Jump to content

Fått faktura fra Securmark?


Ingar

Recommended Posts

Må gni meg i øynene her. Har fått en regning på kr 179 for oppføring i noe Securmark kaller for sin "aktive database". Ut fra beskrivelsen høres det for meg ut som omtrent det samme som vi kunder alltid har hatt, en database der politi etc. har tilgang. Det er iallfall det jeg har trodd...

Prisen er pr år for en jolle med motor...

 

Opplegget er utført nærmest i kataloghai-stil, der de som ikke vet bedre sikkert vil betale. Skal man unngå purring, på en tjeneste man ikke har bestilt, må man registrere seg på websiden deres og velge å bli overført til noe de kaller for "passiv database". (Uten at jeg foreløpig har klart å finne ut hva det er, brevet som medfølger fakturaen sier ikke noe.)

Dette står nederst på følgebrevet, selve fakturaen sier intet om at man har noe annet alternativ enn å betale.

 

Huff, dette var virkelig uforståelig useriøst, er flau over at jeg har anbefalt Securmark ved flere anledninger.

 

Daglig leder er varslet om denne tråden.

 

her er innholdet i brevet: http://img693.imageshack.us/img693/6373/securmark.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også dette for en påhenger jeg solgte for 3 år siden... Kan godt være ny eier ikke har omregistrert men i så fall burde jeg jo fått regning alle år (om det er et årlig gebyr da)...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om det er noe av det samme opplegget som i Falk Sykkelregister. Men der er det nytt oblat som utstedes hvert 3 eller 5 år, når man har betalt en ny giro på 3-400 kroner.

I og med at securemarknummeret først er gravert inn i skroget, så står det der jo for evig og alltid. Det vil uansett være er et like godt særkjenne egnet til identifisering av båten som kan refereres til ved anmeldelse av tyveri. Mulig at man går over i en "ikke søkbar" database om man ikke betaler ny avgift. Dog om man opplyser dette nummeret til politiet, vi det uansett være enkelt søkbart i systemet for etterlyste gjenstander.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om det er noe av det samme opplegget som i Falk Sykkelregister.

Det er vel ikke direkte sammenlignbart iom at Falck sykkelregister er noe som man får gratis første året når man kjøper sykkel? Og det fremgår i utgangspunktet at tjenesten er betalbar når året er omme.

 

Securmark er en tjeneste man har betalt for, og som de, til nå, har markedsført som uten årlig avgift. At de likevel tilsynelatende innfører avgift er lite tillitsvekkende, i hvilken grad avhenger av hvordan tilbudet blir til de som ikke betaler.

Det er først og fremst måten det gjøres på jeg reagerer på. Trodde faktisk det var ulovlig å sende faktura på en tjeneste man ikke har bestilt? Iallfall når man i tillegg krever at "kunden" må foreta seg aktive handlinger for å unngå purring.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror grunnen til at de har innført en betalingstjeneste for denne registreringen er at de overhodet ikke har noen som helst kontroll og/eller oversikt over hva de har merket/registrert. Har i dag fått tilsendt tre brev med diverse innhold/fakturaer på bl.a.;

 

Motor solgt i 2003

 

Båt og motor solgt i 1998

 

Båt og motor solgt i 2007

 

Samt båt jeg aldri har eid

 

Har nå logget meg inn på nettet på diverse brukerid og passord og gjort jobben for Securmark, les; informert dem igjen om noe jeg har informert dem om skriftlig ved salg av de nevnte båter/motorer og lurer nå egentlig på om de noen gang har hatt noen som helst form for oversikt over hva de har/har hatt registrert hos seg - makan til rot som nå kommer for dagen, og det er vik, kundene, som skal betale for at de får ryddet opp i sitt eget rot? Snakker om å være frekke! :headbang:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det brevet var så ille... :confused:

Står at man bør kontrollere opplysningen i vedlagt faktura, som er med om man ønsker å bli med over i SecurMark sin aktive database. Og om jeg har forstått det rett, så kan denne databasen brukes istedet for å registrere seg i småbåtregisteret (er det gratis det?)

 

Videre står det at man også kan få tilsendt flere slike brev, om man tidligere er opprettet med flere kundenummer - noe man nå har sjangsen til å rette opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerte også på brevet - og ikke minst at man må registrere seg med e-mail adresse for å få gjort endringer på registreringen. Hva er poenget med det? jeg kan da bruke hvilken som helt e-mail adresse for å lage endringer i registeret deres. Også måtte jeg huke av at jeg ikke ønsket reklame fra to båtforhandlere med bakgrunn i at jeg oppga mail adressen min. Er de blirr reklamepushere også nå eller? De fremstår i hvertfall ikke som seriøse.

 

Den aktuelle båten ble solgt i 2003 og det har tidligere blitt sendt info om dette til Securmark. Hvor var kontrollen i deres registre?

