Jump to content

Prosjekt: Motorbytte med ombygging til seildrev


knutza

Recommended Posts

Da jeg valgte plassering av motoren stod jeg ovenfor to alternativ.

1: plassere motoren så langt fremme at jeg ikke trengte å gjøre noe med cocpitdørken. Ulempen her er at det vil "stjele" mye plass i salongen.

2: Heve cocpidørken og plassere motoren så langt bak som det gikk.

 

Jeg valgte alternativ 2. Dette har den ulempen at man får problemer med dreneringsbrønnen, som sitter midt i dørken.

Jeg valgte derfor å kun heve den fremste delen av dørken.

 

Da må vi sage opp hele dørken. Dette ble gjort før demonteringen av den gamle motoren.

Slik ser da dørken ut. I bakkant har jeg skrudd fast hengsler, slik at dørken kan demonteres uten å sages ut.

cocpitdoerk.jpg

 

Dette er etter mitt syn viktig med tanke på fremtidige bytte av membran, eller om man må ta ut motoren. Det enkleste hadde vært å plaste inn dørkplaten igjen, men det hadde medført at man må sage ut dørken neste gang man skal ned dit igjen.

Men å heve dørken medfører at nederste del av salong luka også må heves.

Og siden den luken er smalest nederst, så må den også forlenges.

 

Her ser vi nerkanten ferdig plastet. Forlengelsen ses midt på. Legg også merke til forlengelsene på sidene. det er her de skal bli skrudd fast i båten

doerstokk_renskaaret.jpg

 

Her ser hvordan salongluken er tilskåret.

kuttet_doer_til_salong.jpg

 

Her er det prøvemontering av delen.

proevemontering_av_doerstokk.jpg

 

Her har jeg kuttet dørken i ønsket lengde.

doerk_er_kuttet.jpg

 

Så er det prøvemontering av dørken.

kuttet_doerk_bakfra.jpg

 

Nå må det lages en støpeform til den nye delen av dørken.

Først saget jeg en plankebit til ønsket form. Det er viktig å passe på at et blir fall fra salongluken og til selvdreneringsbrønnen. Dekket er hevet med 9 cm i forkant og 3 cm i bakkant.

bygging_av_stoepeform_2.jpg

Når man er fornøyd med formen, så lager man en kopi som brukes på andre siden.

Så kan man lage pappmaler.

papmal_til_doerk.jpg

 

Så kan man bruke pappmalene og sage ut de endelige formene i kryssfiner.

bygging_av_stoepeform_4.jpg

 

Deretter skrur man det hele sammen og tar hele dørken med seg til et egnet sted og snur den opp-ned. I mangelen på slippolje, så bruker jeg byggeplast til å dekke formen. Legg merke til at jeg har brukt gaffatape for å lage en bue i skjøten på kryssfinerplatene.

tildekking_av_stoepeform.jpg

 

Så er det bare å støpe nedi formen

ferdig_stoept.jpg

 

Når glassfiberen er tørr, så river man formen og prøver om det fortsatt passer.

proevemontering_av_ferdig_doerk.jpg

Flaks igjen :sweat:

 

Siden jeg har bestemt meg for å lage toalett der hvor kartbord og stikkøye er, så medfører det et nytt problem. Kranen til selvdreneringen nås fra stikkøye, og uten stikkøye så må man finne på noe lurt.

Jeg bestemte meg derfor for å lage en vanntett luke i dørken.

