Jump to content

Varme i båten under vinteropplag


antor

Recommended Posts

Nå skal båten på land for vinteren, og jeg ønsker varme i kabinen for å unngå mugg og jordslag. Innredningen er av teakfiner som er oljebehandlet. Den er allerede blitt svartprikket enkelte steder, og gardinene har tilløp til jordslag. Er det noen som har erfaring med varme i båten om vinteren? Hvor stor varmekilde trengs for å holde luftfuktigheten på et akseptabelt nivå ? Hva slags varmekilde egner seg best- varmeovn eller varmelampe?

Båten er en INTER 8800 og den ligger i opplag i Arendal.

antor

Link to post
Share on other sites

Tøm båten helt for gardiner, puter, madrasser o.l.

Sørg for god gjennomluftning hele vinteren gjennom, og varme trengs ikke.

 

Har gjort dette i alle år, og er ikke plaget med jordslag i noe som helst. Teakfineren er like pen, det samme er lakk og olje andre steder i båten også.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke varme i båten om vinteren, det er likegreit å sørge for A: enten god lufting eller B: stenge igjen og sette ut tilstrekkelig med fuktslukere (kjøpes 25kg sekk på felleskjøpet).

 

 

alt A: funker bra hvis du har god gjennomlufting, pass på at det ikke regner inn i båten.

 

 

Hvis alt B: skal brukes må det stenges igjen i begge ender av presenningen ellers vil tørrballen suge ut fukt av luften utenfor båten og ikke fungere noe særlig. Har brukt denne metoden i noen år og setter bare puter o.l. på høykant, aldri noe problem med kondens eller jordslag/mugg.

Da bruker jeg 4 bøtter med sil som jeg heller "saltet" oppi. Kanskje litt mye, men det virker iallefall.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har fått svartsopp på treverket, kan du "male" over treverket med Boracol. Hadde samme problem og det forverret seg utover vintersesongen(mild vinter). Prøvde tørrball og varme, men det virket som svartsoppen var glad i feit teak olje.

Med boracol ble soppen hvitt pulver, som ble vasket av med rødspit/vann under vårpuss.

Bruk beskyttelse og god lufting, hvis du behandler med boracol.

Link to post
Share on other sites

Men det er vel litt forskjell på å ha varme og å ha frostsikring :confused:

Jeg forstår at det ikke er heldig å ha det godt og varmt i båten gjennom hele vinteren, men når båten ligger på sjøen om vinteren er det jo naturlig frostsikring gjennom sjøtemperaturen og jeg tenkte kanskje det var lurt å frostsikre når båten blir liggende på land???

 

Tenkte å kjøpe meg en slik og legge i motorrommet for å holde tempen over 0.

 

varmekolbe.jpg

 

MARITIM: 370,-

VARMERØR 220V 80W 610MM

4203-01

Hylite Energisparende varmerør. Frost og kondensfritt vinteropplag!

Alle Hylite varmerør er utstyrt med sensor for automatisk varmekutt. Om det mot formodning skulle oppstå feil, vil sensoren aktiveres og forhindre at varmen overstiger normaltemperaturen.

Varmerørspesifikasjoner:

Hvit emajleutførelse

Sømløs stålrørkvalitet

Monteringsbraketter medfølger (Klips)

Lavt strømforbruk

Leveres med ledening og støpsel (240 volt)

Teknisk data:

Lengde: 610 mm.

Watt: 80

Volt: 240

Modellen egner seg til større motorrom.

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet er nært knyttet til den relative luftfuktigheten i båten.

Det vil derfor være svært forskjellige svar på spørsmålet om varme i forhold til hvor i landet båten ligger enten på sjøen eller opplagret.

1) Om båten ligger i et område med svært stabil kald temperatur under null grader Celsius er det nærmest utelukkende behov for luftgjennomstrømning.

2) Dersom båten ligger i et område med pluss-grader hele vinteren, er det behovet kontinuerlig reduksjon av den relative luftfuktigheten. Dette skjer enten ved oppvarming av inneluften, eller ved bruk av luftavfukter. Når det gjelder oppvarming av inneluften sverger noen til vifteovn og andre til varmerør, eksempelvis plassert under motoren. Motoren fungerer da som et stort varmereservoar.

Når det gjeldeer bruk av luftavfukter har vi flere tråder om dette.

3) Mange, særlig på Østlandet har båten liggende i opplag hvor temperaraturen tidvis er over null og tidvis under null, og i tillegg kan temperaturen skifte mye mellom pluss- og minusgrader. Dette representerer store utfordringer for å hindre soppdannelse ombord. Det er ingen grunn til å legge skjul på at vi har forskjellige synspunkter på en god håndtering av denne utfordringen. Noen velger å ta ut alt tekstilmateriale og bringe det hjem om vinteren, mens andre lar det meste være ombord. Noen velger kontinuerlig varmeluftstrøm - mens andre velger kontinuerlig bruk av luftavfukter.

Vi har vel ingen poll her på båtplassen som har forsøkt å registrere medlemmenes erfaring med fukthåndtering i båten om vinteren?

Link to post
Share on other sites

Hadde båten ute, under presenning som var litt åpen i begge ender for to år siden.

Fikk et tips fra en lokal helt om å sette inn en lampe. Så jeg hang inn 2 pæresokler med 40w pærer i, som stod på hele vinteren.

Var både rundt null og varierende, og det var stygg kaldt noen dager.

Drev litt med oppussing innvendig den vinteren, så var mye i båten, og det var ALDRIG fuktig oppi der!

Pærene trekker til seg fuktighet og fordamper det!

Stalltips

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Pærene trekker til seg fuktighet og fordamper det!

Stalltips

Ikke så enkelt. Du blir ikke kvitt fukten ved oppvarming. (du hindrer kondensering) men fuktigheten forblir. Fuktighet er fordampet vann.

 

For å bli kvitt fuktighet:

Kondensering gjør fukt om til vann og tørker således lufta, men vannet må bort, som ikke alltid er så lett. (Umulig når kondensen dannes på alle overflater inne i båten)

Gjennomlufting fører bort den fuktige lufta, så lenge luftfuktigheten ute er mindre enn inne i båten. Stort sett det som er tilfelle.

Absorberende (hydroskopiske) midler "trekker" til seg fuktigheten og binder den enten til seg selv eller som vann i en beholder.

 

Mest effektivt? Lukket båt og kontrollert kondensering.

Hvordan? En varmepumpe med både kald og varm side inne i båten,hengt oppunder dekk med et rør med fall ut av båten for avrenning av kondensvannet fra kald side.

Link to post
Share on other sites

Sist vinter hadde jeg båten i opplag hos scand, de tok båten inn i oppvarmet hall slik at båten ble skikkelig tørr, deretter pakket de båten helt tett med tettsittene plast for deretter å lager båten utendørs, båten var tørr og fin da de pakket den ut på våren

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Kjøleskapet.

Helt riktig, men la døren stå åpen, monter en vifte som blåser på kjøle elementet og sørg for drenering overbord.

 

Redigert

Og med døren mener jeg kjøleskapsdøren.

Et kjøleskap med lukket dør vil ikke virke. Og kjøleskap er egentlig ikke så godt egnet. Kald side er ikke ike konstruert for optimal kondensering. Den trenger større overflate og luftstrøm. (Derfor vifta)

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...