Jump to content

Kan noen forklare meg litt mer om hva "mauring" er?


Wasco

Recommended Posts

Fant for en tid siden en plastpose med sagmugg i båten min, og lurte veldig på hva dette skulle være til.

 

I en annen tråd her på BP ble det snakket om mauring. Dette skulle angivelig gå ut på at en festet denne plastposen med sagmugg på en stang, førte den så ned til det stedet hvor båten hadde lekasje, skar hull på posen og så skulle "mirakelet" skje - båten ville bli tett.

 

Er det virkelig så "enkelt"?

Link to post
Share on other sites

Hei Wasco !

 

Det er virkelig så enkelt !

Hadde for mange år siden en tresjekte som alltid lakk ved utsetting om våren og fikk dette tipset av en eldre herremann som var på en "bryggesleng" som man sier her !

Fungerte utmerket, jeg kunne stå i båten mens broderen var på utsiden med sagmuggen å se hvordan lekkasjen ble mindre etterhvert som sagmuggen fylte sprekken og trutnet !

Kan på det varmeste anbefales :yesnod:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en hauggammel og god metode!

 

Hjemme i Kopervik hadde vi en kutter som gikk i sandfart og onde tunger ville ha det til at den var så dårlig at den bare kunne ligge ved en eneste kai i hele vågen, nemlig der hvor hovedkloakken kom ut . . . .

 

Så om det er maurtue eller sagspon er ikke avgjørende - også andre naturprodukter kan benyttes :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

......Dessuten er det langt mellom maurtuene her på Karmøya

 

Er du innflytter?

 

En ekte karmøybu skriver vel aldri "Karmøya"?

Sjøkartverket forsøkte seg med den skrivemåten for noen år siden og det ble et svare rabalder :headbang::headbang:

Enten skrives det Karmøy, uten noen endelse eller så skrives det Karmøynå hvis det skal være dialekt . . . .

 

Selv om det er over 40 år siden jeg flyttet derifra så liker jeg ikke å se navnet bli mishandlet :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mauring ble vel stort sett brukt på båter som var så glisne at de strengt tatt ikke burde vært på sjøen i det hele tatt... Og båten har heller ikke spesielt godt av det, når sagsponen legger seg i sprekkene og deretter trutner sprenger det ut bordgangene såpass at båten blir enda verre å få tett neste gang.

Man kan lett komme inn i en ond sirkel her. Bruk heller Farm i sprekkene, den presses ut når båten trutner!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OBS, OBS, OBS.

I dag er det strengt forbudt å grave i ei maurtue.

Begynner du med dette værnepreiket nå igjen :nonod:

Og HVEM skulle vel overvåke DET forbudet?? At AP ansetter noen hundre extra byråkrater for å fikse det?? :puke:

Sist var det grevlingen min du ville skulle ha forrang for oss fastboende. (exempel på 2. kondisjonalis?) :lol:

 

Fjernet en tue for en tid tilbake. Vinter og 25 speik.

Grov opp et skikkelig høl, helte på parafin, fyrte opp, og det har ikke vært maur der etter det....

 

Like effektivt som å fjerne fisk med seismiske "undersøkelser" !! :smash:

 

Men DET var en avsporing!! :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg er født på Karmøynå, men flyttet herifra som 10 åring, og har nå flyttet tilbake for et par år siden.

Har alltid skrevet og sagt Karmøy, eller Karmøynå.

 

Men på Sol.no er det en automatisk væroversikt. Denne kan du stille inn for å få opp været på ditt hjemsted. Jeg søkte da på Karmøy, men fikk ikke opp noe resultat. Men da jeg søkte på Karmøya, kom Karmøy opp.

Derfor tenkte jeg at dette nå var det offisielle navnet på øya vår.

 

Men jeg får sende en klage til SOL og be dem forandre på navnet.

 

Men er det ikke ei øy oppe i NordNorge som også heter Karmøy?

Kanskje de skriver Karmøya, og at jeg derfor har fått opp feil værmelding hele tiden :lol:

Synes ærlig talt at den værmeldingen har vært litt upålitlig...

Link to post
Share on other sites

værnepreiket

 

Her må jeg arrestere på en rekke punkter.

 

1. Kun en opplysning om at det ikke er tillatt å grave i maurtuer. Synes forøvrig vi har nok maur.

 

2. Du skal være snill med grevlingen og ha den i bånd.

 

3. Seismiske undersøkelser fjerner ikke fisk.

Link to post
Share on other sites

..... Men jeg får sende en klage til SOL og be dem forandre på navnet.

Ja, det synes jeg absolutt; for når selv sjøkartverket med oppbakking av Stadnamnkonsulenten måtte gi tapt så må sikker SOL gi seg :-)

Men er det ikke ei øy oppe i NordNorge som også heter Karmøy?

Der oppe heter det vel Kamøy og Kamøyvær, altså uten "r" i midten.

Kanskje de skriver Karmøya, og at jeg derfor har fått opp feil værmelding hele tiden :lol:

Synes ærlig talt at den værmeldingen har vært litt upålitlig...

Ja, det ser sikkert forklaringen. Sommerværet ble levert til feil adresse . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mauring ble vel stort sett brukt på båter som var så glisne at de strengt tatt ikke burde vært på sjøen i det hele tatt... Og båten har heller ikke spesielt godt av det, når sagsponen legger seg i sprekkene og deretter trutner sprenger det ut bordgangene såpass at båten blir enda verre å få tett neste gang.

Man kan lett komme inn i en ond sirkel her. Bruk heller Farm i sprekkene, den presses ut når båten trutner!

 

Har hørt om Farm, men kjenner lite eller ingen ting til det?

Kan dette produktet brukes mens båten ligget på vannet?

Fester det seg til fuktig tre?

Link to post
Share on other sites

Fester vel til det meste, særlig fingrene :headbang: . Om det fester på vått tre vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg. Fordelen med dette i forhold til drev, Sikaflex m.m. er at det forblir mykt, og derfor presses ut når treverket trutner. Margarin eller grease kan også brukes, med samme resultat.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...