Først så tegner man inn ønsket plasseringen av luken

opptegning_av_luke.jpg

 

Så tar man å lager avrundet hjørner, kjekt å ha en snusboks tilgjengelig.

bruk_av_snusboks.jpg

 

Nå har man en fin tegning av luken og man kan bruke stikksagen, her ser vi hvordan vi lager starten.

stikksag_start.jpg

 

Så sitter man der med et hull.

utskjaert.jpg

 

Så taper man luken (Ja, jeg har kjøpt billig gaffatape på Europris, masse gaffatape)

luke_tapet.jpg

 

Deretter taper man fast en passende ledning på baksiden av luken.

tapet_ledning.jpg

 

Så taper man fast luken i hullet.

luke_tapet_paa_plass.jpg

 

Og tilpasser glassfiber remser

tilpassing_av_duk_til_luke.jpg

 

Man sliper ned og vasker med aceton, og kjører på med glassfiber.

ferdig_stoept_luke.jpg

 

Når et hele er passelig tørt, så tar man en gummiklubbe og gir luken et passende slag slik at den ramler ut.

luke_tatt_bort.jpg

 

Så bruker man stikksagen igjen.

finskjaert_hull.jpg

 

Nå har vi et pent hull, med en pen luke. Der hvor ledningen var har det blitt en fin grop som passer til en gummipakning.

ferdig_hull.jpg

 

Så må man finne noen passende hengsler, disse er fra Watski sitt sortement.

montering_av_hengsler_2.jpg

 

Skruene er 5 mm maskingjenget, og da bruker jeg et 4,5 mm bor. Da blir skruhullene akkurat passe trang slik at skruene kan "gjenges" ned i hullene. På baksiden setter jeg på skive og mutter. Jeg pleier å montere en skrue på hver av hengseldelen, før jeg borer opp de andre hullene.

 

Nå har jeg en luke i dørken.

dekk_med_luke.jpg

 

Nå må jeg bare finne en passende lås. Jeg vet hvordan de skal være, men ikke hvem som selger de. Så på onsdag blir det en tur inn til Tromsø på leting etter lås.

 

Sånn har uka min vært, i tillegg har jeg jo vært på jobb (og litt hjemme).

God helg :cheers:

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

knutza, du er topp!

 

Jeg har utrolig sans for slike"alternative" måter å gjøre det på. Den luken med sin hjemmelagede karm ble jo helt profft. Du har både fantasi og pågangsmot til å finne på slike løsninger!

 

Det kommer vel mer? - håper jeg :yesnod:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Maritim selger per kilo og 450gr. glassfibermatte koster kr. 55,- / kilo

 

f. eks. 10 løpemeter (0,92 bred) er 4,14 kg X 55,- = kr. 227,70

 

Det er billigere enn Biltema sin 300gr. som koster 249,- per 10 lengdemeter.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke ut som om dette hullet finnes på 130S drevet. Jeg har ligget og studert drevet fra alle vinkler og kanter, lest manualen opp og ned, men kan ikke finne dette på mitt drev. Vet du om det finnes et slikt hull på 110 drevet?

 

Det avbildede drevet er et Volvo Penta 110s seildrev. (se hvor Gladiators pil peker på foto)

 

(Seildrevet+mye annet båtutstyr er forresten til salgs her:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14171218

om noen skulle ha bruk for det.)

 

 

Ellers vil jeg også gratulere med en sålangt meget bra utført jobb,

og takke for all nyttig dokumentasjon. :yesnod:

 

Fortsett slik til alt er ferdig, for det er lett å kjappe seg litt for mye når en nærmer seg slutten. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har fått noen spørsmål om hva som skjer her. Tenkte derfor jeg skulle komme med en liten oppdatering. Utover høsten ble jeg mer og mer plaget med et kne, dette gjorde at jeg måtte gå litt skjevt og dermed klikka ryggen. Jeg måtte til kirurgen og opereres. Ble sykemeldt og det er ikke noe morsomt. Jeg har ikke vært sykemeldt siden 91, så dette var et tilbakeslag. Nå er jeg snart som ny igjen, men så er det julestress, både på jobb og privat. I tillegg er det kaldt, jeg har lite inspirasjon og er havnet i den berømte tidsklemma. Men etter nyttår lover jeg og komme sterkt tilbake.

