Jump to content

ICE mobilt bredbånd øker nå båndbredden med nytt modem & router


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Endelig ser det ut til at ICE har fått fart på seg. Nå har de øket hastigheten til max 9,3Mbps ned, og 3,1Mbps opp. Etter hva jeg kan se på sidene deres, forutsetter dette nytt modem U-90, ny router R-90. Jeg har i hvert fall "gammel" hastighet på mitt D-50 modem. Prisene ser ut til å være de samme som før. Om vi som har ICE fra før kan få en innbyttepris, finner jeg ikke noe om på ice.no. Men det har jeg nå sendt dem en mail om. Annet nytt er at en ved abonnementet "Alltid" kan forhåndsabonnere på 3GB ekstra data slik at en får totalt 9GB for kr.99,- ekstra pr. md.

 

U90_1.pngR90_1.png

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte mitt for under en mnd siden, og El-Kjøp tar jo varen tilbake hvis du ikke er fornøyd, så da bør jeg jo lever tilbake og heller få siste utgave :thumbsup:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Om vi som har ICE fra før kan få en innbyttepris, finner jeg ikke noe om på ice.no. Men det har jeg nå sendt dem en mail om.

Heisann! da holder du oss sikkert informert om svaret :clap:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det rett at det skal være 75 ohm på antenne kabelen til ICE ??

 

De leverte en som heter LL58 som er 50 ohm og 20m lang.

 

Og RG -58 er 50 ohm

 

RG -59 er 75 ohm

 

Hva er best?

 

Svar fra ICE

 

Takk for din henvendelse.

 

Det vanligeste er å bruke 75 ohm Koaxialkabel.

 

Den vesentlig forskjellen mellom D-35 og R90 er at dennye routeren skal ha muligheten til å utnytte nettverket på en bedre måte, ogdermed forbedre den teoretiske hastigheten opp til tre ganger.

 

R90 er den nye EV-DO revisjon B WI-FI routeren, den harvi fått og kan bestilles per telefon eller på web.

 

Ha en god dag videre.

Ved Vennlig Hilsen

XXXXXXXXXXXX

ICE Kundeservice

En skulle vært Dansk.

http://www.net-1.dk/...band-altid.aspx

  • I abonnementet Altid er inkluderet 10 GB dataforbrug pr. md.
  • Til en fast pris på 299 kr./ md. kan du gå på nettet i Danmark, Sverige og Norge uden at betale ekstraå
  • Eller Svensk
  • 25 GB datatrafik ingår. 299 kr/mån Kraftpaketet Plus

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte abb. hos ice med D-35 modem sent i fjor høst. Nå som Lars opplyser om øket båndbredde ringte jeg ice i dag. Hvis jeg returnerer det "gamle" modemet, og er villig til å betale kr.399 får jeg nytt utstyr som takler den nye båndbredden.

 

Med forbehold om at jeg tar feil mener jeg de sa at dette vil gjelde alle tidlgere versjoner av modem/rutere. De avslutter gjeldende avtaler med gamle modem og man får et nytt år fra den dagen man starter opp med nytt modem til samme avtalte pris og abb.

 

D-35 modemet kan etter det de sier ikke oppgraderes med ny software for å klare den nye båndbredden.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt poenget med økt maks hastighet på modemene desverre. Basene deres klarer jo ikke å levere til nok brukere likevel...

Samt at kvoten blir raskere brukt opp.

 

En kvote på 5GB er brukt opp på 74 minutter ved 9,3mbit om man skulle være så heldig å få maks hastighet. Gjør man det første juli, så struper ICE modemet fram til neste måned, man er også nedprioritert på basene. Dermed er man effektivt blokkert alle steder der basene har høy belastning. Fortsetter høyt forbruk i noen dager selv ved struping, så blokkerer ICE modemet helt.

 

Jeg klarte å gjøre dette på ca. 4-5t med den gamle routeren.

 

De glemte å fjerne blokkeringen i august og september...

 

Oktober fikk jeg avsluttet møkka.

