Jump to content

Noen som har opplevd havari på en dieselmotor?


summer family

Recommended Posts

Hva er et havari ? Jeg har tre episoder med problemer med dieselmotor:

 

- Yanmar 2GM20: Den stoppet like utenfor hjemmehavna mi. Jeg klarte å starte den og kjøre den på lavt turtall. Feil: Tett dieselfilter. Den manglet for øvrig forfilter, som ble montert etter denne episoden. Men det kan vel ikke kalles et havari.

 

- Volvo Penta MD22A: Litt tregstartet etter å ha ligget en dag eller to. Dårlig batteri trodde jeg. På høsten skulle jeg ha en rutinemessig service og da ble dette oppdaget:

PB050062_small.JPG

Det ble konstantert at det rant vann inn i motoren når den ikke gikk. Motoren gikk fint, men dette var så alvorlig at jeg likevel vil kalle det for havari.

Se hele historen her: Det begynnte med litt grå olje

 

- Steyr 256: Motoren mister plutselig turtall og ryker mye. De finner til slutt ut at det er gjennomslag i en sylinder. Der står saken i dag. Dette er også et motorhavari.

Se hele historien her: Havari på 4 år gammel Steyr 256

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Har jo opplevd diverse driftsforstyrrelser av mer eller mindre alvorlig grad men motorhavari har jeg bare hatt et av. Kjøpte en gang en Detroit Diesel 8.2T i deler. Motoren hadde en nokså uklar fortid og historien om hvorfor den var skrudd fullstendig i fillebeter satte jeg heller ikke stort lit til men motoren skulle være komplett. Viste seg etterhvert at diverse deler manglet og både vannpumper og turbo har fullstendig ubrukelige så disse ble innkjøpt nye. Et av de 8 stemplene valgte jeg å skifte da det var litt revet i skjørtet. Ikke vet jeg hva som skjedde om det var jeg som bestilte feil, fikk levert feil eller om der var en produksjonsfeil men uansett så sprakk akkurat dette stempelet etter et par år og det kløyvde blokken:

dd821.jpg

 

dd822.jpg

 

Her er toppen av stempelet, resten var bare småbeter i bunnpannen:

dd823.jpg

Kom greit ut av det hele da motoren gikk på de 7 resterende sylindrene til jeg var hjemme igjen og akkurat da jeg skulle til å stoppe motoren kom temperaturalarmen på...

 

Kjøpte en tilsvarende lastebilmotor fra USA (og fikk halve lastebilen med på kjøpet :headbang: ) og flyttet over mariniseringsutstyret og var "back in business":

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi har så langt vært forskånet fra motorhavari, men en hendelse har vi likevel vært utsatt for. Det var den første hele sesongen med egen "stor" båt, en Tresfjord 28, og vi var underveis fra hjemmehavn på Jøa og utover til Rørvik. Da vi var kommet ca. halvveis hørte jeg at den gamle Perkinsen begynte å fuske litt. Dette pågikk 5-10 minutter og så stoppet motoren. Da vi fikk åpnet motorluken viste det seg at båten var halvfull av sjø, og ettersom vi lå litt utsatt til ut mot Folla, ble redningsskøyte tilkalt. Vi fant imidlertid feilen, lekkasje på kjølevannslange og sjø ble pumpet inn i båten. Den gang hadde vi ikke montert automatisk lensepumpe og båten fyltes med sjø. Fikk lenset og startet opp igjen og fortsatte for egen maskin og lensepumpe med flottør (2 stk.) ble montert. Nøyaktig ett år senere fikk vi en melding fra en båt som opplevde akkurat det samme problemet på akkurat samme sted og vi fikk tauet denne til havn. Moralen er: sjekk kjølevannslanger.

 

Geir

skipper på Amica

Blogg

Link to post
Share on other sites

AQAD41A, eksosmanifolden korroderte i stykker da motoren var ca 6-7 år gammel, skjedde utenfor Nesodden i friskt vær. Oppdaget at vi mistet fart, og at målere begynte å gi merkelige verdier, men forstod ikke hvor vannet kom inn. Ringte Oslo Brannvesen som var utrolig proffe, de sjekket faren for liv og helse, så møtte de meg max 2-3 minutter etter at jeg ringte dem og kom ombord med kraftig lenseutstyr. Reddet båten. Skader for ca 210.000, ikke dekket av forsikringen.

 

Begge eksosmanifoldene var kjeks, vet ikke helt hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Begge eksosmanifoldene var kjeks, vet ikke helt hvorfor.

 

Manglende galvanisk beskyttelse på et eller annet vis ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ble ikke dette dekket?
Tæring/rust dekkes ALDRI av forsikringen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...