 

Båten skal på vannet til sommeren :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja dette vil vi ser mere av , kjempe jobb og knall at du deler bildene med oss .Slike tråder som dette som er gøy , å sikkert veldig lærerikt for mange vil jeg tru . Det må jo kribble mye i skrotten for å få den på vannet ,å da prøvekjøring .Imponerende jobb ....

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ja, slike lavbudsjetttråder har vi sansen for. Lærerikt og smittsomt for alle som leser. Jeg føyer til "Prosjekt" i trådtittelen din slik at tråden blir med i avstemningen om Årets prosjekt her på BP. Lykke til videre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Jeg føyer til "Prosjekt" i trådtittelen din

Takk for det rem.

Da var det kanskje på tide med en ørliten oppdatering. Selv om det gikk trått i høst så har jeg nå puslet litt med båten i løpet av vinteren. Motivasjonen har ikke vært på topp, men litt har jeg da fått gjort. Siden det var kaldt og hustrig ute så plukket jeg med meg noen deler som jeg har kunnet jobbe med innendørs i varmen.

Sittebenkene i cocpiten var i elendig forfatning. De er sansynligvis like gammel som båten og de har vært lakkert en gang i tiden. Jeg tenkte jeg ville prøve å berge de og spare meg for noen kroner.

 

Dette var utgangspunktet

baatprosjektet_003.jpg

 

og slik så de ut på baksiden

 

baatprosjektet_005.jpg

 

Sittebenkene er satt sammen av 21 mm tykke teakstaver. Disse var flere plasser gått i oppløsning og under den ene benken var det helt svart siden det hadde stått vann her.

Her er grunnen til at det hadde stått vann her: Benken var montert rett på plasten uten noe mulighet til å få luft under.

 

baatprosjektet_012.jpg

 

Jeg har ikke bruk for stikkøya som er under her, så det var bare å sage ut slik at man får et rom under.

 

baatprosjektet_013.jpg

 

Deretter måtte benkeplatene stå i varmen og bli tørr. Deretter så tok jeg og demonterte alt som var løst og så var det å pusse rent.

 

Først så laget jeg en "jigg" av en gammel skapdør. Dette for å ha en plan overflate og lime mot.

 

baatprosjektet_014.jpg

 

"jiggen" dekket jeg med matpapir slik at luken ikke skulle limes fast mot underlaget.

 

baatprosjektet_016.jpg

Deretter måtte alle delene vaskes helt rene med aceton og så var det å lime alt sammen men west epoksy.

På baksiden limte jeg fast en forsterkning i 4mm finèr. Jeg klemte alt sammen med tvinner, skruer og selve skrustikke i høvelbenken.

 

baatprosjektet_019.jpg

 

Når det var tørt så var det bare å pusse vekk limrester og ujevnheter.

 

baatprosjektet_004.jpg

 

Sittebenkene ble slett ikke så ille og jeg var ganske fornøyd med å klare å berge dem fra søpla.

Etter å fundert en stund så ble jeg enig med meg selv om de var kjedelig å se på. Noen nater hadde vært fint. Men først måtte jeg prøve dette ut på en bit hobbyplank som jeg hadde liggende.

 

Det var bare å tegne natespor og rase over med fresen

 

baatprosjektet_020.jpg

 

Så var det bare å kline på med west epoksy som var blandet i litt grafittpulver.

 

baatprosjektet_001.jpg

 

Når dette var tørt (i følge selgeren så bør man vente i en uke) så var det bare å kjøre på med pussemaskin.

 

baatprosjektet_008.jpg

 

Jeg var litt uheldig med fresen et par plasser, men det var greit å trene litt.

Etter å ha vært i tenke boksen en stund så bestemte jeg meg for å sette fresen i sittebenkene.

