Jump to content

Prosjekt: Motorbytte med ombygging til seildrev


knutza

Recommended Posts

Godt nyttår alle sammen. Mitt nyttårsforsett for 2010 er å få båten ferdig. Mulig jeg må bite det i meg, men jeg skal ihvertfall gjøre et seriøst forsøk.

I høst har det skjedd mye, men dessverre ikke så mye på båtfronten. Jeg har innsett at om jeg skal bli ferdig så må jeg ha et skikkelig vintertelt til båten. Jeg har sveiset litt på båtvogna og laget et ekstra sett med labber.

Så har jeg flyttet båten til andre siden av gårdsplassen.

 

cimg1452.jpg

 

Når båten hadde kommet på sin nye plass så var det å bygge en skikkelig reisverk.

 

cimg1737.jpg

 

Jeg har også satt inn en gammel dør.

 

Så var det bare å dekke hele reisverket med presseninger. Jeg kjøpte to 100 kvadrat presseninger og to litt mindre til endeveggene.

Deretter har jeg slått lekter på tak og vegger.

 

cimg1816.jpg

 

Nå har jeg et grei hall for vinterjobbing.

 

cimg1819.jpg

Link to post
Share on other sites

Fint prosjekt. Skal bare dele en gammel erfaring med VP foldeprop. Hadde tidligere en 82 mod Maxi Mixer hvor jeg byttet til VP 3 bladet foldeprop. Første gang jeg bakket resulterte det i at bakre motorfestet brakk tvers av. På grunn av liten klaring mellom skrog og prop var det like før propen slo inn i skroget da bakkant av motor og drev svingte oppover. Etter mye styr innrømte VP at det originale gamle motorfestet ikke var konstruert å tåle den økte kraften fra den nye propen ved bakking. Fikk nytt forsterket motorfeste som et "engangstilfelle".Helt tydelig at VP hadde glemt at det faktisk er en del eldre motorer som monterer på ny prop. De burde i slike tilfelle sendt med i monteringsanvisningen en advarsel om dette. Det nye motorfestet jeg fikk var tydelig forsterket der det gamle røk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Beklager dårlig oppfølging her i tråden.

I vinter har jeg stort sett holdt på å fjærne gammelt bunnstoff, og det er ikke mye spennende. Båten har tydeligvis vært stoffet gjennom et langt liv, og på toppen av det hele så sitter det en slags primer innimellom lagene. De fleste plassene sitter det noe inni h......, men enkelte plasser har det skallet av. Hadde det sittet like godt over det hele så hadde jeg ikke giddet å fjærne det.

Jeg har prøvd det meste, høytrykksvasker med steam, syrer, kjemikalier som er anbefalt, kaustisksoda og tapet klister osv. Det eneste som har fungert så langt har vært skrape og slipemaskin. Dette er tungt arbeid, så det er bare små områder jeg får gjort noe med av gangen.

Her om dagen kom jeg over denne tråden: Erfaringer med Owatrol marine strip?

Etter å ha sett reklamen for dette produktet så var jeg full av optimisme, kanskje ville siste etappe av bunnstoffjobben bli en lek.

Jeg fikk en boks av et stoff som heter Dilunett, og som skal være samme stoff. Produsenten er Owatrol og ifølge databladet er det samme innhold som marine strip. Dette stoffet skal smøres på og så skal man vente i 8-12 timer. Det skal kunne trenge igjennom opptil 8 lag med bunnstoff.

dilunett.jpg

 

Jeg påførte det med en pensel, stoffet har omentrent samme konsistens som kaustisk soda og tapetklister (og luktet det samme)

 

konsistens.jpg

 

Allerede under påføringen steg optimismen. gammelt bunnstoff hang fast i penselen.

 

bunnstoff_paa_penselen.jpg

 

Etter 15 minutter steg optimismen min enda et par hakk. Bunnstoffet begynte å boble.

 

koking_av_bunnstoff.jpg

 

Full av optimisme dro jeg hjem. Dagen etter var dette synet som møtte meg

 

dagen_etter_bobler.jpg

 

Ifølge reklamen skal man nå bare skrape lett over men en spakelspade.

 

Og slik så det ut etter at det var gjort

 

skrapt_alt_loest.jpg

 

Det ytterste laget med bunnstoff forsvant meget lett, men det var stort sett samme virkning som da jeg prøvde kaustisksoda og tapetklister.