 

Slike fakturaer med negativ aksept finner jeg meget smakløse, og etter min mening i beste fall så vidt på rett side av loven. Det stod at dersom jeg ville unngå purringer måtte jeg melde i fra. Jeg vurdte et sekund om jeg bare for morro skulle la denne gå til inkasso bare for å se hvor frekke de er. Når en regning går til inkasso kan man enkelt stoppe prosessen ved å meddele at det er strid om kravet. Men jeg valgte å sende inn nok en eierskifte registrering av hensyn til han som kjøpte båten. Dvs jeg vet jo ikke om han har båten fortsatt da - for han kan jo ha solgt den videre.

 

Hva er så kritisk med å stå i det passive registeret egentlig? at politiet i hele Europa ikke kan søke? Jeg tenker at den viktigste effekten av Securmark er avskrekking av tyven. Er båten stjålet så har vi forsikring som tar seg av resten.

 

For meg fremstår Securmark som noe som ivrige båtselgere er flinke til å pushe på sine førstegangskunder. De som er mer erfarne båtkjøpere tror jeg vet at det er andre ting som har større effekt, som vakthold, tracker og alarm.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utrolig useriøst, spør du meg. Greit nok at man endrer konseptet og går over til en betalbar tjeneste. Men da er det jo opp til den enkelte om man vil aksepere eller ikke. Og så kreve at man skal gjøre et stykke arbeid for å slippe å betale? Nei - dette er bare å legge i det store "arkivet". Den som mottar dette har ingen forpliktelse til å betale noe som helst, eller gjøre noe aktivt for å slippe.

 

PS. Er denne overskriften iht reglene, da? giggle.gif

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Også måtte jeg huke av at jeg ikke ønsket reklame fra to båtforhandlere med bakgrunn i at jeg oppga mail adressen min.

Denne hadde ikke jeg fått med meg, logget inn på nytt og jammen sto bygdas båtservicefirma som kvalifisert avsender av reklame. Det er altså snakk om en selektiv markedsføring her... :headbang:

 

Søkte på "passiv" på siden deres, null treff, så det er ikke mulig for oss kunder å lese oss til hva dette passive database-alternativet innebærer. :nonod:

 

Greit nok at man endrer konseptet og går over til en betalbar tjeneste.

Kundene har jo kjøpt et produkt fra Securmark som er basert på en engangsbetaling. Hvis de etterpå innfører årlig avgift for å opprettholde avtalen er vel ikke det greit?

At det ikke er/var årlig avgift har som nevnt vært en viktig konkurransefordel ift Redningsselskapets register.

Link to post
Share on other sites

..Har i dag fått tilsendt tre brev med diverse innhold/fakturaer på bl.a.;

Motor solgt i 2003

Båt og motor solgt i 1998

Båt og motor solgt i 2007

Samt båt jeg aldri har eid :headbang:

Den aktuelle båten ble solgt i 2003 og det har tidligere blitt sendt info om dette til Securmark. Hvor var kontrollen i deres registre?

 

Samme her.

Jeg trodde faktisk det var Securmark som hadde kontroll,

etter å ha sloss med kaoset i Småbåtregisteret.

Oppsigelse er sendt.

Da er det kun NOR-registeret igjen.

Link to post
Share on other sites

Kundene har jo kjøpt et produkt fra Securmark som er basert på en engangsbetaling. Hvis de etterpå innfører årlig avgift for å opprettholde avtalen er vel ikke det greit?

At det ikke er/var årlig avgift har som nevnt vært en viktig konkurransefordel ift Redningsselskapets register.

Uttrykte meg litt uklart. Den tjenesten en har betalt for skal en selvsagt få. Og er det en engangsbetaling for en tjeneste så skal det selvsagt ikke betales mer. Det jeg mente var at i den grad Securmark reelt tilbyr en ny/tilleggstjeneste og tar betalt for det, så må jo det være greit. Jeg har jo en viss forståelse for at en innser at en tjeneste som kun innebærer engangsbetaling ikke gir best avkastning over tid.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Greit å se at sucuremark ikke så rosenrødt som det har blitt fremmet her tidligere... Det skulle vel bare mangle at de kunne drive uten inntekter, så at det kommer et gebyr er som forventet... De driver neppe sosialkontor..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fant forøvrig frem "kundens kopi" fra den som gjennomførte inngraveringen og merkingen av båten min. Jobben ble forøvrig gjort i 2006 og har ikke mottatt ny regning siden da.

 

Siterer nederste avsnitt på baksiden av papiret: " Securemark Medlemskap er en frivillig tjeneste som tilbys alle som har benyttet Securemark Sikkerhetsmerking på sin båt og / eller motor. Hovedfordelen er egenandelsdekning opptil 3000 kr dersom båt og eller motor blir stjålet og ikke kommert til rette igjen. Medlemskapet koster 242,- inkl. mva pr år."

 

 

Er redd vi alle har vært i den tro at dette er superbra.. men det ser jo ut som om det er det totale kaos

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...