Jump to content

Prosjekt: Motorbytte med ombygging til seildrev


knutza

Recommended Posts

.....Dette er en skikkelig møkkajobb, så jeg tar litt om gangen, og likt på begge sidene. På en måten blir det ikke så deprimerende å ta en side, for så å vite at man kun er halveis når jeg er kommet helt frem.

Du har forstått den menneskelige psychen bedre enn meg, knutza - jeg holder på med det samme - skrape og slipe ned hele undervannsskroget, men jeg gikk i den fella som du beskriver her. :o)

 

.....Det er såpass trangt, så jeg kommer ikke til med pussemaskin. Alt er slipt for hånd. Det ble ikke så glatt som jeg hadde tenkt, men det får klare seg.

primet_innvendig.jpg

Dette ser jo bra ut!

 

Spennede tråd, knutza! Mye tankevirksomhet har det blitt ser jeg! Samt mye svetting og ubehagelig arbeidsstilling. Du har nok slitt noe jæv*** der nede i det trange hølet med sparkling og sliping - for hånd! Forbausende hva man klarer bare man vil / må...

 

Lykke til med resten!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo riktig så bra, aner meg at det ligger endel arbeide bak.

 

 

Nå er jeg som jeg tidligere har nevnt ingen motormann, men må komme med et kontrollspørsmål likevel. Er du 100% sikker på at du ikke har nappet med deg et porsgrunn porselen produkt i stedet for motorbeddingen?

 

primet_innvendig.jpg

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Du har nok slitt noe jæv*** der nede i det trange hølet med sparkling og sliping - for hånd! Forbausende hva man klarer bare man vil / må...

Ja det har vært litt jobb, men jeg får bare større og større respekt for ditt prosjekt :smiley:

 

Er du 100% sikker på at du ikke har nappet med deg et porsgrunn porselen produkt i stedet for motorbeddingen?

He, he, det hadde jeg ikke tenkt på før, kanskje jeg starter en ny trend i båter med Tyrkisk dass (eller hva det nå heter) :yesnod:

 

Vel, til dagens tekst: Jeg fikk endelig scanneren til å fungere, så her er bilde fra manualen om eksosmontering.

eksos_montering.jpg

 

Som vi ser så er det bildet oppe til høyre som gjelder for min båt. det er viktig at det ligger et bend, på eksosslangen, så høyt opp som mulig.

Var dette oppklarende HaHa?

 

I dag så var det kun å male et strøk med hvit i motorrommet. Jeg bruker Biltema sin sin "top coat".

 

malt_foerste_stroek_2.jpg

 

Jeg er rimelig fornøyd så langt. I morgen skal jeg male 2. strøket.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He, he, det hadde jeg ikke tenkt på før, kanskje jeg starter en ny trend i båter med Tyrkisk dass (eller hva det nå heter) :yesnod:

Det blir skikkelig luksus dette. I og med at hullet er under vannlinja blir det innebygd bidé også. Det vanskelige blir kanskje å drite motstrøms :lol:

 

Ser flott ut dette - er imponert over jobben du gjør :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg lært noe nytt.

Jeg har som sagt brukt denne til å male i motorrommet.

top_coat.jpg

Den er levert med herder, i går blandet jeg alt, og satsa på at resten kunne brukes i dag. Så jeg satte lokket godt på, men i dag var det bare en stor "gele" klump.

Heldigvis hadde jeg kjøpt 2 bokser, så jeg blandet bare litt i dag og fikk malt 2. strøket.

andre_stroek_4.jpg

 

Nå skal det få stå å herde til mandag, da blir det å forberede innløfting av motoren.

 

Resten av malingen smurte jeg på sidestøttene. Kanskje skulle man ha malt hele vogna??? Da har jeg kanskje noe å pusle med til neste år også...

vogna_malt_1.jpg

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...men i dag var det bare en stor "gele" klump.

 

He-he :wink:

 

Man lærer så lenge man lever... :lol: ...denne feilen gjør man bare én gang!

 

God helg, folkens!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det skulle du ha sagt litt før :lol:

 

 

Ser ut som om du også har malt området der belgen skal ligge. Jeg har forstått det slik at dette området ikke skal gjøres noe som helst med...

Det er riktig at området er ferdig grunnet, men i manualen står det at man skal påføre en lakk som er godt egnet. På "top coaten" til Biltema så står det at den er diffusjonssikker, så jeg regnet med at den er velegnet. Med det er viktig at området er plant. Derfor brukte jeg ikke primeren siden den er ganske tykkflytenede. "top coaten" er tynnflytene.

 

Jeg begynte dagen i dag med å dekke til motorrommet med papp og slipe forsiktig med 600 papir på anleggsflaten. Det blir alltid små nupper av malingen som er greit å få bort.