Nå er det mulig at det ligger noe to-komponent stoff mellom lagene med bunnstoff, men for meg betyr det bare en ting: TILBAKE TIL SKRAPA OG PUSSEMASKINEN :cryin:

 

Jeg har bestemt meg for å gi stoffet en sjanse til, men nå skal jeg la det virke et par døgn.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan vi konstatere at Dilunett ikke fungere hos meg. Nå vet jeg ikke hva som er brukt på båten fra før, sansynligvis noe to-komp. Det virker som om det er smurt over gammel bunnsmøring. Ikke godt å si, men det betyr bare at jeg må bruke "the hard way"

 

Dette er redskapen jeg bruker, en elektrisk skrape fra Clas Ohlson

cimg0707.jpg

 

Det går ikke særlig fort, men er lettere enn tradisjonell skrape.

 

cimg0709.jpg

 

Etter all bunnsmøring er borte, kan man kjøre på med båndsliper. Jeg bruker først 40 papir også kjøre jeg på med 80 papir etterpå.

cimg0711.jpg

 

Etter et par timer ser det slik ut:

cimg0710.jpg

 

Det går på et vis, men det er en utrolig kjedelig jobb. Nå er det bare resten igjen.

Link to post
Share on other sites

I mangel på noe annet å meddele, så får dere nå en filmsnutt. Filmen er tatt opp rett før påske i forbindelse med et prosjekt jeg hadde.

Jeg kjørte filmen en runde i et redigeringsprogram og la på litt musikk. For å komme meg til båten må jeg kjøre en mil. Her kan dere bli med på en tur hjemmefra og til båthuset mitt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

He, he, hadde vært moro om det gikk så fort.

 

Da jeg hadde et par kvadrat igjen med gammelt bunnstoff, kom svigers innom om lurte på om ikke en klauvskjærer ville fungere på bunnstoffet. Jeg har prøvd det meste, så hvorfor ikke en klauvskjærer også. For de som ikke vet hva dette er, kommer det en liten forklaring her. Det er en Rondell som man setter på vinkelsliperen og som brukes til å kutte/slipe klauver på storfe.

Den ser slik ut:

cimg0170.jpg

Det viste seg å være et utrolig effektivt verktøy for fjærning av bunnstoff. Den har et voldsomt "bitt", men om man er forsiktig så går det utrolig fort å fjærne bunnstoff.

 

Nå er all gelcoat avdekket under vannlinjen og det er på tide å ta for seg kjølen. Dette er en jernkjøl med tradisjonell rust!

Jeg var innom Jula i Oslo og fant denne saken her:

cimg0173.jpg

cimg0174.jpg

Dette er en gummirondell med stålpigger. Den skal i følge reklamen være en mellomting mellom en vanlig sliperondell og en sandblåser.

Etter å ha prøvd den kan jeg konstatere følgende:

Den har lignende virkning som en sandblåser, men trenger ikke ned i "porene" slik som sandblåsing gjør, men ellers var den overraskende effektiv.

Den har en liten slipeflate, men med litt tålmodighet er dette et godt alternativ til sandblåsing. Grei sak for pengene (299,-)

cimg0175.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er en milepæl i prosjektet når jeg endelig er ferdig med å fjerne gammelt bunnstoff av skrog og kjøl. I påvente av temperatur for å jobbe med glassfiber og bunnstoff så er det mange andre store og små ting som skal gjøres.

Jeg har fjernet all gammel dekor og klistremerker.

I hovedsak brukte jeg en varmepistol, men jeg vil også få fremheve denne rondellen fra Biltema. Dette er en dekalfjerner og den fungerte helt utrolig bra.

cimg0182.jpg

 

Båtnavnet var klistret på begge sidene fremme og på hekken bak. I tillegg var det to striper som gikk langs sidene.

cimg0181.jpg

 

Stripene ble fjernet fordi de var slitt på sidene.

Slik ble det etterpå. Nå håper jeg at abralonrondellene kan gjøre noe med "avtrykket" av den gamle dekoren.

cimg0183.jpg

 

Nå skal det vannslipes og poleres på skrogsidene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

He, he jeg får håpe det er en stund til jeg skal dit da.

 

Jeg jobber med flere ting på en gang. Ulempen er liten fremdrift, men i påvente av brukbar temperatur for glssfiberjobb så må det nesten bli slikt.

