Gerhard Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Hva er et havari ? Jeg har tre episoder med problemer med dieselmotor: - Yanmar 2GM20: Den stoppet like utenfor hjemmehavna mi. Jeg klarte å starte den og kjøre den på lavt turtall. Feil: Tett dieselfilter. Den manglet for øvrig forfilter, som ble montert etter denne episoden. Men det kan vel ikke kalles et havari. - Volvo Penta MD22A: Litt tregstartet etter å ha ligget en dag eller to. Dårlig batteri trodde jeg. På høsten skulle jeg ha en rutinemessig service og da ble dette oppdaget: Det ble konstantert at det rant vann inn i motoren når den ikke gikk. Motoren gikk fint, men dette var så alvorlig at jeg likevel vil kalle det for havari. Se hele historen her: Det begynnte med litt grå olje - Steyr 256: Motoren mister plutselig turtall og ryker mye. De finner til slutt ut at det er gjennomslag i en sylinder. Der står saken i dag. Dette er også et motorhavari. Se hele historien her: Havari på 4 år gammel Steyr 256 Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Har jo opplevd diverse driftsforstyrrelser av mer eller mindre alvorlig grad men motorhavari har jeg bare hatt et av. Kjøpte en gang en Detroit Diesel 8.2T i deler. Motoren hadde en nokså uklar fortid og historien om hvorfor den var skrudd fullstendig i fillebeter satte jeg heller ikke stort lit til men motoren skulle være komplett. Viste seg etterhvert at diverse deler manglet og både vannpumper og turbo har fullstendig ubrukelige så disse ble innkjøpt nye. Et av de 8 stemplene valgte jeg å skifte da det var litt revet i skjørtet. Ikke vet jeg hva som skjedde om det var jeg som bestilte feil, fikk levert feil eller om der var en produksjonsfeil men uansett så sprakk akkurat dette stempelet etter et par år og det kløyvde blokken: Her er toppen av stempelet, resten var bare småbeter i bunnpannen: Kom greit ut av det hele da motoren gikk på de 7 resterende sylindrene til jeg var hjemme igjen og akkurat da jeg skulle til å stoppe motoren kom temperaturalarmen på... Kjøpte en tilsvarende lastebilmotor fra USA (og fikk halve lastebilen med på kjøpet ) og flyttet over mariniseringsutstyret og var "back in business": Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Amica Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Hei. Vi har så langt vært forskånet fra motorhavari, men en hendelse har vi likevel vært utsatt for. Det var den første hele sesongen med egen "stor" båt, en Tresfjord 28, og vi var underveis fra hjemmehavn på Jøa og utover til Rørvik. Da vi var kommet ca. halvveis hørte jeg at den gamle Perkinsen begynte å fuske litt. Dette pågikk 5-10 minutter og så stoppet motoren. Da vi fikk åpnet motorluken viste det seg at båten var halvfull av sjø, og ettersom vi lå litt utsatt til ut mot Folla, ble redningsskøyte tilkalt. Vi fant imidlertid feilen, lekkasje på kjølevannslange og sjø ble pumpet inn i båten. Den gang hadde vi ikke montert automatisk lensepumpe og båten fyltes med sjø. Fikk lenset og startet opp igjen og fortsatte for egen maskin og lensepumpe med flottør (2 stk.) ble montert. Nøyaktig ett år senere fikk vi en melding fra en båt som opplevde akkurat det samme problemet på akkurat samme sted og vi fikk tauet denne til havn. Moralen er: sjekk kjølevannslanger. Geir Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Har aldri hatt havari. Men drifststopp et par ganger. Tette diesel filter begge gangene, Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
MrAnders Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 AQAD41A, eksosmanifolden korroderte i stykker da motoren var ca 6-7 år gammel, skjedde utenfor Nesodden i friskt vær. Oppdaget at vi mistet fart, og at målere begynte å gi merkelige verdier, men forstod ikke hvor vannet kom inn. Ringte Oslo Brannvesen som var utrolig proffe, de sjekket faren for liv og helse, så møtte de meg max 2-3 minutter etter at jeg ringte dem og kom ombord med kraftig lenseutstyr. Reddet båten. Skader for ca 210.000, ikke dekket av forsikringen. Begge eksosmanifoldene var kjeks, vet ikke helt hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Reddet båten. Skader for ca 210.000, ikke dekket av forsikringen. Hvorfor ble ikke dette dekket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Begge eksosmanifoldene var kjeks, vet ikke helt hvorfor. Manglende galvanisk beskyttelse på et eller annet vis ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Hvorfor ble ikke dette dekket?Tæring/rust dekkes ALDRI av forsikringen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 SveinHa, jo det forstår jeg. Men uavhenging hva årsaken er bør jo forsikringen dekke skader dette har medført... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.