Først må man måle og tegne.

baatprosjekt_004.jpg

 

Så var det å kjøre på med fresen. Jeg freste i limfugene (og litt juks på hjørnene)

 

baatprosjekt_001.jpg

 

Her er benkene ferdig til å kline på med West epoksy. Legg merke til at hjørnene er maskert slik at epoksyen ikke skal sige ut.

baatprosjekt_007.jpg

 

Testen med hobbyplaten hadde også vist at benken bør ligge i vater

baatprosjekt_009.jpg

 

baatprosjekt_011.jpg

 

Jeg ble også anbefalt å rote nedi natene med en binders for å få ut luftbobler.

 

hoestvinter_08_055.jpg

Når det var tørt så var det å slipe, vaske og olje benkene.

Og slik ble resultatet.

baatprosjektet_009.jpg

Og slik ble de fra baksiden, jeg har også beiset litt på finerforsterkningene.

baksiden.jpg

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har noe å være stolt over med disse platene der. Det ble så bra til slutt, så!

Dette var en fin "bruksanvisning" for andre som har lignende planer, knutza!

Takk for alle bildene, som jo gir info - og inspirasjon - i massevis.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for det Walter alltid hyggelig med å få gode tilbakemeldinger.

 

Mens jeg jobbet med sittebenkene så har jeg også jobbet med dørken som ble hevet.

Jeg har delt dørken i to deler slik at den bakerste delen blir en luke som man kan åpne. Dette med tanke på fremtidig skifte av membran på drevet.

Jeg har dessverre ikke noe bra bilde på delingen, men den er illustrert med en rød strek på dette bildet.

dekk_med_luke_og_strek.jpg

 

Under kuttet har jeg støpt en kant som luken kan skrus sammen med.

hoestvinter_08_041.jpg

 

Her er også den forhøyete delen spaklet og pusset.

 

På den forhøyete delen ønsket jeg også en motorromsluke som gjør det enkelt å fylle olje og peile olje på motor og gear.

Uten luke så ville det blitt fryktelig trangt å få gjort dette.

Så derfor satte jeg sagen i den nystøpte delen og sagde ut.

motorbytte_003.jpg

 

deretter støpte jeg en kant etter samme prinnsipp som luken til selvdreneringskranen.

Jeg maskerte den utskårne luken (nå brukte jeg blå maskeringstape fra 3m og det anbefales ikke å bruke siden den satte seg fast i polyesteren)

motorbytte_005.jpg

 

Her er lukesargen ferdig støpt og her sages vegg overflødig glassfiber. Legg også merke til restene av den blå maskerigstapen. Disse restene måtte slipes bort med sandpapir.

motorbytte_007.jpg

 

Her er et nærbilde som viser hvordan lukesargen er tenkt.

 

motorbytte_008.jpg

 

Oppå luken ville jeg ha teak. Jeg valgte å bruke den metoden som jeg ble anbefalt av West system

 

Jeg begynte med å lake et underlag av 4mm finer.

hoestvinter_08_042.jpg

 

hoestvinter_08_043.jpg

 

Oppå dette underlaget så tilpasset jeg teakstaver

 

hoestvinter_08_046.jpg

 

Teaken på ytterkant er bredere siden dette skal bli selve luken.

 

Her er greiene man trenger fra west system: resin, herder, tykner, grafittpulver og en stor engangssprøyte.

 

hoestvinter_08_052.jpg

 

jeg ble anbefalt å bruke grafittpulver i blandingen som skal lime fast teakstavene siden det vil tyte opp endel lim når det settes i press.

Så er det bare å "sause" inn finerplaten.

hoestvinter_08_048.jpg

Ikke bruk avispapir på underlaget som jeg gjorde, det setter seg bare fast. Erfaringene med sittebenkene har vist at bakepapir (den glatte siden) er bedre.

hoestvinter_08_048.jpg

Så plasserer man teakstaven med avstandsplater og setter på press.

hoestvinter_08_049.jpg

Når det hele er presset sammen så tar man bort avstandsplatene og lar det herde.

