Jump to content

Vil Gps opphøre ?


Espen C

Recommended Posts

Hva tilsier at det amerikanske satelittsystemet skal opphøre?

 

GPS har gjennom en årrekke vist seg å ha en enorm stabilitet.

 

Så langt jeg kjenner til har det ikke vært noen seriøse undersøkelser som har vist at GPS har hatt kritiske feil.

 

Ser imidlertid frem til å bli informert om eventuelt slike feil/avvik.

Link to post
Share on other sites

Å joda,

Som et første steg mot en europeisk navigasjonsløsning, bygges EGNOS-systemet som en komplementær løsning til USAs GPS og det russiske GLONASS.
er ren svada.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare svada av en journalist med lite peiling. Og en nyhet er det i alle fall ikke at Galileo kommer. :rolleyes:

 

Er det noe å lure på. Alle journalister er bare interessert i en ting.:cheers::drink:

 

 

Å joda, er ren svada. Lars H.

 

Ja helt enig. Alt er bare svada. :crazy::eek:

 

Lars H.:Det ryktes i Journalistmiljø at du er den eneste i Norge som snakker svada med ren dialekt.

Kan det stemme?

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada, USA skal legge ned GPS systemet.

 

De ser det som helt uproblematisk at både forsvaret og sivil flytrafikk blir totalt avhengige av satelitter som eies og driftes av europeerne og russerne.

 

Bush anser spesielt Russland og Frankrike som pålitelige partnere i sikkerhetsspørsmål.

 

:lol::lol::lol::lol:

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det blir ikke mindre svada av at Norsk Romsenter også surrer. Hva Egnos er, vet 99% av alle vanlige båtbrukere som har en GPS. Her burde journalisten sjekket litt mer.

Lars H.

:sleep::sleep::sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det må vel være norsk romsenter og ESA som ikke vet noe om dette da.... det virker i allefall slik på de som skriver her på bp at det "nye" satelittbaserte naviasgonssystemet Galileo kun er ren svada... Egnos vil bli en del av det nye Global Navigation Satellite System (GNSS) som Galileo er i følge sidene til ESA etter hva jeg kan forstå...

 

Sakset fra ESA sine hjemmesider..

including information about EGNOS, a satellite navigation enhancement system that is a vital precursor to Galileo, and details of the partners in the Galileo programme

 

Vel tidsrammen for det nye Galileo navigasjonssystemet er jo 2010, og da er jo dagnes gps og kartplottere moden for søppeldynga om en vil følge med på utviklingen..

 

Nei effem, når du leser denne tråden så er det det jo veldig mange som uttaler med meget stor skråsikkerhet om Egnons blant annet... :wink: vi har jo fått forklaringen på at dette er ren svada :yesnod: ...

 

Ja inte vet jag..... forsøker å lære noe nytt hver dag jeg, og hittil så har jeg hatt stor suksess med dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som er svada her er vell en antydning at det nye europeiske systemet vil erstatte GPS. GPS vil leve leeeeenge enda og bli videreutviklet av Amrikanerene. Nå kjenner ikke jeg forventet levetid på sattelittene som alt er oppe men den er nok rimelig lang.

 

Det kommer til å bli utviklet nye og bedre GPS mottakere i årene som kommer. Og disse systemen kommer til å leve side om side.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er merkelig hvor forskjellig man leser en artikkel;

 

Det står da vitterlig ikke noe om at gps vil opphøre, men det står at gps kan slås av og det er da riktig?

 

Journalisten fremlegger ikke dette som en sensasjonell nyhet (?), men at det er nytt er vel ikke feil. Ja faktisk så nytt at det ikke er ferdig (utbygget) før om fire år!

 

Man bør vel også huske på at det kommer faktisk stadig nye lesere til og det kan tenkes at også denne artikkelen har fanget interesse hos en del, og at de derved har fått informasjon om noe de ikke visste noe om fra før.