Jeg har primet kjølen med epoksyprimer og har startet på jobben med å spakle overgangen mellom skrog og kjøl

primet.jpg

 

Det er ikke alt jeg gidder å poste bilder av, men her er noen bilder av arbeid som har direkte med motorbytt å gjøre.

 

Plastboksen med motorkontrollerne har jeg bygget om til å romme turteller og betjeningspanel.

Denne boksen satt tidligere på styrbord side, men her skal spaken for gass/gear komme så derfor må det lages nytt hull i babord skott.

cimg1065.jpg

 

Først lager man en mal og måler grundig.

cimg1067.jpg

 

Så setter man igang å sage ut et hull

 

cimg1068.jpg

 

Jeg fikk problem med oppbevaringsrommet og måtte kutte 20 cm, det blir litt problem å få støpt igjen dette, men man får gruble litt på dette.

 

Ellers passet boksen perfekt.

 

cimg1069.jpg

 

Nå gidder jeg ikke legge inn flere bilder, det er tydeligvis noe trøbbel med bildeinnleggeren. Jeg må skrive i BB kodene manuelt.

Link to post
Share on other sites

Flott blogg du har. Mitt problem er at prosjektet mitt har tatt helt av. Først var det bare et enket motorbytte, men så har det ballet på seg. Min gamle båt ender nok opp med en total renovering.

I de mørkeste stundene hender jeg angrer på at jeg startet opp et slikt prosjekt

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå fungerer bilde editoren igjen, data er merkelige greier.

 

Siden jeg ble nødt til å sage ut en del av oppbevaringsrommet i babord skott, måtte jeg finne på en løsning for å støpe dette sammen igjen.

 

Her ser vi dagens utfordring, det skal altså støpes endestykke inni dette hullet.

hull.jpg

 

Jeg lagde en pappmal som jeg støpte en ferdig sidevegg på. Så lot jeg glassfibermatta stikke godt utfor.

ferdig_bakvegg.jpg

 

Så var det bare å dytte inn den ferdigstøpte delen og kutt til glassfibermatta.

Nå gikk det greit å støpe fast det ferdige endestykket.

bakvegg_montert.jpg

 

Innimellom er det mange andre ting som skal gjøres på båten. Alle rekkestøtteføtterne er bøyd og må rettes opp.

 

rekkestoette.jpg

 

Denne foten brukte jeg 3 timer på å få løs. Først måtte ventlilasjonsslangene til motorrommet demonteres og så måtte dieseltanken tas ut.

Litt surt at jeg ikke tenkte på dette da jeg hadde tanken ute ifjor sommer.

 

Selve foten rettet jeg i benkpressen.

 

presse.jpg

 

Nå har jeg fått demontert og rettet alle føttene på babord side, i morgen er det styrbord side som står for tur. Dette er en kjedelig og nærmest ubetydelig jobb, men jeg har irritert meg en stund over de skjeve støttene.

Link to post
Share on other sites

I dag var det på tide å montere gass/gear spaken.

Først måtte jeg kutte til en aluminiumsplate. Her er det greit å ha tilgang til en stor platesaks. Aluminiumsplaten kommer fra et stort kjøleskap fra et storkjøkken og har beskyttelsesplast på.

 

cimg1081.jpg

 

Så må det måles og vurderes før man lager hull. Det følger med en mal sammen med kontrollspaken.

02072010016.jpg

 

02072010018.jpg

 

Jeg hadde ikke stor nok hullsag så det måtte borres rundt og files.

 

Så er det bare å prøvemontere

 

02072010019.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei knutza,

 

Har lest hele tråden en gang til. Har i vinter fundert på å ta vekk kartbordet for å lage toalett/bad. Ser at du har kommet meg i forkjøpet og kanskje det var fra deg jeg fikk den originale ideen.

Jeg ser at det ikke blir i år det blir gjort hos oss.

 

Hvordan ligger du ann i prosjektet ditt?

 

Mange fine bilder og mye god dokumentasjon. Håper du fortsetter med det!

 

Når det gjelder våtsliping av skrog klarte vi med stor suksess abralon slipepads på polermaskinen for sliping av vår slitne bostrøm.

 

Misunner det ny motorinstallasjon. Vi nøyer oss med renovert gammel motor.

 

Tror du får mye mindre støy/vibrasjon og mer futt.

 

Likte særlig godt måten du lagde nater i cockopitbenkplatene. Innovativt :)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...