. Under er bilde av BB motor - den har enda ikke fått navn.

 

BB-motor.jpg

 

Videre er bilde av forbruksbatteriene, jeg minnes at det er 4 x 160 Ah. - disse ligger mellom de to motorene, like bak dieseltanken.

 

Forbrukbat.jpg

 

 

Startbatteriene er etter mitt skjønn overdimensjonerte: 4 stk Optima exxide på SB motor og 2 stk Optima exxide på BB motor. Tilsammen 6 startbatterier. I tillegg ett Optima exxide på generatoren.

 

startbat.jpg

 

 

Bilde av midlertidig båtopplagsplass på Normars anlegg på Sletta i Son som ble inviet i går, lørdag 14. oktober 2006. Ordfører til stede og mye aktivitet. Etter hvert skal båten lagres inne - og da har jeg et ganske betydelig antall prosjekter som skal gjennomføres.

 

nattbilde.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

Hva er båtlivet uten spenning og problemer? :confused:

Jeg mistet mye kjølevann, tok av toppen og så:

Toppakkning2b.jpg

Ingen "bru" fra vann til olje eller sylinder.

Vannet i "sladrekaret" under motor er fra tapping av kjølevannet.

Inspeksjon av sylindre viste noe skremmende:

Sylinder3b.jpg

Se mørke vertikale striper i veggen.

Men. jeg har liten tro på at det har gått kjølevann inn eller ut her,

da det kun er olje rundt sylindere så lavt.

Her tror jeg det er en større mulighet:

FerskvannInnb.jpgVarmevekslerMotMotorb.jpg

Denne kobling ligger utenfor "sladrekar" og kan ha lurt meg.

Kommer delene, hvilket jeg har tro på, skal motoren fungere i løpet av helgen som kommer.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg mistet en del vann på styrbord motor og kom frem til etter mye ressonering at det ikke kunne være noe annet enn toppakningen til tross for at olje ikke var hvit.

Så var det bare å dele motoren.

Toppakkning2b.jpgTopplokkb.jpg

Vi fant ikke noen tydelige feil på pakninger, så da var det bare å rengjøre og sette sammen igjen.

BlokkRen.jpgTopplokkRen.jpg

 

Nå venter jeg på nye o-ringer til varmeveksleren før jeg får satt resten i sammen igjen og prøvekjørt.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er alternative årsaaker?

Hei

Det kan være varmeveksleren som har et utett rør,

men det som taler imot det er større trykk på saltvannsiden en ferskvannsiden.

Varmeveksleren ligger på utsiden av sladrekaret under motor og derfor vil det ikke synes i dette, men gå rett i kjølsvinet.

Og det har det luktet kjøleveske av vannet.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg har diskutert saken her på hjemmebane. Finansoverhodet mener vi er store nok. Økningen fra 42 til 52 for er imidlertid ikke bare 10 fot. Alt er MYE større. Dersom man hadde hatt mulighet for en slik investering er neste utfordring opplag og havneområder. Jeg hadde i sommer betydelig større vansker med å finne kaiplass enn tidligere år. Så det går ikke særlig lett å ferdes langs hovedstedene våre under fellesferien. En annen sak er at denne 52'eren krever D5L sertifikat.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Deler spenningen knyttet til Chung Hwa Clipper 48.

 

For meg er det tiltalende at verftet synes å være ganske åpen for å tilpasse seg kundens ønsker.

 

Foruten GB, som opplyser at det tar omlag 1 år fra kjøper kommer inn i kjøpsprosessen til forskjellige detaljer er ferdig forhandlet, er det ikke så mange trawler-produsenter som setter av ressurser til kundeorienterte spesial-tilpasninger.

 

Ulempen med å la kundene bestemme utforming av lugarer, dinett o.a. kan oppleves for neste-hånds kjøper.

 

Da jeg var inne i et prosjekt med å kjøpe brukt GB 42 Europa, var det stadig vekk - etter mitt skjønn - "sære" utforminger av sovekabin med skrivebord, hvileseng, garderobeskap, dusjutforming o.a. som ikke falt i vår smak. Det var også tydelig at flere førstegangs eiere ikke var så interessert i å tilberede variert mat ombord.

 

Men, det skal bli spennende å se den nye Clipperen.

Link to post
Share on other sites

Clipper 48 har enkelte klare likhetstrekk med søstervarianten North Pacific 42 som også bygges av CHB. Det artige med denne 42-fots pilothouse wide-body (med euro-hekk, til og med!) er prisen levert USA: $ 319.000 :rolleyes: Altså omkring 2 mill. Sammenliknet med hva man får får så "lite" her i landet er det jo til å grine av. :cryin:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Viser noen bilder fra anodene festet til selve motorene - 2 stk Yanmar 6 LYA STE.

 

Motorene ble tatt i bruk ultimo mai og har vært kjørt ca 120 timer frem til medio oktober.

 

Den første anoden er på forkant av oljekjøler.

