knutza Startet 10.Mai.2008 Del på Facebook Startet 10.Mai.2008 (redigert) Jeg har tenkt å lage en tråd om motorbytte og ombygging fra aksling til seildrev. Her vil jeg legge ut bilder og kommentarer etter som prosjektet går fremover. I fjor sommer tok fikk jeg motorstopp. Etter å ha åpnet moteren og konstantert at 30 år med saltvannkjøling har satt sine spor, bestemte jeg meg for å skifte motor. Siden båten min er utstyrt med hydraulisk fremdrift, og akslingen kommer ut helt fremme i motorrommet ville det bli upraktisk om jeg skulle montere gear med aksling. Motoren ville ha stått langt inni salongen, og med begrenset plass bestemte jeg meg for å bygge om til seildrev. Jeg hadde egentlig tenkt å begynne på prosjektet i fjor høst, men det viste seg at svigers sitt gårdsverksted hadde litt for lav port slik at båten ikke fikk plass. Jeg har jobbet med biler i mange år, men båter har jeg ikke noe erfaring med fra før. Det hadde derfor vært greit med med gode og saklige innspill. Det er trangt i motorrommet og det blir en utfordring å få inn denne: Først måtte jeg rigge til en løfteanordning, deretter var det å skru ut motoren. Etter mye lirk kunne jeg heise ut motoren Jeg måtte også lage en løpevogn for å kunne "skli" moteren sideveis og ut fra båten. Denne gikk veldig trått så her må jeg konstruere en annen vogn når nymotoren skal inn. Endelig var Motor og hydraulikk anlegg ute. I dag hadde jeg tenkt å begynne med rengjøring av motorrom, men så kom vinteren tilbake. Bildet er tatt i dag, 10. mai kl. 10.55. Dette kommer til å ta tid Redigert 10.Mai.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Det hvite der så da skikkelig vemmelig ut! Selv så har jeg gått rund i shorts og med bar overkropp i hele dag ... Hvorfor flytter du ikke over den hydrauliske overføringen til den nye motoren? Dårlige erfaringer med dette systemet kanskje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilaren Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Snø Jeg har seilet rundt i bar overkropp i dag. Holdt på å koke Hvor mye koster det med en slik ny motor? Det er vel ikke bare småpenger akkurat? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
knutza Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 (redigert) Hvorfor flytter du ikke over den hydrauliske overføringen til den nye motoren? Dårlige erfaringer med dette systemet kanskje? Systemet fungerte utmerket, men hele anlegget er fra 1979 og jeg ville ha noe jeg kunne stole på. Ba om et tilbud fra et firma på vestlandet, men de svarte aldri... Redigert 10.Mai.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 (redigert) Snø Jeg har seilet rundt i bar overkropp i dag. Holdt på å koke Hvor mye koster det med en slik ny motor? Det er vel ikke bare småpenger akkurat? Ja det er ulempen med å bo så langt nord, sommeren lar vente på seg. Regne med å bruke 100 høvdinger før båten er på vannet. Har bestilt 3 bladers foldepropell og skal ta en skikkelig grundig jobb under vannlinja. Skal montere en del små greier også i forbinelse med motorbytte. Tenkte også at jeg skulle montere inn gassbluss, det blir litt mye styr med parafinbrenneren. Hadde egentlig lyst på gasskomfyr, men vi får se hvordan lønnsoppgjøret går. Redigert 10.Mai.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 I tilfelle Knutzas bedre halvdel skulle lese denne tråden så er det vel på sin plass å forklare hva 100 høvdinger er, det er enkelt og greit 100 * 10 = 1000 kr. Forbausende rimelig med disse båtene. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Andersm er mannen som overbevisste kjerringa sin om at Båtmagasinet delte ut ekkolodd som velkomstgave.... Bare et tips til andre Siden vinteren bestemte seg for å komme tilbake lar vaskingen av motorrom vente på seg, men jeg fikk da gjort litt i dag og. Monterte EVC panelet og instrumentet inn i konsollen. Tidligere var motorkontrollene, tenningsnøkkel, ladelampe og kjølevannsdumperen montert her. Disse blir nå overflødig så jeg måtte "tette" de gamle hullene. Jeg fant et stykke plate i rustfri kvalitet og tilpasset den som bakstykke inni konsollen, og skar hull til EVC`en og instrumentet. Jeg monterte EVC`en litt til venstre for å få plass til strømuttak senere. Dette kan være kjekk å ha til arbeidslampe og håndlyskasteren. Instrumentpanelet forfra: Instrumentpanelet bafra. