Jump to content

prosjekt : nordkapp 17 ht prince total renovering


waroo

Recommended Posts

Jeg har hatt båten siden november 2010. Båten var da rimelig sliten. Forrige eier hadde gått på grunn med båten , og skaden var utbedret. men jeg hadde mistanke om at dette ikke var gjort skikkelig , da det kjentes ut som om det stadig var vann under dørken. Det dryppet fra kjølen hver gang den stod på hengeren. Mange lag med bunnstoff var også begynt å flasse av, så jeg bestemte meg for å få av dette , og ta en nærmere kikk på skaden. dette resulterte i en totalrenovering. etter å ha fjernet bunnstoffet, så jeg at det kunne bli vanskelig å reparere dette fra utsiden. derfor ble dørken fjernet, og mens man først var i gang , ble det en total makover. her er en liste over det som er gjort.

 

- hardtoppen ble renovert . fjernet skrogtrekk, sparklet og malte den innvendig og monterte ny belysning i taket

- skrog utvendig : alt bunnstoff fjernet, sår og skader sparklet med epoxy sparkel. Primet med epoxyprimer, og lakket

med international perfection.

 

- Skrog innvendig : slipte ned gammel skade og gammel ( og dårlig ) reperasjon . La ny glassfiber i bunnen av kjølen .

forsterket hele bunnen med 2 lag 300g duk , og bygget stringers og spant .

 

- dørk : støpte ny dørk . brukte polyurethanplater, støpt inn med glassfibermatte og polyester på begge sider ( 2 lag 300g

under , og 3 lag over + 1 lag med biaxial duk på toppen støpt inn med epoxy.

 

- laget nye benker i piggen av glassfiber og polyurethan. alle polyurethanplater er støpt inn fra begge sider. benkene ble

støpt sammen med den gamle styrekonsollen.

 

- laget sideplater og hyller bak i sidene på båten.

 

- monterte nye stoler og stolstativ (admiral + mainstay )

 

- la teakdekk mellom benkene foran i båten.

 

- laget støtter som bensintankene ligger mot , bak i hekken.

 

- skiftet plate til påhenger bak på hekken

 

- montert bennet hydraulisk trimplan

 

- montert stereo

 

- montert ekkolodd/kartplotter.

 

- laget uttrekkbar benk bak i båten i teak/mahogny

 

- laget hyller i båten på begge sider. den ene hyllen er teknisk rom , den andre er til forskjellig båtutsyr

+ sikkert en del jeg har glemt i farten

 

bilder kommer ....

Redigert av waroo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

uttrekkbar benk bak i båten. den er ennå ikke pusset skikkelig ned

 

_mg_4633_1.jpg

 

_mg_4635.jpg

 

båten innvendig forut.

 

_mg_4636.jpg

 

båten akterut , babord side. hylle i siden og platen er støpt

 

_mg_4637.jpg

 

skrog ferdif pusset og primet , før lakkering

_mg_4638.jpg

 

_mg_4639.jpg

 

flere bilder kommer..... båten er nå så godt som ferdig lakket, og en del utstyr er montert

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Veldig fin båt du har her, holder på og restaurere samme type båt :smiley:

 

Hadde du av harrdtoppen og alle vinduene under restaurasjonen? Har fått av hardtoppen på min, men plages litt med de nederste vinduene, synes dem er litt store til å ta av i ett stykke men klarer ikke dele dem i hjørnene. Har du noen tips?

Link to post
Share on other sites

takk for det ! Og lykke til med arbeidet på din nordkapp !

 

Jeg hadde ikke av hardtoppen, så jeg har dessverre ikke noen gode tips for å få av denne. jeg hadde det øverste taket av , men lot vinduene stå på båten. det øverste taket fikk jeg av ved bruk av trekiler langs vinduene. så fikk jeg presset det av etter at skruene var skrudd ut.

 

Ellers er jeg meget godt fornøyd med båten. Den er meget god i sjøen og den har blitt en praktisk båt til fisking og turer med familien. Kjekt å ha lagt litt arbeid i det også. For meg gir det en ekstra glede når ting funker.

Link to post
Share on other sites

Takk. Var planen min og bare ta av hardtoppen, men en runde med vannslangen viste at det ikke er helt tett under vinduene så da tar jeg det og så båten blir 100% Er veldig fornøyd med båten så den skal få full restaurering sånn at det kan bli mange år med båtkos med den. Er jo genialt med hardtop når barna er med på tur.

Link to post
Share on other sites

ja, skikkelig praktisk med hard topp. I fint vær og ved lav fart sitter guttene på taket . og ellers er det jo ok å ha i regnvær.

 

en ting jeg vil anbefale , om du ikke har det, er trimplan. Jeg har bennett hydrauliske trimplan. dette gjør båten skikkelig god i sjøen. Merker stor forskjell på egenskapene før og etter montering. absolutt verd pengene .

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Trim-flaps er små "plater" som en forlengelse av skroget helt akter, under vann. Disse har en elekrisk/hydraulisk arm, som justerer vinkelen på platene hver for seg. Dvs, at ved å senke begge platene, vil hekken ligge høyere i plan, og dermed vil baugen synke. De er også veldig fine hvis du har ujevn vekt å båten, så båten ikke ligger rett i vannet.

 

 

, denne er noe inviklet, det er egentlig et veldig enkelt konsept.

 

Bilder

 

:cool:

 

 

Hilsen Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

jøss denne ble fin, kan nesten ikke tro at dette er den samme båtemodellen som fattern hadde på 70 og 80 tallet.

Gratulerer med flott båt, skikkelig hyggelig at folk velger å ta vare på ekte norske båter. Istedenfor at alle går over til nye polskstøpte Jingpling båter med blank lakk.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Da har det skjedd store ting, bokstavelig talt her med båten. Jeg har i dag montert en Suzuki DF 70 på båten , så nå skal den bare på en diagnose på verksted før jeg prøver den på båten. Skal få tatt noen bilder når alt er montert og klart for prøvetur. Jeg velger å vente med å monteret instrumenter ol til jeg vet at tilstanden på motoren er ok. Men alt ser veldig strøkent ut, så jeg håper diagnosen blir fin.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

joda , har ikke lagt til bilder ennå, men har vært flere turer med båten i vinter, senest i dag. Båten gjør omlag 28 knop med denne motoren , og jeg er veldig fornøyd med at det ble kjøpt en nyere 4 takt til båten.

 

Bensinbruk , støy , eksos/benbsinlukt er alle redusert...

 

merker ikke noe til noe dårligere aks på båten med denne motoren kontro merc 75 totakt. Suzukien drar den hurtig og lett opp i plan.

Redigert av waroo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg er litt nysgjerrig på den skyvebare benken din akter,har du noen bilder av hvordan du laget skinnene og opphenget bak der?

 

Det første jeg gjorde når jeg kjøpte min var å rive ut den faste benken bak,siden den tok alt for mye plass under fisking.

Tenkte først å lage meg en klapp-opp benk,men en slik skyvebenk du har laget er jo mye mer smart :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...