Link to post
Share on other sites

Kontaktet Ice i dag og fikk raskt kontakt med kundeservice. For 399 mottar jeg den nye routeren og de sender med returpose til den gamle. De avslutter mitt gamle abonnement når de mottar den gamle routeren. Binder meg for nye 12 mnd noe jeg ser er uproblematisk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som den utålmodige sjelen jeg er, kunne jeg ikke vente på svar fra ICE pr. mail, så jeg ringte dem nå nettopp og fikk greie svar på det jeg spurte om, om enn på litt gebrokkent norsk.

 

Jeg har modem og abonnementet "Alltid" til kr.299,- pr. md, og det ønsker jeg å fortsette med.

 

Jeg spurte derfor om hva det ville koste å få et nytt U-90 modem (D-50 modemet kan IKKE oppgraderes til rev.B), og fikk da følgende alternativer:

 

- Jeg kunne kjøpe det nye U-90 modemet (og kaste det gamle) for kr.999,-, og fortsette abonnementet uten bindingstid.

- Jeg kunne kjøpe det nye U-90 modemet (og kaste det gamle) for kr.1,-, og fortsette abonnementet med 12md bindingstid.

 

Å få bedre vilkår gikk ikke, selv om jeg presiserte (det er jo lov å prøve seg) at jeg hadde hatt fast abonnement hos dem fra mai 2008!

 

Hva det ville koste å kjøpe den nye R-90 routeren uten bindingstid glemte jeg å spørre om, men med 12md. bindingstid koster det kr.399,-

 

Så lurte jeg litt på hvordan månedsbetalingen ville bli iom. at jeg for 2 dager siden betalte for februar, men det ville ikke bli noen dobbelfakturering om jeg bestilte nytt modem allerede nå.

 

Dermed bestilte jeg nytt modem (fort og gæli!) levert via posten om noen få dager til porto kr.99,- Er jeg heldig, får jeg det på lørdag, og uansett kommer jeg med testresultater så snart jeg har det i hus.

 

Her hjemme kobler jeg meg opp mot en liten basestasjon uten for stor belastning, og har stort sett hastigheter mellom 1,9 Mbps og 2,6 Mbps ned. Blir det mellom 5,7 og 7,8 Mbps med nytt modem, blir det rett hyfsat!

 

Lars H.

 

Lagt til:

Som Astor sier, fikk jeg også tilbud om ferdig frankert returpose for modemet, men det er ikke noe krav om å returnere den gamle duppeditten. Den kan en kvitte seg med selv.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er ny R90 bestilt, de ville ha den gamle D35 routeren i retur og sendte med returpose.

Jeg fikk beskjed om at det ville tilkomme en tillegsavgift om den gamle ikke ble returnert.

Den gamle routeren vil fortsatt fungere i noen dager, etter at de hadde sendt ut det nye. Slik at jeg ikke skulle ende opp noen dager uten netttilgang.

 

innbetalt måneds avgift ble overført til det nye abonnementet.

 

Nevnte at det kanskje hadde vært en ide å flytte til Sverige, siden der er det 25GB i måneden til 299?

Han svarte da: Regnet med at grensen vil bli økt om Netcom, Telenor gjorde det.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg også svar på mailen min til ICE der de bekreftet det jeg spurte om pr. telefon. Men jeg hadde nok oppfattet prisen for nytt modem uten bindingstid feil på telefonen. I mailen fikk jeg oppgitt 599 kroner og ikke 999 kroner som jeg oppfattet det pr. telefon.

 

Men på spørsmål om en får den nye hastigheten med nytt modem/router alle steder, fikk jeg dette svaret som jeg allerede har bedt om bekreftelse på:

 

Den økede hastigheten gjelder for alle basestasjoner i Norge. Økt hastighet på svenskekysten vil kunn fungere så lenge du er på norsk side av svenskekysten å er koblet opp mot en norsk mast.

At rettskrivingen til herr Jaiden hos ICE er mangelfull, får så være, men dersom dette stemmer hadde jeg kanskje ikke byttet modem. Det er tross alt når jeg er på 4 ukers båtferie i Sverige jeg bruker mobilt bredbånd mest.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

[

Her hjemme kobler jeg meg opp mot en liten basestasjon uten for stor belastning, og har stort sett hastigheter mellom 1,9 Mbps og 2,6 Mbps ned. Blir det mellom 5,7 og 7,8 Mbps med nytt modem, blir det rett hyfsat!