Når det hele er tørt så er det klart til nating.

hoestvinter_08_050.jpg

 

Her er det greit å bruke engangssprøyta og fylle ned epoksyen.

hoestvinter_08_053.jpg

Så skal det herde i 5-7 dager før man sliper.

Her har jeg grovslipt og saget ut luken.

motorbytte_001.jpg

motorbytte_002.jpg

 

Så limer man fast teaken til glassfiberluken.

motorbytte_010.jpg

Og sargen skrus fast som en kant rundt luken ( jeg skal komme tilbake til hvorfor jeg ikke limte sargen fast).

motorbytte_011.jpg

Nå er det klart til å montere hengsler. Jeg valgte disse fra watski med skjulte skruer. Det er en del arbeid å montere dem, men jeg synes de er fine.

motorbytte_018.jpg

For å sikre at hullene ble riktig så lagde jeg en borremal.

motorbytte_020.jpg

Så bruker man et tappjern og lager forsenkninger til hengselen.

motorbytte_025.jpg

 

Så er det bare og skru fast hengslen fra undersiden med muttre

motorbytte_026.jpg

 

Nå er det klart til å montere lukelåsen. Jeg fant denne låsen på Båtsentret i Tromsø. Jeg vet ikke hvilken produsent det er siden de lå uinnpakket i hylla.

motorbytte_027.jpg

Det er bare å måle og sette i hullsagen.

motorbytte_014.jpg

 

motorbytte_017.jpg

 

Så er det klart til maling av glassfiberen. Jeg brukte BT sin "top-coat"

 

baatprosjektet_015.jpg

 

Og slik ble det med teakluken montert.

doerk.jpg

Rundt luken ble det montert en pakning.

 

Nå var det på tide å montere luken til selvdreneringskranen. Siden denne blir under tralleverket så brukte jeg BT sin lukelås.

baatprosjektet_bt_laas.jpg

Så var det bare å montere en gummipakning i den støpte slissen.

pakning_fra_bt.jpg

Så snudde jeg dørken opp-ned og fylte på med vann for å sjekke at det ble tett.

baatprosjektet_010.jpg

Slik ble den ferdige dørken.

ferdig_doerk.jpg

 

Nå var det bare å sette saga i tralleverket og kutte.

paaske_2009_005.jpg

 

Jeg skrudde fast skinner i aluminium langs kanten i båten.

 

baatprosjektet_029.jpg

Og så var det å montere inn dørken.

baatprosjektet_031.jpg

 

Med prøvemontering av kuttet tralleverk.

baatprosjektet_037.jpg

 

Så er det å pusse ned tralleverket.

baatprosjektet_042.jpg

 

Fortsettelse følger.

Link to post
Share on other sites

Det dér var hel-proff, knutza! Du er nå utrolig til å finne gode løsninger. Ikke minst disse lukene du lager og teakstaver, hengsler uten synlige skruer og denne forsenkede lukelåsen - alt er helt topp! Med din tråd så gir du inspirasjon til mange om å tenke "alternativt", og det finner jeg så flott! Denne tråden fortjener å være med i "Årets prosjekt"-avstemningen!!

 

Er det noen som kan nominere denne tråden? Selv har jeg brukt opp min nominasjons-kvote (bare en nominasjon per person.... :sad: ).

 

 

Lykke til videre, knutza!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Jeg har nå begynt på neste utfordring. Mye av det jeg gjør har ikke nødvendigvis så mye med motorbytte å gjøre, men jeg satser på at tittelen på tråden ikke blir altfor misvisende.

Siden dørken er blitt hevet med 9 cm så er også døren til salongen også blitt 9 cm mindre.