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Det var et trist syn som møtte meg idag. Hele presenningsteltet hadde kollapset på grunn av de store snømengdene som er kommet. To rekkestøtter er bøyd, og pulpiten er trykt skjev. Reisverket var bygd i 2"X4", Flere av planken var knekt som fyrstikker. Etter å ha rettet opp det som var igjen av presenningen så gikk jeg løs på den gamle motorbeddingen. Ved hjelp av vinkelsliper og sag fikk jeg skåret ut den gamle beddingen Etterpå var det bare å begynne å koste opp støvet. Jeg hadde glemt å kjøpe støvmaske, så arbeidet med å slipe ned kantene etter beddingen måtte avsluttes da jeg holdt på å kveles. Jeg hater snø i mai, og glasfiberstøv Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) Så kom jeg endelig igang igjen, har brukt de siste dagen til å feire 17.mai, irritert meg over snøen (den er borte nå), vært i bursdag og vært med barna på ymse aktiviteter. Jeg har også brukt tia til å gruble på dette motorbytte og eventuelle problem som kan oppstå. Jeg bestemte meg derfor for å "tørrtrene" litt. Jeg har idag prøvemontert motoren inne på verkstedet til svigers. Jeg skrudde noen hjul under en euro palle. Oppå denne satte jeg to paller på høykant og skrudde det hele sammen. Oppå satte jeg den nye motorbeddingen. Dermed hadde jeg et kjekt trillestativ for motoren. Deretter var det bare å montere seildrevet og motoren fast. Prøvemonteringen avdekket en del ting. Dynamoen må demonteres før motorfestene kan monteres, det manglet en stoppskive i pakken og kansje det viktigste: Det er viktig å montere seildrevet først, og siden dette "tipper" fremover må man stroppe opp drevet før motoren kan kobles på. I tillegg får jeg tatt nøyaktige mål på bredde og høyde. Det var også greit å vite i hvilket hull motorfesten skal stå i. Redigert 22.Mai.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 En kamerat gjode som deg i en albin delta. Ut med aksel og inn med seildrev. Største jobben var å tilpasse beddingen å få støpt den fast. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Ja det er den jobben jeg gruer meg til mest Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 I dag begynte jeg med å rengjøre motorromet. Brukte naturen bio-micro. Dette er et fantastisk bra stoff til rengjøring av gammel olje. Prøvde først med ulike rensemidler, men Bio Micro var i en særklasse. Deretter tok jeg en del mål av motoren og laget noen pappmaler. Bla. annet laget jeg malen som skal brukes når jeg skal sage hull i båten til seildrevet Ting tar tid.... Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Takk for tipset om Bio Micro. Er det kranen til cockpitdreneringen som skimtes bakerst i motorrommet? Hvis den er like gammel som båten ville jeg vurdert å bytte gjennomføring, kran og slange med et samme. Det er det lett å gjøre i et tomt motorrom, spesielt når du får saget hull til seildrevet. Mine gamle slusekraner (anno 1971) var overmodne for utskifting i fjor. Redigert 23.Mai.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Er det kranen til cockpitdreneringen som skimtes bakerst i motorrommet? Hvis den er like gammel som båten ville jeg vurdert å bytte gjennomføring, kran og slange med et samme. Det er det lett å gjøre i et tomt motorrom, spesielt når du får saget hull til seildrevet. Mine gamle slusekraner (anno 1971) var overmodne for utskifting i fjor. Takk for tipset, egentlig hadde jeg ikke tenkt å bytte, men du har et godt poeng. Kranen du ser bakers er til cocpitdreneringen. Dagens økt: I dag begynte jeg med tilpassingen av motorbeddingen. I manualen står det at båten må vatres opp, ikke helt lett å vatre opp en båt Jeg bestemte meg derfor å lage en vater kompensasjon. Mens båten lå på vannet så hadde jeg funnet vatringspunkt. Cocpitbenkene er et greit vaterpunkt på min båt. Litt vanskelig å si eksakt, men ifølge orginaltegningen på båten så kan dette stemme. Jeg monterte derfor små klosser under vateren som kompensasjon. Sideveis står båten rimelig i vater. Det er litt trangt å fotografere selve oppvatringen, så her er beskrivelsen fra maualen: Deretter måtte jeg finne en mest gunstigste plasseringen av beddingen. Her er det viktig å være sikker på at plasseringen er korrekt. Jeg brukte god tid på å måle, tenke, måle igjen osv. Deretter må man tegne kuttlinjene. Her er beskrivelsen fra manualen: Nå har man et utgangspunkt for å kutte. deretter var det bare å ta fatt vinkelsliperen. Så var det prøving Jeg tok ikke sjansen på å kutte beddingen helt ned på første forsøk, jeg kutter litt, prøver, kutter igjen osv. Nå begynner det å nærme seg, men vi får ta det over flere dager. I helga blir det ingen jobbing, men til uka er på han igjen. Ha en god helg Redigert 23.Mai.