Til nød kan den brukes en sesong til - men blir skiftet ut.

 

anode1.jpg

 

 

Denne anoden er i underkant av oljekjøler

Er bekymret over at denne er helt oppspist.

 

anode2.jpg

 

 

Denne anoden er plassert ved saltvannsinntaket for kjøling av ferskvannssiden (varmeveksleren). Her er det to anoder montert like over hverandre som er "like fine".

Disse kunne vært benyttet en sesong til, men blir rutinemessig skiftet sammen med de øvrige, tilsammen 4 stk på hver motor.

 

Anode3.jpg

Link to post
Share on other sites

Husk du har en anode, en litt større en, i ladeluftkjøleren også.

Mener det er likt på 6LY og 6LY2 som jeg har.

Anodene i oljekjøleren skifter jeg ca. 2 ganger i året. Disse tæres av en eller annen grunn mest.

De 2 i varmeveksleren holder i nesten 1 år. Den i ladeluftkjøleren litt lengre.

Jeg sjekker anodene minst 3 ganger i sesongen. Sesongen varer fra 1/1-31/12. :wink:

Anodene skiftes før de er halvveis tært.

Sinkforbruket var størst når min 6LY2 var ny. Forbruket avtar etterhvert.

For meg ser det ut for at anoden din fra varmeveksleren også er moden for bytte.

 

Jeg kjøper anoder fra USA. Tips fra Lotus her på BPL.

Martyranodes. Kostet ca 1$ pr.stykk uten messing hette, sist jeg kjøpte.

Yanmar tar 7-800 kr. for et sett med alle 5 anodene. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til jolo:

 

1) Jeg merket meg tipset fra Lotus,

men kan du vennligst gi meg den eksakte fremgangsmåten for å bestille/betale motoranodene?

Det er jo vesentlig forskjell på et par hundrelapper og kr 7-800 som settet nå koster i Norge.

 

2) Er det slik at du kan benytte de gamle messinghodene og utelukkende skifte sylinder-anoden? Jeg har forsøkt å borre ut de gamle anodene på tidligere motor (også 6 LYA STE), men uten å lykkes.

Link to post
Share on other sites

Til Akult:

Det er ingen forutsetning som jeg har hørt om at et Yanmar-sertifisert verksted foretar skifte av anoder, filtre, olje, remmer o.a. på motoren for at garantien skal vedvare.

 

Det sentrale er at disse delene blir skiftet.

 

Derimot er det en diskusjon om man må benytte orginale Yanmar-deler eller og man kan benytte tilsvarende uorginale deler (gjelder visstnok særlig oljefilter).

 

Jeg kjenner til autorisert Yanmar-verksted som bruker uorginale filtre i garantiperioden.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker magnum.no eller jetcarrier. Omtalt flere ganger her på BPL.

Følg oppskriften på Magnum, enkelt og greit. Du får varene på døra ferdig fortollet.

Faktura på frakt og moms får du i posten fra Magnum.

Varene betaler jeg med Eurocard/Mastercard via Paypal.

Så er det bare å finne de billigste delene fra nettbutikkene.

 

Når det gjelder anodene, så er det bare å skru anoden fra messinghetta, de er gjenget, men det er brukt locktite i gjengene, så de sitter litt.

Jeg kjøpte ett sett med anoder med messinghette, resten uten.

Gjengene innvendig i hetta til de små anodene var de samme, men på den store til ladeluftkjøleren var det andre gjenger.

Link to post
Share on other sites

Forutsetter ikke garantien at du foretar service på autorisert Yanmar-verksted?

Vanlig vedlikehold kan du ta selv, uten at det går ut over garanti.

Olje, filtre, sink, etc kan du skifte selv, hvis du er normalt nevenyttig.

Les i brukerhåndboka, det står der hva du kan gjøre selv og hva du må på verksted for.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har saumfart messa Sjøen for Alle på Lillestrøm i år - men har ikke observert noen trawlere.

 

Vi trawler entusiaster får nok glede oss med båtene våre enda noen år før interessen tiltar slik den er i Tyskland, Danmark, England, Italia, Holland og USA - for å nevne noen steder.

 

På vårparten i år har Glommen Båt, Sarpsborg, blitt benyttet av Normar i Son til å legge teakdekk og utføre syrefast arbeid på en Swift 42 Trawler.

 

Dette til orientering for trawler-eiere som ønsker spesielle tjenester.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
This flybridge deck shows wet coring
Dette er standard-problemet på eldre Taiwan-Trawlere (på denne er hoveddekket allerede utbedret, tilsynelatende, siden teaken er tatt vekk). Den våte kjernen betyr at hele CBC-dekket må tas opp og kjernen fornyes. En kjempe- og grisejobb.

 

Så sies det jo også at

This is a project boat and the price reflects it's condition. It is being sold as is. No furthur negotiation will be considered.

 

Men ellers meget bra båter, mye "bang for the buck", tidløst elegant design og i bruksverdi sikkert like bra som like gamle GB.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...