Her er et bilde av hvordan det var i utgangspunktet.

img_07041.jpg

 

og med hevet dørk så ser det slik ut

nedgangsluke.jpg

Her er et bilde som viser kanten som er over døren til salongen.

luken.jpg

og et nærbilde

foer_kutt.jpg

 

Nedgangen var lav i utgangspunktet og nå er den enda lavere. Jeg har gått og grublet på dette helt siden prosjektet startet. Her om dagen tenkte jeg at jeg skulle se litt nærmere på problemet. Først så demonterte jeg teakgarnityren som omkranser luken.

bort_med_teak.jpg

Når jeg hadde gjort dette så tenkte jeg at et lite forsiktig kutt kanskje kunne være på sin plass.

foerste_kutt.jpg

Så satte jeg meg å gruble litt og prøvde å forestille meg hvordan dette ville bli. Noen strimler med gaffatape gir litt visuell hjelp til tankeprosessen.

markering_av_kuttlinjer.jpg

Og uten at jeg egentlig vet hva som skjedde så ble det bare saget et hull i taket på salongen.

fra_utsiden.jpg

Sånn ser det ut fra innsiden.

fra_innsiden.jpg

Så var det bare å kutte resten av overhenget også.

ferdig_kuttet_sarg.jpg

 

Nå er det ingen vei tilbake og jeg MÅ nå lage en luke. Her står nå prosjektet og jeg har noen ideer hvordan luken skal være, men det blir nok en del prøving og feiling.

 

Et annet problem som jeg også må finne en løsning på er plasseringen av redningsflåten. Her er et bilde som viser at flåten tidligere var plassert akkurat der hvor jeg har saget hull i taket. Gode tips mottas med takk!

seiling.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg brukt et par dager med å gruble på hvordan jeg skal konstruere skyveluken. Jeg har tegnet og grublet og har tenkt å gjøre det på denne måten:

 

Jeg var hos vaktmesteren på jobb og fikk meg noen innedører som han har byttet ut.

a_innedoer.jpg

Jeg demonterte dørene og satt igjen med dørplaten og litt tennved.

atennved.jpg

 

Jeg skal komme tilbake til hva jeg tenker å bruke dette til.

 

Jeg har kjøpt inn noen meter med Sibirsk Lerk etter å ha diskutert dette i denne tråden.

Jeg måtte lete lenge før jeg fant noen planker som ikke var så veldig full av kvist.

a_lerk_3.jpg

 

Av en eller annen grunn så er det frest spor på begge sider av plankene. Jeg sagde vekk sporene på den ene siden og kløyvde plankene.

a_lerk_2.jpg

 

Så monterte jeg to sidevanger på det som skal bli fundamentet for luken. Siden taket er buet så måtte jeg sage plankene med 5 graders helling.

a_sidevanger.jpg

Jeg tilpasset et tverrstykke i forkant av åpningen.

1._tverrbjelke.jpg

Og helt i forkant tilpasset jeg enda et tverrstykke.

2a._tverrbjelke_2.jpg

 

Siden ingen har kommet med noen ideer til plassering av redningsflåten så prøvde jeg ut ulike plasseringer. Jeg tror det blir denne:

a_redningsflaatet.jpg

 

Nå var det bare å ta med seg rammen inn på snekkerboden og jobbe videre med den. Her har jeg skåret ned høyden og laget nedsenkning der hvor luken skal gli.

a_ramme.jpg

 

Nå kunne selve konstruksjonen av luken begynne. Jeg kappet til et passende stykke av dørplaten fra innedøren og monterte på en ramme av teak.

luke__front.jpg (beklager det uskarpe bildet, jeg hadde kameraet innstilt litt feil)

 

Her er luken fra baksiden, jeg har også laget noen "styreskinner" av Lerk.

luke_bakside.jpg

Nå var det bare å prøve luken. Legg merke til at jeg har en glippe på 7 mm på hver side i forkant av luken. Dette for at vannet skal kunne renne av luken.

askyve_2.jpg

askyve.jpg

 

Nå gjenstår det bare å konstruere bakkanten av luken.