 

Konstaterer at det nå også vedtatt her på Båtplassen at alle journalister er full av svada, waas, har lite peiling osv osv. Fra før er det en opplest og vedtatt sannheter at alle politikere er :headbang: og bare fortjener :boxing: og det som verre er (var det steke i fett?).

 

Kanskje på tide at det blir obligatorisk å oppgi sin yrkeskebakgrunn/fag før man får poste på dette forum så får vi vel "idiotforklart" de aller fleste av oss?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare en som meg som ikke skjønner dette med at det kan defineres som svada når en slik setning skriver...

 

Det amerikanske systemet GPS kan om noen år bli forbigått av europeiske Galileo.

 

GPS har blitt populært de siste årene, og begynner å nærme seg allemannseie. Nå utvikles et lignende system av europeere, som skal være enda mer nøyaktig, og dermed kunne erstatte GPS'en

 

Så vidt jeg ka se står det ikke noe om at det amerikanske GPS systemt vil forsvinne på noen måte, men jeg tolker det dit hen at Galileo vil være et europeisk satelittnavigasjonssystmen som kommer i tillegg til dagens GPS... At det også kan bli mere nøyaktig enn dagens gps system ser jeg ikke på som en ulempe eller svada for den saks skyld...

 

Men jeg har fortsatt problemer med å se hva som er svada her :crazy: .... så jeg håper at noen kan bistå en stakkars sjel med dette.... forsøker å lære så mye som mulig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se så veldig mye svada i denne artikkelen.

Argumentet om at amerikanerene når som helst kan stenge GPS systemet, eller styre systemet slik at man må ha en spesiell dekoder for å kalkulere riktig posisjon er det argumentet forkjemperene av Galileo har brukt for å få dette finansiert av EU.

GPS er jo finansiert av det amerikanske forsvaret og vi får benytte det free of charge....Galileo vil spise av våre skattepenger....(

Link to post
Share on other sites

Er enig med Mouche jeg. Flere av debattantene har misforstått innlegg nr. 2 og uttalt seg på grunnlag av dette uten å undersøke nærmere.

 

Slik jeg har forstått dette, er vi prisgitt amerikanerne og tildels russerne at vi kan bruke dette fortreffelige posisjoneringssystemet. Det journalisten underforstått referer til er at eieerne av GPS-satellitene har mulighet til å slå av systemene dersom de finner dette stratetigisk formålstjenlig, f.eks. i en krigssituasjon.

 

Støtter absolutt etiketten om at vi tenker oss litt om før en vi skråsikkert uttaler oss. Vi er vel litt animerte etter diverse avgiftsdebatter for tiden. Håper vi snart kommer tilbake til god gammel saklig meningsutveksling igjen.

:sailing:

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

At Amerikanerne skulle slå av GPS systemet slik at fly detter ned og båter grunnstøter over hele verden i løpet av påfølgende døgn er vel ett lite sannsynlig scenario. Hva vil de politiske konsekvensene av at du får hele verden på nakken være. Greit at Bush er en Cowboy med ett litt for stort selvbilde, men konsekvensene av en slik handling vil være svært ødeleggende for alle relasjoner USA har. De prøver faktisk å være venner med de fleste land i verden. Så kan man mene hva man vil om hvordan de behandler de land de ikke ønsker å være venner med.

 

Det er vel mer sannsynlig at de minsker nøyaktigheten, slik det var før. Altså at nøyaktigheten minsker fra +/- 5 meter eller hva det er nå til +/- 50m e.l.

 

De fleste som ikke bruker autopiloten til å legge til i båsen vil vel fortsatt finne veien hjem, selv om man må holde ett ekstra øye med papirkartet i de mest lumske områdene.

 

Å benytte ett gratis GPS system kontra å abonnere på ett europeisk system er vel ett salgsargument i seg selv.