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Blir bra dette knutza! Jeg er nettop ferdig med min installasjon. Mye jobb, men jeg har kost meg med det. Artig når ting blir bra! Litt enklere installasjon for mitt vedkommende da, siden jeg har fast aksel. Var ute å prøvde båten i kveld, utrolig deilig med ny maskin!! Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Gratulere med avsluttet prosjekt AVIATOR, dessverre har det ikke blitt noe båtjobbing på meg denne uka. Har vært på jobben hver ettermiddag/kveld, men lørdag satser jeg på å komme igang igjen. Overtid er Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 I dag kom jeg igang med arbeidet igjen. Den gangen da båten var ny, har man tatt resten av polyesteren og tømt ned i den motorbeddingen. Det tok 4 timer å slipe vekk den svære klumpen Svensken som har gjort det skulle hatt seg en Etter dette var det å begynne med "fintilpassingen" av den nye beddingen. Måling og kutting, måling og kutting...osv. Etter noen timer begynte det å gå seg til. Deretter var det å sage hull til seildrevet. Mens jeg hadde motoren montert på bukken, så lagde jeg en pappmal til hullet. Her er det bare dumt å kutte for mye. Her ser vi hull og pappmal Utenfra ser vi at hullet er litt for langt til den ene siden. Dette må justeres når jeg har fått inn seildrevet. Jeg har også laget en "jigg" som skal holde seildrevet i riktig posisjon, men dette blir det mer av neste gang. Slik ser det ut innenfra. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Endelig kom jeg igang igjen. Etter husmaling og ferietur pluss diverse prosjekter ble det tid for litt båtjobbing igjen. Jeg prøvemonterte seildrevet og fikk justert drevet på linje. Jeg strakk to hyssinger mellom kjølen og rorskjegget og kunne på den måten måle opp riktig linje på drevet. I forkant av beddingen måtte jeg støpe på en forlengelse. Motorrommet ble nedslipt og vasket med aceton Også beddingen ble nedslipt og vasket Deretter var det å støpe fast beddingen. Jeg valgte å støpe fast beddingen med seildrevet montert. På den måten var jeg sikker på at beddinen står i riktig posisjon. I dag støpte jeg to lag, i morgen skal seildrevet demonteres og så er det mer støping. Totalt har jeg tenkt å støpe 6 lag. I følge en svenske som har gjort denne jobben før, så skal det være nok. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 (redigert) I dag demonterte jeg seildrevet og klippet til duk for støping av brønnen til seildrevet. Det er lurt å ha tillpasset all duken man skal bruke. Jeg maskerte anleggsflaten til gummimansjetten slik at det ikke skulle bli tilsølt av polyester. Jeg hadde ikke maskeringstape for hånden, så jeg brukte fibertape. Ferdigstøpt brønn, 6 lag med duk. Jeg lot duken gå ut gjennom hullet og opp på skroget. Det var vanskelig å få til "knekken" ut mot skroget, men med litt tålmodighet så gikk det seg til. Nå skal det få herde grundig før jeg spakler motorrommet. Jeg vil ha det glatt, slik at det blir lett å holde rent. Redigert 29.Juli.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 I dag begynte jeg med å finne en god plassering til den nye eksospotta. Den skal monteres med min. 5 grader helling med høyeste punkt mot innløpet og min. 50 m.m under utløpet fra eksos. Med begrenset plass i motorrommet var det ikke lett å finne en passende plassering. Eneste vettige plasseringen jeg fant var på skottet til cocpitbenken. Problemet her var at den manuelle lensepumpa sitter rett innenfor. Jeg måtte derfor demontere denne og lage en avstansplate slik at det ble plass til mutterskruene. Eksospotte ble deretter demontert, og skal monteres etter at lydisolasjonen er limt fast. Her er det vurdering av plassering. Mer vurdering Ferdig montert Etterpå ble det tid for å slipe rundt hullet til seildrevet. Plastet hull til det gamle kjølevannsinntaket oppe venstre hjørne av bildet. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 Endelig ble det en varm og fin dag. Gradestokken krøp såvidt over 20 grader. Jeg begynte idag med å kontrollere størrelsen på hullet til seildrevet. På den utvendige gummimansjetten er det noen spor som skal passe inn i hullet. Det viste seg at det var støpt litt for mye glassfiber i lengderetningen. Jeg måtte derfor slipe av kantene litt. . I påvente av temperaturstigning begynte jeg med den nye eksosgjennomføringen. som vi ser så er den nye gjennomføringen betydelig større. Siden jeg kun har en billig hullsag så ble det vanskelig å utvide det gamle hullet. Denne typen hullsag har et bor i midten som skal styre hullsaga. Jeg måtte derfor lage en konisk treplugg. trepluggen banka jeg inn i det gamle hullet. Deretter er det bare å ta hull. Så er det bare å kjøre på med sika, og skru sammen. Da var det blitt såpass varmt ute at jeg kunne støpe i der jeg hadde slipt bort. Her ser vi hvordan jeg lar glassfiber matten komme ut av hullet og ut på skroget. Utrulling av luft. Jeg laget deretter en trakt av en brusflaske og tuppen til en gammel silikontube. Trakten stappa jeg inn i det bakerste skruhullet og fylte inn polyester. Om dette er nødvendig vet jeg ikke, men jeg fikk denne anbefaling av en som hadde gjort dette før. Det kan jo bare bli bedre. Jeg kikka inn i de øvrige skruhullene og tømte inn nok polyester slik at det lå et godt lag mot veggene i beddingen. Innimellom så driver jeg å sliper ned skroget. Så langt ser skroget veldig greit ut, men det var 4 små blærer på roret. Her har jeg frest ned til jeg ikke ser fuktighet. Dette er en skikkelig møkkajobb, så jeg tar litt om gangen, og likt på begge sidene. På en måten blir det ikke så deprimerende å ta en side, for så å vite at man kun er halveis når jeg er kommet helt frem. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Hei Knut, Dette er en tråd det er gøy å følge med på! Et spørsmål: Sitter eksosutløpet så vidt over vannlinjen? Er det ikke en fare for at du får kjølevannet inn 'gale veien' når båten krenger? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Det er litt trasig å høre bobling når motoren går, det bråker mer enn nødvendig. Flytt utløp til over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 (redigert) Hei. Hyggelig at du liker tråden min. Eksosutløpet mitt ligger rett over vannlinja, men eksosslangen må ligge i en bøy over senterlinja til båten. Jeg kan poste bilde fra manualen i morgen. Her er et litt dårlig bilde, men den røde streken er vannlinja. Eksosutløpet kommer ut ca 25 cm over vannet, men under hekken. Dette har fungert greit på den gamle motoren. Redigert 4.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 (redigert) I dag begynte jeg med å slipe ned ujevnheter i motorrom og utvendig rundt hullet til seildrevet. Så var det spakling og pussing. "Brønnen" til seildrevet fikk også en omgang med med pussing og spakling. Anleggsflaten til gummimansjetten ble pusset forsiktig med 600 papir. Gaffatapen jeg hadde brukt til maskering løsnet overraskende lett. Jeg hadde sett for meg en del rengjøring av limrester, men dette slapp jeg. Etterhvert ble det tomt for spakkel, og selv om jeg hadde hatt mer tror jeg ikke jeg hadde giddet å pusse mer. Det er såpass trangt, så jeg kommer ikke til med pussemaskin. Alt er slipt for hånd. Det ble ikke så glatt som jeg hadde tenkt, men det får klare seg. Her er motorrommet ferdigpusset. Også hullet utvendig ble spaklet og pusset. Deretter ble motorrommet primet. "Brønnen" fikk 5 runder med primer siden det skal stå vann her. Jeg primet ikke anleggsflaten til gummimansjetten, den er ferdig primet fra fabrikken. Her er det viktig at det ikke finnes ujenheter. Siden primeren er ganske tykk tok jeg ikke sjansen på å prime her. Utvendig ble det også primet rundt hullet. PS. jeg skulle poste bilde fra manualen om eksosmontering, men den forb.... scanneren streiket. Skal prøve å fikse den i løpet av kvelden. Redigert 5.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.