Nå skal jeg selfølgelig ikke bruke dørplate i den endelige luken, men dette er et greit materiale å lage mal av. Selve luken skal være i Lexan, men dette er et dyrt materiale å sage feil i, så derfor har jeg brukt disse dørplatene.

Jeg har hele løsningen på luken inni hodet mitt, men om det vil fungere i praksis gjenstår å se.

 

Vi får jobbe videre på torsdag. I morra har jeg møter til langt på kveld og på onsdag er det fotballtrening med barna. (ikke lett å være i tidsklemma når man skal drive med båtjobbing)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Klarte å snike til meg et par timer med jobb idag og ( møtene varte heldigvis ikke så lenge som forspeilet).

Siden det ikke var mer enn et par timer til rådighet så tenkte jeg å begynne med braketten til redningsflåta. Jeg begynte med å lage mal i papir.

feste_til_redningsflaate_001.jpg

feste_til_redningsflaate_003.jpg

Så overførte jeg papirmalen til litt stivere kartong og lage to deler som jeg tapet sammen i riktig lengde.

feste_til_redningsflaate_006.jpg

Så overførte jeg dette til en plankebit.

feste_til_redningsflaate_007.jpg

Så var det bare å kjøre igang båndsaga.

feste_til_redningsflaate_008.jpg

Så var det å prøve planken på flåta og gjøre none småjusteringer.

feste_til_redningsflaate_009.jpg

Nå kunne jeg jobbe med designet på festet.

feste_til_redningsflaate_011.jpg

Etter en runde til på båndsaga så var det klart for en runde med tankearbeid.

feste_til_redningsflaate_012.jpg

Etter litt justering så skrudde jeg sammen to planker av eik.

 

feste_til_redningsflaate_013.jpg

På den måten så fikk jeg saget begge delen i en omgang.

Litt finpussing så satt jeg der med to braketter.

feste_til_redningsflaate_014.jpg

Så var det klart til å prøve på flåta.

feste_til_redningsflaate_015.jpg

feste_til_redningsflaate_016.jpg

feste_til_redningsflaate_017.jpg

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er meget imponert over prosjektet ditt!

Leser med stor iver og ønsker deg lykke til videre.

Likte spesielt måten du lager luke på. Kan godt hende jeg stjeler ideen din.

Lykke til videre!

Redigert av volcomstone (see edit history)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig tilbake melding volcomstone. Håper du legger ut bilder når du lager luker.

Fredag 8. mai gikk med til mye tankearbeid. I dag, lørdag 9. mai så tok jeg ut dieseltanken. Dette er et arbeid jeg har gruet meg til lenge. Den gamle motoren hadde ikke retur på dieselen, så dette må jeg fikse på den nye motoren.

Tanken sitter i mellom cocpit og skrog. Jeg måtte ned i benken på babord side.

Her ser vi ned i benken, tanken sitter lang oppe oppe.

baatprosjeket_008.jpg

Her et bilde tatt nedi benken og opp der tanken satt.

baatprosjeket_009.jpg

Jeg hadde kjøpt en slangenippel på Biltema og svigers hadde noen rørdeler liggende.

Her er tanken ute

baatprosjeket_003.jpg

Rørdeler

baatprosjeket_005.jpg

Jeg koblet t-stykke på luftenippelen og dermed hadde jeg en nippel for returen.

baatprosjeket_006.jpg

Dette arbeidet tok 2 timer, skruene som holdt tanken lot seg skru en kvart omdreining om gangen og det var trang å sitte nedi benken.

 

Nå var tiden kommet for å gjøre noen med døra ned til salongen. Siden jeg har hevet dekket så måtte jeg kutte 6 cm av nederste delen av døra.