 

Var det ikke slik at amerikanerne minsket nøyaktigheten på sivil GPS under "Desert Storm". Eller er det bare svada jeg har lest fra en eller annen journalist.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Var det ikke slik at amerikanerne minsket nøyaktigheten på sivil GPS under "Desert Storm". Eller er det bare svada jeg har lest fra en eller annen journalist.. :wink:

 

Man fryktet jo at amerikanerne ville slå av GPS systemet for sivilt bruk under golf-krigen, eller minske nøyaktigheten. Men hvis ikke jeg husker feil, var det det motsatte som skjedde. Nemlig at den innlagte misvisning ble fjernet. Jeg har blitt forklart at dette skyldtes at den jevne amerikanske soldat ble utrustet med vanlig sivil GPS-enhet. Men jeg er ikke sikker, noe som vet mer :confused:

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg ka se står det ikke noe om at det amerikanske GPS systemt vil forsvinne på noen måte, men jeg tolker det dit hen at Galileo vil være et europeisk satellittnavigasjonssystmen som kommer i tillegg til dagens GPS... At det også kan bli mere nøyaktig enn dagens gps system ser jeg ikke på som en ulempe eller svada for den saks skyld...

Akkurat det har du forstått riktig.

Hovedpoeng (!) av en egen system i europa er stortsett at man ikke ønsker å være fortsatt avhengig av

dette amerikanske systemet.

Dette US-systemet er, og dette skal man ikke glemme, bygget opp først og fremst for å støtte us-troppene.

Sivilt bruk av GPS er en "avfallprodukt", men ha selvfølgelig blitt mere og mere.

 

Men i krisetider pleier USA til å redusere nøyaktigheten i bestemmte områder av og til (ned til 200meter, men også ned til 2000meter i noen områder).

Så blir dekkningen (selv ved hjelp av differential-GPS og andre hjelpemiddler) noen ganger for dårlig til å bruke systemet f.eks. til å lande store fly,

eller for store skip m.m.

 

Og dette er det: "noen ganger" holder allerede at det KAN bli problematisk,

spesiellt når ikke alle på verden ha dobbelt og tre ganger navi-utstyr og backup-systemer on board.

Horror-szenario: en kollisjon med to tankskip i engelske kanalen, østsjøen, eller en fly som styrter i en by hvor som helst,

holder allerede til å ha grunn nok for et egen satellittsystem.

 

Dette er ikke noe kunst for disse mange staatene til å betale slike system,

men at systemet kan god være nøyaktigere resulterer av ny teknik.

Ikke glem at dette US-GPS ble innstallert relativt kort tid etter man ha funnet ut at "en hjul skal være rund". :smiley:

 

Men det finnes ikke noe uttale at USA slå av dette egne system, hvorfor skal de?

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

"Gps på museum ?" er det som står øverst på artikkelen, riktignok med et spørsmålstegn, men for meg gir det et første inntrykk av journalisten (eller 'desken' er det vel som lager overskriftene). Kan ellers innrømme at å bruke ordet "svada" er litt i overkant, men holder fast ved at artikkelen ikke akkurat er noe som tilføyer noe viktig kunnskap til samfunnet.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke slik at amerikanerne minsket nøyaktigheten på sivil GPS under "Desert Storm". Eller er det bare svada jeg har lest fra en eller annen journalist.. :wink:

 

 

Ikke svada dette :wink: Du er inne på noe der. Mener at i tidligere konflikter i midtøsten så gjorde det amerikanske forsvaret motsatt de kjørte ut full presisjon på hele systemet. Da var det stort sett bare NATO som hadde disse systemene.

 

Nå sist under Desert Storm mener jeg også å ha lest at de "nedgraderte" den sivils versjonens nøyaktighet. Vi må anta at de på denne måten ville ramme Irak sine GPS systemer som sikkert var basert på sivil teknologi.

 

Tok dette fra hukommelsen.................som kan være en stor feilkilde :lol:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...