Først så markerte jeg hvor anleggsflaten til gummimembranen vil ligge.

proeving_av_sarg.jpg

 

Deretter er det pussing, her brukte jeg kloss for at det skal bli plant.

pussing_av_anleggsflate.jpg

 

Så er det lurt å gå over alle gjenger med en gjengetapp, det kan være kommet inn polyester, eller malingsrester som kan bli plagsomme under monteringen.

rensing_av_gjenger.jpg

 

Så legger man sargen på beddingen, og heiser ned seildrevet.

nedsenkning_av_seildrev.jpg

 

Deretter trer man sargen over gummimembranen.

tre_sarg_over_gumminmansjett.jpg

 

Og heiser drevet nesten helt ned.

nedsenkning_av_drev_med_sarg.jpg

 

Det er viktig at drevet ikke ligger helt nedpå, men at man kan justere drevet i riktig posisjon. Her bruker man det bakerste feste som styring for drevet. Det er derfor viktig at det er her man setter i skruene først.

bakre_motorfeste.jpg

 

det er også lurt å legge merke til at det er to ulike lengder på skruene til membranen.

De lengste skruene skal være til braketten på drevet.

to_ulike_boltlengder.jpg

 

Nå kan man sette inn de øvrige skruene, og trekke lett til.

Jeg inspiserte fra utsiden at membranen ligger riktig.

inspeksjon_med_lommelykt.jpg

 

Deretter skal skruene trekkes til med moment, for de små skruene er det 20 Nm og for de tykkeste er det 40 Nm. Det er også viktig og krysstrekke boltene, slik at membranen ikke skyves ut av stilling.

moment_trekking.jpg

 

Deretter så løsner man drevet fra den bakerste braketten, slik at drevet kan tiltes.

 

Som dere ser av innlegg 1, så måtte jeg lage en ny "løpevogn". Jeg kjøpte en gummirulle på Biltema

gummirulle.jpg

Denne monterte jeg med en gjennomgangsbolt og to flatjern.

det hele ble sveiset sammen.

sveising_av_feste_3.jpg

Nå ruller vogna greit.

talje_med_feste.jpg

 

 

Nå er tiden inne for å ringe etter en kompis. Når kompisen er ankommet er det klart for å heise inn motoren. Kjettingtaljen min er litt for kort, så vi brukte en traktor med pallegaffler til å løfte opp motoren det første stykket.

opploefting_av_motor.jpg

 

Så demonterer man transportpallen og heiser inn motoren

heising_av_motor_med_palle.jpg

 

Når motoren er kommet passende høyt opp er det bare å skyve motoren inn i båten og heise den på plass. Det er her det er greit med et par hender ekstra. Vi hadde litt trøbbel med å få motoren inn på splinsen, men med stort sett gikk det greit.

Nå er det bare å skru på plass drevet på motoren og få plass motorfestene.

tiltrekking_av_motorfeste.jpg

 

Så kan man nyte synet av motoren på plass

motor_paa_plass_forfra_2.jpg.

 

Jeg er glad for at jeg hadde "prøvemontert" motoren på forhånd. Det langt verre å prøve og finne ut av ting når motoren er nedi det trange motorrommet.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan tro jeg var fristet til å smøre på noe stoff her, men ifølge manualen skal overflatene være rene og tørre her. Jeg regner med at det er med tanke på når man skal skifte membran. Siden jeg regner med å ha båten i mange år, så er det nok meg selv som skal skru opp her om 7 år. :smash:

Link to post
Share on other sites

Dette var helt topp, knutza!

 

Imponerende jobb - den stå til 10 blank i stil - og flott billedserie som nok kommer til å bli referert til, og sikkert brukt av andre som går i samme tanken, men som ikke vet hvor(dan) de skal begynne.

 

Selv om jeg hverken har seilbåt eller seildrev syntes jeg det var interessant å følge med. Merket meg spesiellt trikset med ny "løpevogn" laget av en gummirulle på Biltema - det er akkurat slike idéer og tips som er gull verdt å publisere her på BP, slik at andre også kan ha glede av det!

 

Takk for at du gadd å ta så mange flotte bilder, knutza!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for alle venlige ord, det er alltid godt med litt moralsk støtte. Nå har jeg begynt å montere tregarnityren på plass. De som har montert innredningen i sin tid har tydeligvis fått et kjempetilbud på epoxylim. ALT var limt :headbang: Noe av garnityren ble skadet da jeg tok det vekk, så hele dagen i dag har gått med til å prøve å reparere og lage nye deler. Det tar sin tid å klatre inn i båten, prøve passform, klatre ut, slipe/ sage, opp igjen for å prøve...osv. Har jobba i hele dag med nerkant av døra til salongen. Ikke mye spennede, men det må jo gjøres.

Skal legge ut mer bilder når jeg begynner å montere eksos, kjølevann, varmtvann, dieselslange osv. Siden jeg bor langt ut på mørkeste landsbygda, er det ikke like greit å få tak i ting. Om jeg ikke vil kjøre inn til Tromsø (20 mil en vei), så må jeg bestille på nett. Jeg prøver derfor å samle opp en del ting jeg trenger før jeg bestiller. Det er ulempen med å bo på avsidsliggende plasser, men ellers er det bare fordeler :flag:

Link to post
Share on other sites

På mitt VP120 seildrev stod det at det skulle være 100mm klaring mellom dor og anleggsflaten som gummi membran ligger mot. Det er ca 10mm store huller på begge sider over gummipakningen. Der skal det stikkes inn en stang og avstand skal være 100mm. Dette er for at gummipakningen skal ligge rett og ha riktig spenn. Skal se om jeg finner et bilde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...