 

 

Venter spent på resultatet. Blir nytt på meg da :) 5,7 er mere en nok til mitt bruk.

Kan du kjøre en ping mot www.vg.no feks også og se om responstiden har blitt bedre også?

 

Ping:

Start komandolinje i windows, skriv: ping www.vg.no

Noter snitt responstid.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Ja da, jeg skal ping'e og trace' så mye du ønsker før og efter modembytte. Her er forresten en typisk test med ICE vha. pingtest.net og mot vg.no for noen minutter siden.

 

ping.gif

 

ping1.gif

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er ny R90 bestilt, de ville ha den gamle D35 routeren i retur og sendte med returpose.

Jeg fikk beskjed om at det ville tilkomme en tillegsavgift om den gamle ikke ble returnert.

 

 

Jeg ringte opp igjen etter å ha lest lars sitt innlegg:

De sa til meg at jeg ikke behøvde å returnere den gamle routeren. De sendte de gamle til en hjelpeorganiasjon. Det ble ikke nevnt tilleggsavgift.

De overlappet abonnementene med 14 dager.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lars: Helt nydelig utført! :clap: Det er tall jeg kjenner igjen. Jeg har ca de samme tallene fra hytta på Toten fra masta på Høgkorset. I båten har jeg ikke noen målinger.

 

Pga en del "jobb" ting håper jeg tidene kommer noe under 30 i snitt med gode plasseringer, men det funker i dag også. Det bare "oppleves" så tregt med over 60ms i snitt. Jeg vet at teknologien aldri vil gi superkjapp ping som feks DSL/Fiber osv, men en forbedring er jo uansett positiv :cheers_wine:

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt flere tester med ICE men levert tilbake på returretten et par ganger pågrunn av elendig dekning her vi ligger, skal si at vi har bedre dekning mange andre steder så jeg har en slik USBdongle fra de på ukesabbonement som brukes innimellom når vi er på tur i andre scandinaviske land.

Når de nå kommer med såpass bra oppgradering så skal jeg vurdere å gå for dette når vi kommer fra tur neste sommer, blir spennende å se tilbakemeldingene fram til da.

 

MEN:

 

Netcom har jo nå samme pris i scandinavia om jeg har forstått det rett så da kan man jo strengt tatt kunne bruke det istedet for ICE når man er på sommerferie ?

 

En annen ting verdt å nevne til de som bor i tettbebygd strøk og bruker ICE som hjemmeforbindelse om vinteren og tar den med i båt om sommeren, hvorfor ikke ha abbonement kun om sommeren på ICE og kjøre WIFIantenne hjemme og låne internett fra et usikret nett ?

Ja det er tyveri men vi er i 2012 og de som enda ikke sikrer nettet sitt de ønsker vel å dele på båndbredden med de som får koblet seg opp, da surfer man gratis. Jeg gjør selvsagt ikke slik og jeg oppfordrer ikke til det, jeg bare nevner det.

 

En slik sak oppe i mønet på huset og man har gjerne 100-200nettverk å velge i.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke ha abonnement kun om sommeren på ICE

Det har jeg vurdert fremfor å ha "Alltid" abonnement. Men nå er sommersesongen min fra mars og ut oktober, så det er ikke så mange månedene (4), å spare. Om jeg hver høst skulle stoppe abonnementet, er det mulig, men ICE tar et gebyr som så vidt jeg husker var 500 kroner for noen år siden for å åpne det igjen. Dermed blir det kun abonnement for 2 måneder å spare. Så jeg har slått tanken fra meg, og har mulighet til å bruke ICE utenom båten også om vinteren ved behov.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

D-35 har jo batteripakke, så vår yngste brukte det i bilen, lå inne nesten hele turen fra Topp Sirdalen og ned til kysten.

 

og jeg kunne ha kobbla til 12v der å men ville se hvor lenge den holdt på battpakken, gik helt fint.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...