Jump to content

Impellerbytte Evinrude 55hk 79mod


GlennIversen

Recommended Posts

Hei

Nå prøver jeg å skifte impeller på en 79mod Evinrude 55hk, og har kommet borti ett "problem" jeg aldri har møtt før.

Har skrudd av alle boltene som fester undervannshuset til stammen, skrudd ut bolten til gearoverføringen som sitter under forgasserene og forsøkt å dra ned undervannshuset, og det løsner men vil ikke mer en ca 1-2mm ned før det setter seg.

 

Har byttet impeller på mange motorer før, men aldri opplevd dette, er det noen skrue/bolt jeg har oversett.

 

På bildet under har jeg løsnet 4stk av bolt nr 66, pluss bolt nr 53 og 68, i tillegg til nevnte skrue som holder gearoverførings-staget (under forgassere i motor)

 

24.png

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bare noe erfaring med de mindre (og eldre) OMC motorene, men på alle mine OMC-motorer er det ett langt og smalt deksel midt på stammen man må åpne for å komme til ett koblingsstykke for giroverføringen. Nå har ikke du lagt ut noe bilde av stammen så jeg har ingen aning om det er slik på 55hk, men jeg synes det hørtes "langt" ut å løsne girstaget helt oppe ved forgasseren.

Det er vel part# 40 vi snakker om....

 

Hvis girstag er løsnet på riktig plass kan det vel være at den henger i splines'en på drivakselen. Siden den kommer noen millimeter er det jo ingen bolter den henger på. Med forbehold om girstaget er det kanskje på tide å bruke litt "glad-vold" for å få det fra hverandre.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har ikke du lagt ut noe bilde av stammen så jeg har ingen aning om det er slik på 55hk, men jeg synes det hørtes "langt" ut å løsne girstaget helt oppe ved forgasseren.

Det er vel part# 40 vi snakker om....

 

Hvis girstag er løsnet på riktig plass kan det vel være at den henger i splines'en på drivakselen. Med forbehold om girstaget er det kanskje på tide å bruke litt "glad-vold" for å få det fra hverandre.

 

Ja part 40 er gearstaget, og den eneste plassen jeg finner at den kan deles er oppe i motoren under forgasser. Ingen deksel eller lokk på vei ned som man kan skru av for å komme til ett delingspunkt.

Kommer vel frem av bildet under.

 

 

Gladvold er brukt kan du si, her går det så vedkubber og annet tr og plastik spruter, men undervannshuset vil ikke rikke seg mer enn nevnte millimetere.

 

20.png

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Nå tenker jeg bare høyt men det girstaget, er ikke det eventuelt koblet sammen med mekanismen som låser stammen fast i braketten ved bakking? Har ingen aning om hvordan de motorene ser ut i girmekanismen, men antar det er en del rællemikk på toppen ifm låsing og sjalting.

Klarer du å følge #40 hele veien og ser den enden du har skrudd av ut akkurat som bildet av #40 gjør, altså flat med ett skruehull?

 

Hvis du får åpnet undervannshuset nok til at du får inn ett sprøyterør fra WD40 eller CRC kan du kansje snu motoren på hodet og spraye inn på drivakselen slik at det renner nedover og løser rust ved splinesen. Pluss godt med rustløser sånn generelt.

Link to post
Share on other sites

Har vært borti motorer som har sitti sikkelig j.... på splinsen, vist o.ring nr 55 ryker så fylles splinsen med møkk.

 

Er bare og kile med alle tenklige midler , ta litt om gangen .

 

Var borti en 3sylinder 65 hk for mange år siden som satt på splinsen: vi prøvde alle tenklige triks men den ville ikke løsne , till slutt så spente vi svinghjulet fast i en stolpe og brukte kjetting og stor talje og dro .

 

Den motorn sto i spenn veldig lenge plutslig en da sa det pang og den løsnet :yesnod:

 

Rå makt hammer eller større hammer :confused:

 

Det er viktig å smøre splinsen med fett, helst molybenfett, men det er også viktig å ikke få fett på enden av drivakselen .

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Om det er et skjøtestykke lenger nede på stammen så sitter de i to splinter. Må bankes ut med hammer og egnet spiss gjenstand. Så kan det være greit å varme opp skjøtestykket med propanbrenner for så å gi et lite hammer slag. Er ikke sikker på om det er slik på denne, meg jeg har en Evinrude 50 hk fra 80 tallet en gang. Kan sjekke på den.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Sprøyta motoren(huset) fult av rustløser, kilet som fy så det står i skikkelig press, og avventer til i morgen med å slå det løs.

 

Honduras og Polarn, takk for gode råd, jeg har skrudd på motorer hvor deres anbefallinger og råd/tips stemmer, men her var det nok ikke noen deling på gearstaget, noe som også jeg ble forundret over, men takket være Bernt (igjen) kan det se ut som at jobben er løst i morgen.

 

Takk til dere Alle sammen

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått banket og slått litt på denne, etter at den stod i spenn med kiler og rikelig med rustløser har fått jobbet i 2døgn, gikk jeg løs på undevannshuset med rå makt i form av trekloss og hammer som våpen.

Fikk løsnet det nesten 15mm, og det var det, sitter fortsatt som F..N, gearstaget er ikke problemet (tror jeg) for jeg får rikket dette fra toppen slik at den både kan settes i fri, forover og revers.

 

Ser også i sprekken mellom undervannshuset og stammen at det ikke er noen bolter som er glemt, så nå begynner jeg virkelig å lure.

 

Har som nevt tidlig i tråden, byttet impeller på mang en motor og aldri hatt noe slikt problem.

 

Prøvde til og med med baksiden på en øks på en vedkubbe mot undervannshuset, men det gikk heller ikke.

Tør ikke å slå hardere i frykt for at ting skal ryke her, og har varmet det opp forsiktig uten at det hjalp.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det her da ?? noen fremgang ?

 

Hvis alle bolter/muttere er av/ute, noe de burde være siden du har 15mm åpning er det bare 4 ting som kan holde igjen..


  •  
  • Girstaget, men det har du løsnet, og har verifisert at det ikke henger eller har satt seg fast i noe ??
  • Kjølevanns røret, kan sitte litt men det er IKKE problemet her...
  • Selve driv akslingen.... kan ha rustet fast oppe i veiva, eventuelt holdes igjen av vakuumet som KAN dannes hvis det har blitt brukt for mye fett på splinsa oppe i veiva.
  • En eller flere av boltene eller eventuelle styre pinner kan ha korrodert fast ...

 

Eneste gode råd her må være å bruke litt kontrollert makt.. men ikke i form av slag på girhus ( fører bare til sprekker og skader ), pluss det faktum av mye av kreftene i slaget absorberes av hvordan motoren er konstruert ( gummi oppheng og lignende ) ..

 

To stk brede kubein/brekkjern inn i sprekken på hver sin side av girhuset, eventuelt noen kraftige OG brede kiler som presse/slåes inn i sprekken vil kunne gi kraftige OG kontrollerte krefter som burde presse delene ifra hverandre ...

Trikset her er å spre kreftene over en større del av sprekken.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei knut
Som Bernt beskrev litt lenger opp her, så ble botoren "lagt i strekk" med jekkestropp rundt selve motor og rundt gearhus/undervannshuset, strammet ganske så greit opp, lot det stå noen timer før jeg strammet litt til og etter ett par slike forsøk og en del slag med gummislegga, så smalt det noe helt forferdelig og den løsnet oppe i motoren.
Så var det bare å kjøpe ny oring og vaske og rense skikkelig før alt ble montert igjen etter impellerbytte.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...