Her er nederste kanten kuttet.

doera_foer_sliping.jpg

Siden jeg bygger om til skyveluke så må jeg høyne døreren. Her bruker jeg deler fra den gamle teaksargen som ble saget bort.

forhoeyning.jpg

Nå var det på tide å slipe ned døren. Her var det sikkert 100 lag med lakk og jeg brukte 3 timer på å pusse rent.

doera_etter_sliping.jpg

 

Masse arbeid de to siste dagen og nesten ingen fremdrift... :headbang:

Link to post
Share on other sites

I dag begynte jeg med å jobbe med forhøyning av døra ned til salongen.

Jeg begynte med å tilpasse den gamle sargen til døren.

salongdoera_002.jpg

Jeg festet både døra og sargen til et plant underlag

Jeg kjørte på med fresen, på den måten får man tilpasset flatene som skal limes.

salongdoera_003.jpg

Her er et nærbilde av fresesporet.

salongdoera_004.jpg

 

For å lage det litt sterkere så freste jeg ut et spor til en bit teak.

salongdoera_005.jpg

nå var det bare å dekke flatene med bakepapir og kline på med West sin epoksy.

Så er det bare å sette det hele i press.

salongdoera_006.jpg

 

I tillegg så limte jeg på lista nederst på døra hvor jeg har kuttet, men dette glemte jeg å ta bilde av.

Jeg poster derfor et gammelt bilde med forklaring.

Døren er kuttet der den røde streken er.

Listen i nedre kant (blå pil) er tilpasset til døren. den delen som er markert med grønn pil er den overflødige delen.

doer_med_pil.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har det vært noen travle dager og lite båtjobb, men i går fikk jeg en produktiv dag.

Jeg begynte med salongdøra som har vært i liming. Bakepapir er ypperlig underlag når man jobber med Epoxy. Papiret løsner helt fint.

24._mai_2009_012.jpg

24._mai_2009_013.jpg

Etter litt sliping så var det klart til å tilpasse døra i båten.

24._mai_2009_014.jpg

Så er det bare å kutte til øverkanten slik at den passer til skyveluka.

24._mai_2009_015.jpg

 

Etter å tenkt litt på plasseringen av toalettet bestemte jeg meg for å bygge nytt toalettrom. I dag er toalettet plassert mellom forpiggen og salongen. Toalettet har ikke ståhøyde og det er trangt. Jeg har sett litt på plasseringen av toalett i Columbie 66 og fikk målene av dette toalettet fra Stian H her på BP. (En stor takk til han).

Jeg har også diskutert dette i denne tråden.

Jeg bestemte meg derfor for å bygge toalett der kartbordet er i dag. Kartbordet er liten og er nok tiltenkt båtsportkart. Slike kart finnes ikke for Nord-Norge så vi må bruke vanlige sjøkart. Disse er såpass store så det er salongbordet som blir brukt som kartbord under seilas.

Det eneste jeg kommer til å savne er skuffene under kartbordet.

 

Her er kartbortet. (Alle som har vært innom og sett på prosjektet spør om jeg ikke gruer meg til rengjøringen etterpå, men da pleier jeg å si at når den dagen endelig kommer skal jeg vaske med den største glede)

24._mai_2009_017.jpg

 

24._mai_2009_019.jpg

 

Legg merke til den gule skottbetrekningen, den var et sant H...... å få bort.

Jeg har også revet stikkøya.

24._mai_2009_020.jpg

24._mai_2009_021.jpg

 

Egentlig var det dumt at jeg ikke hadde bestemt meg for å rive stikkøya tidligere. Det hadde vært betydelig bedre plass når jeg støpte motorbeddingen, men det er lett å være etterpåklok.

Nå har jeg flere ting å jobbe med samtidig, men det må nesten bli slik siden veggene til toalettrommet må på plass før jeg kan jobbe videre med skyveluka. Sluttmonteringen av motoren kan ikke gjøres ferdig før sideveggene i motorrommer er på plass, og toalettetveggene kan ikke lages før sideveggen i motorrommet er på plass.

Siden det er begrenset plass så er det viktig at ting blir gjort i rett rekkelfølge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...